Karpervissen omg van beek en donk

Plaats reactie
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

13-09-2016 00:33

Hallo mede karpervissers.

Ik woon nog niet zo lang in beek en donk.
Ik heb al een aantal wateren geprobeerd onder andere de zuid willemsevaart maar zonder al teveel succes.
Ik zou graag advies van aanpak en visplekken van jullie horen.

Om te beginnen zou ik het graag nogmaals een keer op de zuidwillemsevaart willen proberen tussen sluis 5 en 6.

De goorloop tussen keildonk en veghel. Zit daar mooie karper op?

Ik vind het mooi om op kleine wateren te vissen.
Waar ik niet met voerboten enz aan de slag hoef.
Visvijvers trekken mij helemaal niet. Geeft mij het gevoel dat ik in me eigen vijver vis.
Zonder ieder die dat wel leuk vindt te beledigen ieder ze ding.

Dus slootjes kanalen leuke visplekjes om vis te vangen ik hoef om te beginnen niet gelijk vissen van 15 kg plus te vangen. Al zou dat mooi meegenomen zijn :)

Ik ben dankbaar voor al het advies hopelijk wil iemand wat delen.

B.v.d

Sebastiaan
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

27-09-2016 00:31

Ik heb ondertussen zelf al een aantal stekken gevonden. Toch bedankt voor de geen moeite..beetje jammer dat mijn stukje zo vaak is bekeken en niemanddd iets los laat. Ik kan niet geloven dat niemand er iets van weet.
Zal wel weer iets brabants zijn.... niks willen delen...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-09-2016 07:14

Sebastiaan,

Welkom.

Karpervissers zijn heel zuinig en voorzichtig in het delen van visstekken en informatie over de wateren die zij bevissen. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat er veel wordt gestekkenpeest. Zodra er info bekend wordt gemaakt, er een foto wordt geplaatst die herkenbaar is, kan de karpervisser bezoek verwachten van andere "gelukzoekers".

Foto's -als die al, of nog gedeeld worden- worden zo onherkenbaar mogelijk gemaakt tegen struiken, rietkragen aan om de stekinfo te bewaren. Als er dan iemand, die nieuw is op het forum om info over wateren in zijn eigen buurt vraagt, dan kun je begrijpen dat ze dit niet graag prijsgeven. Een beetje begrip hiervoor.

Je laat weten dat je zelf inmiddels ook stekken gevonden hebt, dat betekent dat je in ieder geval zelf ook iets ondernomen hebt, heel goed. Dat betekent ondernemingszin, en dat is een eigenschap die je als karpervisser goed kunt gebruiken. Ik zou zeggen, de goede tijd breekt aan, probeer eens wat nachtjes uit, peil uit, leg voerstekken aan, vis, en probeer. Ondervind en leer ervan.

Loopt het, dan heb je ervan geleerd. Niet, laat het hier effe weten. Hoe vis je, welke rigs, wat voor aas, welke lijnen, etc, stel je vraag hier. Er zijn er zat hier die willen helpen.

Stekinfo echter, dat is andere koek.

Succes!
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

27-09-2016 13:32

hallo

aller eerst bedankt voor de hulp die je wil bieden.
echter kan ik het hele riedeltje wel.
het is niet zo dat ik een beginner ben.
ik blijf er bij dat het pure egoïsme ik vraag echt geen stek te geven op de meter nauwkeurig.
maar goed geen nut om er een discussie over te beginnen.
mis dat de vissers in de omgeving zich is bezig moeten houden met schoonhouden van visplekken.
het valt me op dat elke vis plek in de omgeving zwaar bevuilt is.
neem je rotzooi toch is gewoon mee.
En behandel de vissen goed.
veel belangrijker dan alleen maar vangen en plekken geheim houden.
bovendien ook niet heel slim! wel foto's beschermd maken.
maar wel je tering zooi achter laten.
alleen :oops: daar aan zie je al dat er veel gevist word
Bijlagen
klein for.jpg
(149.3 KiB) 3306 keer gedownload
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

27-09-2016 14:00

@ Sebastiaan:

in ieder geval goed dat je iemand bent die zijn rommel opruimt. :)

maar het is toch wel een beetje logisch dat mensen wat terughoudend zijn als een vreemde (want dat ben je vooralsnog) meteen om info vraagt. zie het als een onbekende die jou aanspreekt als je aan het vissen bent en meteen alles wil weten over het karpervissen in de buurt. dan loop je ook niet meteen leeg om alles te delen wat je weet denk ik. maar als je elkaar wat langer kent en elkaar goed ligt dan worden er vanzelf wel wat zaken gedeeld. dus rij eens wat rond in het weekend, ontmoet je collega's, bouw een vriendschappelijke band op, en dan zal je zien dat de mensen wat opener worden. en wie weet hou je er wel een of meerdere vismaten aan over.
voor mij is het trouwens het leukst om de dingen zelf te ontdekken, geeft veel meer voldoening, en je leert er meer van dan wanneer iemand kant en klare info aanlevert.
over Beek en Donk, de Zuid Willemsvaart ligt natuurlijk voor de hand. naast het stuk bij jou voor de deur zou je eens een kijkje kunnen nemen in Helmond, of je gaat naar het stuk bij Veghel, waar dikke vis zit. ook de Aa is een stroompje met een goed bestand. voor de rest weet ik het eigenlijk niet, want ik kom uit een ander gedeelte van Brabant.

