Penn of shimano molens?


Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

31-03-2016 14:29

Succes met de Battle Matthijs. Ik denk dat je daar een hele goede molen mee hebt gekocht.

Nog even een aanvulling op iets wat ik persoonlijk erg belangrijk vind bij een penmolen.
Absoluut de slip maar misschien net zo belangrijk vind ik het soepel klappen van de beugel voor of na het ingooien, het gelijkmatig opspoelen van de lijn op de spoel en het allerbelangrijkste dat de molen licht is maar daarnaast wel sterk. Daarmee bedoel ik dat je zo min mogelijk speling hebt in de rotor-beugel en dat de voet stijf is met absoluut 0,0% speling in de voet (ik bedoel dat de spoel niet naar en van de hengel kan worden bewogen.

Bijzaken maar wel belangrijk in mijn afwegingen naar een molen, zonder het over smaak te hebben in looks:
- sterke lak die er niet afslijt op bepaalde plekken na een paar jaar.
- een hendelknop die lekker aanvoelt zonder rafels of te dun
- een molen die niet teveel smeer bevat.Een moelen moet goed kunnen draaien. Als er teveel smeer in zit kan je het gevoel hebben dat je de tandwielen door de smeer moet duwen.
- een slip die met weinig omwentelingen dicht en open te draaien is.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-04-2016 08:38

Toe Co Sielhorst nog blogde voor totalfishing schreef hij eens dat bij het toenemen van de lijn diameter het minder belangrijk wordt hoe exact een slip ingesteld kan worden.
Geen gekke opmerking, zeker niet met de eigenschappen van de lijnen van tegenwoordig
Een interessant tegengeluid.

gr Andries
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

01-04-2016 09:58

Ja zo lust ik er ook nog wel een paar! Het is het verschil tussen een vis eruit kunnen krijgen en genieten van degelijk materiaal.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-04-2016 10:35

Dennis Slagboom schreef:Ja zo lust ik er ook nog wel een paar! Het is het verschil tussen een vis eruit kunnen krijgen en genieten van degelijk materiaal.


Begrijpelijk, ikzelf ben ook altijd van mening geweest dat een molen voor penvissen zeer fijn instelbaar moet zijn. Wat Co toen schreef zette wel wat aan het werk in mijn hoofd; immers als je met lijnen van 26/100 en zwaarder penvist is een zeer precieze instelling eigenlijk minder nodig, dat komt dan eerder kijken bij de ultralichte lijnen die bij ul vissen gebruikt worden.
Als voorbeeld; mijn penn Sargus is minder fijn instelbaar als mijn old skool Shimano baitrunner. Omdat ik op de Sargus eigenlijk altijd 24/100e of zwaarder vis heb ik dit niet als een probleem ervaren.

gr Andries
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-04-2016 12:27

Dat probleem heb ik dus niet bij een centrepin :)
ultradunne of "dikkere" lijnen: altijd een soepele duim uh... slip. :)

Maar nu ik het zo lees was ik het me niet bewust en blijkbaar doe ik
het dus al zoals Co dat beschreef (als ik met een molen vis). Interessant stukje!