Karperaas in de zomer.


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-07-2016 01:28

Peter, ik heb het over visvoer en niet over veevoer, zijn twee heel verschillende dingen.
In de visvoederindustrie is attractie n.l. wel heel belangrijk. Komt door de steeds hoger wordende prijs en de beschikbaarheid van vismeel. Daardoor moet de industrie alternatieve eiwitbronnen aanspreken en dat zijn vaak plantaardige producten, zoals b.v. sojameel.
Vissen zijn wat betreft smaak gek op vismeel en niet zo gek op soja. Een goede smaak van het voer is natuurlijk essentieel voor een visvoerproducent en dat kun je bereiken door het toevoegen van z.g. attractants.
Zijn producten die de aasmakers tegenwoordig ook toevoegen aan hun bollen. B.v. vis hydrolysaat en krill hydrolysaat, gist extract, digested liver, betaine en marine bijproducten zoals b.v. squid meel en squid lever meel. Allemaal producten met een bewezen werking, voor wat betreft attractie.
De aasmakers zijn natuurlijk compleet doorgeslagen en adviseren veel te hoge doseringen en daarnaast moeten we natuurlijk ook nog eens dippen en soaken. Ik geef het eerlijk toe, ik trap er tegen beter weten in, ook nog wel eens in.

Stukje tekst van mijn favoriete vis onderzoeker:

As long as one has a sensitive amino acid detector, one can learn much about biological activity underwater. Several animals in salt and fresh water detect amino acids with much greater sensitivity than can our most sophisticated equipment.


Aasvoorkeuren heeft een karper m.i. zeker (is ook een bewezen feit), maar dat hoeft natuurlijk niet persé een high tech bol te zijn.

Mark, bedankt voor de tip, lijkt me sowieso een heel interessant persoon en beslist geen domme jongen.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

10-07-2016 01:41

Beste Hilco
Boek is echt intressant. Echt een aanrader.
Gr. Mark
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

10-07-2016 07:45

Ik ben van mening dat er weinig of geen eer meer te behalen is met een scheutje meer van dit of een druppeltje minder van zus of zo,.de zogenaamde aasboeren en Willie wortels hebben zich hersendood lopen denken op het ultieme bolletje maar in mijn beleving tevergeefs!!!,alles wat beschikbaar is op de markt is meer dan goed en daarbij het wiel is al duizenden keren uitgevonden.Een goed en degelijk bolletje van firma A of B of zelf een beetje in de weer en het is vaak al goed genoeg om een vis te vangen.
Al die succes verhalen enz is een grote poppenkast,.meneer Danau vang zich nu scheel aan ccmoore en is er niks beters op de markt enz terwijl die 8 boeken vol mede mogelijk gemaakt zijn door Solar!!! hoe meer netto vistijd ik heb hoe meer vissen ik vang en daar lig voor mijn en heel veel anderen vissers de sleutel ipv een zogenaamde super bol want alle firma's maken gewoon heel goed aas en het is maar net bij welke secte je wil horen.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

10-07-2016 11:18

ik zit nu op een plas te vissen vanaf 1 mei met een simpele bol.
en vanwege tijd gebrek kan ik alleen op vrijdag een nachtje vissen.
ik van met iedere sessie een vijf of zestal vissen varierend van 4 tot over de 20 kilo terwijl er op dit water vangsten nogal moeilijk zijn.
op dit water 3 vissen in een heel jaar.
is dit dan een superbol......of is dit vanwege de goede plek en een hongerige vis.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

10-07-2016 12:14

Nee Wally geen van beide, jij bent waarschijnlijk gewoon een extreme goede visser :lol: ..
Heb je via een slinkse weg toch nog even kunnen pochen over je vangsten :wink:
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

10-07-2016 13:03

wally de weijer schreef:ik zit nu op een plas te vissen vanaf 1 mei met een simpele bol.
en vanwege tijd gebrek kan ik alleen op vrijdag een nachtje vissen.
ik van met iedere sessie een vijf of zestal vissen varierend van 4 tot over de 20 kilo terwijl er op dit water vangsten nogal moeilijk zijn.
op dit water 3 vissen in een heel jaar.
is dit dan een superbol......of is dit vanwege de goede plek en een hongerige vis.


Ik teken voor 1 nachtje in de week :wink:
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

11-07-2016 10:44

@wally
dat is het niet!
je zit op een nog nooit bevist betaal water! :lol:
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

12-07-2016 11:28

Rik koster schreef:Dat er dan een omega zuurtje in het aas zit of een vitamine mix vind ik allemaal een beetje nonsens.
Hij vreet een mossel en een bloedworm, tijdens de paai wat eiwitten, etc etc . Run je een betaalwater met een over bezetting aan vis dan word het allicht een ander verhaal.


Ondanks dat ik als mens geen honger heb, maar toch 1 hapje Bugel, Hamkaas of ander chipszakkie pak, deze in een oogwenk leeg heb gegeten, terwijl ik daarvoor nog avond eten naar binnen heb gewerkt.

Heeft niets met honger te maken, enkel met het aanzetten tot. In dit geval is dat E612 smaakversterker. In een boilie kan dit net die omega zuurtje, of vitamine mix zijn. Of gewoon ve-tsin natuurlijk ;)

Hoge wiskunde is het niet, maar het ontdekken van bovenstaand was dat wel!

Ps, kan zijn dat je nergens meer E612 op een verpakking ziet staan; ze noemen het nu Gistextract.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-07-2016 11:51

Je citeert me een beetje verkeerd wouter.
Aanzetten tot vreten is iets heel anders dan dat je een complete voeding in een bol heb zitten wat de vis nodig heeft. Ik deel je mening over bepaalde additieven 100 % .
Mijn post ging over vitamines etc die een vis nodig heeft en dat dat in een bol moet zitten.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-07-2016 12:52

Wouter Witkamp schreef:
Ondanks dat ik als mens geen honger heb, maar toch 1 hapje Bugel, Hamkaas of ander chipszakkie pak, deze in een oogwenk leeg heb gegeten, terwijl ik daarvoor nog avond eten naar binnen heb gewerkt.

Heeft niets met honger te maken, enkel met het aanzetten tot. In dit geval is dat E612 smaakversterker. In een boilie kan dit net die omega zuurtje, of vitamine mix zijn. Of gewoon ve-tsin natuurlijk ;)

Hoge wiskunde is het niet, maar het ontdekken van bovenstaand was dat wel!

Ps, kan zijn dat je nergens meer E612 op een verpakking ziet staan; ze noemen het nu Gistextract.


Wouter, E612 en gistextract zijn twee totaal verschillende stoffen.

http://www.yeastextract.info/public/doc ... 5-engl.pdf
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-07-2016 15:08

Gist en de extracten ervan kunnen wel veel vrij glutamaat bevatten.
Je mag ze niet hetzelfde noemen maar het zijn zeker geen verschillende stoffen, je kunt het dus gewoon vergelijken met MSG.

Voortaan letten mensen op de verpakking en zo gauw ze E621 zien laten ze het liggen, zien ze gistextract nemen ze het mee.
Ach als je genaaid wil worden staan de fabrikanten wel paraat hoor. :wink:

Mijn mening, zoveel mogelijk laten liggen die MEUK.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-07-2016 02:25

Je hebt vier jaargetijden, waarin de behoeftes van karpers voor wat betreft voeding natuurlijk ook verschillen. Beest is namelijk koudbloedig. Alles staat of valt met de watertemperatuur.
In de zomer zijn eiwitten voor een karper denk ik minder belangrijk en grote hoeveelheden zijn waarschijnlijk dan ook niet nodig. Dan draait het vooral om de energievoorziening. Vetten voor de verbranding en koolhydraten om het bloedsuikergehalte op peil te houden.
Metabolisme van vissen is een heel interessant onderwerp en misschien wordt het tijd om ons aas daar op aan te passen. Voedingswaarde en attractie zijn leuk en spelen natuurlijk ook een rol, maar misschien moet je meer naar de juiste verhouding van de macronutriënten per seizoen kijken. Ik begin er in ieder geval steeds meer in te geloven.
Het metabolisme is niet in een paar zinnen uit te leggen, gaat om aminozuren, glucose en vetzuren. Bij een teveel aan aminozuren kan een vis die gebruiken als brandstof, of indien nodig omzetten tot glucose, of vetzuren. Een overschot aan glucose wordt opgeslagen als glycogeen en dient als reserve voorraad van glucose om het bloedsuikergehalte op peil te houden. Vetzuren worden gebruikt als brandstof, of opgeslagen als lichaamsvet.
Wat is in de zomer het meest belangrijke voor een vis? Energie, omdat zijn stofwisseling dan het hoogst is, wat zijn de meest efficiënte energiebronnen? Koolhydraten en vetten.
Die twee zijn denk ik dan ook het belangrijkste in de zomer, natuurlijk heeft ie ook eiwitten nodig, maar die vindt ie waarschijnlijk wel in zijn natuurlijke omgeving, bovendien zit er in alle ingrediënten wel een deel eiwit. Blijft over de verhouding koolhydraten, vetten en dat blijft gissen natuurlijk.

