Wie kent er meer vertellen over deze hengel.


Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

14-08-2016 15:07

Hallo

Het gaat om deze hengel|:

Wout van Leeuwen reflex sealand penhengel 3,90 m en 3 lbs
Ik weet niks te vertellen over deze hengel , welke blank en hoe oud hij ongeveer is enz enz.
Wie o wie kan mij helpen a.u.b.


gr. huub engelen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-08-2016 15:40

Hoi,

ik ken de hengel niet maar als de specs die je opgeeft kloppen dan is het een moordpook, 3lb bij een lengte van 3.90 ben ik als penhengel nog nooit tegengekomen. Hoeveel ogen heeft de hengel? Als het er niet meer dan 11 zijn durf ik in twijfel te trekken of het daadwerkelijk een penhengel is.

vr gr
Andries
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

14-08-2016 16:20

Hallo Andries

Ik heb de hengel nog niet in de hand gehad.
Daarom wil ik graag weten of de hengel voor iemand speciaal gemaakt is of dat het een gewone karperhengels is of een penhengel.


gr. huub engelen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-08-2016 16:27

Snap niet wat je met een 3lb penhengel moet....
2.50 vind ik toch wel de max voor een penhengel/float
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

14-08-2016 16:45

Hallo Rik

Is ook niet zozeer "moet" maar ik zou wel eens willen weten hoe de hengel is.
Zou er eigenlijk een keertje mee willen vissen om te kijken wat hij doet als er een vis aanzit.

gr. huub engelen
Paul de Jongh
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-05-2013 00:23

14-08-2016 18:23

Ik zie in een omschrijving staan dat het een zware pook is, geschikt voor het snoekvissen met hele makrelen. Lijkt me niet echt geschikt als penhengel dan?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-08-2016 19:04

Huub,

zou het niet kunnen zijn dat de aanbieder de hengel verkeerd aangeprezen heeft? Dat hij bedoelt dat de hengel een pensluiting heeft en dat er niet bedoeld werd penhengel?

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit een penhengel is. Of een tikfout moet 2 lbs zijn ipv 3?
't Is maar wat je wit.
Hoe dan ook veel succes!? :o
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

14-08-2016 23:17

Het is een hengel gebouwd op een new zealand blank ( Composite Developments )
Gemaakt in de mid 80 jaren en bedoeld voor het dood aas op snoek , maar ik kan iemand die er mee op karper vist met deze hengels , het is een beul van een stok geschikt voor idioot ruige omstandigheden
Voor dit geld is het een goede aankoop alleen zeer beperkt inzetbaar als penhengel als wat meer allround stok beter geschikt


gr jerry
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-08-2016 23:45

Dat idee had ik ook, maar het ging ons/mij meer over penhengel of niet. Voor brute omstandigheden, oke, neem ik aan, maar om te pennen? Ongeschikt lijkt mij.
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

15-08-2016 08:01

Hallo

Hij is dus beter inzetbaar als hengel voor statisch te vissen, en in extreme omstandigheden ( bijvoorbeeld ,karpers 40 plus en veel wier/takken/obstakels als penhengel ) zeggen jullie.
Oke , bedankt voor de informatie.

gr. huub engelen
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

15-08-2016 17:09

Qua actie kun je er prima mee penvissen want het is stalen trapleuning zoals de 3 lbs tegenwoordig, rr zit best wel gevoel in
Hij is geschikt om met 25/30 00 gevlochten lijn te vissen tussen plompenblad en wier waar dikke vissen zwemmen
De kennis van gebruikt een Penn 7500 molen erop zware sterke molen met een goede slip , denk wel na over je haakkeuze want een hoop breekt/buigt uit tijdens de dril en ik durf niet hier te zeggen waar hij mee vist en vangt




Gr jerry
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-08-2016 17:31

Een hoop breek of buigt uit, dat komt door die enorme stijve kut pook ja, daar vernaggel je op zo'n korte afstand al die bekken van die vissen mee, zo'n 2 ponds hengel vangt dat soort klappen dus op, ipv dat de haak breekt of uitbuigt. Kwa actie kan je er prima mee vissen..... op afstand ja, niet onder de top met een zeer woeste karper aan je haak.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

15-08-2016 17:44

Klinkt mij allemaal erg extreem...
Hoewel het een relatief zachte hengel zal zijn in vergelijking met de gemiddelde 3 ponder van nu ontwikkel je zo veel kracht op korte afstand dat het volgens mij echt te veel van het goede is.
Als je al rekening moet houden met haakkeuze vanwege buigen of breken denk ik dat je te ver gaat..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

15-08-2016 19:39

Rik koster schreef:Een hoop breek of buigt uit, dat komt door die enorme stijve kut pook ja, daar vernaggel je op zo'n korte afstand al die bekken van die vissen mee, zo'n 2 ponds hengel vangt dat soort klappen dus op, ipv dat de haak breekt of uitbuigt. Kwa actie kan je er prima mee vissen..... op afstand ja, niet onder de top met een zeer woeste karper aan je haak.


Ik snap wat je zegt maar vindt het te kort door de bocht. Volgens mij kun je hier pas echt iets over zeggen als je de hengel in je handen hebt gehad. Als het een goede parabool is die krachten goed weg laat vloeien hoeft er geen enkele schade te ontstaan als je strak drilt; alles is afhankelijk van de tapering en natuurlijk de man die de hengel in zijn handen heeft.

gr
Andries
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

15-08-2016 20:23

Ik ken 2 lbs hengels waarbij haken als deze verkeerd zijn gekozen doodleuk afbreken cq uitbuigen , dit zegt niks over de hengel of de haak maar alles over een verkeerde keuze van beide
Een haak die breekt is eigenlijk te hard en een die buigt u raad het al te zacht , als je een stilleto ( mustad 496 ) gebruikt zal deze doodleuk buigen terwijl het toch een goede haak is alleen je moet wel lichter vissen
Ik heb nog nooit een haak gehad die brak wel uitbuigen , vaak komt dit omdat doordat niet vol in de bocht vlees heeft gepakt maar alleen op het eerste gedeelte
Ik heb haken getest op een geijkte trekbank en dan blijkt dat een de meeste grotere krachten aan kunnen dan wij met een lijn en hengelcombinatie kunnen zetten , ik vindt ruim 7 kg in de bocht namelijk aanzienlijk en zal ik nooit halen met mijn hengels , haak is een Drennan carbon specimen , ook heb ik Gamakastu getest en ook deze halen waarden boven de 6 kg , gemeten over 25 haken en druk opbouwend met lijn in de bocht


gr jerry
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

18-08-2016 13:35

Er word wel statisch met deze hengels gevist maar als we met de pen vissen is het notdone?,.mijn voorkeur is het zeker ook niet maar ik heb ze hier in de havens genoeg bezig gezien met dit soort gear en dan viste ze niet op schol of kabeljauw maar gewoon op karper.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-08-2016 13:48

Iets met rek, en afstand.....klappen op te vangen....
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-08-2016 14:12

Rik koster schreef:Iets met rek, en afstand.....klappen op te vangen....


Rik, zoals ik eerder zei heeft dat voor een groot deel toch ook te maken met de eigenschappen van de hengel en dan met name de opbouw van de blank? Ook een hengel die een hogere testcurve heeft kan parabolisch zijn opgebouwd waardoor ontstane krachten wegvloeien ipv klappen worden. Tuurlijk is daar ergens een moment dat dit niet meer opgaat maar ik kan me voorstellen dat een 3lb hengel met een gelijkmatige tapering met een parabolische actie in combi met de juiste lijn, haak etc niet vanzelfsprekend voor extra verwondingen zorgt?
Volgens mij heeft Co Sielhorst behoorlijk zware penhengels afgebouwd die wel in staat waren om de krachten gelijkmatig te verdelen en vluchtpogingen soepel op te vangen.
Misschien blijf ik wat hangen in mijn punt maar in mijn ogen kun je pas echt over een hengel oordelen als je hem in handen hebt gehad, de specs op zichzelf zeggen mij helemaal niets.

Anders gesteld; als ik een 30 of een 5 ponder aan een 1.5lb hengel afdril is de kans op verwonding bij die 5 ponder dan groter omdat er minder massa onder de kracht van de hengel hangt? Volgens mij niet, die vis trekt die 5 ponder zal die hengel minder makkelijk en minder langdurig krom weten te trekken en daarmee (waarschijnlijk) eerder op de kant komen.

Er is natuurlijk altijd een factor waar je geen invloed op hebt, de factor die tussen de wal en de hengel inzit zeg maar ;-), er is ene hoop onkunde wat betreft goed drillen en gebruik maken van de eigenschappen van een hengel zonder de vis onnodig te stressen; daar kunnen we het materiaal niet de schuld van geven. Wel ben ik het met je eens dat in de handen van een onkundig persoon een dergelijke hengel voor onherstelbare schade kan zorgen.

gr Andries
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-08-2016 14:32

Zelfs een parabolische 3 ponder gaat nooit de krachten met souplesse kunnen verdelen over de gehele hengel die nodig zijn om een vis met volle energie verdeeld in kracht af te remmen, een voorbeeldje....

