Kleinere boilies ook kleinere vis ?


Plaats reactie
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

11-06-2016 13:11

Ik ben nog vrij nieuw in het karpervissen en had al her en der gelezen en gehoord dat kleinere boilies beter vangen.

Gisteren was ik nog eens op een privé wedstrijdvijver gaan karpervissen waar karpers tot 10 KG op zitten. Ving er gemiddeld op 2 karperlijnen een 5 a 10 per dag en dan was er toch vaak 1tje van 5KG en meer.

Nu was ik gisteren nieuwe boilies gaan kopen en heb mij ook een 14mm boilies gekocht. Ben vervolgens met 3 lijnen gaan vissen, 2 met kleine boilies, 1 met een grote boilie. Al snel bleek dat die kleine boilies echt goed aas zijn om veel mee te vangen. Gisteren op een 6 tal uur al 28 karpers bovengehaald.

Echter was er nu geen enkele bij boven de 3KG. Ik ben wel een visser die liever veel vangt, dus op dat vlak heb ik mij zeer goed geamuseerd. Maar toch zoveel bovenhalen en geen enkele karper van 3KG was toch zeer vreemd.

Klopt het dat als ik zeg dat je met kleine boilies gaat vissen enkel kleine karpers kan vangen? Had wel verwacht dat je met kleinere boilies sneller een kleinere kon vangen, maar had ook weer verwacht dat je er nog steeds grotere mee kan vangen.
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

11-06-2016 13:27

Ik vang met kleiner aas juist de grotere vissen, het ligt een beetje aan het water.
Op de meeste wateren met een negatieve conditionering levert afwijkend aas vaak meer grotere vissen op (de oudere schuwere vissen)

Daarnaast is ook de aas aanbieding van zeer groot belang omdat een vis in de groei hele andere voedingsbehoeften heeft dan een grote vis.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-06-2016 14:01

Het is mij vaker opgevallen dat schuwe vissen eerder klein dan groot aas accepteren. Ook vissen op maagdelijk water, vooral in het vroege voorjaar. Mini boilies vind ik ook uitstekend geschikt om struinplekken mee aan te leggen.
Kijk ook eens naar een aas als maïs of sweetcorn, het is zeer witvisgevoelig maar er zijn menig grote karper met slechts een enkel maïspitje gevangen.
Het ligt zeker aan het water waar er gevist wordt. Het water waar Michael vist lijkt mij een fun water waar je veel actie kan beleven met klein aas. Ook een water om nieuwe aasjes en systemen uit te proberen. Om de grotere er tussenuit te vangen kan lastiger zijn en mogelijk zal dit meer van locatie en aanbieding afhangen. En afwijkend aas.
Tegenwoordig lijkt er geen andere keus meer te zijn dan over te schakelen op tijgernoten wanneer boilies niet veel meer opleveren. Dus in plaats van kilo’s boilies gaan er nu kilo’s tijgernoten gestort worden. In de tijd dat de commercie nog niet uitmaakte met wat voor aas er op karper gevist werd, was de karpervisser zelf nog inventief genoeg om allerlei alternatieven te bedenken wanneer een gangbaar aas uitgevist was. Buiten boilies en tijgernoten zijn er dus nog onnoemelijk veel andere aassoorten waar karper mee te vangen is.
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

11-06-2016 14:59

Bedankt Jan en Arno voor de goede tips tot nu toe.

Ikzelf vis in België. Ik vis nu zelf al sinds mijn 5 jaar en ben nu 25, was wel een witvisser.
Ik wist al jaren dat voor karpervissen boilies werden gebruikt, maar wist sinds enkele weken nog niets af van tijgernoten, pellets, mais etc.

Heb onlangs ook een zeer mooie documentaire gezien over karpervissen op de Gavers. Ik woon daar niet zover van, dus ga mij eens gaan verplaatsen naar dat water. Er zit daar dan ook veel grotere vis op dan wat ik op dit moment gewend ben. Voor de geïnteresseerde, het gaat over deze docu:
https://www.youtube.com/watch?v=X8JGvjYSawY
Zeer interessante video vol met nuttige tips.

Wat daar ook wordt gezegd is dat in België bijna iedereen met boilies vist en dat was inderdaad wat ikzelf al vermoede. Heb ook tijgernoten, pop-ups, pellets en dergelijke gekocht maar moet er nog mee experimenteren. Gisteren vooral 14mm boilies getest en geeft toch een groot verschil op met de 20mm boilies. Had inderdaad al mais boilies gezien die ik zeker eens wil gaan testen. Ik ga vaak met 2 hengels vissen en 1 vaste stok en dan vissen we altijd met mais omdat er daarmee super goed wordt gevangen.

Had inderdaad verwacht dat ik met mijn 14mm boilies wel meer kans had om kleinere karpers te vangen, maar grote zou geen probleem mogen geven was mijn idee. Wat ik dan weer vreemd vond is dat een week of 3 geleden er allemaal karpers van 3 tot 9KG uitkwamen is dat er gisteren super veel karpers uitkwamen van 0.5 tot max 3KG, vandaar mijn idee, misschien dat die kleine boilies meer kleinere vis aantrekt. Ook 2 brasems en 1 zeelt mee gevangen op de kleine 14mm boilie.

Een andere reden dat ik gisteren zoveel kleine vis had is misschien dat de paaitijd nu voorbij is ( denk ik toch ). Ik vermoed dat grotere vis actiever is net voor en tijdens de paaitijd dan er net na. Misschien dat dat de reden is.

Al bij al zeer tevreden over 14mm boilies, echter mocht de vis wat groter zijn.
Binnenkort dus naar de Gavers en hopelijk haal ik daar mijn nieuw record boven dat momenteel op 8.7KG ligt.
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

12-06-2016 12:52

Laatst nog een kanaal sessie gedaan met vismaat en in 1 nacht 8 runs gehad.
6 op de kant waarvan de grootste "maar" 13 pond was.
Voorgevoerd en gevist met tijgers in de maat 6-16 mm

Volgens mijn vismaat hadden we met grote bollen meer grote vis kunnen vangen.
Ikzelf geloof hier niet zo in.

Ik denk juist dat op dressuur water klein aas het beter doet.
Chodrig vis ik met maximaal 17 mm en met tijgers vaak maar 1 nootje.
Toch heb ik juist of vooral met klein aas meer en grotere gevangen.

Behalve dan de laatste kanaal sessie.
Of dat aan de kleine tijgers lagen durf ik te betwijfelen.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-06-2016 15:31

Je probeert hier aan de hand van één sessie al conclusies te trekken waar veel meer informatie voor nodig is. Er kunnen legio redenen zijn waarom je op die ene sessie op die 2 hengels geen grotere vis ving, naast al het andere is zelfs gewoon stom toeval nog lang niet uit te sluiten.
Daar voor jezelf de vraag eens om: klopt het dat een grotere karper geen kleine boilies eet?
De vraag beantwoord eigenlijk zichzelf wel, nietwaar? Natuurlijk eet een grotere karper ook kleiner aas en is ie er dus ook vangbaar op. Wel is de kans groot dat je meer een gemiddelde doorsnee van het bestand gaat vangen (zeker als er zo veel zulke kleine vissen zitten) en dus ook meer kleintjes.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

17-06-2016 23:57

Je hebt toevallig een groep vis op je stek gehad waar geen grotere bij zaten.
Probeer anders de volgende keer eens met 1 hengel buiten je voerstek te vissen met klein aas( single),
maar dan met ander aas(waar je mee gevoerd hebt)
Dan kan je misschien wel eens een grotere achterblijver vangen die de restantjes opruimt.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

20-06-2016 15:58

Hoe vaak wordt er karper uitgezet op deze vijver? Klinkt alsof het regelmatig gebeurt. Het is geen vreemd gegeven dat als er nieuwe vis bijkomt in eerste instantie deze vooral gevangen wordt, de oudere vissen 'leggen het af' tegen het snelle jonge spul.

Misschien is bovenstaande niet van toepassing maar geeft wel aan wat Daaf ook al zegt; zoveel variabelen, nu een conclusie trekken kan eigenlijk niet.

gr Andries
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-06-2016 17:58

Het begint nu langzaamaan te dagen waarom ik niks vang, ik vis met 12mm aas op een water waar enkel grote vis zwemt. :roll: :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-06-2016 11:46

Ik zeg toffeltjes uit en gaan met die 12 mm bolletjes.

Groet, Peter

PS dagdromen
Plaats reactie