Het chod rig topic


robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

10-03-2016 16:08

Hoi, snap dat wel hoor, vrije beweegruimte van 50 cm voor de chod, de beads van het systeem wat ik bedoel laten vrijwel onmiddellijk los bij een aanbeet. Chod gefixeerd op bijvoorbeeld 25 van die 50 cm. Pva zal werken, maar is afhankelijk van de water temperatuur.

Groet.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

10-03-2016 21:00

Kan je de chod trouwens ook met een strakke lijn vissen icm met een toplood?
Zie het niet zo zitten om met een slappe lijn te vissen op bijv 50m.
Hoe doen jullie dit?
Vis de chod meestal alleen onder de eigen kant namelijk met slappe lijn...
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

10-03-2016 21:32

Een goeie bojan die volg ik even. Is een van de redenen waardoor ik de chod nog geen kans gegeven heb. Ben namelijk bang dat de leader omhoog trekt van de bodem.
Misschien zou een flying backlead de oplossing zijn, maar wat zijn daar dan de bevindingen van?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-03-2016 22:12

op zich is een toplood het zakt tijdens de dril.tot dicht bij de haak
Om die reden zet ik ook altijd een ring 10cm boven het lood zodat de onderlijn niet tot aan het lood kan zakken.
Echter is toplood wel degelijk mogelijk als je een groot rubber kraal of een slider boven de leader monteerd. Vraag blijft of het echt nodig is
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

10-03-2016 22:15

Als Toplood pak ik altijd die captive backleads van fox die loskomen bij de aanbeet. Toplood komt dus nooitbin aanraking met de vis. Laat staan in de buurt.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

10-03-2016 23:26

Bedankt voor de reacties.

Waar ik dus bang voor ben op het moment dat ik mijn rig fixeer op de leader wanneer ik deze met de boot wil vervoeren is dat mijn voerbak vrij klein is en ik dan mijn leader, lood, kralen en rig moet oprollen in de bak. En ik weet niet of dit problemen gaat opleveren. Vandaar dat ik de situatie voorleg in de hoop dat mensen hier ervaring mee hebben. Ga van de week een taaie nacht tegemoet. Rigs moeten na het uitvaren op hun plek blijven tot wanneer ik ga opruimen.. De taska beads ken ik. Alleen belemmeren deze de bewegingsruimte. Misschien dan maar de rig toch wat dichter richting het lood fixeren? Nogmaals het lood in de boot doen en de rig achter de boot aanslepen is geen optie.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-03-2016 06:59

waarom doe je niet gewoon alleen je lood in het bakje?
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

11-03-2016 07:50

Dan krijg.je het probleem juist. Als ik mark goed begrijp wilt hij de knderlijn exact tussen de 2 kralen hebben zitten. Als je alleen het lood in de bak doet schuift de rig richting de bovenste kraal. En pva werkt niet omdat het deel van de onderlijn al onderwater hangt.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

11-03-2016 14:46

damian ripson schreef:Dan krijg.je het probleem juist. Als ik mark goed begrijp wilt hij de knderlijn exact tussen de 2 kralen hebben zitten. Als je alleen het lood in de bak doet schuift de rig richting de bovenste kraal. En pva werkt niet omdat het deel van de onderlijn al onderwater hangt.


Jij snapt me.
Het is niet zozeer dat ik hem exact in het midden wil.
Maar ik wil hem niet al tegen een kraal aan hebben.
En alleen het lood in de bak is geen optie.veel vuil in en op het water.
En aangezien ik de rigs op deze stek laat liggen wil ik er vanuit kunnen gaan dat alles goed ligt.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

11-03-2016 18:16

Dan toch misschien in een soort s vorm in de bak leggen en goed contact houden met de boot. Bij het droppen zorgen dat je lijn strak staat en aan een strakke lijn laten afzakken. Komt de lijn vanzelf recht te liggen. Over wat voor diepte hebben we het? Speelt namelijk ook mee hoe dieper hoe meer kans dat hij mooi recht komt.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

12-03-2016 19:41

De stek die ik ga bevissen is 4m.
erik bruinink
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-11-2015 21:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

12-03-2016 22:40

Ik denk dat je rigje altijd wel tegen de bovenste bead aankomt. Omdat je lood veel sneller zakt dan de lijn zal de lijn toch iets in een bocht naar beneden getrokken worden.
It’s hard to light a candle, easy to curse the dark instead
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

17-04-2016 01:24

Omdat ik voor het aankomend seizoen op een water vissen ga waar ik veelal boven op het wier/planten zal gaan vissen ben ik van plan om vaker de chod in te gaan zetten.
Zit alleen wel te twijfelen, heb tot nu toe in Nederland regelmatig op mijn 3e hengel met een chod geëxperimenteerd maar vooral veel halve aanbeten en heel veel brasems waren mijn deel..
Ik ben al over gestapt van 14 naar 18 mm pop ups en grotere haken maar ook dit lijkt weinig verschil te maken, ondanks het grote vertrouwen dat ik in eerste instantie in de chod had is dit vertrouwen steeds meer aan het weg ebben. :roll:
Ik lees weinig hier over de grote brasem gevoeligheid van deze rig, of ben ik de enige hier met deze ervaringen?
En als ik het over brasem gevoeligheid heb bedoel ik echt minstens 6 brasems in een nacht plus daarbij opgeteld de halve aanbeten en dan komt er van slapen weinig zo een nacht, plus dat de stek natuurlijk continu verstoord raakt.
Versta me goed hoor, voor 6 karpers vind het echt niet erg om geradbraakt thuis te komen..


En wat zijn de ervaringen met stiff hinged /chid rig als helikopter systeem gevist?(heb ik op dit moment stiekem toch iets meer vertrouwen in)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-04-2016 15:47

Wil je vis niet verspelen blijf dan van het mono af wbt onderlijn!!

Groet, Peter

Ps lekker hoor zo'n chod riggie!!
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

20-05-2016 22:02

Ik had laatst een discussie met een PB consulent,.meerdere jongens uit hun team vissen de chod fixed,.ik zelf vis hem tussen 2 kralen in rond de 30cm en eigenlijk nagenoeg met succes!!!,.ik geloof zeker dat als je de chod vast zet dit werkt maar ik heb toch meer vertrouwen dat de chod kan bewegen ipv alleen maar vast.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-05-2016 22:12

Alleen is de mate van beweging zeer afhankelijk van de plaats waar de chod op dat moment zit(tegen de kraal of in het midden) maar ook door de zwemriching van de vis. Allemaal factoren die kunnen veranderen. Wat mij betreft ook fixed
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

29-05-2016 22:43

@Mark,
ik denk niet dat de chod op zich brasemgevoelig is.
Ik denk eerder dat het aan je keus van aas ligt of voermethode.
Wat gooi je erbij? Partikels, boilliekruim, oid?
voer je verspreid of juist niet?
Vismeel of zoet?
Dat alles kan de brasemgevoeligheid bepalen.
Ik zelf heb heel weinig brasem gevangen met het chod systeem.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

01-06-2016 21:02

Ik viste de chod met slappe lijnen en zo licht mogelijk (35gram)

Laatst een artikel gelezen wat me toch aan het denken heeft gezet.
Vooral als er veel ruimte tussen de beads zit,je met slappe lijnen vist en ook nog eens licht lood gebruikt en dan bij een opname de vis naar je toe zwemt dan kun je een opname missen.

Er werd geadviseerd om met zwaarder lood en strakke lijnen te vissen en de chod gefixeerd te vissen.

Op het water waar ik de chod inzet heerst een behoorlijke dressuur dus strakke lijnen gaat daar niet werken.
Heb de lijn semi strak gevist met 50gram lood en de beads kort op elkaar.

Toeval of niet ik heb er nu een aantal mooie vissen mee gevangen.
De beet registratie blijft lastig met een vis die recht op de hengel terug zwemt maar lijkt wel beter te prikken.

Wat is jullie ervaring met slappe /strakke lijnen en zwaarder of lichter gewicht?

Vorig jaar ook behoorlijk veel lossers tijdens de dril door het kopschudden.
Ik heb nu mijn Leader in een kort onderstuk met een kwiklinkje buffer beads en een langer stuk Leader gespliced en sinds dien geen enkele Losser meer gehad
Bijlagen
IMG_20160601_49757.jpg
(25.65 KiB) 4757 keer gedownload
Kansloos gezeik!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

06-06-2016 10:59

Aankomende week wil ik graag de chod-rig inzetten op een water. Ik heb de chod-rig wel vaker gebruikt, maar dan naked op plantenbedden. Nu ga ik vissen op een water met een aantal mosselbanken en ik wil hierom een leader gebruiken.

Afgelopen weekend heb ik wat lopen vogelen met de chod-beads, maar voor mijn gevoel zaten deze nog vrij losjes op de leader. Ik kon ze namelijk gemakkelijk verschuiven. Welke beads gebruiken jullie en bij welke leader gebruiken jullie deze?

Ook wil ik misschien Nash quick change chod beads gebruiken, heeft iemand hier ervaring mee?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-08-2016 01:23

Gezien de slechte omstandigheden (bijna volle maan, geen wind, helder en koude nachten) en dus waarschijnlijk weinig/slecht azende vissen vanavond single hook met de chod gevist. Zondagavond was er b.v. totaal geen beet te maken. Had nog een oud potje Mainline fluoro pop-ups pink & white, die ik aangestipt heb met een zelf samengestelde mix van zes verschillende attractants. Normaal geloof ik niet zo in enhanced hookbaits, maar als je single hook vist kan het m.i. wel degelijk een verschil maken. Dat legoblokje is leuk en daar zal je best wel een vis op kunnen vangen, maar het gaat bij single hook vissen natuurlijk vooral om de prikkel. Aanzuigen van iets wat mogelijk eetbaar is, is in eerste instantie een reflex van karpers. Denk persoonlijk dat de kleur van je bol, dan ook niet het belangrijkste is. Het gaat vooral om het signaal wat je bol afgeeft, oftewel triggeren van het geur- en smaaksysteem van karpers.

Heb zelf nog maar heel weinig met de chod gevist, vanavond twee uurtjes mee gevist en één vis gevangen en daarna nog een boeggolf van een boltende vis. Dus waarschijnlijk een gemiste kans! Stek betrof een binnenbocht op een stadswater, waar de vissen vaak langs zwemmen. Bestaat uit een ondiep talud, waar je vaak activiteit van de karpers ziet.

Na een halfuurtje mijn roze bol vervangen door een witte, waar ik allemaal gaatjes in heb geprikt met mijn in de mix gedrenkte boilienaald. Na twintig minuten mijn eerste vis op de chod. Geweldig! Extra attractie werkt? Zou zomaar kunnen.
Was een heel kenmerkende aanbeet, een paar kleine kolken en een paar seconden later de aanbeet. Die kolken worden natuurlijk veroorzaakt door de staart, dus waarschijnlijk een zwemende vis, pikt het signaal op en zwemt naar de bron. Oftewel naar beneden.
Ik kan het niet bewijzen, maar lijkt me wel heel logisch.

Wil eigenlijk dat mijn bol nog wat meer uitlekt, heb dus net vier bollen doorgeboord met een 3 mm. boortje, stukjes foam op maat geknipt, gedrenkt in de soak en in het boorgat gedrukt.
Eetlepel soak op mijn aanrecht gegoten en bollen zo nu en dan er even doorheen rollen. Is nogal dik spul, dus de bol zal niet het meeste opnemen (denk ik).
Voor het ingooien (morgen), bollen nog even dippen, voor het verticale spoor en wie weet.
De bedoeling is een hele sterke prikkel creëren, oftewel inactieve vissen toch verleiden tot een aanbeet.

Viste overigens slechts met een 20 grams wartelloodje, het loodgewicht speelt bij een chod m.i. namelijk geen doorslaggevende rol. Ik vis op zo’n 15 – 25 meter en dan is 20 gram genoeg. Wat volgens mij wel heel belangrijk is, dat je een beetje speling moet inbouwen tussen je rig ring en je bol. Waarom? Ga maar eens met je bol draaien, als de hele handel strak staat. Ik gebruik een hair van zo’n 18 mm. bij een bol van 15 mm.

75 and still counting.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-08-2016 01:47

Vanavond weer een vis, maar ik denk dat er nog wel wat meer uit te halen valt.

Doordat ik alleen nog maar met een vrijloopsysteem vis, met een heel licht wartelloodje van 20 gram en verder alles overboord heb gegooid (line aligner, loodverzwaring op de onderlijn, stukje tube op de haaksteel etc.), zie ik veel meer dan andere vissers. Waarom? Omdat ik altijd naar mijn hoofdlijn kijk (vis ook nog maar met één hengel). Daarnaast, krijg ik een piep (een vis die schrikt?), dan gooi ik opnieuw in (op een iets andere plaats) en voer wat bij.
Wat zie ik vaak en wat is de verklaring? Simpel verhaal, het oplopen en weer terugzakken van mijn hoofdlijn. Dat oplopen gaat soms in fases, een stukje en dan nog een stukje maar in alle gevallen valt de lijn weer slap. Ik denk dat je dan over een paar centimeter praat, mijn Delkim staat in de gevoeligste stand, maar ik krijg nooit een piep. Kan ik opnieuw ingooien, maar dat maakt denk ik in deze gevallen weinig uit. Krijg je weer hetzelfde plaatje.
De verklaring wordt een moeilijker verhaal, kan volgens mij waarschijnlijk maar één ding betekenen, een vis die het aas aanzuigt (van een afstandje?) en misschien nog een keer en vervolgens uitspuugt. Is natuurlijk al jaren bekend in het wereldje, maar het waarom is voor (bijna) iedereen van ons nog een raadsel natuurlijk.
Heb zaterdagavond een trucje uitgeprobeerd, de vis zat duidelijk op het aas (is de laatste bol, die er nog ligt?), heb op het laatst mijn monkey climber van de naald gehaald en nog wat extra slack gegeven. Binnen twintig minuten een goede aanbeet. Zondagavond ook weer een vis, zonder waker en met een iets slappe lijn. Mijn laatste meter ligt overigens altijd op de bodem.
Regelmatig bijvoeren vergroot al je kansen? Moet je wel iets zien natuurlijk.

