Penavonturen van een Kubo


Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-10-2016 22:25

Al eens patat geprobeerd Joost ?
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

11-10-2016 22:36

@ Bert:

ik zelf wel en ik hou er wel van, maar nog nooit mee gevist.

zijn toch gewoon voorgebakken stukken aardappels? dus ik denk dat je daar ook goed mee kan vangen. maar tussen de lelies kies ik nu toch echt voor een grote haak met bijbehorende grote, zachtgekookte aardappel waar je een grote haak in kan verbergen.

ik heb zitten denken over de losschieters met pennen. ik sta op een brug recht boven mijn stek, en omdat ik omhoog sla haak ik ze dus nooit in het harde bekgedeelte aan de onderkant, maar meestal aan de zijkant. en dat is toch wat zachter en dan pak je liever wat meer vlees met een grote haak, en een grote dikke haak kan je goed verbergen in een grote zachte aardappel. zacht, want ik moet de haak er wel uitslaan als ik sla. dus hou ik het maar op aardappel. maar friet zal zeker werken!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-10-2016 10:37

Mooi penavontuur Joost! :D en mooie spiegels! :D

Alvast veel plezier met Gerrit en mogelijk dat ik ook weer eens met aardappels ga vissen!

Succes!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-10-2016 22:25

Dank je, Glenn. :)

nou, vanavond bollen wezen halen bij een voor mij nieuwe bollendraaier die echt bij mij om de hoek zit. de Gerrit heeft flink vertrouwen in die bollen en terecht want hij ving er al een vijftiger mee dit jaar (in Nederland, wel te verstaan).
Natuurlijk zijn we meteen gaan voeren. dubbele hoeveelheid, en dan morgen niet voeren en vrijdag gaan vissen tot en met zondag. en dan blijven doorvoeren en weer gaan vissen. het kan tegenvallen want er zit maar weinig vis op het water maar op die diepere kant waar wij zitten zijn in het verleden in de herfst wel dikke vissen gevangen, Gerrit natuurlijk ook, die ving er ooit een veertiger. een paar dikke vissen zou natuurlijk wel een mooie afsluiter van het jaar zijn! :)

en mocht het niks worden, dan probeer ik tussendoor nog wat vissen te tikken met pennen. :)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-10-2016 22:27

Goed bezig Joost, heb en hou plezier in je ding, dat is belangrijk
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-10-2016 22:48

@ herman:
ja, plezier heb ik wel, de drive is er weer :)

ik heb trouwens nog een appeltje te schillen met dat water. 17 jaar geleden heb ik het desbetreffende water al eens aangepakt. ik heb daar erg goed gevangen, maar de gewichten vielen behoorlijk tegen. zo ving ik de topvis van dat water destijds op 28 en 29 pond, helemaal leeg, terwijl die altijd minimaal hoog in de dertig tot hoog in de 40 was. ook andere dikke vissen ving ik hoog in de twintig terwijl die eerder en daarna veel zwaarder waren. en de tweede vis van dat water verspeelde ik voor het net. mijn volschubspiegel van 24 pond ging het najaar al over de dertig. tja, verkeerde tijd van het jaar qua gewicht. net na de paai.
maar goed, we gaan 17 jaar na dato voor een herkansing, nu dus in de herfst. :)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-10-2016 22:54

Weet je Joost, dat gewicht is zo onbelangrijk, het gaat over het plezier, is het dan een dikke, is dat een mooie bijzaak
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-10-2016 23:01

Lekker bezig Joost! Leuk om te lezen dat je nog goed met de pieper vangt.
Ik wens je veel succes op het moeilijke water en het zal vast gaan lukken.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-10-2016 23:17

@ Herman:
ik denk dat het wat tweeledig is bij mij. ik heb met pennen weer het plezier in het vissen teruggevonden, en het pennen staat toch wel op de eerste plaats. maar het nachtvissen trekt toch ook weer, en dan vind ik het toch wel kicken als ik dan op een water gaat vissen waarvan je weet dat er karpers rondzwemmen groter dan je ooit gevangen hebt. dat geeft een bepaalde spanning en voeding aan de drive. en omdat ik met pennen toch wel altijd lekker vang zit er totaal geen druk achter. ik moet niks maar alles is mogelijk. en dat geeft ook weer rust. :)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-10-2016 23:35

is niet tweeledig, is het houden van vissen, net dat wat jou siert
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-10-2016 01:37

Joost Rippen schreef:@ Bert:

ik zelf wel en ik hou er wel van, maar nog nooit mee gevist.

zijn toch gewoon voorgebakken stukken aardappels? dus ik denk dat je daar ook goed mee kan vangen. maar tussen de lelies kies ik nu toch echt voor een grote haak met bijbehorende grote, zachtgekookte aardappel waar je een grote haak in kan verbergen.

ik heb zitten denken over de losschieters met pennen. ik sta op een brug recht boven mijn stek, en omdat ik omhoog sla haak ik ze dus nooit in het harde bekgedeelte aan de onderkant, maar meestal aan de zijkant. en dat is toch wat zachter en dan pak je liever wat meer vlees met een grote haak, en een grote dikke haak kan je goed verbergen in een grote zachte aardappel. zacht, want ik moet de haak er wel uitslaan als ik sla. dus hou ik het maar op aardappel. maar friet zal zeker werken!


Joost, Ik vis het liefst met hele kleine haken (maat 10) omdat die m.i. beter vullen, dan een grote haak.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

17-10-2016 09:28

@ Hilco:

ik prefereer zelf ook kleine haken als het kan. maar tussen de lelies kies ik voor wat groter, zeker met een aardappel.

nou lekker gevist van het weekend, en lekker bijgepraat met de Gerrit en z'n vriendin. wel niks gevangen op een 'topper' na, dat is een soort duikeend. gelukkig heeft het eendje het overleefd, maar die zwemt nu dus wel rond met een gepiercte snavel.
nu gestaag doorvoeren en volgend weekend weer proberen op dezelfde stek. van pennen gaat denk ik niks meer komen deze week.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

23-10-2016 20:15

zowel Gerrit als ik vingen een duikeend dit weekend. allebei het gevolgelte heeft het overleefd. vlak voor het opruimen kreeg ik een run in de mist en bij aanslaan geen weerstand. de haak was nochtans scherp. we gaan gewoon door met voeren misschien volgend weekend beter.

ik gooi al mijn kansen op het lastige dressuur/circuitwater. daardoor geen penavonturen meer dit seizoen, die bewaar ik wel weer voor volgend jaar. :)
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

28-10-2016 14:07

pff. dan eindelijk een vis aan de lijn. maar naast de vis ook een berg wier met de driehoeksmosseltjes en dan lijnbreuk. het zit wel erg tegen de laatste weken. :(
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

31-01-2017 13:28

het begint weer te kriebelen.

Zondag bij m'n penstek wezen kijken, maar was nog steeds dichtgevroren. dus ik dacht dat het vandaag wel weer open zou liggen maar nog steeds niet. dan maar bij het kanaal wezen kijken, en dat was al een stuk beter, open met hier en daar nog een ijsschotsje. ik heb er maar meteen anderhalve killo bollen in geknald op een wat grotere oppervlakte. een paar dagen met rust laten en dan misschien nog een klein beetje bijvoeren. de penstek zal dan ook al wel weer ontdooid zijn.

concrete visplannen zijn er nog niet, maar ik wil er gewoon vroeg bij zijn qua voeren, dan heb ik toch al weer een beetje voorsprong als ik weer ga vissen. misschien een nachtje volgende week voordat het weer kouder gaat worden. zo niet gewoon af en toe wat onderhouden, niet te veel en niet te vaak. en dan liggen ze weer op me te wachten als ik mijn hengels uit het vet haal.

ik heb er weer zin in in ieder geval. :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-02-2017 09:34

ik heb er maar meteen anderhalve killo bollen in geknald
Daar ontgaat mij bij deze watertemperaturen nou echt elke logica van. Gelukkig jou niet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-02-2017 11:18

daar moeten ze het een tijd mee doen, Marco. of je nou elke dag een beetje er in gooit of gewoon anderhalve kilo en het een week laten rusten.

