Voorslag of gevlochten lijn?


Maickel van Ee
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-09-2016 19:31

18-09-2016 09:41

Goeiedag medevissers,

Ik ben eigenlijk zonder het water echt te bestuderen op de leeghwaterplas gaan vissen, de dag er voor even voor gevoerd en kijken maar. Nou was ik aangenaam verrast op 1 hengel 3 aanbeten(me tweede hengel was me hair stuk gegaan hele nacht voor niks in het water gelegen). Mooie spiegel gevangen.

Alleen ik kwam erachter dat het vol met rotsen ligt en ik vis met nylon 0.35 mm draad, slechte combo dus. Ik vis zo een 35-60m vanaf mijn plek vandaan. Raden jullie daarbij in het vervolg gevlochten lijn aan of een voorslag van een bepaald soort materiaal.

Zonde natuurlijk dat ik 2 vissen verspeel door lijnbreuk, waaronder een zeer sterke jongen, die ik graag aan de kant had gezien.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-09-2016 10:26

Voorslag, gevlochten lijn knapt nog eerder dan nylon in dat soort situaties. Welk merk haalt niet veel uit.
ik gebruik graag amnesia 18 kilo trek kracht.
Is niet kapot te krijgen, en meerdere malen mee gemaakt dat ik de mosselen vanuit de boot van de bodem aftrok.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-09-2016 11:02

Als het echt vol met rotsen ligt: Andere stek zoeken!
Weet je echt wat je doet kun je eventueel een boeiensysteem toepassen. Met een boot erbij.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

18-09-2016 17:11

0,60 of 0,70 nylon gebruik ik op de maas als voorslag (ook dikke scherpe stenen)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-09-2016 21:18

geen van allen...dyneema is totaal niet slijtvast in vergelijking met nylon. Een vooeslag bied alleen bescherming voor een paar meter. Beter is gewoon te vissen met 40 of zelfs 50/00 nylon hoofdlijn
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

18-09-2016 21:21

Beste,
Of 50hondersten losdoor....als je toch niet ver hoeft te gooien
Mvg Peter
ps: doe ik ook op kanalen en albert kanaal
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-09-2016 21:29

Wat is losdoor?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

18-09-2016 22:01

ook ik ben niet meer van de gevlochten lijn. veel slijtvaster is het niet en ook al geen rek (meestal) dus het dempt voor geen meter. gewoon wat dikker nemen zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

18-09-2016 22:56

Martijn Nederpel schreef:geen van allen...dyneema is totaal niet slijtvast in vergelijking met nylon. Een vooeslag bied alleen bescherming voor een paar meter. Beter is gewoon te vissen met 40 of zelfs 50/00 nylon hoofdlijn



ja ...dat bedoelde ik eigelnlijk ook...wou het net gaan editten....


net zoveel dikke nylon erop als voorslag zodat je volledig met dikke nylon vist...

aangezien je zo'n 35-60 meter uit de kant vist... kun je misschien op iedere molen 75-100 meter ''voorslag'' draaien

hoe dikker hoe minder kans op verspelen....alleen gooit wat lastiger in, en vangt wat meer stroming

dikke nylon is veel schuurbestendiger dan gevlochten lijn...probeer het maar uit langs een baksteen zou ik zeggen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2016 08:28

Het is beide nylon. Verschil is een dikke draad of vele dunne draadjes. Dat maakt een verschil in toepasbaarheid.

Monofilament kun je makkelijk doorknippen en dat gaat moeilijker met gevlochten. Daarom:

Monofilament nylon is meer schuurbestendig.
Gevlochten nylon is beter bestendig tegen scherpe voorwerpen.

Gevlochten nylon wordt wel zwakker als het ongelijkmatig belast wordt bijvoorbeeld door slordig aanknopen. Dat is kritischer dan bij mono.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Maickel van Ee
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-09-2016 19:31

19-09-2016 10:02

Heel erg bedankt voor alle hulpzame antwoorden.

Heeft iemand toevallig ook iets over fluor carbon. Ik heb gelezen dat het slijtvaster is, verder geen ervaring mee.

