keuze waadpak of lieslaarzen


Plaats reactie
Albert bos2
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-02-2016 13:58

15-10-2016 12:44

Beste forumleden,

Ik wil binnenkort een nieuw waadpak gaan kopen en ik vroeg me af of jullie mij kunnen adviseren?
Ik vis op een aantal meren waarbij ik mijn hengels in het water moet zetten. Wanneer ik dus een aanbeet heb, moet ik mijn waadpak aantrekken. Op dit moment heb ik een neopreen waadpak. Groot nadeel hier van is dat ik er niet in kan slapen en ook niet snel in kan schieten als ik een aanbeet heb. Althans, dat snel aantrekken moet in mijn optiek beter en handiger kunnen. Zet nu mn waadpak netjesmet het bovendeel opgestroopt om de laarzen naast mn paraplu. Maar blijft een " strak model" waadpak. Voordeel hier van is wel dat als ik hem tot boven mn riem heb opgetrokken, hij niet meer afzakt.

Dus welke ervaringsdeskundige kan mij adviseren? Ben dus niet op zoek naar reacties van mensen die een tof ogend waadpak op de laatst korda dvd hebben gezien welke wel mooi leek.

Groet Albert
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-10-2016 16:07

Als het kwa diepte genoeg is lieslaarzen. Lekkere soepele. Gaat veel gemakkelijker dan een waadpak.
Let op slagboom !
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

15-10-2016 20:49

Ik heb Spro PVC lieslaarzen, die vouw je makkelijk naar beneden zodat je ze makkelijk kan aantrekken.

Tijdens de dril trek je ze in 1 beweging omhoog en kun je zo het water inlopen indien nodig.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-10-2016 12:30

Albert,

Lieslaarzen gebruik ik persoonlijk echt veel vaker dan een waadpak. Ik heb eerder met hoog nat gras of kniediep water te maken waar ik even doorheen loop of in stap, dan wat anders. Zo kan ik ook even op m'n knieën zitten zonder meteen een broek smerig te maken, of dat ik - met beklemd kruis - meteen als een sopraan ga klinken...

Wat wil je ermee wilt doen is dan ook de belangrijkste vraag! En die vraag verduidelijk je helaas maar gedeeltelijk. Namelijk de ondergrond? Kom ik op terug...

M'n allereerste lieslaarzen (merk?) waren van dik en stug rubber. Jaren na aanschaf, tijdens een dagje in de Biesbos met een muskusrattenvanger mee lopen, zag ik dat zij voor dezelfde kwaliteit kozen. Kost een paar centen, maar uiteindelijk heb ik dat paar - zowel voor het karperen op allerlei manieren, als bij het snoeken e.a. visserijen - ruim voorbij de 15 jaar gebruikt!

Af en toe wat onderhoud doet materiaal ook in dit geval (rubber) nog langer meegaan. Daar was ik helaas niet zo'n held in en heeft vooral m'n fijne gewone Aigle laarzen genekt, hoewel die even lang zijn meegegaan als m'n lieslaarzen. Overigens is een keer een plakkertje plakken op de schacht van (lies)laarzen, na flink blijven hangen aan prikkeldraad o.i.d., niet zo'n probleem. Ik ga niet voor de schoonheidsprijs naar 't water. Maar wanneer het rubber uitdroogt en gaat scheuren, dan houdt het op een bepaald moment écht op!

M'n tweede paar lieslaarzen waren erg soepele rubberen laarzen van het merk Eiger. Een gerenommeerd merk. Letterlijk de eerste maal dragen, en dit was op een ondergrond met kleine tot grove keien, liep ik die lieslaarzen helaas al vlak boven de zool kapot. Op korte tijd heb ik die een aantal maal geplakt en toen in de kliko gegooid. Dat dunne, soepele rubberen spul komt - ongeacht merk - bij mij niet meer aan m'n voeten!

M'n allereerste waadpak, gemaakt van pvc met een slijtvaste nylon buitenkant, had ik al jaren maar gebruikte ik slechts de eerste twee a drie seizoenen echt frequent. Daarna een enkele maal per jaar. Toen leende ik het uit en kwam het lek terug (meningen verschilden...). Het lek zat echter hoog bij het kruis, het pak gebruikte ik verder amper meer, dus ik heb er maar de benodigde lieslaarzen van geknipt.

Dit voorjaar (na jaren) maar weer een waadpak gekocht. SPRO, voor iets van 35 a 40 euro. Kwaliteit van het materiaal is wederom PVC met een nylon buitenkant, wat ik dus al eerder had. Trouwens, een nadeel van een waadpak is wel dat ik met 202cm altijd (..een aantal pakken gepast) te kampen heb met te korte draagbanden en het pak daarmee strak in het kruis zit en het elastiek - op den duur - totaal uitrekt. Ditmaal waren de banden zelfs gewoon twintig a dertig centimeter te kort om te kunnen sluiten, haha. Geen probleem; M'n vrouw heeft op de markt voor een paar euro 1.5m van dat zwarte brede band gekocht en m'n pak zit nu voldoende goed. Zelfs knielend. Kwaliteit voelt verder ook oké aan. De duurzaamheid moet zich nog bewijzen, maar ik ga even uit van m'n eerste soortgelijke pak.

Overigens slaap ik (sliep., ik vis amper meer 's nachts) gewoon met lieslaarzen aan, tenzij het warm weer is en de ondergrond - i.v.m. de voeten - anders toelaat. Want dan stap ik tijdens het statisch karperen gewoon met blote voeten, waterschoenen of anders Crocs 't water in.

Resume; Kies voor dik en stevig, maar helaas zwaarder en vaak stug, materiaal. Tenminste, mijn advies wanneer je er toch eens in diverse situaties - van zandgrond tot basalt kei - van plan bent mee te gaan vissen zonder er al te veel bij te moeten stil staan waar je loopt. Dik materiaal houd verder ook meer de koude buiten - neopreen nog beter, begrijp ik - wanneer daar sprake van is. Ook PVC materiaal met een stevige nylon buitenkant kan een stootje hebben. Draagt weer wat soepeler en is lichter van gewicht. Overigens zie ik dat zulke pakken ook regelmatig wat losser/ruimer uitvallen. Zacht rubber is verder kwetsbaar, maar heeft een nog hoger draagcomfort.

Maar ja; Ik denk dat het belangrijkste comfort het droog blijven is :wink:. Denk wegens je materiaalkeuze daarom altijd aan de ondergrond waar je het gaat gebruiken...

PS; Tijdverspillen door zaken nog echt aan m'n voeten te moeten trekken vindt ik persoonlijk waardeloos. Wanneer je niet anders kan (of wie dat niet wilt) en geen afstanden met zo'n pak hoeft lopen, dan zou ik de schoenmaat een maatje te groot kopen. Schiet je er net gemakkelijker in.

Rubberlaarzen zonder enige binnenvoering - hoe dun dan ook - zijn trouwens stroef, dus liever met. Misschien kun je zelfs tot 2 schoenmaten groter gaan, want PVC/rubber doet je voeten (lijf) zweten, en dikke sokken zorgen voor betere vocht afvoer. Bij een dikke modder/kleibodem - zuig, zuig - zou ik dat hele grote schoenmaat idee misschien maar laten varen...

..Hé, bootje kopen :D (grapje).
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 17-10-2016 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-10-2016 12:53

Ron Thompson PVC waadbroek voor 4 of 5 tientjes, kapot gaan ze allemaal vooral neopreen en riet is geen succes daarom dus PVC.
Ik zet de broek klaar voor m'n stretcher of bij de hengels en spring er zo in, de bretels zijn al gesloten dus hoef die enkel over m'n schouder te trekken.
Met laarzen slapen is bij mij sowieso al kansloos.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

18-10-2016 09:28

Lieslaarzen gebruik ik zelden maar betreft de waadpakken:

Ik heb momenteel een neopreen pak. Als je hem eenmaal aanhebt zit het prima maar snel tijdens een aanbeet erin springen blijft een kunst, al zet je hem nog zo netjes opgerold klaar.

Als deze vervangen gaat worden, wordt het toch een PVC pak. Dit is veel gemakkelijker met aan- en uittrekken.
Stop wishing... Go fishing!
Plaats reactie