in ieder geval succes,

Joost.

edit;
ah, je vangt ze al zie ik :) zie je wel, je hebt eigenlijk geen hulp nodig. :)
let er wel een beetje op hoe je de vis vasthoudt, want die vin die tussen je vingers uitkomt en dus naar voren staat is niet zo fijn voor de karper. als je hem zo neerlegt met de vin naar voren kan hij die breken.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-09-2016 14:32

Sebastiaan,

ik antwoord kort en krachtig:
* troep mee eens, ik ruim ook altijd andermans troep op.
* visstekken: je vraagt toch echt:
Ik zou graag advies van aanpak en visplekken van jullie horen.
:o
* egoïsme: ja maar ook bescherming van de eigen investering. Je zal maar 2 jaar voorbereiding erin gestoken hebben en een meelezer vindt de info op KWO, weg stek, weg voorbereiding.
Vandaar:
Een beetje begrip hiervoor.


Succes!

Frenk
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

27-09-2016 16:11

ik ga geen discussie aan. ik blijf bij mijn mening. ik vind het egoïsme.
verder wil ik even in gaan over het vast houden van de vis.
ik gaf al aan geen beginner te zijn.
ik ben daar van bewust ja als ik de vis neerleg dan duw ik eerst de vin tegen het lijf.
zoals jij de vis zelf vast houd op de afbeelding valt ook iets over te zeggen vrij hoog.
en zonder enkele grip voor als de karper een onverwachtse beweging maakt en hij schiet uit je handen komt hij met een smak op de grond.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

27-09-2016 16:23

@ Sebastiaan:

ok, als je je daar maar van bewust bent. en mijn vissen laat ik echt niet vallen hoor. ben daar maar zeker van :)
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

27-09-2016 16:46

:D oke gelukkig. maar het is goed dat je het benoemt. want je hebt helemaal gelijk.
en jij kan ook niet weten of ik er van bewust ben.
goed dat je het benoemt ook voor andere lezers!
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

27-09-2016 16:50

over het afval om nog op terug te komen.
ja eigenlijk zou niemand een vis plek moeten verlaten met tering zooi op de plek.
ongeacht of het er al lag dus van iemand anders is!
durf dan ook is iemand aan te spreken als je iemand ziet vissen op een vuilnisbuiltje.
gebeurd veelte weinig anders was het niet zo'n rotzooi. :oops:
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

28-09-2016 10:30

Ik ken jouw nieuwe omgeving niet dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Wel denk ik dat je veel verder komt door gewoon te buurten bij andere vissers in jouw regio. Gewoon op een zaterdag middag verschillende wateren af gaan en een praatje maken met locals aan een betreffend water.

Zo ben ik onlangs zelf begonnen in een nieuwe regio. Ik wist er één water te vinden waarvan ik een foto van de topvis had bemachtigd. Door er regelmatig te zijn, te vissen, te voeren en te buurten bij collega vissers aldaar ben ik een schat aan informatie rijker geworden. Ik heb inmiddels foto`s van het complete bestand van dat betreffende water evenals van de omliggende wateren.

Let op, dat gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Het is niet zo dat je bij een vreemde aan zijn tent kan staan en direct de vraag moet stellen: Hey wat zwemt hier en daar? Want zeg nou eerlijk, als je zelf veel moeite gedaan hebt om aan die informatie te komen ga je het ook niet aan de grote klok hangen, toch?
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-09-2016 10:58

David,

Zou het eens op het riviertje de Aa proberen er heeft altijd genoeg karper op gezeten. Helaas heeft er pas op de bovenloop wederom een massale vissterfte plaats gevonden. Weet niet of dit van invloed is bij Beek en Donk.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

28-09-2016 13:09

pj otte schreef:David,

Zou het eens op het riviertje de Aa proberen er heeft altijd genoeg karper op gezeten. Helaas heeft er pas op de bovenloop wederom een massale vissterfte plaats gevonden. Weet niet of dit van invloed is bij Beek en Donk.