Een 3 ponds hengel zoals deze bijvoorbeeld..

-de top alleen kromtrekken en je zet 200 gram druk.
-de top en de eerste 4 ogen beginnen te buigen, 750 gram druk
- het bovenste gedeelte buigt geheel 2 kilo druk
- het onderste deel buigt nog minimaal mee en we zitten direct op de 3 kilo max trek kracht

De sprongen in trek kracht in kilo druk gezien zijn enorm groot, en gewoon niet ideaal om een vis met volle energie om met een pen onder het kantje te gaan vissen in mijn ogen, oké als er geen obstakels zijn kun je uiteraard met je slip open zonder problemen drillen ermee.
Maar hoe vaak pen je niet in de buurt van obstakels..
Waarom is er haast geen pen hengel te vinden in de 3 pond....

Nee een een pen hengel is gewoon een zachte hengel met enorm veel zachte actie en trek parabool, om de vis geleidelijk in druk af te kunnen remmen, dus ik ben het niet met je eens... geen probleem verder, deels heb je zeker gelijk mbt een 3 ponds in wie zijn handen die ligt, maar dan nog....
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

18-08-2016 21:47

Het blijft een lastig vraagstuk. Persoonlijk vind ik het te zwaar. Je hoeft waarschijnlijk nooit het volle potentieel van een 3 ponder te benutten bij onze visserij en dus is het onnodig.
Je kunt er prima mee pennen maar als je de power niet benut, waarom zou je dan? Is alleen maar meer gewicht wat je vast hebt en in de verkeerde handen kan het wel voor schade zorgen denk ik.
Een 2,25lb glasstok of een slanke medium taper Carbon van 2,5lb is meer dan je ooit nodig zult hebben mits goed gebruikt.
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

18-08-2016 23:31

Rik koster schreef:Zelfs een parabolische 3 ponder gaat nooit de krachten met souplesse kunnen verdelen over de gehele hengel die nodig zijn om een vis met volle energie verdeeld in kracht af te remmen, een voorbeeldje....

Een 3 ponds hengel zoals deze bijvoorbeeld..

-de top alleen kromtrekken en je zet 200 gram druk.
-de top en de eerste 4 ogen beginnen te buigen, 750 gram druk
- het bovenste gedeelte buigt geheel 2 kilo druk
- het onderste deel buigt nog minimaal mee en we zitten direct op de 3 kilo max trek kracht

De sprongen in trek kracht in kilo druk gezien zijn enorm groot, en gewoon niet ideaal om een vis met volle energie om met een pen onder het kantje te gaan vissen in mijn ogen, oké als er geen obstakels zijn kun je uiteraard met je slip open zonder problemen drillen ermee.
Maar hoe vaak pen je niet in de buurt van obstakels..
Waarom is er haast geen pen hengel te vinden in de 3 pond....

Nee een een pen hengel is gewoon een zachte hengel met enorm veel zachte actie en trek parabool, om de vis geleidelijk in druk af te kunnen remmen, dus ik ben het niet met je eens... geen probleem verder, deels heb je zeker gelijk mbt een 3 ponds in wie zijn handen die ligt, maar dan nog....




Rick waar haal jij je rekenvoorbeeld vandaan ?

En heren het is een progressieve actie , wat wil zeggen hoe meer kracht er wordt gezet hoe dieper hij buigt , een parbool is een wiskundig begrip
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-08-2016 08:08

@Rik Koster; helder hoe jij het ziet en we hoeven het godzijdank niet altijd eens te zijn met elkaar, zou verrekte saai worden hier.

@Jerry; ik had progressief getikt en ging twijfelen, verandert naar parabolisch; blijft verwarrend al de verschillende termen :oops:

Overigens vraag ik me weleens af of het gros van de vissers zich beseft hoeveel kracht je kunt zetten, hoe ver je slip dicht kan bij een goede 2lb penhengel; maar dat is weer een ander verhaal.

gr Andries
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-08-2016 08:36

Met een 2lb ( goeie hengel ) kun je "in principe" net zoveel druk zetten, in sommige gevallen zelfs nog meer door het hefboom effect, maar zoals ik al zei en het zie, word.dit langzaam aan op gebouwd.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-08-2016 11:47

Nee Rik, dat kan niet.
Niet als het dezelfde hengel betreft met dezelfde actie.
Je moet dan uiteraard zelf ook meer kracht gebruiken.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

19-08-2016 12:19

http://www.carpfeeling.com/carptalk/art ... els-deel-1
interessant artikel over deze materie van 2 in mijn ogen heel kundige mensen op dit gebied