Loodbevestiging


Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

24-11-2015 10:41

Afbeelding

Leuke hengel die tench. Dit jaar een paar karpers tot 8 pond op gevangen. Lekkere actie.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-11-2015 11:51

Oke Michael. Leuke foto! Gaat die hengel helemaal rond bij 8 pond of is er dan nog wat reserve? En is de kurken greep redelijk lang of juist relatief kort tot de reelhouder (in cm's)?

Hans, die sinkers zijn inderdaad geen goedkope optie wanneer je hoofdzakelijk aangewezen bent tot het gebruik van zwaardere dobbers, zoals nu bij veel wind en/of groot water. En eveneens niet wanneer je als visser liefst een uitgebreide loodzetting op de lijn gebruikt. Ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Persoonlijk zou ik er met een 0.7 grams pen, kleine zinkende Engelse montage, één sinker en een klontje putty snel zijn tijdens voor mij typische, redelijk kalme penvis dagen. Afgelopen periode voldeed, de paar maal dat ik met de pen viste, trouwens een AAA montage beter. Dat is in mijn geval dan eventueel een paar sinkers en wat putty.

Die sinkers vallen begrijpelijk gelukkig niet zomaar van de lijn en schuif je gemakkelijk hoger tijdens een stuk verversen van die lijn. Bovendien ga ik maar van het positiefste uit en neem even aan dat de gemiddelde visser het niet de normaalste zaak vindt om zeer risico volle stekken te bevissen en regelmatig lijnbreuk te riskeren, om zo vis met haak en een stuk lijn - met dure sinkers en al (minst belangrijke) - rond te laten dwalen. Tuurlijk, risico is overal aanwezig. Maar persoonlijk zoek ik dan liever een andere stek. Dus ja, hoeveel zal een visser er, ondanks loodzetting voorkeur, verbruiken!? Maar nogmaals, iedereen zijn ding, en persoonlijk redt ik het sowieso nog met loodjes en eventueel een stukje sileconenslang.

Overigens heb ik geen flauw benul door hoeveel (lees weinig) en welke fabrikanten putty wordt geproduceerd. Maar met putty het is wel zo dat er een paar varianten circuleren. De ene blijft tijdens de warmere zomerse watertemperaturen namelijk beter op (gevlochten) lijn, sinker/stuitje of loodje zitten dan de andere. Net zoals dat de ene variant tungsten putty bij kouder weer nog slechter te bewerken is dan de andere. Ik weet wel dat mijn goede ervaring met de Kryston variant mij toen meteen heeft doen besluiten het potje bij te vullen met meer van het spul. Geloof dat deze merkloze variant toen wat zachter was, waardoor ik uiteindelijk alles maar onder warme omstandigheden zo goed mogelijk door elkaar gekneed heb. Doe er nu al een eeuwigheid mee...

Nou ja, 'denk een jaartje of 10 (hergebruiken) :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).