Penvissen


Plaats reactie
Vincent Graaf
Berichten: 91
Lid geworden op: 29-06-2015 09:25

02-12-2015 18:17

Waarom is penvissen zo ontzetnd saai in de winter in de zomer is penvissen wel leuk.
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

02-12-2015 20:44

ik begrijp niet wat je hier mee bedoeld, of wil je een discussie opgang zetten

penvissen in de winter is heel wat anders als voorjaar en zomer
het zoeken waar de karper en waar ze zich verzameld of ophoud.
water kennis kan je op deze periode goed gebruiken of op doen.
mijn idee is zelfs hier, komt pas echt de penvisser naar boven, al zijn kennis gebruiken over water dieptes, wind , zonnige plekken of schuilplekken dus een penvisser kan ook in de winter vis vangen.
Makkelijke is het niet, en de bewegingen zijn subtiel en je moet langer op de plek zitten. maar als je er een vangt zijn ze prachtig van kleur.
Dus in de winter pennen, ik zat het nog eens goed bedenken :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-12-2015 13:10

Penvissen is vissen. Vastlood vissen is hopelijk wat voorbereidend denkwerk etc., en vervolgens het materiaal laten vissen met ondertussen de mogelijkheid andere dingen te doen. Daardoor hoeft de "visser" zich niet te vervelen. Buiten dat lopen beide visserijen in de winter vaker traag dan tijdens warmere seizoenen.

Maar een paar uurtjes actief penvissen, dus opletten en regelmatig verkassen laat mij me niet vervelen. Ik hoef tijdens het penvissen dan ook niet vermaakt te worden door iets anders dan een pennetje en wat levende natuur om me heen. Verveel me eerder wanneer het vastlood vissen niet loopt. Ook wat minder geneigd te verkassen met twee of drie stokken, oval en de hele mik mak.

Eén lood stok is een leuke variatie op het penvissen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-12-2015 13:36

Nog geiniger is om aan die lood stok dood aas te bevestigen.

Groet, Peter

Ps niks steun of pieper, slip op vrij. Hoe mobiel wil je het hebben!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-12-2015 13:45

Wat bedoel je nu precies, vincent?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-12-2015 13:55

Hij bedoeld dat hij het niet leuk vindt en zodoende saai.

Groet, Peter

Ps Z'n pennetje beweegt alleen in de wind en hij heeft het koud, dus saai.
Maar je kunt ook werken voor je geld, dan gaat je pennetje nog eens onder of omhoog.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-12-2015 14:00

Kan zijn dat hij tijdens de donkere boze winter gewoon tegen alles somberder aankijkt en weinig leuk vindt!? En ja, dan inderdaad ook nog eens die kou...

3 december en 11 graden buiten, brrr :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Vincent Graaf
Berichten: 91
Lid geworden op: 29-06-2015 09:25

03-12-2015 15:29

Ik zal nog eens van de winter gaan pennen met mais kijken of het wat oplevert. Maar in de winter vind ik karper vissen met de pen niet zo leuk (saai). Omdat ik alleen maar grote voorns of brasems vang.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-12-2015 17:17

Vincent,
wat doe je er dan voor? Heb je wel eens gepeild, de vis opgezocht, diepere stukken, duikers genoteerd en bijgehouden wat daar zit? En uitgeprobeerd?

Ik vis normaliter het hele jaar door. Tenzij het niet kan (alles dicht bevroren) maar vissen doe ik, en vangen ook. Maar je moet er wel moeite voor doen. Ik weet de vis te vinden door jarenlange ervaring en doen. Fouten maken. Voorns tussendoor vangen vind ik niet erg, want ik vang ze dan echt groot, prachtig vind ik dat.

Uitzoeken waar ze zitten en ze ook proberen te vangen, dat is nou wintervissen. Het heet vissen en niet vangen. De moeite die je ervoor doet krijg je dubbel en dwars terug. Mits je vist met het juiste aas op de juiste stek, en als de karper het wil. Dat is de uitdaging.

Onvoorbereid naar de waterkant gaan pennen kan ook, maar levert geen of met geluk een karper op. Weet je voor de volgende keer wel waar ze zitten. Vissen is niet makkelijk, doen. Leren van je fouten.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

04-12-2015 21:41

Ik zie deze tijd van het jaar eerder als een uitdaging dan saai.. zoals al in meerdere posts gezegd is in dit topic, je moet er voor werken om een vis te vinden. en als je ze kan vinden denk ik dat de pen misschien nog wel effectiever is als met vast lood waar je lang zit te wachten op actie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-12-2015 10:23

Vincent Graaf schreef:Ik zal nog eens van de winter gaan pennen met mais kijken of het wat oplevert. Maar in de winter vind ik karper vissen met de pen niet zo leuk (saai). Omdat ik alleen maar grote voorns of brasems vang.
Tip 1: Wanneer je dat toch weet, maak het dan minder saai ( :roll: ) en gebruik licht materiaal met een molentje op dat soort vissen. Zal je zien dat er juist dan een karper tussendoor loopt :D .

Tip 2: Ja, dat beetje werken hoort er op z'n tijd bij! Wat dacht je ervan om een keer of drie, om de dag, een klein handje gekookte mais op een aantal gepeilde (lees schone) stekjes te voeren. Kleine niet voedzame boilies kan ook. Heb je iets meer kans dat het blijft liggen tot er eventueel een karper komt snuffelen. 10 stuks hele/halve 12-15mm's op 5 vierkante meter wateroppervlakte - een beetje laten zwemmen - kan al ruim voldoende zijn. Op ruim met vis bezet water zou ik wat meer voeren. Maar laat ook een dagje tussen de laatste voerbeurt en de visdag in, en voer die dag op voorhand op alle plekjes een paar halfjes en boiliekruim voordat je dobber het water in gaat...

Vissen met een volle buik zijn lastiger te vangen :wink:.

Tip 3: Minder taai (..wat jij noemt; saai) in de winter zijn vooral stadswateren etc., met meer karper op een kleinere wateroppervlakte. Probeer daar je verveling de kop in te drukken.

Tip 4: Als bovenstaande jouw saaiheid niet verdrijft...

Stop met vissen in de winter!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie