Geen tot te geringe binding vismeelachtige bal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

07-04-2016 12:39

beste aas kenners onder ons.

Ik heb gedurende vele jaren prima gevist met een vertrouwde vismeelbal, waarbij ik weinig problemen kende met het draaien, zowel met de hand (plank) dan wel machinaal. Hierbij heb ik eind vorig jaar een omslag gemaakt door de gebruikte caseïne en ei-albumine in die mix te vervangen door een meer birdfood gerelateerde samenstelling. de nu gebruikte mix is als volgt:

voor de basis:
30% LT Vismeel Triplle 999
10% Maismeel grof getoast
10% Tarwegriesmeel (Semolina)
5 % Soya isolaat 5
10% Polenta Grof (maisgriesmeel)

voor de extra's en binding:

5% Hennep Gemalen
10% Haiths Super Red
15% Tarwegluten

Smaakmaker
5% Speculaaskruiden

Lekker simpel toch? :)

De mix an sich is vrij grof van structuur, maar hier was ik dan ook naar op zoek. Echter met mijn normale werkwijze van 50/50 eieren en water lukte het helemaal niet om een beetje binding te krijgen. Puur met de eieren alleen, mondjesmaat. Nu heb ik een aardig machientje ervoor, en met een beetje nadraaien van de worsten lukte het nog wel om een bal te maken, echter zowel met het koken, als met het drogen kwamen er problemen met het uit elkaar vallen, door teveel aan opzwellen. (drie tot vier minuten, korter had geen zin)

En opvallend, de gedroogde ballen verdwenen wel heel erg snel aan de hair in het water.
Te snel in ieder geval naar mijn zin.

Mijn vragen:
-wat veroorzaakt het sterke opzwellen tijdens het koken?
-is het een simpele kwestie van te weinig elementen voor een goede binding?
-is de mix simpelweg te grof?

Hierbij:
15% tarwegluten is al het max wat ik eigenlijk wil gebruiken.
Helpt het al om de mix door een blender te halen, of alleen het Birdfood?

Bij voorbaat dankbare groet
Ed
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

07-04-2016 12:52

Een bol met een grove structuur is makkelijk doordringbaar voor/met water, ga je een binder verdunnen met water dan maak je de binding nog slechter wat zal resulteren in prut.
Maismeel grof, tarwegriesmeel, grove polenta zomaar 30% in je mix die voor problemen zorgen waarom niet 1 van de koolhydraat bronnen er uit gooien of kiezen voor een fijner structuur van een van de 3 koolhydraatbronnen?
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

07-04-2016 13:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even wat plaatjes erbij..
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

07-04-2016 13:17

Hoi Ed,

Het enige ingrediënt in deze mix dat voor opzwellen tijdens het koken kan zorgen is naar mijn idee soja isolaat.
Ik denk ook dat er teveel grove bestanddelen in de mix zitten. Een deel malen zal zeker schelen, maar als je de helft van de eieren wilt skippen voor water, zal er toch een goede binder bij moeten. Iets van bonenmeel kan een oplossing zijn, hoewel de typische smaak en geur ervan kan overheersen. Ik heb wel eens een grove mix van griesmeel en ongemalen cédé gemaakt, en daar zijn – alleen met eieren - stevige ballen van te maken. Met behulp van deze lijst kan je de eigenschappen van ingrediënten naspeuren:


http://www.karpervissersonline.nl/2009/ ... redienten/
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

07-04-2016 13:23

Michel Hulshof schreef:Een bol met een grove structuur is makkelijk doordringbaar voor/met water, ga je een binder verdunnen met water dan maak je de binding nog slechter wat zal resulteren in prut.
Maismeel grof, tarwegriesmeel, grove polenta zomaar 30% in je mix die voor problemen zorgen waarom niet 1 van de koolhydraat bronnen er uit gooien of kiezen voor een fijner structuur van een van de 3 koolhydraatbronnen?


De keuze voor water bij de eieren te doen is me ooit gegeven met de vorige mix, omdat juist water ervoor zorgde dat de verschillende elementjes pas dan konden gaan binden. Kennelijk werkt dit niet voor deze mix, dat was mij wel duidelijk geworden.

Het punt is, het zou op zich best een mooie bal zijn, ware het niet dat het opzwellen tijdens het koken mijns inzien de bal te sterk beïnvloed. Uiteraard ben ik zo slim geweest om niet meteen een kilootje of 15 van de mix alvast aan te maken, ehum wel dus.. Ezel, en je kop stoten etc.. ik weet het. Toch wil ik het restant wat ik nog heb staan op de een of andere manier gebruiken, alvorens de fouten eruit te halen :)

De beïnvloeding van water op de binding resulterend in prut, doel je hiermee tijdens het kookproces?

Vriendelijke groet
Ed
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

07-04-2016 14:15

Jan Kasteelen schreef:Hoi Ed,

Het enige ingrediënt in deze mix dat voor opzwellen tijdens het koken kan zorgen is naar mijn idee soja isolaat.
Ik denk ook dat er teveel grove bestanddelen in de mix zitten. Een deel malen zal zeker schelen, maar als je de helft van de eieren wilt skippen voor water, zal er toch een goede binder bij moeten. Iets van bonenmeel kan een oplossing zijn, hoewel de typische smaak en geur ervan kan overheersen. Ik heb wel eens een grove mix van griesmeel en ongemalen cédé gemaakt, en daar zijn – alleen met eieren - stevige ballen van te maken. Met behulp van deze lijst kan je de eigenschappen van ingrediënten naspeuren:


http://www.karpervissersonline.nl/2009/ ... redienten/


Dank je wel voor de goede tips, en link Jan!
Het is overigs niet dat ik perse water bij de eieren wil doen, maar dacht dat dit nodig was :)

Ik denk dat ik de overige 10 kg maar door de blender haal, of zou het bijvoegen van zo'n anderhalve kilo vismeel erbij ook afdoende zijn, samen met een kilootje tarwebloem ook helpen?

De binding van de mix was overigs niet het enige wat stuk liep, ook mijn eigenbouw worstenpers trok, eh, duwde het uiteindelijk ook niet. En dit terwijl er toch redelijk grote tuiten (6 stuks) op zitten. Resulterend in een vertragingskastje wat eraf gedrukt werd, en een kromme aandrijfspil... Is allemaal nog wel te repareren gelukkig. Zie foto's

Afbeelding
(Losse tuiten niet aanwezig op de foto, voor 18 mm diameter)

Afbeelding

Afbeelding

Volgens de lijst van jouw link, zou hiervoor wel eens de tarwegluten de boosdoender zijn... ik citeer, bij een te hoge doses wordt het net stopverf... eh, dat klopt wel. Dat percentage moet in ieder geval naar beneden dus

Groeten
Ed
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-04-2016 15:25

Soya isolaat er voorlopig uitlaten, het maakt de boilie zacht en dat wil je niet totdat je een mix hebt die draaibaar is en resulteert in het gewenste resultaat. Daarna kun je er wat van toevoegen.
Vismeel toevoegen zorgt er alleen maar voor dat je nog minder binding hebt.

Ik zou de helft door de blender halen en een kilo tarwebloem toevoegen, gemalen en ongemalen pas mengen als je gaat draaien, begin met de helft van beide. Is dan nog niet goed gebruik je meer gemalen mix.
Je kunt ook een paar procent ei-albumine gebruiken, dat bindt als de neten en hard goed uit.
Als je weer een mix maakt vervang je 1 deel griesmeel door soja volvet getoast.
Een deel maismeel vervangen door wouwbloem zal ook wel helpen, dus 5% van elk.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

07-04-2016 19:11

Maak van je basis
25% soja volvet
25% tarwegriesmeel
25% geëxtrudeerd maïsmeel
15% lammerenopfokmelkpoeder
10% rijstbloem of roggenmeel

Neem dan per eenheid
50% basismix
25 % vismeel (beter predigested vismeel)
15% karpershit
10% voor je restingrediënten

Zeker dat het rolt en een mooie volle vismeelbal oplevert.

Oh enne ik heb dit 'recept' zelf nooit gemaakt ofzo, maar vind het wel aardig klinken.
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

07-04-2016 22:11

je schrijft gemalen hennep voor de binding, gemalen hennep bindt alleen totaal niet, is geen binder.
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

07-04-2016 23:04

sorry Bas, staat er wat onduidelijk omschreven...
De hennep en birdfood waren de extra's (additieven) en de tarwegluten voor de binding.

Morgen maar eens aan de slag, heb al een ouderwetse koffiemaler van mijn ouders te pakken.
Met de koffierestanten van vroeger er gratis bij. :)

Afbeelding

Vriendelijke groet
Ed
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-04-2016 23:38

Ik zeg experimenteren!!

Greetz Peter

Ps de basis ga daar aan werken.
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

09-04-2016 10:31

Bovenstaande mix (start topic) door de blender heen gehaald, een 5% tarwebloem erbij. Puur met eieren aangemaakt en werkelijk alle problemen opgelost! eh, behalve die van het opzwellen tijdens het koken. Maar dat pak ik wel aan als ik weer een nieuwe mix ga samenstellen. Bedankt voor alle goede tips! Ik hoefde het deeg nu niet zo gortdroog te maken als met de originele, wat het zelfs mogelijk maakte om zonder problemen de deegrollen die uit het apparaatje kwamen flink na te rollen tot de gewenste diameter.

Het is allemaal nog veel handwerk geweest, want mijn worstenpers is nog stuk, maar daar zou dit deeg ook perfect doorheen gegaan zijn. Ben ik nu tevreden? nee, ik vind de bal veel te compact geworden, terwijl ik op zoek was naar een grove bal. Maar dit is voor de nieuwe mix :)

Afbeelding
Deeg voor, en worsten na het apparaatje

Deeg door het apparaatje:
[Youtube]http://youtu.be/vk-4YcYDlc4[/Youtube]

Afbeelding

Afbeelding

[Youtube]http://youtu.be/N62XCG4fca8[/Youtube]

Afbeelding

nog een beetje met de hand nadraaien, en voila

ps: de basis van een goed experiment begint met een samenwerking, en openstaan voor tips van aardige mensen, beste Peter. Doe mij een plezier, en houd die quasi intellectuele, evengoed totaal nietszeggende oneliners van je, uit de buurt van mijn postings.. dank je

Vriendelijke groet
Ed
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-04-2016 12:02

Bij nagenoeg elke (goed bindende) mix kan een (10-30% ) percentage zaden..
Zelf gebruikte ik gewoon kanarievoer welke ik eerst een paar uur voorweek om het
vocht zuigen uit de mix te voorkomen. Deze uitgelekte zaden kunnen zo bij de eierstruif.

Probeer ook eens het deeg even laten rusten.. dan weer doorkneden..
Dit wil ook wel een helpen tegen opzwellen :wink: (lucht id mix)

gr, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Ronald Kipse
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-04-2015 15:03

09-04-2016 20:55

Maalde je deze zaden dan eerst Fred voor je ze weekte?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-04-2016 21:30

Nee, weekte ze alleen. Kanarievoer is niet zo heel grof.
Je kan ook wat negerzaad of lijnzaad gebruiken.
Ach man..Ga toch vissen !!
Ronald Kipse
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-04-2015 15:03

10-04-2016 08:33

Okay bedankt
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

12-04-2016 22:53

Ed Siol schreef:ps: de basis van een goed experiment begint met een samenwerking, en openstaan voor tips van aardige mensen, beste Peter. Doe mij een plezier, en houd die quasi intellectuele, evengoed totaal nietszeggende oneliners van je, uit de buurt van mijn postings.. dank je

Vriendelijke groet
Ed


Haha jij snapt er geen hol van en ik moet uit de buurt van jouw postings blijven!! :D :D

Groet, Peter

Ps beetje grappenmaker ben je wel Ed.
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

13-04-2016 13:22

Fred Hazenbroek schreef:Bij nagenoeg elke (goed bindende) mix kan een (10-30% ) percentage zaden..
Zelf gebruikte ik gewoon kanarievoer welke ik eerst een paar uur voorweek om het
vocht zuigen uit de mix te voorkomen. Deze uitgelekte zaden kunnen zo bij de eierstruif.

Probeer ook eens het deeg even laten rusten.. dan weer doorkneden..
Dit wil ook wel een helpen tegen opzwellen :wink: (lucht id mix)

gr, Fred


Dank je wel Fred,

voor wat betreft het voorweken van het zaad, ik neem aan dat je dit met gewoon water doet.
Wat zou een goed alternatief kunnen zijn om het zaad niet in het water te weken, maar in een attractiever goedje, zoals siroop... ik noem maar wat?

Ik begrijp intussen ook via via dat toch met name de hoge dosis tarwegluten een kleine, maar evengoed forse miscalculatie is geweest. In mijn nieuwe mix wil ik hem er in ieder geval niet meer in hebben, maar dat komt wel. Mijn eerste twee vissen zijn er intussen alweer op gevangen, eerst maar eens deze voorraad wegwerken... Handje hier, handje daar.. komt best goed :)

Vriendelijke groet
Ed
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-04-2016 14:17

Je zou kunnen denken aan maisgluten, dat bind nagenoeg niet dus het rubber effect heb je dan niet.
Het maakt je bol wel flink hard en het eiwit gehalte is ook vrij hoog (60%) en het is zeer goed verteerbaar.
Verkrijgbaar o.a. bij cc moore als supergold en bij basboilieshop.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-04-2016 16:26

michiel moore schreef:Maak van je basis
25% soja volvet
25% tarwegriesmeel
25% geëxtrudeerd maïsmeel
15% lammerenopfokmelkpoeder
10% rijstbloem of roggenmeel

Neem dan per eenheid
50% basismix
25 % vismeel (beter predigested vismeel)
15% karpershit
10% voor je restingrediënten

Zeker dat het rolt en een mooie volle vismeelbal oplevert.

Oh enne ik heb dit 'recept' zelf nooit gemaakt ofzo, maar vind het wel aardig klinken.


Ik wil je niet afbranden ofzo, maar ik zou toch echt heel serieus afraden om 25% PD door een bol te gaan doen, dat komt doorgaans niet goed. 40% karpershit zou prima kunnen (bij de goeie hoef je dan geen extra PD te gebruiken) of 30%LT en 10% PD kan ook. Of een mix van beide, maar pas wel op met die PD, meer dan 10% maakt het al serieus moeilijker om de bol bij elkaar te houden onder water, of je moet ze weer extra dicht gaan sealen, dat schiet ook een beetje zijn doel voorbij.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-04-2016 20:50

[/quote]

Dank je wel Fred,

voor wat betreft het voorweken van het zaad, ik neem aan dat je dit met gewoon water doet.
Wat zou een goed alternatief kunnen zijn om het zaad niet in het water te weken, maar in een attractiever goedje, zoals siroop... ik noem maar wat?


Vriendelijke groet
Ed[/quote]

Om eerlijk te zijn nooit geprobeerd. Ik denk dat door de viscositeit(vloeistofdikte) het lastig wordt
om het puur te doen.
Heb zelf wel water/honing gedaan, dit ging prima. water/krill & water/aminol zal ook wel gaan.

succes,
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

14-04-2016 20:17

Daaf Wolters schreef:
Ik wil je niet afbranden ofzo, maar ik zou toch echt heel serieus afraden om 25% PD door een bol te gaan doen, dat komt doorgaans niet goed. 40% karpershit zou prima kunnen (bij de goeie hoef je dan geen extra PD te gebruiken) of 30%LT en 10% PD kan ook. Of een mix van beide, maar pas wel op met die PD, meer dan 10% maakt het al serieus moeilijker om de bol bij elkaar te houden onder water, of je moet ze weer extra dicht gaan sealen, dat schiet ook een beetje zijn doel voorbij.


Bedankt voor je advies.
Ik schreef het op alsof het om een variatie gaat, terwijl vismeel en predigested vismeel totaal verschillende producten zijn. Ik wilde de ingredientenlijst kort houden zeg maar hehehe.
Ik doe dan 50/50 predigested en lt
Plaats reactie