Ga weer met boilies vissen de komende tijd en heb de afgelopen avond de eerste bollen gedraaid (wel eens pinda’s gemalen in een koffiemolen? Een drama!). Een high energy en high attraction bol. Waarschijnlijk had ik het laatste niet moeten doen, maar ik kon het niet laten. Heb ik gedaan om ook de instant werking van een bol te testen. Als ie vangt, ga ik er in ieder geval de komende tijd mee door vissen en voeren.
Blijft ie vangen en ook nog eens beter dan de huidige topper (tijgernoten), dan zal dat zeker iets zeggen. Een karper is m.i. namelijk beslist geen blinde automaat die alleen maar alles vreet wat los en vast zit. In ieder geval niet als ie een keuze heeft.

Aas kan denk ik nog steeds het verschil maken!
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

13-07-2016 11:59

Hilco Meijer schreef:Wouter, E612 en gistextract zijn twee totaal verschillende stoffen.

http://www.yeastextract.info/public/doc ... 5-engl.pdf


Had de 2 en 1 omgedraaid, moet natuurlijk E621 zijn.

Gistextract, mononatriumzout, gemodificeerd zetmeel, Mononatriumglutamaat, ve-tsin.... its all MSG /MNG aka E621 (alleen de productiewijze/grondstof is anders). Tis net wat de fabrikant leuk vind te vermelden op de verpakking om jou voor de gek te houden. Aangezien iedereen nu roept dat E nummers slechts zijn, is het grootste gros gestopt met het noemen van E nummers en verzinnen dus leuke namen voor bepaalde ingrediënten.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

13-07-2016 12:32

En wat is er mis met
Gistextract, mononatriumzout, gemodificeerd zetmeel, Mononatriumglutamaat, ve-tsin MSG /MNG E621?
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

13-07-2016 12:42

E621 is een smaakversterker. Welke in de juiste combinatie (met andere E nummers) de smaak wel 100x kunnen versterken.

In de praktijk komt het er op neer dat wanneer je aan iets begint met deze combi, je maar "moeilijk" kan stoppen. Daarom kan je met een volle maag alsnog een hele zak chips verslinden.

Gevaren van E621 en andere E-nummers
Bij een overmatig gebruik van E621, kun je last krijgen van migraine, hartkloppingen, hoge bloeddruk, eczeem, buikpijn, slapeloosheid, hyperactiviteit en opgezwollen ledematen en lippen. Daarnaast is het neurotoxisch, wat betekend dat E621 giftig is voor het zenuwstelsel en dus schadelijk is voor de hersenen. Vooral wanneer je gevoelig bent voor deze stoffen, zal je meer last krijgen. Het kan dan ook persoonlijkheidsveranderingen, woedeaanvallen, schizofrenie, apathie en gedragsstoornissen veroorzaken. Het is ook een kankerverwekkende stof. E621 mag ook niet gebruikt worden in voedsel voor baby’s jonger dan 3 maanden. E621 wordt samen met E951 gezien als de meest gevaarlijke E-nummers.
Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... tigen.html
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

13-07-2016 12:47

Ja maar alles wat ervan gezegd wordt kan weerlegd worden...

Helaas zijn de klachten naar aanleiding van E-nummers nog niet wetenschappelijk onderzocht.

tja iedereen kan maar wat roepen.

