Het Daniel Jawadnya rapport


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-04-2016 02:52

Laten we hier eens mee beginnen.

Gerealiseerd moet worden dat de gebruikte methode, vooral in het geval van het kurken balletje, voor sommige producten beter werkt dan voor anderen. De snelheid waarin het product oplost en de concentratie waarin het te verkrijgen is, heeft invloed op het resultaat. Als het product te geconcentreerd is, zullen de vissen ervan ‘wegschuwen’ en als het te snel oplost, zal de werking kortstondig zijn. In de testperiode van vijftien minuten was de ideale concentratie gelukkig steeds aanwezig. Bij alle stoffen ging de smaak in de testperiode van heel sterk naar zeer subtiel. Ik kan het weten, want ik heb het allemaal in mijn mond moeten stoppen. Dat de karpers constant zoeken naar voedsel is erg belangrijk om betrouwbare resultaten te krijgen. Deze eigenschap van jonge karpers heeft ervoor gezorgd dat de wisselende concentraties minder invloed hadden op het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-04-2016 12:01

Jah foei toch. :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-04-2016 14:21

Het lijkt me voor de duidelijkheid beter om hier deze link te plaatsen:

http://www.dreambaits.be/Artikels/dreambaits-het-jawadnya-rapport_Jawadnya.pdf

Ik heb het even doorgelezen om te weten waar het over gaat. Een vervolg op het oude Loep rapport. Rokers wasten voor die tijd altijd de handen wanneer er deeg of aas werd bereid, maar Loep’s karpers reageerden juist positief op nicotine, dus we konden gewoon door blijven paffen. Ik meen dat er vloeibare stoffen uit een buisje in het aquarium kwamen, en dan is een concentraat van een vloeibare stof op een kurken balletje mogelijk een betere manier om te testen.

Na het artikel te hebben gelezen zou men kunnen overwegen een boilie samen te stellen uit de volgende ingrediënten: maïsbloem, tarwebloem, eipoeder, maplecream, boterzuur, minamino en oranje of roze kleurstof. Dit kan zeker een goed instant aas opleveren.

Maar uit eigen ervaring weet ik dat een goed vangend aas op een bepaald water nog niet betekent dat die overal goed vangt. Ik kan me herinneren dat mijn maat en ik een bepaalde plas bevisten waarbij mijn vogelzaad boilies scoorden als een gek en waar zijn vismeel boilies niet werden aangekeken. Een week later visten we ergens anders en daar was het precies andersom!

Zelf verschillende dingen in de praktijk uitproberen geeft vooral vertrouwen. Zo ging ik met mijn maat af en toe naar een makkelijk water om dingen uit te proberen. In die tijd was dat in Andijk, Ottoland, of de Bosbaan, watertjes die volgeladen waren met karper. Meestal werden verschillende deegjes getest en ik kan me herinneren dat vooral gemalen honden/kattenbrokken met appetite stimulator fish het goed deed. Ook haring in tomatensaus tot een deeg gekneed was een gekkenhuis. Verder merkte ik duidelijk verschil tussen diverse flavours. Cream achtige deden het altijd goed. Ook aardbei en buble gum. Monster Crab en shellfish. Maar pizza, daar heb ik nooit een stootje op gehad. Zo zie je maar, smaken van schillen. :D
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-04-2016 02:06

Heb het topic geopend omdat ik het wel leuk vindt wat Daniel heeft gedaan en het mogelijk ook wel enige duidelijk verschaft over bepaalde stoffen.

Het stukje tekst waar ik mee begonnen ben legt m.i. al een tekortkoming bloot: In de testperiode van vijftien minuten was de ideale concentratie gelukkig steeds aanwezig. Bij alle stoffen ging de smaak in de testperiode van heel sterk naar zeer subtiel. Ik kan het weten, want ik heb het allemaal in mijn mond moeten stoppen.
Kan je nou niet echt objectief noemen toch?

