CTS CS1307-2 blank voor penhengel


Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

22-02-2016 12:52

Hoi Harold,

Leuk project hoor! Enkele jaren geleden heb ik zelf twee statische hengels gebouwd. Slim dat je eerst een aantal proefwikkelingen maakt. Je zult zien dat na enige oefening het veel beter lukt om ze strak te krijgen.

Ik heb vooral geleerd bij het bouwen dat iedere stap perfect moet zijn. Een wikkeling die niet helemaal strak zit....? loshalen en opnieuw! Onder de lak zie je echt alles. Maar de voldoening is groot!

Ik ben voor het vaststellen van de spine van de bank even langs een echte hengelbouwer gegaan. Die vind e'm in 1 minuut. Stickertje erop en je kunt verder. Als je er net naast zit, is het zonde van al je werk.

Heel veel succes en blijf vooral foto's plaatsen van je vorderingen!!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

28-04-2016 11:58

Ondertussen is de hengel lekker al gevorderd. Ogen staan erop en zojuist de eerste wikkelingen in de epoxy gezet, de eerste van waarschijnlijk 2 lagen. (na het natuurlijk eerst op een oude hengel te hebben uitgeprobeerd). Het wikkelen van de ogen viel me uiteindelijk reuze mee, het uitlijnen was wel een crime maar na wat youtube tips is dat uiteindelijk volgens mij toch goed gekomen.

Voor het roteren van de hengel heb ik bij een elektronica zaak een 12v 6rpm hoog koppel motortje gevonden (voor nog geen 15 euro), die de klus prima kan klaart :) (http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=482730)

Hieronder een filmpje van het rusting snorrende motortje + de roterende hengel :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/372 ... 113131.mp4

Nog een weekje en dan is ie hopelijk klaar voor gebruik! 8)
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

29-04-2016 16:00

Heel mooi Harold!

Het uitlijnen van de ogen is inderdaad lastig.
Ik wikkel de ogen in eerste instantie maar aan een kant. Je kunt de ogen dan nog altijd iets verschuiven. Dit heel voorzichtig doen, zodat de wikkelingen op zijn plaats blijven! Ik lijn altijd uit tegen een lichte achtergrond.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

29-04-2016 16:13

Een lichte achtergrond helpt inderdaad. Wat ikzelf erg nuttig vond was dit filmpje op youtube, daar gebruiken ze de blank om de ogen in "tweeën" te delen.
https://www.youtube.com/watch?v=CqK_sTtHXdE


Ondertussen staat het topdeel te draaien met de 2e laag epoxy. Helaas heb ik al wel gezien dat sommige ogen op het andere deel een 3e laagje epoxy nodig hebben, ik ben niet helemaal netjes geweest en er zitten 3 fish eye's in mijn lak :oops: Toch iets te snel geweest :oops:
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

30-04-2016 21:46

Heb zelf ook epoxy lak liggen, maar gebruik die (nog) niet.
De ene epoxy is de andere niet. Hoor/lees wel eens verhalen over luchtbelletjes etc.
Als hulpmiddel wordt dan wel eens een föhn gebruikt, of een aansteker.
Temperatuur waarin je de epoxy aanbrengt speelt ook een rol.
Best lastig allemaal volgens mij.
Ik hou mij voorlopig bij het "klassieke" aflakken. 7 of 8 keer aflakken met een
goede blanke lak. De nieuwe lak van Frencken vind ik erg goed. Ruim 25 jaar geleden
gebruikte ik gewoon jachtlak van Ruwa. Nog steeds een hele goede lak!
Gewoon de tijd nemen om te lakken en de droogtijden respecteren. Na het lakken
goed laten uitharden. Het voordeel van de nieuwe Frencken lak is, dat deze lak
blanker is dat de jachtlak van Ruwa.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

02-05-2016 11:09

Ondertussen zit overal een 2e laag lak op maar ik ben niet tevreden over het resultaat. Sommige ogen zitten nog steeds niet helemaal lekker in de epoxy. Ik denk dat ik op sommige plekken de 2e laag epoxy te dun heb willen aanbrengen waardoor deze niet lekker kon "vloeien" en de laag niet mooi egaal is geworden. Nu zit ik te denken om de epoxy licht te gaan afschuren (om te voorkomen dat de epoxy er te dik opligt) en dan een nieuwe laag aan te brengen.

Heeft iemand daar ervaring mee, kan het uberhaupt of verpest je het daarmee compleet?

Alvast bedankt :)

(ik zal nog even wat foto's uploaden om het resultaat te tonen)
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

02-05-2016 20:54

Heb hier geen ervaring mee Harold, maar ik ben bang dat je door het schuren krassen in de lak
krijgt. Ik weet niet of het opbrengen van een nieuwe laklaag die krassen onzichtbaar maakt. Als je gaat schuren zou ik het zeker doen met waterproof schuurpapier met een fijne korrel. Zorg er ook zeker voor dat de epoxy volledig is uitgehard voordat je met schuren begint. Veel succes!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

03-05-2016 15:35

Zoals al aangegeven, denk ik dat schuren het laatste is dat je moet doen. Je ziet alles door de lak heen... Ik heb bij het opknappen van en oude hengel de epoxy met een stanley-mesje van de wikkeling gesneden... :-? Lijkt lastig maar heel voorzichtig dwars op de wikkeling en het kwam er vrij vlot af. Maar dat was oude epoxy, dus of dat met nieuwe ook werkt durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

03-05-2016 22:10

Ik denk dat de tip van Arie werkt, mits de epoxy volledig gedroogd en uitgehard is.
Zelf een aantal weken geleden een spinhengel volledig gestript en bezig om die te rebuilden ( bijna klaar trouwens ) Met een Stanley mes of van die breekmesjes inderdaad dwars op de wikkelingen snijden en met wat geluk kun je de epoxy eraf pellen.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

04-05-2016 12:14

Tnx voor de feedback heren,

Ik heb een hengel staan waar ik op heb geoefend met wikkelen en lakken, ik ga deze even misbruiken om te kijken wat het resultaat is van het schuren en opnieuw lakken. Ik heb (stiekem) goede hoop dat de groeven in de lak (veroorzaakt door het schuren) weer netjes gevuld worden met nieuwe epoxy en dat er daardoor niks van te zien zou moeten zijn. Maar ik zal tzt even voor/tijdens en na foto's posten :)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-05-2016 08:44

Ben een set van 3 statische hengels aan het afbouwen op Cts blanks en de pech gehad dat bij een topdeel na het aflakken het motortje was stil gevallen.
Resultaat spreekt voor zichzelf en het verwijderen van de lak is een ramp, wat is die hard en hecht enorm.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

07-05-2016 21:58

@herman. Balen!!!! Ik ben bewust de hele tijd aanwezig geweest bij het drogen van de epoxy. Ik wou het risico niet lopen dat er iets fout zou gaan.

Hierbij wat foto's van het eindresultaat.

Het is een olive groene blank met zwarte + groen metalic sierwikkelingen, Fuji houder + Fuji Sic titanium ogen. Cone is van Rod Visions en is van RVS en werkt tegelijkertijd als contragewicht wat de balans te goede komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas is er bij het aanbrengen van de 2e laklaag wat fout gegaan bij de sierwikkelingen boven het kurk waardoor er wat putjes zijn ontstaan (te dun aangebracht waardoor de lak niet mooi kon vloeien). Ik heb besloten het maar te accepteren, ook omdat ik de hengel nu gewoon nodig heb :) Misschien dat ik komend winter ga kijken of ik er iets aan kan doen.
Afbeelding

Gister en vandaag de hengel mee genomen voor haar "vuurdoop"....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit was het resultaat. De eerste vis was meteen een plaatje van een bijna rijen van 81 cm....
Afbeelding

Nummer 2 was een dik biggetje van hoog in de 20 pond!!!
Afbeelding

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

07-05-2016 22:17

Prachtig geworden Harold! De keuze van de zwarte met groene wikkelingen is ook erg fraai. Snap wel dat je baalt van die gaatjes in de epoxy bij het handvat. Enerzijds...ach, kan, zelfbouw.....maar ja, als je er zo veel energie in gestoken hebt wil je ook dat het echt mooi is natuurlijk. Mooi projectje voor komende winter!

Gaaf he?! vangen op je eigengebouwde stok?!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

07-05-2016 22:24

@Arie

Ja, zeker balen. Maar je kijkt ook 10x kritischer naar je eigen werk dan naar het spul dat je kant en klaar koopt :D Alles gaat onder het vergrootglas.

Vangen op je eigen materiaal voegt zeker een extra dimensie toe. Was na die eerste ook wel erg blij trouwens, je stopt toch een paar maanden in zo'n projectje (+ de nodige euro's ) en pas na de eerste vis(sen) weet je of je de juiste keuzes hebt gemaakt. En aangezien dit mijn eerste zelfbouw is, vond ik het toch wel spannend. :D
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

07-05-2016 22:49

Een vergrootglas is zeker een optie , doe ik zelf ook bij de dingen die nauwkeurigheid behoeve
Ik heb er een op een standaard met lamp gekocht en bevalt super


Gr jerry
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

10-05-2016 22:25

Is heel mooi geworden Harold! Mooie kleurencombinatie ook!

BTW, en bevalt de blank? Je hebt er een prachtige vis op gevangen. Misschien
kan je al iets meer over vertellen.

Hoe heb je het handvat gedraaid?
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

11-05-2016 11:03

@eddy.

Dank!

Tot nu toe bevalt hij heel goed! Het is inderdaad een wat zwaardere blank dan die ik tot nu toe in mijn arsenaal had zitten (tussen de 2 & 2,5 lbs) met een hele mooie krachtopbouw. Toen ik hem kocht heb ik de blank natuurlijk wel even getest via de standaard "verkoper houdt top vast en ik mag trekken" methode maar dat is niet te vergelijken met een hengel die m.b.v. 14 ogen in een curve wordt gedwongen. Maar nu hij af is en in de praktijk voelt hij dus goed aan, gaat langzaam steeds verder rond bij toenemende belasting. Eigenlijk zoals ik had gehoopt en verwacht. Ik heb nog geen (grote) vis hoeven blokken maar ik heb er wel vertrouwen dat ook het laatste stukje dan ook mooi rond gaat. Ik zal binnenkort even proberen een foto te maken van de curve van de hengel, dan kunnen jullie het ook zien.

Ik heb het grote stuk (50cm) van de handgreep niet zelf gedraaid, ik heb daar de ruimte en het materiaal gewoon niet voor. Dus die komt kant en klaar bij RodVisions vandaan, ik heb alleen het stuk boven de reelseat zelf gedraaid en dat kon gewoon op de boormachine mbv een stuk draadeind en een paar ringen + moeren. Mocht ik nog een keer een hengel gaan bouwen en ik heb de ruimte dan wil ik ook proberen ook dat grote stuk zelf te draaien, maar ik vond dit eigenlijk een prima alternatief.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

11-05-2016 12:12

@Jerry,

Goed licht is inderdaad heel belangrijk. Vooral bij het aanbrengen van de wikkelingen. In mijn geval donkere wikkelingen op een toch ook donkere blank maken het heel moeilijk om te zien of alles goed gaat. Ikzelf gebruikte een flexibele leeslamp om mij bij te lichten tijdens het wikkelen.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

11-05-2016 22:38

Harold Hoekstra schreef:@Jerry,

Goed licht is inderdaad heel belangrijk. Vooral bij het aanbrengen van de wikkelingen. In mijn geval donkere wikkelingen op een toch ook donkere blank maken het heel moeilijk om te zien of alles goed gaat. Ikzelf gebruikte een flexibele leeslamp om mij bij te lichten tijdens het wikkelen.


Heb ik ook, zo'n lamp met vergrootglas. Ooit eens bij de Lidl gekocht. Ideaal!

Afbeelding

Thanks for the feedback!

Paar weken geleden begonnen met het strippen van mijn 1,5 lbs 12 ft Sportex slowtapers, glasvezel. Zelf afgebouwd in 1989! Behoorlijk karwei. Gaat heel veel tijd in zitten. Ook bij Rodvisions al mijn materiaal besteld. Losse kurken, reelhouders, ogen, garen etc. Heb inmiddels de handvaten gedraaid en de reelhouders gemonteerd. Zal proberen a.s. weekend een paar foto's te posten.

Om een indruk te geven, voeg ik hier 2 foto's toe van een handvat van een spinhengel, die ik een aantal weken geleden ook volledig heb gestript en opnieuw heb op gebouwd.

Btw de bovenste hengel is er eentje gebouwd door Cor Spinhoven.

Afbeelding

Afbeelding
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

11-05-2016 22:51

Ja deze lamp heb ik ook , nou ja mijn vrouw heeft hem en ik mag hem soms gebruiken , maar het is ideaal voor werk waar je geen foutjes wilt hebben
Je handvat ziet er top uit maar (dit is zeer persoonlijk ) hou ik niet van de taps toelopende bovengreep maar dat komt omdat ik hoofdzakelijk met de pin vis en dan is een iets uitlopende greep fijner ( voor mij dan )
En je hebt mij inziens de juiste keuze gemaakt met de reelhouder zo te monteren , hou je nooit je handen op het schroefdraad


gr jerry
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

12-05-2016 10:04

Ik heb het handvat zo slepen dat hij lekker in mijn! hand ligt. Dat is natuurlijk het voordeel van het zelf doen :P Ik heb de hengel vaak vast boven de reelseat, en wat meer body in de greep ligt dan wat lekkerder in de hand. Daarnaast vind ik het ook mooier dan zo'n strak taps geslepen greep.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

20-05-2016 23:12

Heb de smaak van het zelf afbouwen inmiddels goed te pakken, set van 3 hengels voor het statisch vissen klaar, afgebouwd op CTS vapor trail 12,6 feet met een werp gewicht van 75-120 gram, heerlijke blank die goed naar mijn wensen aanvoelt.
Daarnaast, ook op een vapor trail, maar dan met een werpgewicht van 30-60 gram, de eerste penhengel gereed.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

21-05-2016 11:38

herman hulsman schreef:Heb de smaak van het zelf afbouwen inmiddels goed te pakken, set van 3 hengels voor het statisch vissen klaar, afgebouwd op CTS vapor trail 12,6 feet met een werp gewicht van 75-120 gram, heerlijke blank die goed naar mijn wensen aanvoelt.
Daarnaast, ook op een vapor trail, maar dan met een werpgewicht van 30-60 gram, de eerste penhengel gereed.



Kan je misschien een paar foto's posten Herman van de penhengel?
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-05-2016 15:00

20160521_144622.jpg
(48.96 KiB) 879 keer gedownload

dat is er alvast 1, is voor het eerst dat ik een foto plaats
Bijlagen
20160521_144753.jpg
(102.69 KiB) 879 keer gedownload
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

21-05-2016 22:36

Ziet er geweldig uit!

Waar heb je die blank gekocht als ik vragen mag?
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/