1,5 kilo gedeeld door 7 dagen kom je op 214 gram per dag en dan 3 hengels, dus 71 gram per dag per hengel.

daarnaast is de watertemperatuur stijgende geweest, en volgens mij hebben ze dan wel zin in een snack hoor.

verder maken de krabben en kreeftjes wel korte metten met al dat niet door de vissen opgegeten wordt.

ik wil gewoon dat mijn beoogde kanaalstek al zo vroeg mogelijk met voedsel geassocieerd wordt. en dan lijkt mij zo'n wat warmere periode tussen 2 koude periodes (volgende week gaat het weer vriezen s'-nachts) in de winter best geschikt om alvast wat aas te water te laten.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

02-02-2017 11:42

Gevoelsmatig Joost, zou ik dan voor de 214 gram per dag gaan in deze tijd
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-02-2017 11:52

@ Herman:
dan moet ik wel elke dag naar het water om te voeren en dat doe ik nog maar niet. dat bewaar ik wel voor als ik echt ga opstarten.

maar geef het gerust aan als jullie bedenkingen hebben, ik sta overal voor open. :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-02-2017 11:57

een paar dagen met rust laten en dan misschien nog een klein beetje bijvoeren.
Een paar dagen is nog steeds geen week Joost. Ik reageer op wat er staat...

Niet op 7 dagen die er later van gemaakt worden :wink: !

En hier idem Herman.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-02-2017 12:17

@ Marco:
zoals het er nu naar uitziet zal het zelfs voor 2 weken zijn want er komt weer een vorstperiode aan.

ik sta er nog steeds achter, die warmere periode tussen 2 koude gebruiken om alvast wat voer het water in te laten zonder de dagelijkse gang naar het water te moeten maken. bij een stijgende temperatuur wordt de karper toch wat actiever, en als de temperatuur weer gaat dalen dan houdt het gewoon weer even op.

maar jullie zouden het anders gedaan hebben begrijp ik? toch dagelijks een beetje voeren of in het geheel nog niet?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-02-2017 12:27

ik sta er nog steeds achter, die warmere periode tussen 2 koude gebruiken
Ook dat is weer latere info, waar het me niet om ging Joost. Bovendien schrijf ik niet dat je nergens achter mag staan...

Liefst een mooie vrouw :D .

..Dagelijks die 200 gram of om de dag 300 gram 15mm's over de strook die je wilt bevissen. Tenzij er veel scheepvaart is en brasem zit. Dan meer aas. Niet direct groter. Sowieso is regelmaat wenselijk. Al zijn het twintig stuks 20mm's. verdeeld over de juiste stukken of kuiltjes.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-02-2017 13:22

@ Marco:
tja, wellicht is elke dag een beetje toch beter, maar het is nog niet om op korte termijn te vissen dus maak ik me er met mijn luie reet maar vanaf met 1 keer een grote hoeveelheid. als na de volgende vorst volgende week de temperatuur weer gaat stijgen en ik geen volgende vorstperiode meer zie aankomen dan ga ik dus wel overstappen op elke dag een beetje. om dan na een week of anderhalf met m'n eerste nachtjes te beginnen.

de penstek start ik dan weer wel wat voorzichtiger op. het betreft een redelijk ondiep punt, zo'n 1,70 meter en ik weet eigenlijk nog niet wanneer de vis daar weer zit. ik ga er van uit dat ze nu nog op de wat diepere stukken zitten daar.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-02-2017 14:05

Trouwens een leuk topic van je. Kende het nog niet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

16-03-2017 12:47

nou, van vissen is nog weinig terechtgekomen, maar ik heb wel de penstek en de kanaalstek opgestart met wat voeren.

2 korte pensessies van beiden 2 uur leverde me nog niks op, maar de witvis was wel al present. dat geeft dan weer de aanleiding om toch al wat meer te gaan voeren, de duivenvoer wordt toch wel opgegeten door het klein spul.

maar vandaag is het dus lekker weer, en vanmiddag ga ik lekker pennen in het zonnetje. de luchtruk is eigenlijk nog te hoog maar al wel dalende, dus wie weet?

en in het weekend staat een nacht op het kanaal op het programma.

ik verwacht er nog niet zo heel veel van, maar het is fijn om weer aan de waterkant te zijn lol. :)