Ik heb overigens een voerboot dus het is niet het einde van de wereld als het werpen wat minder gaat.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

19-09-2016 13:23

Kees Ouwehand schreef:Het is beide nylon. Verschil is een dikke draad of vele dunne draadjes. Dat maakt een verschil in toepasbaarheid.



gevlochten lijn is over het algemeen geen nylon, maar dynema of kevlar, of beide

gevlochten nylon heb ik nog nooit gezien eigenlijk...jij wel ??

gevlochten lijn heeft geen rek...nylon wel


als dikke nylon langs een steen afschuurt, schuur je een stuk nylon eraf, maar doordat het dik genoeg is hou je nog genoeg dikte/sterkte over...

gevlochten lijn gaat gelijk helemaal door... daar schuurt niks vanaf
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2016 14:49

Sorry, kunstofvezel net als nylon. Beide polymeren. Nylon of polyamide is gevlochten ook te koop. Sterker, sommige gevlochten vislijnen zijn co-polymeren van nylon. De schuurvastheid van monofilament waren het mee eens toch?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

19-09-2016 15:59

vroeger viste ik wel eens met gevlochten lijn tegen dukdalven. het idee was dat daar geen rek in zat en ik de vis eerder kon afstoppen.
maar goed, je verspeeld wat minder door de obstakels, maar wel wat meer door uitscheuren/gebogen haken door geen rek op de lijn. en dan schuurt op een moment de gevlochten lijn toch door het obstakel en realiseer je je dat er een vis rondzwemt met 15 meter gevlochten lijn achter zich aan. en dan realiseer je je dat mocht die lijn ergens vast komen te zitten het een grote kans is dat de vis dat niet overleeft.

dus toch maar nylon.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-09-2016 19:55

Volgens mij heb je nog een hoop te leren wat betreft vis veiligheid, het maakt namelijk geen ruk uit waar je een vis mee verspeelt, er zijn zat manieren om de vis na lijnbreuk met alleen de onderlijn in de lip rond te laten zwemmen, dus ik vind dit een heel slecht argument van je sorry.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

19-09-2016 20:50

Beste,
Mijn excuses voor mijn woordenschat....maar ik ben van belgie...losdoor betekend ....geen voorslag ....gewoon 0.50mm of meer op de spoel en gaan....ben niet voor voorslag....ook blijft er steeds vuil aan de knoop hangen....en maakt het zo montages minder visveilig.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

19-09-2016 22:05

Amai!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

19-09-2016 23:26

Rik koster schreef:Volgens mij heb je nog een hoop te leren wat betreft vis veiligheid, het maakt namelijk geen ruk uit waar je een vis mee verspeelt, er zijn zat manieren om de vis na lijnbreuk met alleen de onderlijn in de lip rond te laten zwemmen, dus ik vind dit een heel slecht argument van je sorry.


hey, iemand geeft een reactie waarmee jij het niet eens bent, en die heeft er dan automatisch geen verstand van. top reactie, ga vooral zo door. :)

ik blijf bij mijn standpunt. vis jij maar met gevlochten lijn en weet ik veel wat voor zaken om de vis bij lijnbreuk te beschermen, ik hou het wel bij nylon. enik heb dan weer niet de behoefte om te zeggen dat jij er geen =verstand van hebt omdat jij een andere mening hebt dan ik. een prettige avond, meneer de alwetende karpervisser :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2016 06:41

Ik heb het niet over het stukje waarin je vertelt over haken die sneller uitbuigen doordat je geen rek heb op gevlochten lijn, ik heb het over het gedeelte waarbij je vertelt dat de vis met 15 meter gevlochten lijn achter Zich aanzwemt ! Want dan heb je weinig verstand gebruikt namelijk toen je deze killer montage aan je hengel bracht.
Als je mij dan een alwetende meneer noemt prima hoor, maar een vuist regel moet zijn ongeacht welke lijn je gebruikt, dat een vis altijd alles kwijt moet kunnen spelen in mijn ogen op de rig na
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-09-2016 09:13

beste Rik.

ik heb het over meer dan 20 jaar geleden. ik geef zelf aan dat het fout was om zo te vissen, met de hoop dat andere vissers die dit lezen niet dezelfde fout gaan maken. dat jij het dan nodig vind om mij de les te lezen over iets van meer dan 20 jaar geleden toen ik net begon, het zij zo. maar wat meer respect voor iemand die zelf aankaart ooit een fout te hebben gemaakt zou je sieren.

misschien kan je beter jouw manieren om veilig met voorslag/gevlochten lijn (voor de vis dan) te vissen hier delen, want dat heb ik je nog niet zien doen hier. niet voor mij, want ik hou het toch bij nylon, maar voor de mensen hier die alsnog met voorslag/gevlochten lijn willen vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2016 10:03

Iets wat "vroeger" moet inhouden kan nogal eens verschillen kwa aantal jaren, verder haal je niks aan met betrekking tot vis veiligheid, enkel dat je niet meer met gevlochten lijn vist wegens uitscheurende bekken en recht gebogen haken, dit laatste heb je trouwens ook allemaal zelf in de hand, want een kwestie van parabool hengels, of eventueel op gevoel drillen en blokken voorkomt dit soort nare fratsen. Wederom zeg je niet voor jouw want je vist met nylon.... OOK NYLON DIENT VEILIG TE ZIJN VOOR DE VIS. Dus dit alles staat los van welke lijn, systeem, of voorslag!

Tevens denk ik dat ik in al die jaren hier op kwo aardig wat mensen op weg geholpen help in vrijwel elke categorie die met deze hobby te maken heeft.

Een beetje karpervisser zou beter moeten weten, de helikopter rig is gedateerd uit het stenen tijdperk, vis veilig genoeg met elke laatste meter, de chod rig idem dito, het hit en run mits de insert wijd genoeg is ook, internet staat er bomvol mee, de systemen zijn voor elk wat wils, en of je met wartel of inline lood vist maakt niet uit.

Dat je je zo snel op je tenen getrapt voelt is niet mijn bedoeling, wel dat je na gaat denken over hoe raakt de vis alle lijn kwijt bij lijn breuk, en al is er maar 1 die dit leest en zich erin verdiept is mijn missie geslaagd.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-09-2016 10:18

Ik vis met 0.305, 8,5 kilo trekkracht, is ruimschoots genoeg. maar ik ben klaar met de discussie Rik, je toon en opgeheven vingertje bevallen me niet. geen respect voor de ander in een discussie, en jezelf dan weer wel op een voetstuk plaatsen. nog niet eerder meegemaakt dat ik wordt weggezet als een beginneling, zowel hier op het forum als in mijn visserij.

een prettige dag nog.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2016 10:30

Geen probleem hoor, het is net hoe je het opvat en leest uiteraard, maar nogmaals, bedoeling is niet om mensen op hun tenen te trappen, maar mensen hun ogen te openen. Als dat dan zere schenen op levert dan zij dat zo.

Een hele fijne dag verder alsnog.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-09-2016 10:45

als je mensen niet op hun tenen wil trappen, zou je moeten proberen wat anders over te komen als een betweter de constant loopt te roepen 'je hebt er geen verstand van'. daarnaast doe je aannames over mijn rigs, en ik heb het daar nog helemaal niet over gehad. je bent lomp in je discussie, en ik denk ook lomp in de visserij. 16 kilo trekkracht? yeah right. als je met 16 kilo aan een karper gaat hangen scheur je z'n hele bek open als de onderlijn en de haak het nog houdt.

ook is er niks mis met het 'stenen tijdperk', de manier van toen brengt nog steeds vis op de mat. ik durf zelfs nog wel eens terug te vallen op de prehistorie, met een licht schuifloodje al dan niet met stoppertje, daar vang je vaak meer mee dan die gasten die altijd de nieuwste rigs gebruiken. respect voor old school a.u.b.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2016 11:02

Tering.... aannames over je rig..... ? 16 kg trekkracht en kapotte bekken..? Stenen tijdperk en afkraken.... en dan ben ik lomp in discussie ? Nogmaals fijne dag, dit was de laatste reactie :lol: