Pen- en oppervlaktevangsten April 2016


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-04-2016 08:26

Altijd leuk om aan te poten met wat experimenten op aas gebied.maar vergeet ook trouvit niet, man wat kan dat een killer zijn !
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-04-2016 09:19

Nou Hilco.. Ben benieuwd hoe jij dat gaat testen en interpreteren.
Er zijn al testen geweest (weet ff niet door wie) maar die maken duidelijk dat de karper
niet de link kan leggen tussen jouw (bloedworm) signalen en je aas. Blijft er dus mooi NAAST
grazen in de prut, daar waar ze vandaan horen te komen :wink:

Maar... praktijk versus... ben benieuwd!! succes
Ach man..Ga toch vissen !!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-04-2016 09:43

Totdat het domme clowntje per ongeluk wel het haakaasje pakt en tada het werkt :P
Ben zelf zo bezig geweest met korfmosselen, drama :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-04-2016 10:02

Cees v Opstal schreef:Totdat het domme clowntje per ongeluk wel het haakaasje pakt en tada het werkt :P
Ben zelf bezig geweest met korfmosselen, drama :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



Vertel...
Ach man..Ga toch vissen !!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-04-2016 10:07

Korfmosselen zijn ze dol op, het rapen is een gezeik als je ze op dat moment nodig hebt.
Net te lage laarsjes, opeens geen 1 te vinden of net buiten bereik.
Doe je een waadbroek aan, maak je een drijvende zeef en heb je een platte emmer bij dan stelt het niet zoveel voor en heb je zo een zooitje bij elkaar.
Dan houdbaar maken......
Heb ze even gestoomd zodat ze een beetje vast werden (meuren) :o licht geblenderd en in de agar agar gegooid, af laten koelen en blokjes van gesneden.
Doe mij maar verse :wink:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-04-2016 10:12

Komt er eigenlijk op neer dat ik mijn inspiratie uit m'n kop haal en niet uit een veels te duur zakje.
Van de 30 domme ideeën die totaal niet werken blijkt er opeens 1 geniale tussen te zitten 8) :lol: :lol: :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-04-2016 01:39

Fred,

Ik ben denk ik net als Cees, als ik geprikkeld wordt, draait de motor altijd op volle toeren en dan ben ik op mijn scherpst. Soms levert dat iets op, maar meestal niet natuurlijk.

Wat betreft je bijdrage, daar heb je mogelijk een punt, in ieder geval iets om over na te denken, dus bedankt.
Kan een karper een bloedworm herkennen? En zo ja, hoe doet ie dat?
Dat ie het kan lijkt mij duidelijk. Hoe? Idd. doordat die beesten waarschijnlijk een bepaald signaal afgeven, wat ie heeft leren herkennen (genetische aanleg zal ook belangrijke een rol spelen, oftewel evolutie). Zit dus in zijn geheugen. Wetenschappers noemen dat een chemical search image.
Heb er op het forum in het verleden ook wel eens wat over gepost en velen vinden het volgens mij maar onzin. Vind het persoonlijk pure logica, vissen zijn natuurlijk geen blinde automaten!
Even vertaald naar de menselijke wereld, wij kunnen het meeste eten toch ook herkennen op geur en smaak. O.k. wij hebben wat meer hersencellen, maar of dat ons nou zoveel gebracht heeft?
Waarom zie je karpers vooral ’s ochtends vroeg azen, of b.v. met regenachtig weer. Wij zeggen dan, de vis is actief. Waarschijnlijker lijkt mij dat het een reactie op is. Het is ochtend, dus ik ga nou maar eens wat bloedwormen eten, vanmiddag wat bollen en vanavond weet ik nog niet. Misschien gooit één van die vissers er nog een kilo maïs in. Logisch?

De test is in eerste instantie gewoon de praktijk, dus levert het vis op. Misschien heb je gelijk en gaat ie liggen filteren (de bloedworm modus) en dan wordt het idd. een moeilijk verhaal. Mijn ervaring is in ieder geval, dat die bellenblazers niet zo gemakkelijk te vangen zijn.
Ik kan natuurlijk een kleine aanpassing maken (gooi ik er b.v. 0,5 procent gist extract doorheen), maar dat is niet de bedoeling en vind ik dan ook zinloos.
Vang ik er niks op, dan is het einde verhaal!

Heb vanavond al een testbatch gemaakt. 100 ml. water, 10 gram bloedwormen en 4 gram agar-agar. Twee minuten gekookt. Tijdens het roeren zijn de meeste bloedwormen uit elkaar gevallen, dus malen is niet nodig.
Op dit moment (na 2,5 uur) worden de blokjes iets vochtig aan de buitenkant, verder nog stabiel. Één blokje in een glas water gegooid, nog niks aan te zien.
Zal het morgen nog eens met 2 gram agar-agar proberen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-04-2016 01:45

Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

27-04-2016 12:14

Prachtige vissen zie ik hier weer voorbij trekken. En het was behoorlijk 'aan' in Ypenburg, zo te lezen. Wel wat gemist. Hopelijk kan ik er volgend jaar weer eens bij zijn.
Twee bijzondere vissen sprongen er de afgelopen twee weken bij mij uit: ten eerste een koi in een plas vlakbij huis. Ik stond raar te kijken toen hij aan de oppervlakte klapte op een flinke afstand nadat ik hem haakte. Net als bij Michael, ook mijn eerste koi. Een kenner wist me te vertellen dat het een tancho is. Als de oranje vlek perfect rond is, dan gaat zo'n vis in Japan voor de hoofdprijs van de hand, schijnt. En de jongens die aan de plas wonen vertelden me dat hij maar heel zelden op de kant komt. Verder nog een hele aparte gebochelde schub met een misvormde staart.
Afbeelding

Afbeelding
Just go with the float
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

29-04-2016 22:37

Mooie koi jochem, maar de hoge prijs van een een tancho hangt niet alleen af van de rode stip maar nog veel meer factoren.. Aparte vergroeiing heeft die schub zeg!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-04-2016 12:55

Een hoop mooie vangsten zeg!
Die gekke goudvissen daar ben ik eerlijk gezegd niet zo van, geef mij maar oerhollandsche schubs!

Een april afsluitertje, wel een oerhollandsche polder, visje is vermoedelijk uitgezet dus ook niet heel erg oer :) :

Afbeelding

gr Andries
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-04-2016 19:40

Een mooie ronde schub Andries :)