stiff hinged rig / chid rig


Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

20-06-2015 12:46

Ik ben al een tijdje bezig met de chod rig en heb deze al aardig geperfectioneerd.
Nu zag ik een maatje van die een stiff hinged rig gebruikt.

Ik vraag me af wat de voor,nadelen en verschillen tussen deze 2 Rigs nou zijn.

Zo op het eerste gezicht op de bodem lijkt de presentatie gelijk.
Een chod rig heeft natuurlijk wel een ander hakings principe.

En wanneer zou je voor de 1 of de ander kiezen?
Kansloos gezeik!
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

21-06-2015 13:55

Niemand ervaring met het hinged rig systeem??
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-06-2015 22:48

In principe behoud je nog steeds een chod rig versie enkel is deze niet anti kop schuddend en vrij schuivend over de lijn maar meer traditioneel. Ik zou ten alle tijden voor de chod kiezen omdat...

De presentatie oogt voor de vis hetzelfde.hij zou beiden oppakken of beiden Niet op pakken.
De hinged heeft te veel breekpunten,ik heb het liefst zo weinig mogelijk knopen.
De Anti tangle eigenschappen zijn Zeer ver te zoeken. Deze dien je eigenlijk altijd uit te varen tov de chod die je blind kan smijten en in kan stellen van het lood af om te bepalen in hoeverre dat nodig kan zijn. Denk hierbij aan wier waar je op vist.of zeer zachte veen of drek bodem.

Aan jouw de keus of aan anderen de nadelen van een chod tov de hinged op tafel te gooien.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

21-06-2015 22:56

Goed punt.
Ben het ook wel met je eens dat de presentatie eigenlijk gewoon hetzelfde is.

Vond het wel leuk om er een te knopen om het eens in mijn handen te hebben.
Ik vraag me ook af of er dan ook situaties zijn waarin je eerder voor de hinged rig dan voor een chod rig zou kiezen.

Als er iemand is die dat weet zou ik het graag horen
Kansloos gezeik!
Dennis C Scherjon
Berichten: 11
Lid geworden op: 16-06-2015 11:30

22-06-2015 08:49

en toch he! toch vangt ie goed vis,
zeker in het vroege voorjaar..
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-06-2015 08:56

De chod ook...
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

22-06-2015 18:34

Allebei erg goede rigs (zolang het duurt met die populaire chod).
De hinged kun je als een blind paard wegsmijten en gaat nog niet in de war....frappant die totaal verschillende bevindingen.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
robertino smith

22-06-2015 19:53

Uhm, @Frank, frappant dat je dan niet meer vertelt over de gebruikservaring met de Hinged! Buiten het verre wegsmijten, sorry ben van nature nieuwsgierig :wink: , uit je post blijkt duidelijk gebruikservaring, mss. wat meer info? Waar/ hoe/ wat/ situatie/ zoals eerder gevraagd waarom de hinged of chod/ Bodemgesteldheid/ wierrijk of wiervrij??? Bij voorbaat dank, ......

Groet.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

22-06-2015 21:18

Ik heb nog geen ervaring met het vissen met de hinged rig maar je hebt eerst de rig en dan het lood.
Vanaf de rig gezien heb je meerdere scharnier punten.
Bij de chod heb je eerst het lood en dan de rig die naar mijn inszien echt niet in de knoop gegooid kan worden
Als ik blind zou moeten ingooien zou ik meer vertrouwen in de chod hebben.

Dat de hinged rig vis vangt da geloof ik wel maar vraag me nog steeds af wat de voor en nadelen ten op zich tevan elkaar zijn
Kansloos gezeik!
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

22-06-2015 22:17

De stiff hinged rig wordt door de engelse veelal helicopter stijl gevist. Is ook nog eens een veiliger dan met een normaal lood systeem.

Goede info vind je ook op carpology:

http://www.carpology.net/articles/rigs/carp-rig-dissection-pt2
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

22-06-2015 22:59

Ik had het artikel al gelezen.
Met een helikopter montage is het eigenlijk gewoon een chod rig met een verlengde "arm"
Kansloos gezeik!
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

22-06-2015 23:09

Ja, dat is ook zo. De chod rig is een logisch vervolg… Nu meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Het origineel van Terry Hearn was overigens ook helicopter stijl.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-06-2015 18:30

Hoi Robertino, waar en hoe lijkt mij voor iedereen wel duidelijk.
Reageerde alleen op het tangle verhaal.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

23-06-2015 18:48

Vind en vond het in het verleden zeker als je last had van veel brasem een fijne rig, 20mm pop up en een drennan boiliehook en de pestkoppen deden om wat voor reden niet zoveel met deze rig. Wat me wel opviel is dat ik regelmatig op een jachthaven een snoekbaars pakte op vismeel pop ups.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

07-07-2015 12:53

Ik heb de hinged stiff rig een tijdje ingezet. Hij haakt zeer goed, net zoals de chodrig. Echter merkte geen verschil dat ik echt meer vis ving. Ik vist deze rig vaak op een voerstek en niet singel. Als ik singel vis met moeilijk azende of passieve vissen zou ik deze rig wel inzetten... Waarom? hij haakt goed en ik hem direct op mijn huidige montage vissen, bij een chodrig moet ik dit eerst aanpassen.

Naar mijn mening komt deze rig het beste tot zijn recht wanneer er weinig bollen in de buurt liggen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-08-2015 19:15

stefan broks schreef:Naar mijn mening komt deze rig het beste tot zijn recht wanneer er weinig bollen in de buurt liggen.


Vertel eens Stefan, waarom niet op een bult boilies?

Hinged stiff rig niet anti-tangle? Ben erg benieuwd hoe je m dan geknoopt hebt Rik. Fotootje misschien?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

09-09-2015 07:29

Ik vis de hinged nu met een loodclip ipv helicopter omdat ik met de helicopter style een paar keer een losser gehad heb en tot nu toe met een loodclip nog niet terwijl ik ook constateer dat de haak nu muurvast in de onderlip zit en bij de helicopter de haak al vaak los was in het Landingsnet,.ik heb dit trouwens al aangepast door het stijve gedeelte iets korter te maken maar tevergeefs,.voor de rest vind ik dit een fijne presentatie zeker nu ik het stijve gedeelte knoop van amnesia 25lb wat gewoon mooi strak blijf ook bij het harde smijt werk.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-09-2015 07:58

Eus bedoelde je mij met een fotootje.?
Waarvan precies...
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

02-12-2015 14:45

Verschil tussen de 2 is heel simpel.

Obstakelvisserij: hinged of withy
Obstakelvrij: choddy.

Je vist immers met semi of slappelijn op de chod, en dat is niet raadzaam bij obstakels.
Hinged en withy zijn weer uitermate slecht als je in wier of alg vist, gezien het lood je rig mee trekt.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

02-12-2015 14:48

Eus Molewijk schreef:
Vertel eens Stefan, waarom niet op een bult boilies?

Hinged stiff rig niet anti-tangle? Ben erg benieuwd hoe je m dan geknoopt hebt Rik. Fotootje misschien?


De kracht van de choddy/hinged/withy zijn gebasseerd op zwemmende vissen. Vandaar dat single hookbait zo goed werkt op bovengenoemde. Wanneer de vis stil ligt en of dus op een bult ballen rustig zonder te bewegen kan azen zal het veel minder effectief zijn.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 15:02

Die hinged/trigger rig gooide ik met een loodclip ook nooit in de war. Schuivend op een leader heb ik geen idee wat het doet met werpen. Overigens vis ik alle type onderlijnen met een foampje of wat PVA tape op de haak/hair. Zelfs een chod. Die kan tijdens het afzinken ook wat vuil oppikken.

En een whity pool rig, zo gebogen en gesloten als ik 'm eens gebruikt heb zien worden, heb ik echt nooit begrepen.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... LUThjrBK54

Maar ik begrijp wel waar een chod z'n functionele lichtere kromming vandaan heeft...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

02-12-2015 17:08

Ikzelf vis altijd de withy met taska's withypool tungsten
Afbeelding
Kwa buiging niet meer dan een choddy.

Ik vis hem aan n-trap. En net voor de withy de coating gestript zodat deze mooi kan mee bewegen. Goed mee gevangen, en in de obstakels met snaar strakke lijn, en kan redelijk op vuil liggen.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

12-12-2015 09:50

Sorry lesley ik lees je vraag nu pas.

Ik zou hem zelf niet op een berg bollen vissen omdat de er rig naar mijn te lang voor is. indien de onderlijn gestrekt wordt heeft de vis redelijk bewegingsruimte zonder dat je er een indicatie van krijgt of slechts een enkel piepje.

Ik zou hem wel inzetten op veel voer, alleen niet compact gevoerd. Ik heb verschillende lossers gehad nadat ik deze rig op een relatief grove en compacte voerplek viste.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-02-2016 11:16

Rik koster schreef:Eus bedoelde je mij met een fotootje.?
Waarvan precies...


Een foto van jouw hinged stiff rig als jij zegt dat anti tangle eigenschappen hiervan ver te zoeken zijn.
Ik vis 'm helicopter stijl en heb nog nooit zo'n tangle vrije rig gevist behalve misschien de chod.

Wouter Witkamp schreef:
De kracht van de choddy/hinged/withy zijn gebasseerd op zwemmende vissen. Vandaar dat single hookbait zo goed werkt op bovengenoemde. Wanneer de vis stil ligt en of dus op een bult ballen rustig zonder te bewegen kan azen zal het veel minder effectief zijn.



stefan broks schreef:Sorry lesley ik lees je vraag nu pas.

Ik zou hem zelf niet op een berg bollen vissen omdat de er rig naar mijn te lang voor is. indien de onderlijn gestrekt wordt heeft de vis redelijk bewegingsruimte zonder dat je er een indicatie van krijgt of slechts een enkel piepje.

Ik zou hem wel inzetten op veel voer, alleen niet compact gevoerd. Ik heb verschillende lossers gehad nadat ik deze rig op een relatief grove en compacte voerplek viste.


De hinged stiff rig en al helemaal de chod rig zijn juist gebaseerd op minimale beweging van de vis. Omdat de hinged stiff rig uit stijf materiaal is gemaakt zal deze weinig speling hebben t.o.v. bijvoorbeeld een rigje van gevlochten materiaal.
Bij de chod is al helemaal niks nodig om de vis zich te laten prikken, in principe moet de haak daar al prikken zodra de vis zijn bek sluit.

Ik begrijp jullie redenatie daarom dan ook helemaal niet?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

01-02-2016 13:51

Geconcentreerd voeren en er met een Chod of Stiff hinged rig erop vissen is vragen om moeilijkheden.
Kans op vals gehaakte vissen neem enorm toe.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!