Wat betreft de methodiek: Naast het feit dat vele belangrijke waardes constant kunnen worden gehouden, zijn er een aantal behoorlijk lastige factoren. Indien hier geen rekening mee wordt gehouden, zullen ze het resultaat voor een groot gedeelte bepalen.
De vissen nemen voedsel in eerste instantie op vanwege een visuele prikkel.

Een karper is voornamelijk een bodemazer (benthos) en wat is het kenmerk van een bodemazer? Een uitgebreide externe chemoreceptie en dan vooral op de lippen en de baarddraden. Dus daar slaat ie m.i. de plank al volledig mis.

Komt er op neer, dat Daniel de basiskennis mist over het geur- en smaaksysteem van karpers. Door de gebruikte methodiek (het kurken balletje), kun je b.v. geen onderscheid maken tussen beide systemen.
Bij smaak draait het om al of niet doorslikken en dat wordt bepaald door het interne smaaksysteem, dus bepaalde stoffen die Daniel gebruikt heeft kunnen best wel een reactie veroorzaken, maar dat zegt nog niks over het feit of een de vis het al of niet doorslikt.

Hij heeft veel flavours getest, maar wat test je dan eigenlijk? In sommige zitten b.v. misschien wel kunstmatige extracten etc.
Zoetstoffen komen ook niet echt goed uit de testen, wel beter als ze verdund worden met sojavet, maar dan heb je natuurlijk wet een heel andere stof.
Bij onderzoekers staat (wat karpers betreft), suiker bekend als een z.g. indifferant taste substance, oftewel het effect is nul, dus niet positief, maar ook niet negatief.

Wordt vervolgd en ik hoop dat er meer mensen gaan meedoen, het mooiste zou natuurlijk zijn, Daniel zelf ook.
Ik reageer n.l. slechts op het artikel.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-04-2016 01:56

Ik zou eigenlijk niks meer moeten posten, maar kan het toch niet laten.

Betaine, slechts één hit, dus volgens Daniel geen respons. Is overigens wel één van de weinige stoffen die daadwerkelijk in visvoeders gebruikt wordt, zij het in een heel kleine concentraties. Heeft ook wel degelijk attractiviteit voor karpers (Barnard). Daarnaast werkt het ook nog eens synergistisch met vrije aminozuren.

Maïsbloem, tarwemeel, vismelen? Allemaal constante actie.
Zijn waarschijnlijk gekweekte vissen (Carpfarm) die voor het onderzoek gebruikt zijn, dus dat zou mogelijk het één en ander kunnen verklaren.
Is misschien natte vingerwerk maar toch.

Ik wil heus niet alles afkraken, maar een ieder moet niet te snel conclusies trekken aan de hand van Daniel zijn bevindingen.

Tot slot, waarom werkt ie samen met een aasleverancier en gaat ie ook nog eens diens producten testen. En daarnaast is de rest ook nog eens gesponsord?

Puntje meer of minder mag ook hoor!
Een Euro ook natuurlijk.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

26-04-2016 07:30

Hilco,

Betaine zit in de veel in koi voeding omdat onderzoek heeft uitgewezen dat ht een positief effect heeft tot de groei van de vissen. Het helpt bij de vertering van de voeding en leidt tot een betere opname van de stoffen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-04-2016 07:56

Als je ook maar iets van laboratorium testen afweet weet je meteen waar dit onderzoek hoort te belanden, wat een giller hahahahahaha
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-04-2016 15:15

Bij smaak draait het om al of niet doorslikken en dat wordt bepaald door het interne smaaksysteem, dus bepaalde stoffen die Daniel gebruikt heeft kunnen best wel een reactie veroorzaken, maar dat zegt nog niks over het feit of een de vis het al of niet doorslikt.


Zou je huiswerk maar eens over doen. Je aannames en conclusies kloppen dan ook voor geen kant.

Kijk eerst eens wat SVN schrijft over onze hobby vriend op dit punt.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

26-04-2016 17:43

Cees v Opstal schreef:Als je ook maar iets van laboratorium testen afweet weet je meteen waar dit onderzoek hoort te belanden, wat een giller hahahahahaha


Maar de laboratoriumtesten zijn ook weinig relevant naar onze situatie als we gaan vissen.
Dus je moet alles met een korrel zout nemen en door alle conclusies doorlezen ;-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-04-2016 02:22

pj otte schreef:
Zou je huiswerk maar eens over doen. Je aannames en conclusies kloppen dan ook voor geen kant.

Kijk eerst eens wat SVN schrijft over onze hobby vriend op dit punt.


Op je pikje getrapt kerel?

Peter,

Ten eerste, ik zit niet meer op school. Dus hoezo huiswerk.

Ten tweede, waar ik het over heb zijn geen persoonlijke aannames en conclusies, maar wetenschappelijke feiten, voor zover nu bekend. Oftewel consensus onder echte wetenschappers.

Ten derde, je verwijst denk ik naar het kennisdocument karper?
Als dat zo is, dan ben je nog dommer dan ik al dacht.
Heb de wel twee pagina’s over de materie gelezen. Gaat deels over het onderzoek van Sibbing, maar dat is in dit geval niet relevant, dat gaat namelijk over heel iets anders.

Even filteren en wat hou je dan nog over? Het volgende:

Het voedsel wordt voornamelijk met behulp van het reuk- en smaakvermogen opgespoord. Het reukvermogen vertelt de vis op welke plaatsen voedsel is te vinden en ter plekke gaat de karper met zijn uitstulpbare, onderstandige bek op zoek.
Met het smaakzintuig proeft de karper of er eetbare bestanddelen in het voedsel zitten. Dit zintuig bestaat uit een groot aantal zogenaamde smaakknoppen. Deze bevinden zich op de vier bekdraden en op de lippen, maar ook in de bek- en de keelholte. Vooral met de talrijke smaakknoppen van het palataalorgaan, een gespierd deel van het gehemelte, proeft de karper het voedsel.


Ergo, je weet totaal niet waar je over praat!

Kopiëren en plakken is tegenwoordig tot kunst verheven, zalig zijn de onwetenden.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

27-04-2016 07:41

Ik heb dat rapport destijds gelezen en vond het niet zo heel spannend zeker niet omdat er allemaal aasfirma s zich er mee hebben bemoeid en er uiteindelijk wel weer beter van zijn geworden.Was het toevallig niet dat bolletje van Droombeet wat een enorme hype er door werd? (BAM),.een BAM op ze rekening nummer!!!
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

27-04-2016 07:45

De nieuwste boilie van Dream Baits heeft de naam B.A.M. meegekregen. Dat is de afkorting van Bloodworm Acid Meat. B.A.M. is tot stand ge- komen door aquariumtesten die Dream Baits eigenaar Mario Gijbels en Daniël Jawadnya hebben uitgevoerd. Deze testen hadden betrekking op voedselprikkels, vloeibare en vaste ingrediënten, geluid, kleur en contrast. Na publicatie van het onderzoek in Spiegel Magazine 37 werden de con- clusies door veel aas rma’s overgenomen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-04-2016 11:43

Stel ik gooi een kleine hoeveelheid boilies in een snelstromend kanaal.

Een snel stromend kanaal??
Die bollen zullen gaan uitlekken en er zal ongetwijfeld een klein deel wateroplosbaar in zitten met stoffen die een vis kan detecteren, b.v. vrije amino’s. Waarom kan ie die detecteren? Omdat ze ook in zijn natuurlijk voedsel voorkomen.

Een klein deel?
Zijn de afvalstoffen van b.v. mosselen waar ze op reageren van nature. Het voedsel wat ze van nature eten als larven worden in belangrijke mate door zicht en trillingen gedetecteerd.
Activeert zijn reukorgaan

Reuk is 24 uur van de dag actief.
Komt ie bij de bron aan, dan schakelt een vis over op het smaaksysteen?

