Pen en oppervlakte vangsten juli 2016


Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-07-2016 18:12

Het is spiegeltime hé bij iedereen :D
Mooie ook deze. Geweldige knik achter de kop.
Vis is vis
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-07-2016 08:47

Afbeelding
Afgelopen zondag met een select groepje de polder in geweest om na lange tijd weer een keer te gaan penvissen. Wat een genot en wat een rust in die polders zeg. Een heerlijke visserij. Rond half 6 hadden wij afgesproken om te vertrekken, maar zoals altijd is er iemand die zijn bed niet uit wil/kan komen. Dus met enige vertraging vertrokken we rond 06:00 naar de polder. Na een goede rit kwamen we aan in een mooi stukje Nederland, wat je bij ons in de regio niet tot weinig tegen komt. Dauw, wat mist en pure rust wat je alleen maar hier ziet. Her en der zien we al wat kenmerken dat duid op karper. Wat witvis is al druk bezig in de ochtend en we genieten. Wauw, wat is het hier mooi en rustig. Na het voeren van enkele plekjes konden we aan de slag. Wat te kiezen als aas? Een pier, maisje, kikkererwt of toch een tijgernootje. Hoe diep stellen we het pennetje af? Iets dieper als de ware diepte, of laten we een redelijk stuk over de bodem liggen. Genoeg keuzes. Ik start zelf om de pen iets te overloden en het laatste loodje op de bodem te laten rusten. Zo 10 cm heb ik nu over de bodem liggen. Dit moet genoeg zijn, vertel ik me eigen. Ik ben nog bezig met mijn stekjes, als ik stiekem even op mijn telefoon kijk. Huh? Al vis gevangen?
Afbeelding
Meteen het eerste kwartier werd er al een ware bak gevangen voor polderbegrippen. Een schub van net geen 30 pond. Dat zo vis eigenlijk kan zwemmen op deze ondieptes. Een ware mastodont en waarschijnlijk een van de grotere vissen van het poldersysteem. Het begin was goed! Dat zo vis eigenlijk kan zwemmen op zo ondiep water. Wel een super spannende visserij waar je de vis gewoon ziet aankomen, ziet azen en dan je pen ziet wegtrekken.

Een maatje van mij wist later nog een mooie, Hollandse rijen te vangen. Prachtvis als je het mij zegt! Deze vis kwam aanzwemmen vanaf het oppervlakte. Stond 2 seconde te azen op de voerstek en het pennetje vertrok.
Afbeelding
Ik zat in het begin in een regio, waar ze niet leken te komen. Met 2 man sterk kregen wij op dat gedeelte geen enkele vis op de voerplekjes. Het was erg stil.. Op de app lees ik dat meerdere al aanbeten hebben gehad, maar de meeste gemist werden. Mijn gevoel zeg dat het niet aan de systemen ligt. Dan maar op zoek naar een ander gedeelte wat verder achterin. Weer wat plekjes aangemaakt en weer wachten. 1ste plek.. weer niks. Dit voelt toch enigszins vreemd aan. Tweede plek.. zie ik wat bellen.. Dit ziet er beter uit! Langzaam zie ik meerdere belletjes vlakbij mijn pen omhoog komen.. Karper! 2 seconde later sta ik met een kromme hengel! Prachtige sport en wat zijn deze vissen sterk zeg! Een echte polderschub mag later mijn schepnet kussen. Eindelijk van de 0 af.
Afbeelding
Afbeelding
In de middag op zoek naar een ander stuk polder. Weer wat stekjes aanvoeren en maar weer afromen. 1ste stek is het meteen een waar gekkenhuis. Bellenplakkaten, grond omhoog, staarten uit het water. Ze staan bovenop het voer! Na 20 minuten en wat heen en weer gedans van het dobbertje kan ik op een of andere manier hier geen karper strikken. Volgend stekje precies hetzelfde. Wat een gekkenhuis! Uiteindelijk vertrekt mijn pennetje maar op een of andere manier schiet deze los! Balen! Achter me ligt nog een sloot met een stuk mooi uit de wind. Hier nog even wat voer erin. 20 minuten later terug en ja hoor,, weer karper op de stek. Pennetje met mais erin en 2 sec sla ik weer een gat in de lucht. De karper wuift even met zijn staart en met een rotgang schiet die de sloot door. Wat frustrerend dat penvissen!
Afbeelding
Afbeelding
Ach iig lekker gevist en wat vissen kunnen strikken! Toch wel verslavend dat penvissen ;-)
~~Dreams can be true.~~
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-07-2016 20:19

Mooi verhaal, en mooie omgeving Tino! En mooie (bijna) dertiger :)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

27-07-2016 11:28

Thnx Frenk!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

27-07-2016 17:55

Leuk Tino, toch weer de polder in met de pen?
Mooie resultaten
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

28-07-2016 08:55

Ja Michael, nu wel andere polder als vorige jaar. Beviel goed! De resultaten hadden nog wat beter kunnen zijn :wink:
~~Dreams can be true.~~