Terug naar de chod. Single hook werkt, maar heb je de vis op je aas en je vist de chod met het aas, wat de vissen kennen en je hebt goud in de handen?
Een goede bol en mogelijk de beste inhaker en één en één is twee?
Peter Bakker1985
Berichten: 8
Lid geworden op: 02-06-2018 20:52

22-09-2019 22:50

Hey chodsers!

Redelijk geprobeerd dit topic door te spitten op zoek naar tips voor mijn chod visserij.
Ik loop tegen de volgende kleinigheidjes aan.
Ik vis op een bepaald water graag met de chod, en dan het liefste de naked chod.
Eerder een chod op een leader gevist maar de vissen lijken de dikkere leader op te merken. Het volgende.
1. Ik gebruik het kant en klare setje van korda, je schuift 1 stopper op de hoofdlijn—> no trace Bead erop, chod rig er op en de laatste kaal. Hoe gaan de mensen hiermee om mocht je op een ander water komen waar je gewoon weer met leaders vist. Knip je de boel door? Die korda setjes schuif je op de hoofdlijn om daarna nooit meer er af t halen dus dat kan je weg pleuren?
2. Nu de chod ook tussen de 2. Kralen zit. Hoe verwisselen jullie hem dan? Botte haak, kromme haak altijd wel een reden om de chod te vervangen? Gaat dat met een qc swivel? En dan de chod zo knopen dat er een lusje op t eind zit? Maar wat schuif je dan over swivel. Geen anti tangle sleeve lijkt me?

Hoop niet dat dit heel stom overkomt!

Peter
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-09-2019 17:24

Ik ben ook toevallig net met de chod begonnen, ook naked. En heb die saver beads erop. En je kan als je rigje een big swifel eye hebt, dat rigje over die tungsten bead heen doen. Dat gaat makkelijk.

Kan je zo aftuigen of je rig veranderen. Die beads kan je laten zitten als je aftuigd dan. Ik knip het zelf af bij het lood, die knoop ik opnieuw.

Ik gebruik overigens ook die saver bead als bovenste bead. (Totaal onnodig product die no trace beads pakjes, pak gewoon 2 saver beads) Die moet wel andersom dan. Dat doe ik als volgt: je pakt een dunne lijn en je saver beads uit het pakje. Dan de lijn door het lusje en je schuift de bead op die lijn. Dan maak je een lusje in die lijn. (Aan de goede kant) En dan heb je de bead weer net zo zitten als in het pakje.

Doe nu je hoofdlijn door de lus, en je kan je bead weer er over heen schuiven, en je bead zit.

Zo kan je ook je beads nog ‘goed’ houden mocht je je chod er af willen halen. Knip de hoofdlijn boven de bovenste bead, maak er een lusje in. En je beads zijn weer klaar voor de volgende keer als je ze nodig hebt. Dan weer je hoofdlijn door het lusje halen, en je schuift de beads er weer op.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel haha, ;-).
Zit hier wel vis?
Peter Bakker1985
Berichten: 8
Lid geworden op: 02-06-2018 20:52

24-09-2019 22:45

Bedankt voor je antwoord.
We zijn best met hetzelfde bezig geweest dan! Heb ook al lopen denken en denken hoe je dit aanpakt. Ik weet niet helemaal of ik je goed begrijp. Want ik loop dan tegen knoopjes aan waar de bead niet overheen gaat?
Heb je hier wellicht n foto of filmpje van? Misschien begrijp ik het verkeerd. Mag ook in een pb!

Peter.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-09-2019 22:52

Gewoon voorzichtig over het knoopje trekken. Dat gaat best makkelijk.
Zit hier wel vis?