Canal du nord / canal de somme ervaringen...

Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

02-09-2016 23:28

Bedankt mannen, dan weet ik zeker dat ik geen gezeur krijg met de garde du peche. Een discussie voeren in het frans gaat me niet lukken.
De kaart (PDF) die je op de site van het departement kunnen downloaden laat trouwens goed zien waar je mag vissen.

Ben er benieuwd hoe de solo trip me gaat bevallen, in NL vis ik altijd alleen, heerlijk rustig.
Het lijkt me erg tof om gewoon een paar dagen rond te "zwerven" in een poging wat vissen te vangen.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

05-09-2016 08:26

gijs beuningen schreef:Bedankt mannen, dan weet ik zeker dat ik geen gezeur krijg met de garde du peche. Een discussie voeren in het frans gaat me niet lukken.
De kaart (PDF) die je op de site van het departement kunnen downloaden laat trouwens goed zien waar je mag vissen.

Ben er benieuwd hoe de solo trip me gaat bevallen, in NL vis ik altijd alleen, heerlijk rustig.
Het lijkt me erg tof om gewoon een paar dagen rond te "zwerven" in een poging wat vissen te vangen.


Solo naar Frankrijk heeft meer voordelen dan nadelen!

Succes! 8)
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-09-2016 08:12

Dat betwijfel ik David.... ik denk dat dit meer ligt aan het koppel dat samen werkt, met ze 2en kun je als men op 1 lijn zit meer uit je trip halen dan in je eentje weet ik zeker.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

06-09-2016 09:12

Rik koster schreef:Dat betwijfel ik David.... ik denk dat dit meer ligt aan het koppel dat samen werkt, met ze 2en kun je als men op 1 lijn zit meer uit je trip halen dan in je eentje weet ik zeker.


Ergens heb je wel een punt. Toch heb ik in de praktijk een aantal keer meegemaakt dat het op 1 lijn liggen met iemand binnen mijn visserij erg lastig is. Misschien ben ik zelf wel een moeilijke Eïnzelganger om mee om te gaan, dat kan natuurlijk ook!

Maar altijd discussies als:
- De een wilt verkassen, de ander niet.
- De een wilt naar een andere regio doortrekken, de ander niet.
- De een vangt graag meerval(en lokt ze dan ook naar de stek), de ander heeft er een pleurishekel aan(ik dus).
- En ga zo maar door.

Alleen zijn in het grote Frankrijk geeft een ultiem gevoel van vrijheid af. Je hoeft niks te overleggen en maakt alle beslissingen naar eigen gevoel en inzicht.

Begrijp me ook niet verkeerd hoor, ik ga ook graag met vismaten op pad. Dit najaar staan er twee tripjes in de planning met vrienden welke ik de laatste tijd weinig heb gesproken. Allemaal zijn we rete fanatiek en vissen we altijd volgas alleen. Zo`n gezamelijke Frankrijk sessie wordt dan ook meer beschouwd als social en gaat het gas ietsjes terug om ook te genieten van de gezelligheid(zijn we over het algemeen nog steeds fanatieker dan de meeste vissers).

Als ik echt een bikkelhard water wil bevissen en dit zo scherp mogelijk wil doen, dan moet ik gewoon alleen zijn!
Stop wishing... Go fishing!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

07-09-2016 21:54

Samen vissen( dus op een stek) betekent vis delen, iig op kanalen
en rivieren. Goed voorbereid ( zoals altijd tenminste 15 rigs beaast) levert alleen vissen meer op. Kost wel meer energie, vooral als je hit'n run vist.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

08-09-2016 13:33

Wat moet je nou met 15 voorbeaasde rigs. Eentje in de boot met schaar. Snap ik. Eentje in je voerbak klaar is ook makkelijk. Maar 15 snap ik echt de nut niet van. Leg het mij eens uit.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2016 15:00

Kijk Dennis dat is heel simpel, hij vist met 4 hengels, en ze maat vist er met 3, stel nu dat je een 7 runner krijgt....
Dan kun je ze allen vervangen en heb nog 1 reserve over voor als de eerst volgende hengel weer in ligt ook weer afgaat. Kan hard lopen op de rivieren soms dat weet jij ook .

