Aas en conservering


Plaats reactie
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

04-02-2016 16:13

De grootste discussie omtrent aas is de bereiding er van ( koken vs stomen en readymades vs freezers ) afgelopen week kwam ik een artikel tegen welke weinig diepgang bood. Maar waarin het aspect readymades vs freezers aangehaald werd.
De onderbouwing voor de voorkeur was er niet of nauwelijks en leek meer op een reclame praatje, maar dat terzijde. De discussie koken vs stomen interesseert mij vrij weinig want voor beide valt wat te zeggen.
Echter op gebied van conservering probeer ik het een en andere te begrijpen.
Uiteraard is er getest veelal met droog voer en conservering, echter wie heeft er meer informatie van het net of uit ervaring wat conservering doet tijdens de bereiding ( koken vs stomen ). Ik ga er even van uit dat net als de meeste stoffen ( afhankelijk van de vorm vloeibaar, vast enz., enz., ) deze voor een deel wateroplosbaar is en werking zal verliezen bij het bereiden van het aas. Echter visaas is in principe niet te vergelijken met tests welke gebeuren met droog voer op bijvoorbeeld ratten/muizen, maar er van uitgaande dat de meeste conserveringsmiddelen welke in aanraking komen met water ( langdurig ) oplossen ben ik toch benieuwd hoe schadelijk conserveringsmiddelen zijn als deze in het water liggen en hoeveel conserveringsmiddel zich in het aas bevind na bijvoorbeeld 12 uur, 24uur etc., etc.,

Uiteraard ben ik mij er van bewust dat er conserveringsmiddelen zijn welke minder schadelijk zijn en welke een positieve uitwerking kunnen hebben zoals bijvoorbeeld MPG.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

04-02-2016 17:22

Aas firma,s die ready,s verkopen zullen zeggen dat ready,s beter zijn en Aas firma,s die freezers verkopen zullen zeggen dat die weer beter zijn.
In mijn beleving maakt het geen ruk uit en vertellen ze allemaal wat je zelf wil geloven.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

05-02-2016 09:46

mike de jong schreef:Aas firma,s die ready,s verkopen zullen zeggen dat ready,s beter zijn en Aas firma,s die freezers verkopen zullen zeggen dat die weer beter zijn.
In mijn beleving maakt het geen ruk uit en vertellen ze allemaal wat je zelf wil geloven.


Ik heb het niet over aasfirma's die reageren en ik vraag ook niet naar iets wat ik wil geloven. Het is toch mogelijk middels analyse om de hoeveelheid conservering ( stof ) te achterhalen? Dan kun je toch een test doen naar de conserverende stof na 6 uur, 12 uur, 24 uur dat een bol in het water heeft gelegen? Het gaat hier om een indicatie waar ik benieuwd naar ben, evenals welke stoffen zich ontwikkelen in een verse bol zonder conservering na verschillende uren in het water te hebben gelegen. De praatjes hebben we weinig aan, wetenschappelijke onderbouwingen en analyses wel. En dat laatste vind ik interessant om te weten ;)
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

05-02-2016 22:03

Een conserveermiddel dient om de groei van bacteriën, schimmels en gisten tegen te gaan.

Meestal zijn het:
E202: Kaliumsorbaat
E200: Sorbinezuur

Karpers zijn echter gek op gist, dit is ook de reden waarom sommige boilies zoals "the cell" alleen als freezerbait worden aangeboden.

Sommige beweren dat ready mades meer instant zijn door het conserveermiddel, dit zal komen omdat de PH waarde door het conserveermiddel omlaag gaat.
Op de lokale put vang ik na voeren van ready mades echter helemaal niets (ben niet de enige), dit komt naar mijn idee omdat het zure conserveermiddel de voedingswaarde en het gistingsproces afgebroken heeft.
vissen zijn er echt heel kieskeurig...

Op de rivier (neder-rijn) waar veel meer voedselnijd heerst heb ik nog nooit enig verschil gemerkt aangezien ze daar toch pakken wat ze pakken kunnen.
Ik gebruik daar dan ook uitsluitend restpartijen ready's omdat deze spot goedkoop zijn en ook niets van mijn vriezer in beslag nemen :)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-02-2016 23:42

arno

Mpg is geen zuur, mpg werkt dmv waterbinding. Het aanwezige water in het aas word gebonden aan mpg en kan niet gebruikt worden voor bacteriegroei. Zelfde werking als zout of suiker, het heeft dus niks met de ph waarde te maken. Daarbij is het in tegenstelling tot wat jij beweert het meest gebruikte conserveermiddel. Mijn eigen ervaringen zijn juist goed, ook met langdurig voeren op een stek.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-02-2016 09:59

Ik zag het artikel ook voorbij komen.

Er had beter kunnen staan als titel....

Koop freezers van ..........

meer informatief was het artikel niet.

Zelf vis ik altijd met ready's, simpelweg omdat ik het handig vindt.
Te vaak stond ik een halve zak bollen weg te gooien omdat ze te lang uit de vriezer lagen en niet werden opgevist.

Een leuke nadenker.
De freezer voorstander roepen standaard hard dat de conserveringsmiddelen slecht zijn voor de bol......en de karper.
Hoe zit het met schimmels die toch onstaan (ook al zie je ze niet gelijk met het blote oog) als een zak freezers een dag of 3 a 4 staat te bakken buiten de freezer.
Droogzakken bieden uitkomst maar dan nog begint het proces van bederf.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-02-2016 10:55

Aller leukste is dat je niemand hoort over het gegeven dat een deel van de ingredienten die ook in freezers gebruikt worden, zijn behandeld met conserveermiddelen oa met ethoxyquin. Is het slecht, is het goed? Feit is dat ook freezers dit soort middelen bevatten door de ingredienten die erin zitten
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

06-02-2016 13:35

Conserveren gebeurt met voedsel.
Voedsel dat dus eetbaar moet blijven.
Wij mensen hebben het meest ingewikkelde en snel te ontregelen svs op de planeet.
Als wij het eten en er niet ziek van worden, zal die vis die alleen een mond, darm en anus heeft, er niet meer moeite mee hebben.

Kijk nou es naar wateren met scheepvaar, rivieren kanalen grote meren... daar zitten zware metalen in de sliblagen en er zwemmen en eten gewoon veel vissen in. Ze hebben schadelijke stoffen in hun lichaam maar de effecten zijn nihil.

Maak je maar geen zorgen over dit soort onzin.

Je zou eerder last krijgen van een hoger zoutgehalte, en daarvoor moet je per kuub water een halve kilo zout gebruiken
Succes
Plaats reactie