Ook het smaaksysteem is 24 uur per dag actief.

Bij een driehoeksmossel komt de smaak pas vrij als die gekraakt is.

Ik heb het rapport van Daniel nooit gelezen, hoeft voor mij ook niet, lijkt me een beste vent, maar is natuurlijk geen wetenschapper. Verifiëren en falsifiëren, oftewel subjectiviteit uitsluiten.

Niet lezen wel lezen?

Daniel tijdens en na zijn KSN presentatie aangegeven dat er ten alle tijden kanttekeningen te plaatsen zijn van zijn onderzoek. Niet meer en niet minder.

Is ten alle tijden te waarderen dat er al dan niet gericht onderzoek plaats vind. Sla zo nog wel een de gegevens na die Jan Junge en andere ons gegeven heeft. De presentatie van Nand Sibbing (film) in mijn bezit persoonlijke gesprekken het bezoek aan het broedhuis van de universiteit Wageningen. Maken duidelijk dat we geen wonderen nieuw ontwikkelde boilies mogen verwachten.
Verkooppraatjes maken geen gaatjes in de bek van een karper.

Je komt tot ons als de alwetende Jezus die het neersabelen van collega vissers tot een spelletje maakt.

Ps. Liever een domme Gans dan een alwetende eenzame kwakende kikker. :D
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-04-2016 03:11

Ik wil best nog wel even reageren hoor.
Misschien aan dovemansoren gericht en daarom tegen beter weten in, maar ik doe in ieder geval een poging.

Ten eerste, waarom haal je er ineens een ander topic bij?
Laten we daar toch maar mee beginnen. Punt voor punt.

Hoe werkt b.v. het Friese waterstelsel?
Gaat om afvoer van teveel water uit de Friese boezem en daarnaast d.m.v. gemalen water oppompen (bij een te laag waterpeil), om in de zomer het waterpeil in de hogere delen van Friesland te regelen.
Stroming is hier dus een normaal gegeven en daarnaast was het slechts bedoeld als voorbeeld.

Een klein deel?
Ja, zo werkt het nou eenmaal, oftewel dat kunnen karpers. Optimale dosering volgens Barnard voor b.v. betaine, is 15 deeltjes per miljoen.
In de visvoerindustrie worden b.v. attractants dan ook in zeer kleine hoeveelheden toegepast en dan heb ik het over minder dan 1 procent, vaak slechts 0,2 procent. Less is vaak more!
Een baby, is en blijft natuurlijk een baby.

Is reuk 24 uur per dag actief?
Moeilijk te beantwoorden vraag, voor wat betreft voedsel volgens mij in ieder geval niet, iets met aasperiodes.

Smaak hetzelfde, is een gevolg van bovenstaande.

Wat betreft het rapport van Daniel, het zijn geen kantekeningen, maar als je het sec bekijkt is het natuurlijk prutswerk.

Jan Junge is nog ouder dan mij! En tegenwoordig weten we nou eenmaal veel meer, Jan had natuurlijk nog geen internet.
Het werk van Sibbing was natuurlijk baanbrekend, zijn werk wordt dan ook nog steeds veel geciteerd in wetenschappelijk onderzoek. Gaat overigens over masticatie en niet over smaak!

Bollen maken is heel simpel, een deel voeding, een deel binding en een deel attractie, meer is het niet. De rest is inderdaad gelul!

Nou komen we bij het moeilijkste deel, oftewel het persoonlijke vlak.

Je komt tot ons als de alwetende Jezus die het neersabelen van collega vissers tot een spelletje maakt.

Ps. Liever een domme Gans dan een alwetende eenzame kwakende kikker.

Ik kan me gaan verdedigen, ik kan jou er op aanvallen, of ik doe er niks mee.
Emoties kleuren het leven, maar in dit geval maar even niet!
Plaats reactie