Sarcasme modus off... ik snap er ook de ballen niet van
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

08-09-2016 15:37

We gaan nu wel heel erg off topic, maar goed.

@ Dennis/Rik: Heel simpel, gaat erom dat ik met scherpe haken wil vissen en wil blijven vissen.
Als je (s'nachts)na de zoveelste vis of boot of whatever een onderlijn hebt die niet meer super scherp is en je beslist om ermee door te vissen omdat het knopen van een onderlijn op dat moment teveel moeite kost(vermoeidheid), kost je dat vis. Lijkt mij heel simpel. Maar goed, voor jullie zal het ook wel heel vreemd zijn om 60-80 haken er in een weekje te verbuiken. Zelfde geldt voor pva(mocht je dat gebruiken). 15 is een getal, maar ik heb er altijd meer dan een op voorraad. En dan bij voorkeur met aas en pva erop. Veel vis gaat na het drillen vanuit de boot meteen overboord, verse onderlijn erop en direct die hengel weer op scherp. Het is me meer dan eens overkomen dat zo'n hengel binnen het kwartier al vis opleverde: die had je dus niet gevangen wanneer je met de boot eerst terug zou varen en de boel weer op orde zou brengen. Op kanalen vind ik het ook belangrijk om snel te kunnen vissen: vis ik met pva is het makkelijker om na het inhalen eerst de onderlijn te verwisselen door een waar al een pva zak op zit, in te werpen en dan te controleren of je met de gebruikte onderlijn nog verder kunt vissen. Mocht ik een vis vangen die ik wil fotograferen, zorg ik er eerst voor dat desbetreffende hengel weer in ligt, etc..

Wanneer ik alleen vis verander ik in een machine met een doel: efficientie in de visserij. Tijdens en social heb ik dat ook iets minder. Maar als jullie lekker vakantie willen vieren is dat natuurlijk ook helemaal goed: ieder zijn visserij.

@ Rik: als je niks te melden hebt, ........
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2016 16:42

@ Bert.

Maak je niet zo druk, was sarcastisch bedoeld.
ik weet heus wel hoe je op een rivier harken kan hoor, echter vind ik het aantal kant en klare rigs wat overdreven. Zeker op een rivier waar een basic rig voldoende is met een goeie klauw haak erop. Ik maak zo 10 van die dingen in nog geen 5 minuten tijd, snachts te moe.... bestaat niet ! Slapen doen we thuis, er moet gewerkt worden! Maar 80 haken in een week heb ik nog nooit hoeven te gebruiken hoor, ik weet niet met welke haken je vist, maar met Gamakatsu's heb ik er nooit zoveel last van dat me haken zo snel bot worden dat ik er zoveel verbruiken moet...
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

08-09-2016 18:27

Ik vis ook graag met Gamakatsu, maar wel met krimpkous. Ieder heeft zijn eigen manier van vissen en dat is maar goed ook. Nachtrust is iets wat ik wel graag pak, vooral omdat ik overdag bezig ben met opruimen, varen,aanvoeren en opbouwen: ik vis zelden twee nachten op dezelfde plek, ook als die goed loopt. Dan toch liever een bak voer erop en een dag later terugkomen. Soms is dat ook niet zo effectief, vaak pakt het goed uit. Onderlijnen knopen doe ik liever op het moment dat de hengels er net in liggen of tijdens het ontbijt. Maar ook dat is dus persoonlijk.
Verder maak ik me niet druk, maar als je niks te melden hebt hoeft de rest van karperend Nederland dat niet te weten, toch:)?
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2016 18:54

Ook ik vis met line aligner trouwens, kant en klare laatste tijd, haken bij mij perfect in de onderlip en zijn herbruikbaar ook nog is. Schuif je er zo op. Een standaard onderlijn wil bij mij niet zeggen zonder line aligner, maar gewoon een simpele 25 cm soepele onderlijn met een goeie klauw haak of curve shank maat 1 tot max maat 6.
Verder geen poes pas met putty of een shot in the hook.

Ps : dat wilde ik even melden :P

Zo en nu op naar 17 oktober ! Weekje knallen :)
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

08-09-2016 20:50

Bert bedankt voor je uitleg. ik kijk nergens neer van op. Laatst hadden we er hier ééntje die 12 jaar met zijn lijn doet en nu jij met 10 haken per dag.

Bij jij nou al geweest Rik of ga je nog?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2016 21:09

Rik koster schreef:
Zo en nu op naar 17 oktober ! Weekje knallen :)


Wel lezen he Dennis:p
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

08-09-2016 22:52

O ja :lol:
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

09-09-2016 11:23

Woow.. Wat één opmerking over solovissen teweeg kan brengen :roll:

Maar om dan toch even off-topic te blijven... Ik kan me aardig vinden in wat Bert zegt(wel iets minder onderlijnen :lol: ). Tijdens de kanaalvisserij vis ik altijd met drie hengels. Iedere nacht wil ik vissen met nieuwe onderlijnen, waar ik gerust meerdere vissen op vang. Toch moeten er 2 reserve liggen. Dus 5 onderlijnen per nacht. Simpel rekensommetje... Als ik 5 nachten weg ga zorg ik dat ik 25 onderlijnen klaar voor gebruik heb liggen.

Tijdens de echt snelle intensieve hit en run visserij heb je simpelweg geen tijd om onderlijnen te knopen. Je moet je eens voorstellen hoe het is om twee maal per dag te verkassen en dagelijks 5 sluisvakken van voer te voorzien. Dan zit je vlak voor het donker eindelijk eens op je stoeltje en is het van; Goh, laat ik eens wat eten maken, dat is ook al 12 uur geleden.

Zoals Bert ook zei, je gaat op machine modes.. Alles zo snel en efficiënt mogelijk met maar één doel, vis vangen. Na zulke tripjes kom ik altijd oververmoeid en een paar kilo lichter weer thuis.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-09-2016 11:30

Ok, een heel klein tipje dan.
Gebruik eens de multi rig voor die situatie als je gaat harken. Haakje verwisselen aan dezelfde onderlijn.... 10 sec werk.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

09-09-2016 15:11

@ Rik: zal er eens over nadenken. Op kanalen goed inzetbaar, op rivieren vis ik met hairs met een tussenruimte van 4-6 cm ivm kopvoorns. Dan lijkt me een standaard rig effectiever, maar wie weet,iig een test waard.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

09-09-2016 15:14

Een multi rig kun je ook wel met een lange hair vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-09-2016 18:16

Zeker weten Bert. een o ringetje en daar je hair aan maken.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

21-09-2016 09:21

Rik koster schreef:Ok, een heel klein tipje dan.
Gebruik eens de multi rig voor die situatie als je gaat harken. Haakje verwisselen aan dezelfde onderlijn.... 10 sec werk.


Goeie Rik, ga ik ook eens proberen!

Al is het op zulke wateren vaak wel zo dat niet alleen de haak sneuvelt maar de complete onderlijn(kreeften en dwergmeerval gespuis).
Stop wishing... Go fishing!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

21-09-2016 15:44

heb multirig geprobeerd met lange hair en dat beviel me niet. gooide sneller in de war ivm standaard onderlijn. Mocht ik alleen last van poisson chat of kreeft hebben, is het zeker een optie.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-09-2016 17:46

Bert Timmerman schreef:heb multirig geprobeerd met lange hair en dat beviel me niet. gooide sneller in de war ivm standaard onderlijn. Mocht ik alleen last van poisson chat of kreeft hebben, is het zeker een optie.



Multi rig in de war.... je gebruikt wel stijf materiaal neem ik aan ? En kanaaltjes zijn 40 meter breed ofzo
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

22-09-2016 14:09

Ging om de (lange) hair, van soepel materiaal, die ook met werpen op de clip af en toe in de war kwam.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2016 14:30

Kun je eventueel oplossen met pva, ikzelf gebruik gewoon alles stijf doorlopend. Als er witvis op zit doet die langere hair vaak ook niet veel om ze te stoppen.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

22-09-2016 15:06

Oplossen met PVA. Grappig :D
Let op slagboom !