katten/hondenbrokken boilies ervaringen?


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2015 08:15

Jaja praten kan je nog steeds als de beste, draai die boven genoemde mix nou gewoon ff dan spreek ik je later!! :D
Dus ik voeg woord bij daad en ik verwerk de mix - rol de worstjes met de hand, dus meer kans op opendraaien dan met de deegspuit - tot boilies, en het lukt gewoon. Zelfs ondanks dat ik grove polenta gebruik, die wel beter uithard als boilie, maar minder prettig als het vulmiddel fijne polenta tot deeg te verwerken is (waar jouw inzicht tekort schiet, zie je laatste antwoord), is er voldoende kleefkracht in die mix. En dan nog zeg je dat ik me kwetsbaar op moet stellen haha.., terwijl ik sowieso aangeef met de maisgries als binder mis te zitten.

Man, wat ben jij weer de CB dorpsgek zeg (wisten we al) :P !

Ennuh
Ps ik heb echt het idee dat jij de afgelopen jaren nog geen vis op de kant hebt gehad,
Paar brasems afgelopen week Peter. Maar ga jij nou maar lekker op La Petite Martiniere "vissen". Grote junguhhh.., knap van je!

Xenos blok op die typeklauwtjes van je...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-11-2015 08:25

Marco Mostard schreef:Maar ga jij nou maar lekker op La Petite Martiniere "vissen". Grote junguhhh.., knap van je!

Weet niet of ik nu moet huilen of lachen, doe maar het tweede :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Toe maar Peter 700euro om een week op een pisputje van nog geen ha te vissen, jij hoeft je echt niet kwetsbaarder op te stellen hoor ik vind het zo al dapper genoeg van je.
Wat een pannenkoek :( :( :( :( :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Mee eens? :P
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-11-2015 08:41

Haha klopt, vriendschap moet je koesteren vandaar dat weekkie bij Marc. En je kan daar nog eens leuke dingen uitproberen. Vis trouwens ook op andere wateren hoor :wink:

Groet, Peter

Ps 700 euro geldt niet voor mij trouwens haha
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-11-2015 08:51

Lukt me trouwens wel weer aardig hé, om jullie op het kastje te krijgen :D

Groet, Peter

Ps altijd leuk dat Cees ook altijd nog ff om het hoekkie komt kijken. Onze relnicht!!!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-11-2015 09:26

Maarre Marco toch, eerst roep je dat maizena een binder is daarna verkondig je weer dat maisgries een binder is, vind je het gek dat ik m'n broek pis van ongeloof!! En nu heb je de mix zelf ff gedraaid, want je wist immers niet of je daadwerkelijk wel achter je theorie stond. En ja hoor de mix draait fantastisch!!! Nou nou je kan me wegdragen nu hoor.


Groet, Peter

Ps deze mix samenstelling gaat het niet worden qua draaieigenschap mits je bloem er doorheen sodemietert. Tip: maal de kattenbrokken fijn en verwerk daar nou eens allen polentabloem doorheen. Dus met een aangepaste hoeveelheid dan bovengenoemde mix, dus 600 gram gemalen kattenbrokken met 125 gram polentabloem. Dan zijn wij weer serieus aan het praten.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2015 09:49

Tuurlijk Peter. Zo ben je serieus, en zo houd je ons "weer" (???) voor de gek.., schreef de gek. Het houdt niet op, niet vanzelf. En ik trok de mix niet in twijfel zonder deze uit te proberen. Jij denkt in geval van twijfel niet verder dan.., trekkuhhh!

Succes in je up rukkert.

PS: Ik kan me toch echt herinneren dat die Italiaanse gekookte polenta die ik vroeger gebruikte kleefkracht bezat, en die grove polenta die ik gebruikt heb is volgens mij mais grits. Maar doet er niet toe, want er was genoeg binding. Had hoogstens eerder wat vulmiddel nodig...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 17-11-2015 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-11-2015 09:55

Peter van Loo schreef: En je kan daar nog eens leuke dingen uitproberen.

Zoals hoe krijg ik een heel bestand in een week op de kant 8)
250px-Tauchpumpe_Abwasser.jpg
(29.96 KiB) 3374 keer gedownload
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2015 10:01

Hahahaha.., de wilde visavonturen van; Peter met z'n dompelpomp. Hahaha :lol:!

Niet eens nodig denk ik. Ik verwacht dat er gewoon een stop zit in de afvoer van dat gootsteenvisputje van 'm haha :D ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-11-2015 14:39

Hij gaat lekker zo!!

Groet, peter

Ps :D
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-11-2015 14:59

Ik had een bad eend persoonlijk grappiger gevonden Cees :wink:

Groet, Peter

Ps ik vermaak me weer kostelijk. Enne Marco, qua mix betreft sla je de plank toch echt mis!! Neem dat nou eens van deze draaiende meneer aan.
Vooruit Dan maar, welke draaier gaat nu eens beamen en set Marco nou eens in de hoek. Pfff
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-11-2015 15:56

Succes in je up rukkert. Dat schreef jij marco!!!

Jouw profielfoto zwerft op het internet Marco, had je vader het maar bij rukken gehouden, ik geloof haast dat hij dit ook niet gewild heeft. :wink: Ik verwacht dan ook dat hij een condoom gebruikt heeft zonder bindmiddel, daar scheurt tie van!!

Groet, Peter

ps niet zo lief van me hé :lol: ff niets te doen, maar meen het niet hoor.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-11-2015 18:48

Hier lul je je niet meer uit Peter :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

18-11-2015 07:03

Laat de bierglazen maar op de bar staan heren! :-?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-11-2015 07:54

Maïzena is een binder, wat is nou exact het probleem en de discussie haha
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

18-11-2015 09:59

De kattenbrokbol is een van mijn favoriete bollen voor de kanalen en rivieren.
Haal 20-25kg zakken bij de hornbach of makro en maak ze ala Mitsz:

500gr kattenbrokken
150gr tarwebloem
350gr polenta
10 eieren

Met een paar eigen toevoegingen:
Scheut leverextract
Gemalen trassie

"Ps" wat een forum hero's hier tegenwoordig zeg
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-11-2015 15:48

Ff terug lezen Rik, vertel ik dat maizena in de eerste instantie geen binder is. Maizena bind pas na verhitting.

Ps qua draai eigenschap in deze mix dus niet afdoende. :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-11-2015 23:18

En dan lees ik iets in de trant als dat ik teveel theorieboeken gelezen zou hebben hahaha :P.

Rik, dat hier geschreven wordt dat de maïzena koud niet wil binden is echt grote onzin (koud water en maïzena kookboekwetenschap), en dat schreef ik al eerder. Maar ik voeg woord bij daad.., en maïzena bij ei :wink: .

..Vermeng maar eens rustig, beetje bij beetje, maïzena aan een eitje toe. Klop het rustig met een vork en laat die samenstelling maar eens wat vochtig. Kleven aan je handen als stroop is een overstatement, maar plakken is zeker! Het omslagpunt tot een droog en brokkelig geheel volgt snel bij toevoeging van wat teveel maïzena, maar dat is het doel niet. Het doel is een rolbaar boiliedeeg met ei maken van diverse meelsoorten, waarbij maïzena 15% van het geheel is, en het niet het bakken van kurk droge koekjes met één meelproduct.

En ja, die vermelde boiliemix bestaat uit diverse meelsoorten en producten, waarbij de hondenbrok 60% voor z'n rekening neemt. Die hondenbrok is echter zelf al een mengsel van diverse producten, zoals ook o.a. bindmiddelen als ei, maiseiwit en tarwe. En dan is er nog het verse ei als binder en vrijkomende gluten tijdens het kneden. Dat is de som der delen :wink:.

De gebruikte hondenbrok was overigens Specific Senior Medium CGD. Kostprijs in de winkel per 14 kilo; 70 euro! Dat is 5 euro per kilo. Gelukkig heeft vrouwlief korting, maar dan nog ken ik betere betaalbare opties om een basismix aan te vullen. Simpeler ook. Niet malen om het malen of laten malen.

Trouwens gezellig hoe de mix aangever zelf al de gehele tijd schittert in afwezigheid door niet eens even uit te wijden welke polentavariant of wat voor brok hij dan gebruikt had. Nee, laat maar waaien.., eh draaien.

Toppie!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

20-11-2015 00:45

Gewoon aldi brokken (AH smulrondjes (nep frolic) kan ook), beetje fijn hakselen en een halve dag in 10 tot 12 eieren laten staan, beetje zonnebloem olie er bij en mixen maar.

Als je zou willen kun je de supermarkt bol ook nog pimpen met:
Aardbeien "Ranja"
Smulsaus van de action (acceptatie verbeteraar, soort liquid liver)
BBQ kruiden
Marmite (ja dat vieze spul wat je op je brood kan smeren)
Ketjap
Sojasaus
Oestersaus
Red Curry
etc.

Het fijn hakselen en het laten weken van de gehakselde brokken in het ei is wel belangrijk aangezien brokken heel veel vocht opnemen (door de granen).
Doe je dit niet dan ga je wel tegen problemen aanlopen, maar dit is met birdfood recepten met veel zaden ook zo.

Ik heb zelf nog nooit problemen met het draaien van boilies met eieren gehad, ook niet met het geposte recept.

Toen ik nog niet veel viste was dit ideaal aangezien je al die spullen zo kan halen in de supermarkt en dus erg snel wat bollen kan maken.

Eigenlijk is een brokkenbol een hybride bol, het is zowel birdfood en vis.
Misschien zit hierin ook een beetje de kracht van de bol, het is eens wat anders en het beste van 2 werelden.

Op dit moment hou ik meerdere voerplaatsen bij en gaat er aardig wat door heen, dan is groter inkopen van ingrediënten gewoon goedkoper en je hebt voor het zelfde geld een beter gebalanceerde bol. (het is nog steeds birdfood en vis)

Maar als je zelf liever ene andere verhouding fijner vindt draaien wat let je?
Het is maar een mix en niet de mix.
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

25-12-2015 13:08

Ik sla ff een zijstraat in hoor, maar zou het ook iets wezen om kattenbrokken te vermalen en dan in grondvoer voor je method feeder te doen?!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-12-2015 13:20

Goede zijstraat hoor, nog een schep leverpoeder en pred. vismeel er door heen en dit aanmaken met chili extract op olie basis.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

25-12-2015 13:24

ik ga morgen namelijk een dag sessie doen op een moeilijk water hier in de buurt.. en ik wil wat extra kick geven aan mn grond voer van sonubaits.. en gezien ik laatste tijd redelijk succes heb met kattenbrokken onder de pen vroeg ik me dit af..
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

15-01-2016 18:01

Hondenbrokken kunnen zeker goed werken. Op mijn lokale watertje zwemmen de vissen in de zomer naar de ondiepere plaatsen rond het eiland. Nu ligt dit op een 60/70 meter dus met een katapult red je dit niet. Samen met een vriend eens met een voerboot geprobeerd... 300 gram er in hoppa haakje 10 met 2 brokken en gaan met die banaan. Normaliter vangen we 2-3 vissen per dag/middag en nu hing de eerste er al binnen 10 seconden aan! Dat hondenbrokken geweldig kunnen werken is mij nu een feit..

Maarja dat is 1 hengel die je kan doen.. Dus ik denk hoppa ik werp er eens een pop-up rigje onder. Binnen 2 minuten, toen inmiddels het grootste deel vd brokken weg was, ging ook deze hengel af!. Dat is 2 meter verschil dus de hondenbrokken ''activeren'' de vissen bijna...

Verder heb ik niet veel verstand van het draaien zelf, maar wat ik wel denk is dat dit een echte zomertopper kan worden. Flink wat zonnebloemolie erdoor, zodat je een verticaal spoor creeërt.
Ik zal m'n hoofd er eens over laten nadenken :lol:

Groeten,
Thomas
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

11-03-2016 11:15

Even nieuw leven in deze budgetmix blazen.

Resume.

We hebben enerzijds de supermarktmix van Mitsz.

500gram kattenbrok
250gram polenta
150gram tarwebloem
100gram maïzena

12-13 eieren per kg

Is er ruimte voor verbetering. Zowel voor de mix zelf als verkrijgbaarheid van de producten. Maismeel ipv polenta. In principe makkelijker in de supermarkt verkrijgbaar. Of tarwemeel er in verwerken, hoe krijgen we bijvoorbeeld de eieren naar 10 stuks op een kilo, scheelt ook weer in de kosten..

Wat is de eigenlijke analyse eiwit, vet en koolhydraat, vezel en vitaminen van deze mix.

Arno; doet het eigenlijk nog makkelijker en gebruikt enkel de gemalen brokjes. Vermaalt deze en laat deze een dag in eistruif (10 tot 12eieren) staan. Arno wel eens geprobeerd malen en draaien? Zoals je schrijft de mix neemt dan veel vocht op. Maar was het totaal niet de draaien dan?

Ook beschrijft hij de supermarktmix maar zonder de 150gram tarwebloem, 50gram meer maizena, 100gram meer kattenbrok.

Is er een specifieke reden waarom je dit heb aangepast Arno?

Jan; gebruikte in het begin 50% griesmeel en 50% kattenbrok. Later 90% kattenbrok met een binder, wil je de betreffende binder met ons delen Jan?

Marco; gebruikt een mix met 60% aandeel van de hondenbrokken. Wellicht kun je de gehele samenstelling vermelden als je dat wilt natuurlijk.

Wouter; gebruikt zo gezegd ook de supermarktmix van Mitsz, echter verschilt ook deze zoals ik hem uit Mitsz zijn schrijfsels ken. Namelijk:

500gr kattenbrokken
150gr tarwebloem
350gr polenta
10 eieren

Wouter, vanwaar deze aanpassing?

Draait de mix goed, wat was hardheid van de uiteindelijke boilie?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2016 20:17

Hoi Mike,
Voor mijn kattenbrokboilies heb ik diverse binders gebruikt. Maar paneermeel en maizena (50/50) voldoen prima.
Brokjes van het merk Coshida van Lidl vind ik beter geschikt dan andere merken om er stevige boilies van te maken. Ik vermoed doordat er peulvruchten in zijn verwerkt die een extra bindend of uithardend effect hebben. (Tuna, spinach & peas).
Ze zijn iets lastiger te malen en daarom zeef ik het nog na. Andere merken laten zich beter malen, maar de boilies ervan gaan eerder scheuren met drogen, in ieder geval in mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

11-03-2016 21:31

Ook hier een tevreden gebruiker van het recept van Mitsz.

Supermarktmix:

- gemalen kat brok 500 gram
- polenta 250 gram
- tarwebloem 150 gram
- maïzena 100 gram
- per kg mix ca. 12-13 eieren

Hierbij voegde ik nog wat Maggi toe en wat look-en paprikapoeder.
Super op gevangen, zowel op het kanaal als op gesloten water, zowel instant als met voercampagne 8)