Groetjes,
Peter


Volgensmij ben je in de war met een andere David? :lol:
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-09-2016 17:42

Ach, als het beestje maar een naam heeft toch :lol:
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

29-09-2016 00:28

Bedankt voor de reacties en tips. :D ik ga er mee aan de slag.
Is ook zo dat ik gewoon uren moet maken dan komen al die dingen vanzelf.
Ook het verhaal van locale vissers enz
Maar helaas gebrek aan tijd is altijd het grootste probleem.
Dus tips zijn nog altijd zeer welkom.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

29-09-2016 07:38

@ Sebastiaan:

heb je al flink wat ervaring op het kanaal? zo niet kan ik wel wat algemene tips geven als je wil.
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

29-09-2016 19:29

Ik heb wel ervaring op het kanaal maar niet heel veel.
Tips zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

30-09-2016 14:26

@ Sebastiaan:
kanalen zijn veelal langerekte monotome wateren. in plaats van zo maar ergens te gaan vissen is het beter op zoek te gaan naar de hotspots. maar waar zijn die hotspots dan? in principe alles wat het monotome onderbreekt kan een hotspot zijn. verbredingen, bruggen (zeker die met pijlers), sluizen, dukdalven (van die oude houten, vaak bezaaid met mosselen), driesprongen. viersprongen (stukje ten zuiden van jou heb je zo'n viersprong). maar ook op de monotome stukken heb je hotspots, verhogingen, dieptes, mosselbanken. dus veel uitpeilen.
zo had ik vroeger een topstek tussen een pluimveevoederbedrijf en een oude houten spoorbrug met een flinke rij van die houten dukdalven en dan ook nog een lelieveld. op dat korte stukje kanaal was altijd een flink karperbestand aanwezig, maar nu 20 jaar later is het pluimveevoederbedrijf niet meer, het lelieveld weg, en de oude spoorbrug vervangen en de dukdalven weggehaald. er zit heus nog wel karper, maar geen voedsel voor een grote groep dus de karpers zijn uitgewaaierd. op zoek dus naar een nieuwe hotspot.
verder is het raadzaam niet te weinig te voeren, naast witvis stikt het van de kreeftjes die in no time korte metten maken van je voerstek. als je na een nacht vissen je ronde 20 mm boile is verworden tot een 8mm diamantballetje weet je dat je met kreeftjes te maken hebt. ook heb je te maken met de Chinese wolhandkrab, die knippen gewoon je onderlijn door, dus na een ruk op je hengels met wat gepiep is het raadzaam om je aas te controleren.
Mosselen en kreeftjes zijn een groot gedeelte van het natuurlijk aas voor de karper op de kanalen, dus daar kan je rekening mee houden met je aaskeuze.
er wordt redelijk gevist op de kanalen, maar ook weer niet zo veel als op dressuurwateren (hoewel dat op sommige kanalen wel anders is) dus de vis is bekend met boilies, maar van echte dressuur is vaak ook nog niet echt sprake. dus hou ik het vaak bij normale rigs en aasmontages.
schepen vind ik niet echt een probleem. ja, zeker de grote halen je stek wat overhoop, maar ze woelen ook de bodem om en dat zet de karpers weer aan tot azen. sommige vissers gooien opnieuw in na een grote boot, maar ik laat het gewoon liggen.

succes! :)
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

20-05-2017 01:38

Hallo,

Ben ik weer, om na een hele lange tijd terug te komen, op een leuke stek.
Ik heb nog steeds geen goeie ervaring op de zuid willemsevaart. Wel een aantal stekken gevonden maar de vangsten en zeker het lekker ontspannen vissen ontbreekt op die stekken van de natuur genieten Zonder voorbij razende auto.s en drukte is geen spraken.
Dus ik ben nog steeds op zoek naar een mooie stek waar ik leuk kan vangen.
Ik denk eraan het wilhelmina kanaal te gaan proberen.
Vooral omdat ik denk dat ik daar wel een plek kan vinden waar ik wel ontspannen kan vissen.
Nu is mijn vraag vooral of het wilhelmina kanaal aan te raden is ten opzichte van de zuid willemsevaart. Vergt het een andere aanpak ? Alle tips zijn weer welkom. Ook de aa spreekt me nog erg aan weet iemand hoe het daar mee staat ik heb veel negatieve berichten mee gekregen het afgelopen jaar veel vis sterfte door verschillende oorzaken.

B.v.d sebastiaan

Vangse allen :lol:
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

14-06-2017 11:26

hey sebastiaan

ik kom zelf uit gemert en heb zelf ook op de aa en kanaal gevist.
naar aanleiding van de titel neem ik aan dat je zelf uit b en d komt.
als je op de aa wilt vissen kun je het proberen waar de kanaal in de aa stroomt zeg maar op het nieuwe kanaal richting helmond daar vind je onder aan de sluis een splitsing daar wordt regelmatig goed vis gevangen.anders ff zoeken op google earth.
de meeste vissen die je daar vangt zijn tussen de 8 en 12 kilo en de meeste schubs maar ook uitschieters van 12 tot net geen 20 kilo.
ook bij de chinees richting gemert aan dat bruggetje kan je goed vissen wel een paar daagjes voeren als je portomonee het toelaat.
ook hier veel 8 tot 12 kilo vissen.
verder op het kanaal, bij de hommel word regelmatig gevist en mooie vissen gevangen ook bij bavaria waar de tarwe wordt gelost word regelmatig gevist en gevangen.
aan de wegkant van het kanaal bij de koppelen heb je de ingang naar het kasteeltje waar de aa ook loopt zwemmen ook een paar mooie schubs en spiegels rond ook daar zou je het kunnen proberen.

succes
Plaats reactie