Line Aligners


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

01-12-2015 19:46

Goedeavond iedereen,

Zoals de meeste ben ook ik altijd bezig om na te denken hoe ik dingen kan verbeteren aan mn setup om nog beter en meer mooie vissen te vangen.

Voor mn feeder hengels gebruik ik line aligners voor betere inhaking, maar ik vroeg me af of er ook mensen zijn die dit gebruiken bij het vissen op de pen.

Hoor graag van jullie, waar wel of waarom geen line aligners
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

01-12-2015 19:59

Een line aligner helpt met de inhaking van een vast lood systeem wat op de bodem ligt, met pennen werkt dit niet zo.

Met pennen wil je best wel een brede haak hebben aangezien je zelf moet haken door omhoog aan te slaan.

Ik gebruik zelf korda wide gape haken mt.8 dit werkt prima!
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

01-12-2015 20:38

Dit leek mij ook in eerste instantie arno, maar de vis zuigt toch het aas eerst op voor je de pen ziet bewegen, en je dus aanslaat.. zo een line aligner is bedoeld om agressiever in te draaien op het moment van haking.. met de method feeder komt de kracht van onder, maar met aanslaan vanaf boven.. maar de agresievere indraaing blijft lijkt me, vandaar ook dat ik dit topic geopend :D..

Ik gebruik zelft btw korda mixa haakjes maatje 10 voor onder de pen
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

02-12-2015 13:10

Een lige aligner zorgt bij vast lood systemen dat de buiging de haak mooi in de onderlip zet.
Aangezien je met pennen geen lood gebruikt en zelf de haak zet is het dus overbodig. Immers heb je bij pennen niet altijd de haak mooi in de onderlip, net als vissen met de korst.
robertino smith

02-12-2015 13:20

:roll: Volgens mij verkleint de allinger ook de inhaking bij het aanslaan, mss. anti eject haakjes (in maatje 10), zelfde effect door het naar binnen gebogen oog maar met een rechte haakpunt als de line alligner (agressiever inhaken!).


Uhhh, mijzelf ff corrigeren Ts., denk dat zowel de line allinger als de anti eject haak met het naar binnen gebogen oog minder effectief zijn voor het pennen/ opervlakte visserij! Zowel alligner als naar binnen gebogen oog zijn bedacht voor het kantelen van de haak naar de onderlip van karper (al gepost :) )! Als het dan om het agressieve inhaken gaat, ook ik gebruik al seizoenen de mixa haken van Korda vanwege de gezette haakpunt (iets naar buiten gebogen haakpunt)! Mijn mening, bij het aanslaan (opwaartse/ zijwaarts beweging), zal de gezette haakpunt het inhaken bevorderen.

Groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 17:10

Wat lees ik hier bij een aantal een rare beredenering zeg. Een LA werkt in de boven en onderlip. Het enige verschil is dat de kracht op de haak bij het penvissen van "boven" komt, dus haak je in de bovenlip. Waar de druk op de haak bij een loodsysteem juist van de onderkant komt. Dus onderlip inhaking. Verder zijn bij beide vismethoden de mondhoeken ook mogelijk als inhakingsplaats.., en heel soms zelfs het tegenovergestelde als wat ik boven omschreef.

Eventueel vissen met nylon, een haak met oogje, en je lijn via een binnenwaartse kno not (hoe heette die knoop vroeger ook alweer) langs de binnenkant eruit laten komen. Of gebruik gewoon een bledknoop, die dus ook aan de binnenkant van de haaksteel vertrekt. Maar bevestig nooit een knoop aan het haakoogje zelf, want die kan alle kanten op kantelen en de inhaking zo zelfs negatief beinvloeden!!!

Verder vindt ik met het pennen.., sowieso eigenlijk, alles met een semi lange steel en een normale haakbocht met diepe keel ideaal. Kromme haakpunten en kleine haken, ondanks vermelde breede gape, daar heb ben ik wegens misslaan errug snel vanaf gestapt. Maatje 6 of 8 (hele kleine achtjes) voldoen meestal.

Ik sla overigens zonder LA, en meestal al vissend met gevlochten onderlijn ook weinig mis. Dus LA...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 02-12-2015 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

02-12-2015 17:22

He´ He´, wat jij allemaal raar vind, dat ""mag"", een ""gezette"" haakpunt is voor mij wat anders als een ""kromme"" haakpunt!!! Maar goed, .... vind de la totaal nutteloos voor het pennen/ oppervlakte vissen, mijn mening!!!

Groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 17:30

Heb ik het ergens over een gezette haakbocht dan? Ken de haak heet het spel.. Weet je meteen waar ik op reageer!

Ennuh...
Ik sla overigens zonder LA, en meestal al vissend met gevlochten onderlijn ook weinig mis. Dus LA...
..niet direct nodig (de zelf in te vullen puntjes). Had verwacht dat de lezer dat wel kon.

Mijn excuus. Nu het jouwe :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

02-12-2015 18:00

Ok, ok,geen excuses nodig hoor :wink: ! Dacht mee te denken met Ts over het agressiever inhaken (heeft natuurlijk ook te maken met focus/ reactie snelheid). Die knot- less naar binnen en tot 8 wist ik je wel te volgen. De rest, maar goed ....

Groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 18:19

Mijn excuus. Nu het jouwe :wink:.
..Nope, geen vallend muntje in de buurt voor 't masjien.

PS; Een gezette haak heeft een snelle en later hakende kant. Vertel mij het nut maar? Ja.., ik wacht. Zelfs tot ik een ons weeg. En da's erg lang hoor, van 145 kilo naar 100 gram, als ik even mag voorrekenen...

Er zitten in mijn ogen verder absoluut mooie modellen onder gezette haken, maar die zetting gaat er bij mij dus meteen met een tangetje uit. Geloof dat ik dat 10 jaar terug bij de ESP Rator G4 maatje 7 of 8 ook moest doen.

Vlijmscherpe en hele sterke haakjes. Leuk(e) vissen op gevangen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

02-12-2015 18:27

:) Marco, die ESP raptor haken, hebben gewoon een rechte punt/ bocht :wink: ! Maar goed ....

Groet.

Ps, vind het gebruik van la, bij pennen/ oppervlakte niet nodig!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-12-2015 18:39

het nut van een gezette punt? wat dacht je van iets minder snel "lopen" van de haak in het vlees. Met name bij zachte bekken. doordat de punt iewat "dwars" staat kan dit helpen. (met dank aan,wederom den luc)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 19:32

robertino smith schreef::) Marco, die ESP raptor haken, hebben gewoon een rechte punt/ bocht :wink: ! Maar goed ....
Groet.

Ik heb het bij die ESP juist over de zetting. Man, man, lees toch eens! Maar goed.., zal het niet meer met je komen :D.

En Martijn. Iets minder snel lopen in het vlees? Moet íe wel eerst iets beter haken. En die garantie heb je met een snelle en trage kant dus meteen al minder. 50/50. Er zijn al teveel variabelen die tegenwerken, zonder dat er ook nog bij te hebben.

De Partridge Z17 WS Specimen Hunter Hooks (nee, niet die Piggy Benthooks!), in de maatjes 8, maar soms ook zes (in de ijdele hoop dat het beter zou worden), die zijn gezet... En die liepen mij toch echt te vaak door vlees als een warm mes door boter! Zelfs met een lange hair.

Ik heb er nog een rechte haaksteel van gemaakt, maar dat bracht me weinig verder. Vervolgens ook in het originele gebogen haaksteelmodel de zetting verwijderd, en dat was al beter. Zoiets als dat kattenrug haakje van korda. Maar in mijn ogen ook niet alles. Toen zetting en kromming verweiderd, dus beide gecombineerd. Maar iki besefte al snel dat ik dan beter kon overstappen naar een rechte steel en geen zetting!