Omdat ik nauw bezig ben met hondervoer:
http://www.hondenpage.com/hondenforum/1 ... -brok..php

En verder hoeveel gehydroliseerd eiwit zitten er niet in alle carp mixen die aangeboden worden?
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

13-07-2016 12:53

jimmy roskams schreef:Ja maar alles wat ervan gezegd wordt kan weerlegd worden...

Helaas zijn de klachten naar aanleiding van E-nummers nog niet wetenschappelijk onderzocht.

tja iedereen kan maar wat roepen.


Dat alle E nummer schadelijk zijn is kul. Zuurstof heeft ook een E nummer.
Maar wetenschappelijk, ja hier kunnen we lang over gaan discussiëren. Maar roepen? nee, wel degelijk word E621 schadelijk geacht, daarom mogen we van Brussel er maar een max aantal gram per product van nuttigen.

Zelfde als aspartaam (suiker vervanger). Ja de voedings industrie schreeuwt dat het geen kwaad kan. Maar wel raar dat al die ratten tumoren krijgen bij dagelijks gebruik bij lab testen. Maar toch zit het in vele producten van grote merken.

Ps, was verder geen discussie of het goed of slecht is hoor, maar meer dat het wel aanzet tot eten. (of in ons geval: azen).
Laatst gewijzigd door Walter vd Kamp op 13-07-2016 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-07-2016 14:05

ook zout is schadelijk en veroorzaakt oa een hoge bloeddruk en is belastend voor de nieren. Elke stof kan schadelijk zijn, zelfs water. Voor msg is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat het kwaad kan. Het komt van nature voor un heel veel gefermenteerde producten. Echter of diverse dubieuse internet fora zijn tal van "wetenschappelijke" bewijzen gevonden. Als je die dan natrekt blijkt de desbetreffende universiteit of professor niet te bestaan
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

13-07-2016 15:20

Even van Wikipedia geleend en zoals het mij in een duister verleden geleerd is:
Paracelsus (Theophrastus Bombastus von Hohenheim 1493-1541) vermeldde al in de 16de eeuw dat "de dosis het vergif maakt", met andere woorden dat alles uiteindelijk giftig is, als de hoeveelheid maar groot genoeg is.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

13-07-2016 16:15

Overal waar TE voor staat is niet goed, behalve tevreden dan.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

13-07-2016 19:53

Waarom met zoveel twijfelachtige producten gaan experimenteren wanneer er voldoende ingrediënten zijn die zichzelf al bewezen hebben?
Slaan we met de aminos,zuren,bitter en zoet etc niet een beetje door?
De wonderboilie bestaat niet en zal ook nooit gaan bestaan.
We conditioneren de karper constant door deze te vangen.
Er blijven karpers die door het voedzame en de energievoorziening het risico nemen door Boilies te blijven eten maar ook deze zullen steeds voorzichtiger worden door de negativiteit die een vangst teweeg brengt.
Ik denk dat het aas maar een factor is van het wel of niet vangen.

Groeten. Mark
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-07-2016 02:15

Hilco Meijer schreef:Ga weer met boilies vissen de komende tijd en heb de afgelopen avond de eerste bollen gedraaid (wel eens pinda’s gemalen in een koffiemolen? Een drama!). Een high energy en high attraction bol. Waarschijnlijk had ik het laatste niet moeten doen, maar ik kon het niet laten. Heb ik gedaan om ook de instant werking van een bol te testen. Als ie vangt, ga ik er in ieder geval de komende tijd mee door vissen en voeren.
Blijft ie vangen en ook nog eens beter dan de huidige topper (tijgernoten), dan zal dat zeker iets zeggen. Een karper is m.i. namelijk beslist geen blinde automaat die alleen maar alles vreet wat los en vast zit. In ieder geval niet als ie een keuze heeft.

Aas kan denk ik nog steeds het verschil maken!


Heb al een paar vissen gevangen op de nieuwe bol, maar ook al twee keer een vis gelost.
Op de tijgernoten in tien weken, niet één losser! Daarnaast ook regelmatig een paar piepen of een oplopende lijn zonder een piep. Zeer vreemd. Vanavond met een langere onderlijn weer een losser.
Oorzaak? Moeilijk te bepalen, in ieder geval is een bol in verhouding tot een tijgernoot zwaarder, ook al vis ik slechts met 13 mm. bollen. Die moet ie met wat meer kracht aanzuigen en mogelijk heeft dat invloed op je rig.
Wat misschien logischer is, is dat de extra attractie de oorzaak is. Zit op 7,5 procent liquids per kilo en daarnaast heb ik de bollen ook nog eens gesoakt. High attraction werkt denk ik zeker, maar vistechnisch gezien werkt het mogelijk eerder tegen je.
Heb een vette bol gemaakt (bijna 20 % vet), die waarschijnlijk heel slecht vocht opneemt. De soak trekt dus niet in de bol, maar droogt gewoon op. Wordt die nat en dan bedoel ik in het water, dan heb je binnen de kortste keren een gigantisch signaal rond je bol.
Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Wat gaat een karper dan doen (is een reflex), happen. Met als gevolg, dat het prikken van een vis veel moeilijker wordt. Bij een zwemmende vis, en sterk aanzuigende vis is dat heel anders. Ergo, je bol zelf moet het sterkste signaal afgeven, is eigenlijk ook heel logisch natuurlijk.

Heb een paar uur geleden nog wat bollen gedraaid en het haakaas lichter gemaakt. Verder doe ik met de bollen hetzelfde. Ga ik morgen eerst proberen, zien of dat een verschil maakt.

Al met al ben ik gewoon dom geweest, als je iets wilt testen, moet je je bij één ding houden.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

16-07-2016 09:40

@Hilco

Wat is jou gedachte achter je (experiment),.ik ben zelf ook sinds vele jaren aan het experimenteren gegaan met diverse ingrediënten liquids enz enz,.en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het geldverspilling was en een zakje bollen van de betere boilieboer uit de betere range 300x beter en uiteindelijk goedkoper was.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-07-2016 01:42

Mike,

Het is geen experiment, maar meer het uittesten van een idee, dus aan de hand van de praktijk mogelijk tot bepaalde conclusies komen. In dit geval gaat het om de verhouding van de macronutriënten in karperaas tijdens de zomerperiode. De energiebehoefte van een karper is dan het hoogst en die wordt steeds hoger met het oplopen van de watertemperatuur. De piek wordt bereikt, als ik het me nog goed herinner, bij een watertemperatuur van 27 graden Celsius.
Mijn idee is, dat in de zomer een high energy bol wel degelijk een verschil kan maken. En dat bereik je niet met veel koolhydraten. Die zijn vooral belangrijk voor de glucose voorziening en de opslag van glycogeen in de lever en de spieren, de reserve voorraad glucose. Daarnaast, krijgt ie een overschot aan glucose binnen, dan stopt ie tijdelijk met eten, omdat zijn bloedsuikergehalte een bepaalde grens bereikt.
Wat levert het meeste calorieën? Vetten. Logischerwijze zou je dan zeggen, in de zomer heeft een karper voorkeur voor aas met een hoog vetgehalte. Ik ben er bijna van overtuigd dat dit ook zo is. Tijgernoten staan vooral bekend als zomeraas, wat zit er veel in tijgernoten? Vetten!

Praktijkvoorbeeld van vanavond, heb eerst twee uur met een zig rig gevist, was helemaal niks.
Om half tien overgeschakeld op mijn nieuwe high energy bol, vang ik binnen het uur drie karpers. Toeval? Ik denk het niet. En ik vis overigens nog maar met één hengel.
Heb die bol een week geleden voor het eerst geïntroduceerd en had er ook al een paar vissen opgevangen. We zijn nu een weekje later, dus de vissen kennen de bol en weten wat er in zit.
Water wordt nu echt warm en de rest kan je uittekenen?

Vaak wordt er beweerd, vis waar de vis zit en dan maakt het aas niks uit. Op korte termijn misschien niet, maar wil je blijven vangen, misschien wel.

Toch ook nog even iets over gistextract, is gewoon bakkersgist, waarvan de celwand is verwijderd. Blijft over het wateroplosbare deel van de gistcellen en is dus een heel natuurlijk product. Wat zit er vooral in? Aminozuren, eiwitverbindingen, koolhydraten, zouten en nucleotiden. Dus vooral ook stoffen die een vis kunnen prikkelen.