Optuigen


Plaats reactie
Johannes Graafmans
Berichten: 13
Lid geworden op: 28-01-2016 14:27

30-01-2016 07:14

Mijn vraag aan jullie is Hoe tuig ik mijn hengel op.
Ik wil beginnen met penvissen maar ik ben een leek op dat gebied.
Nu heb ik ergens gelezen dat je met een loodje kan dat 25 cm van af de haak wordt gemonteerd ,maar ze speken ook over de overlood systeem dan werk je met bulk lood.
Maar hoe doe je dat
Kan iemand mij dit schematisch uit leggen?
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

30-01-2016 08:04

Henrikus graafmans.
Quirinnus graafmans.
Johannes graafmans.

Toeval of meerdere accounts?

Penvissers op het board kunnen u er vast mee helpen.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-01-2016 09:05

Hoi Johannes,

Je kunt doen wat je wilt, basis van penvissen bestaat uit een pen of dobber, lood nodig om die te laten staan en een haak maar dat laatste snap je wel.

Je kunt kiezen voor een schuivende of een vaste pen. Een schuivende pen wordt met het oogje onderaan de pen op het draad gezet en kan dus vrij over het draad schuiven. Om ervoor te zorgen dat een schuivende pen gaat staan gebruik je een stoppertje. Dat kan een klein loodje zijn waar de pen tegenaan loopt of een echt stoppertje van kunststof.
Een vaste pen wordt vaak met rubbertjes of iets dergelijks op het draad vastgezet.
Voor het penvissen is een schuifdobber het handigste, probeer er eentje te gebruiken die niet meer dan 1gram lood vraagt, liever minder.

Je zet dus een stuitje op de lijn, schuift de pen erop daarna voeg je lood toe zodat de pen gaat staan. Als er ongeveer een centimeter van de antenne zichtbaar is staat de pen goed. Het toevoegen van de haak en aas op de haak zal maken dat de pen dieper gaat staan of zelfs zinkt als er niet voldoende ruimte (minder dan de diepte van het water) tussen het stoppertje en de haak zit.
Andersom, als er teveel ruimte is dan zal het lood op de bodem komen te liggen en de pen niet gaan staan of scheef staan.
Schuiven met het stoppertje omhoog of omlaag zorgt voor de juiste afstelling bij de juiste diepte.

Het vissen met een zinkende pen werkt hetzelfde als hierboven. Het enige verschil is dat je na het uitloden een laatste loodhagel toevoegt die ervoor zorgt dat de pen zinkt. Door het stoppertje te schuiven zal het loodje dat je als laatste toevoegde op de bodem liggen en de pen niet meer zinken. Je haak ligt dan vanzelfsprekend ook op de bodem.

Met deze laatste manier kom je snel achter verschillende waterdieptes, kuilen, steile taluuds enzovoort; allemaal interessante bodemverschillen voor het penvissen.

Kijk anders hier eventueel voor meer uitleg:
http://penvissenopkarper.weebly.com/een ... atsen.html

succes

gr Andries
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

30-01-2016 10:10

Duidelijker als andries zijn uitleg kan ik het niet uitleggen denk ik. maar misschien wel iets wat ik toe kan voegen. Ik vind het zelf fijner om eerst een stuitje te doen, dan een wartel en dan weer een stuitje. Mocht je dan willen wisselen van dobber dan is dat sneller gedaan, en veiliger voor transport om je pen/dobber er af te halen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-01-2016 18:21

wederom:

<knip>
Henrikus graafmans.
Quirinnus graafmans.
Johannes graafmans.
<knip>

Bij elke topic die je aanmaakt, maak je blijkbaar een ander account aan met een andere voornaam.
En je antwoordt vervolgens nergens meer in een topic.

Als je echt geïnteresseerd bent, heb ik een documentje voor je waarin veel over (leren) penvissen staat.
Het documentje heb ik zelf gemaakt en wordt gebruikt voor de penviscursussen voor de jeugd (en ook voor volwassenen).

Stuur mij je emailadres in een PB en ik stuur het je door. Moet je wel even ophouden telkens een andere account te gebruiken. :lol:

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

30-01-2016 20:32

Ik heb gehoord dat de gebroeders Graafmans een iq hebben van 150.


Bij elkaar opgeteld wel te verstaan.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

30-01-2016 21:35

Jongens, zullen we het gemekker over zaken die niet over het onderwerp gaan in de andere forumonderdelen laten?

In het pengedeelte is het door de regel altijd nog gezellig en wordt iedereen in zijn waarde gelaten.

Bij voorbaat dank.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

30-01-2016 21:41

Wat heeft oordelen over het iq voor zin?
Heb toevallig pb gehad van de ts. Weet niet of het gepast is om hier openbaar te plaatsen dus ik doe het maar niet.
Johannes Graafmans
Berichten: 13
Lid geworden op: 28-01-2016 14:27

31-01-2016 06:44

Andries Hoekstra schreef:Hoi Johannes,

Je kunt doen wat je wilt, basis van penvissen bestaat uit een pen of dobber, lood nodig om die te laten staan en een haak maar dat laatste snap je wel.

Je kunt kiezen voor een schuivende of een vaste pen. Een schuivende pen wordt met het oogje onderaan de pen op het draad gezet en kan dus vrij over het draad schuiven. Om ervoor te zorgen dat een schuivende pen gaat staan gebruik je een stoppertje. Dat kan een klein loodje zijn waar de pen tegenaan loopt of een echt stoppertje van kunststof.
Een vaste pen wordt vaak met rubbertjes of iets dergelijks op het draad vastgezet.
Voor het penvissen is een schuifdobber het handigste, probeer er eentje te gebruiken die niet meer dan 1gram lood vraagt, liever minder.

Je zet dus een stuitje op de lijn, schuift de pen erop daarna voeg je lood toe zodat de pen gaat staan. Als er ongeveer een centimeter van de antenne zichtbaar is staat de pen goed. Het toevoegen van de haak en aas op de haak zal maken dat de pen dieper gaat staan of zelfs zinkt als er niet voldoende ruimte (minder dan de diepte van het water) tussen het stoppertje en de haak zit.
Andersom, als er teveel ruimte is dan zal het lood op de bodem komen te liggen en de pen niet gaan staan of scheef staan.
Schuiven met het stoppertje omhoog of omlaag zorgt voor de juiste afstelling bij de juiste diepte.

Het vissen met een zinkende pen werkt hetzelfde als hierboven. Het enige verschil is dat je na het uitloden een laatste loodhagel toevoegt die ervoor zorgt dat de pen zinkt. Door het stoppertje te schuiven zal het loodje dat je als laatste toevoegde op de bodem liggen en de pen niet meer zinken. Je haak ligt dan vanzelfsprekend ook op de bodem.

Met deze laatste manier kom je snel achter verschillende waterdieptes, kuilen, steile taluuds enzovoort; allemaal interessante bodemverschillen voor het penvissen.

Kijk anders hier eventueel voor meer uitleg:
http://penvissenopkarper.weebly.com/een ... atsen.html

succes

gr Andries

Andrew bedankt voor de duidelijke uileg
danny van burgsteden
Berichten: 25
Lid geworden op: 02-08-2016 16:17

02-08-2016 21:31

Hallo als ik me ermee mag bemoeien dan heb ik hier ook nog een vraagje over.
Het uitloden van het pennetje dat gaat bij mij goed maar zodra het water een beetje stroomt dan word door de stroming me dobber steeds onder getrokken. Doe ik dan wat fout of heb ik dan een verkeerde dobber hiervoor? Kan iemand mij hiermee helpen?

groeten danny
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

02-08-2016 22:29

@Andries

Duidelijker zou ik het niet kunnen uitleggen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

03-08-2016 01:27

danny van burgsteden schreef:zodra het water een beetje stroomt dan word door de stroming me dobber steeds onder getrokken

Dan blijft je loodje haken op de bodem, oplossing is stroomafwaarts ingooien en de boel tegenhouden, dus niet mee laten stromen. Je zult dan zien dat de dobber omhoog komt en schuin in het water gaat liggen. Nu ligt het loodje niet meer op de bodem dus je moet de dobber wat hoger schuiven en een extra loodje gebruiken. Hoe veel hoger en hoe zwaar het loodje moet zijn hangt van de stroming af en welke dobber en lijn je gebruikt. Kwestie van proberen en leren.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-08-2016 22:20

Afbeelding

Let niet op de merken en type materialen uit dit voorbeeld maar deze montage heeft mijn voorkeur in de meeste gevallen.
Vanaf de molen gezien: lijn - stuitje - Engelse pen (ca 0,7-0,8 gram) - stuitje - loodje (fox kwick change 0,8 gram) - haakje met palomarknoop vastzetten.

Uitstekende uitleg van Andries.


Over het uitloden zou ik niet te moeilijk doen. Zorg er voor dat je veranderingen kunt waarnemen op de pen. Het loodje gaat een stukje van de haak af op de lijn (10-30 cm afhankelijk van de situatie. Niet te moeilijk over denken, dat komt later wel) loodje komt op de bodem. De lijn gaat vanaf daar recht omhoog. Zet het dobbertje / pennetje net zo hoog dat de pen gaat staan en boven het water uitkomt. Meer is het niet.

Succes
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
danny van burgsteden
Berichten: 25
Lid geworden op: 02-08-2016 16:17

04-08-2016 20:58

Dan blijft je loodje haken op de bodem, oplossing is stroomafwaarts ingooien en de boel tegenhouden, dus niet mee laten stromen. Je zult dan zien dat de dobber omhoog komt en schuin in het water gaat liggen. Nu ligt het loodje niet meer op de bodem dus je moet de dobber wat hoger schuiven en een extra loodje gebruiken. Hoe veel hoger en hoe zwaar het loodje moet zijn hangt van de stroming af en welke dobber en lijn je gebruikt. Kwestie van proberen en leren.[/quote]


ok bedankt voor de tips hoop dat het weer snel opknapt en het kan gaan uitproberen. Vind het maar niks om in de regen te vissen haha.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-08-2016 15:11

Als aanvulling op de tip met de lijn stroomafwaarts te vissen.

Gebruik bij stroming ook een pen met veel drijfvermogen. Hoe groter het drijfvermogen (in verhouding tot de zijwaartse druk tegen de montage door stroming) hoe minder snel de pen onder zal trekken. Een dunne antenne en laag soortelijk gewicht (bijv. rohacell) helpen hierbij. Veel drijfvermogen en weinig oppervlak waartegen het water drukt.
Plaats reactie