En ja, ook met het penvissen toch nog per abuis haken gekocht met een zetting. En weer een paar natjes geprobeerd, maar toch al veel te vlug weer een keertje lopendoor het vlees.

Buigen met een tangetje graag.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

02-12-2015 19:55

:-? Recht lullen wat krom is, he´ he´, dan maar plaatjes kijken :roll:

image-2015-12-02.jpg
(21.86 KiB) 2746 keer gedownload


Laterszzzzz.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 20:05

Moet ik hier weer alles via quotes op een rijtje zetten, terwijl mij antwoorden er hoofdzakelijk een vakje boven staan. Het is toch Godsgeklaagd he! Bezopen? Stoned? Of gewoon een idioot. Fijn dat je opgedonderd bent, want je kent het verschil tussen een haakzetting en kromme haakpunt niet eens.

Het enige wat hier krom is, dat zijn die hersenkronkels van je :wink: Straks zeker vraag om medeleven via een dyslectische invalshoek. Nou, te laat hoor haha :D!

En Robbertino. Je schrijft
Ps, vind het gebruik van la, bij pennen/ oppervlakte niet nodig!
Een no not die langs het haakoog terug naar binnen komt heeft al penvissend met de haak aan nylonlijn is juist ook heel simpel een LA effect. Zelfs een bledknoopje aan de binnenkant werkt iig niet tegen. Laats staan een bledknoopje en het haak oogje wat zetten of de bledknoop juist langs achteren laten lopen en wederom als bij de knooploze door het oog van achteren naar binnen laten lopen.

Ah, u vist met een knoopje aan het haakoog. Nou, erg strak knoopjes leggen dan, want daar heb ik mijn ervaring ook al over gedeeld :wink: .
.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 02-12-2015 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

02-12-2015 20:19

Marco Mostard schreef: Het is toch Godsgeklaagd he! Bezopen? Stoned? Of gewoon een idioot.


Wat een ordinaire man ben jij!!! Als je je gelijk niet krijgt :-? Maar goed ..... weer een plaatje :P

image-2015-12-02 (1).jpg
(20.08 KiB) 2736 keer gedownload


Met hair en ook zonder ......

Oh ja, haakpunt is gezet!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 20:30

Het gaat niet om gelijk krijgen, maar heel simpel gelijk hebben!

Het valt toch gewoon te lezen wat, waarop en wanneer ik schreef. Het gaat ook niet om de inhoud van de woorden en hoe iemand wel of niet wilt vissen. Ga je gang maar. Maar het gaat erom dat jij kromme haakpunt en gezette haakbocht maar door elkaar blijft halen. En vervolgens mij verwijten maken dat ik het niet snap, haha :roll:? .

Ben je nog niet vissen trouwens. Aanders gewoon morgen even teruglezen :wink:...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

02-12-2015 20:48

Maar goed, we dwalen af. Over de lign aligners zijn de meningen dus zeer verdeeld merk ik wel :P.. Voor nu ga ik nog geen test draaien met de LA maar zodra het weer wat warmer gaat worden wil ik het zeker wel us testen onder de pen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-12-2015 20:50

Nog even Paul :lol:
Marco Mostard schreef:Er zitten in mijn ogen verder absoluut mooie modellen onder gezette haken, maar die zetting gaat er bij mij dus meteen met een tangetje uit. Geloof dat ik dat 10 jaar terug bij de ESP Rator G4 maatje 7 of 8 ook moest doen.

En dan post jij een profiel foto van die haak om te laten zien dat de punt recht is, terwijl ik het juist over de zetting heb!
robertino smith schreef::-? Recht lullen wat krom is, he´ he´, dan maar plaatjes kijken :roll:

image-2015-12-02.jpg


Laterszzzzz.


Alleen deze was al drie slag uit hahaha. En die kwam al na een paar maal slag.Ga je even schamen op de bank of zeg volwassen dat je ernaast zat. Dat lucht vast op :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

02-12-2015 20:55

:) Ok, ok, jouw manier wederom, ik heb mijn manier(en)! Iemand bij de enkels proberen af zagen omdat .... bijft ""ordinair""! Of ik vissen ben :roll: , belangrijk ....

Maar goed weten nu wel of die al effectief is of niet. Paul succes!

Groet.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-12-2015 23:12

Robertinho en Marco... KAP EENS en ga lekker ergens anders flirten in een pb hoekje.
Ben het trouwens wel eens met de eerste tekst van Marco.

Erg interessant trouwens. Ik maak 99 procent van de haakbevestigingen met een palomar aan een oog. Daarbij draai ik de knoop altijd zo dat de haaksteel met de lijn een hoek krijgt. De haakpunt wijst dan naar de lijn. Of het helpt...weet ik niet maar het kan ook zeker geen kwaad denk ik.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
robertino smith

02-12-2015 23:37

Ok, ok, zoals zoals een ieder heb ik ook mijn bevindingen/ stellingen/ ervaringen binnen deze hobby is ook geen wetgeving en ram deze de mensen niet door strot! Was ook niet de bedoeling om Paul zijn topic te vervuilen! Wil het verder hier bij laten!!!

Groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-12-2015 11:53

Bord van gewapend beton...

@Michael, dat is wat ik bedoel met die knoop dan erg strak aantrekken. Begrijp dat jij erop let.

Zo nam ik op een bepaald moment meerdere malen iemand mee naar de waterkant die daar dus amper op lette.., of gewoon laks was. Het resultaat was het zelfde. Misslaan wanneer de haak vreemd/verkeerd aan de nylonlijn hing. Help iemand graag een vis te vangen, maar het was ook mijn vistijd. En om op elke stek sowieso een halvering van de kans op een visje zo regelmatig te verkwist zien worden vond ik waardeloos.

Dus mijn tip aan een ieder die nog zoekende is:

Bledknoop of binnenwaartse no knot voorkomt dat verkeerd hangen van de haak aan nylon lijn heel simpel. En dan hoeft de lijn niet eens via de binnenkant van het oog naar buiten te komen. Dat laatste verbeterd het draai effect alleen. Met nylon vis ik niet anders meer. Ik hoef dan alleen nog maar op te letten dat het laatste stukje nylon voor de haak niet vreemd is gaan kringelen na een vangst. Want ook die kringel kan de haak weer sturen. Positief is het beste geval, maar helaas is dat dus niet het enige geval...

Verder liefst een semilange steel, want dat korte spul draait minder goed. En bij gevlochten materiaal de lijn via het oogje naar binnen en evt. het haakoog een knikje naar binnen geven.

@Paul, jij houdt dus met een LA bij het penvissen al rekening dat de haak vele malen sneller moet kantelen omdat de visser deze zelf aanslaat. En ook dat bij vast lood dit gebeurd door tragere beweging van de vis. Dan alleen het type LA nog...

Een vrijwel haaks op de haaksteel geplaatste LA, zoals die LA's die je kant en klaar kan kopen, sluit de ruimte tussen de haakpunt en LA aardig af. Niet erg - zelfs gewenst - wanner het haakaasje wat langer de tijd heeft wanneer het richting lip gaat, zoals bijvoorbeeld veelal bij vast lood, verspreidt voeren, en vissend met bijvoorbeeld een rigje van 15 a 25cm. Bij het zelf aanslaan lijkt het me dat een ouderwetse LA, dus een rechte verlenging van de haaksteel waarbij de lijn richting haakpunt door de LA geprikt word, een betere optie...

Da's draaien van de haak, terwijl de haak met een noodgang de bek verlaat en toch alle ruimte voor de haakpunt om te kunnen haken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

03-12-2015 19:13

In mijn beleving totaal nutteloos mits je met een zelfhakings systeem vis met daarboven een dobber dat wat ik langs de waterkant bij anderen wel eens voorbij heb zien komen.
Plaats reactie