Stuinen met vastlood


Plaats reactie
Rene Kersbergen
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-11-2014 13:08

20-10-2015 19:44

Naast het pennen ben ik ook begonnen met heel licht vissen met lood.
Waarom ik dat doe ik vind het een drama om met de pen ver uit de top te vissen zie het dan gewoon niet goed.Maar je ziet wel vaak vis aan de overkant.
Vis met een loodje van 40 gram heb ook tot 25 gram gevist haak je toch minder goed merk ik.
Hengel in een steuntje swinger er op en kijken maar .heel verbazingswekkend soms na een minuut al een aanbeet ondanks de plomp van het lood.
Zijn er veel forum leden die zo vissen?
Zijn er nog tips over hengels rigs lood of anderen dingen dan zie ik ze graag voorbijkomen.
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

20-10-2015 19:57

Ik las op het blog "pendingen" van Michael iets over vastlood struinen, plus een mooi filmpje ; )

Wil het zelf ook gaan uitproberen. Ik ben wel benieuwd naar de verschillende montages en dan met name naar de veiligheid van de montages mbt het kwijtraken van het vastlood. (Safety rig)

Greetz,
Coen.
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Rene Kersbergen
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-11-2014 13:08

20-10-2015 20:19

Coen ik vis met een simpele rig met 40 gram inlinelood stoppertje 10 cm onder het lood.
Als je vis hebt gevangen is het stoppertje soms wel meer dan een meter verschoven dus het lood raakt die kwijt met lijnbreuk bij de knoop van je rig ga er van uit dat lijn breekt op de knoop zit nu te bedenken dat je wel een punt heb bij breuk midden op de lijn.Ga toch wat anders verzinnen denk ik
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

20-10-2015 20:43

Hoi Rene. Ik vind die methode erg leuk om eens af te wisselen met het penvissen. Zoals aangegeven kun je hiermee ook verder gelegen stekken bevissen. Ik probeer het een beetje hetzelfde te benaderen als het penvissen. Maak een aantal voerplekjes en vis ze af. Als ik niet bij een obstakel vis probeer ik de lijn slap te houden.

De rig zelf is erg eenvoudig. loodje van 50 gram en rigje van 15 cm. Aas kan van alles zijn mais, tijgernootje, stukje bolide, pellet, etc.

Ik vis altijd met een warteltje dat klemt in het inline lood. Bij lijnbreuk laat deze wartel los en kan de vis het lood kwijtraken. Daar waar mogelijk kun je nog overwegen (waar niet eigenlijk....) om te vissen zonder weerhaak. Dat is voor de vis bij lijnbreuk natuurlijk het beste. Ook een simpel chod-rigje is veilig omdat de vis altijd alleen het korte rigje overhoudt bij lijnbreuk. PB-products heeft ook een veilig systeem, maar dat begint bij 72 gram en dat vind ik voor deze visserij te zwaar.

Ik heb sinds kort hengels van 9 ft. 2,75 lb. Heerlijke hengeltjes die je ook zo weer mee neemt naar een andere stek.

En dat plonzen......ik heb er ook een hekel aan, maar heb ook vaak gevangen snel na een aanbeet. Kijk maar eens wat er allemaal in het water gebeurt dat een plons maakt.

Tenslotte kun je ook nog een method feeder toepassen. Ik voer dan voor met wat pellets of bix en maak een voertje van method mix met wat gestampte hennep en mais. Twee maïskorrels aan de haak en rustig laten zakken of gooien naar de verder gelegen stekken. De method zelf is 40 gram. Werkt ook erg goed!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-10-2015 20:59

Renee,

Maar je ziet wel vaak vis aan de overkant.

wat is "de overkant"? 20 meter? 10 meter? 50 meter? 5 meter?

Ik heb dit wel gedaan (dit jaar niet/nauwelijks statisch gevist), maar vis dan met een loodje van 3-5 gram met een centraal gat of helemaal niet of een twee/drietal grote korrels lood. Vaak geen rig, gewoon de hoofdlijn, indien wel een rig, dan gebruik ik een simpele rig, maar liever niet.

Boudewijn Margadant (Boustales) heeft ook een aantal leuke filmpjes over struinend vissen met vast lood.

PS je stukje was lastig lezen zonder interpunctie. Heb sommige stukjes 3 keer gelezen. Wel leuk onderwerp.
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

20-10-2015 21:33

wegdroomfilmpje over deze techniek.......

https://www.youtube.com/watch?v=TLbKCddh3OQ
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-10-2015 21:43

Leuk René.

Voor mij een erg effectieve manier van vissen. Op mijn blog heb ik er inderdaad, zoals Coen aangaf, een stuk over geschreven. http://pendingen.blogspot.nl/2015/06/zwaarlood-stalken.html
Het liefst gebruik ik daarbij slappe lijnen en een leadcore leader met 40 gram lood aaneen helicopter rig. In het blogverhaal doe ik dat overigens niet.

Misschien ken je deze ook nog niet...
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

20-10-2015 22:01

Leuk onderwerp :)
Ik heb dit ook vaak toegepast en wel op verschillende manieren.

Maakte ook meerdere voerplekjes aan en viste deze ook af heb wel verschil gemerkt als je met een klomp lood moet inleggen/ werpen van een gram of 40 of 50 als er karper aanwezig is op de aangevoerde stekjes. Wat vaak gebeurde hoe voorzichtig dan ook is dat de karpers er toch van schrikte en weg spurten. Ik heb hier over nagedacht en dat moest wat substieler kunnen.

Wat ik aangepast heb ipv 50 gram is een 10 grams loodje met een centraal gat los op mijn lijn tegen de wartel van mijn onderlijntje. 10cm daar vanaf heb ik een stuitje geplaats en ook op 50 en 100 cm om dat stuitje deed ik kneedbaar lood. Mijn laatste meter+ lag dus altijd strak tegen de bodem. Als de karper het aas pakte had hij weinig speelruimte, ik zag het altijd direct op een aluminium folie wakertje en mocht de karper toch wat gehaaster zijn dan prikte toch lichtjes de haak op het 10 grams loodjes wat vaak alsnog een run opleverden.

Het onderlijntje wat ik gebruikte was een zo simpel als mogenlijk gevlochten onderlijntje van 10 a 12 cm of een fluorcarbon onderlijntje in kraakhelder water.

Het aas maakt geen reet uit als je er maar vertrouwen in heb.

Waker wat ik gebruikte was een aluminium gevouwen wakertje

-Het voordeel is dat het niet teveel lomp geweld is wat je wel met 50gram heb al snel op je stek.

- 100cm+ strak op de bodem ligt (afstand naar eigen inzicht)

- je kan de stuitjes met kneedbaar lood snel aanpassen bv tegen het lood aanschuiven of juist wat ruimte geven

Redelijk visveilig bij lijnbreuk schuift alles eraf en mocht je bij opstakels vissen een loodclip gebruiken en een wartel loodje plaatsen.

Leuke manier van vissen wel kan er spannend zijn je ziet toch best veel op de alu waker!

Groeten, Kevin
Rene Kersbergen
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-11-2014 13:08

20-10-2015 22:30

Bedankt voor de reacties mannen .
Frenk vis vanaf een metertje of 6 tot 20 zo breder zijn de slootjes niet ,ben niet topper met , . sorry te kort op school gezeten denk ik.
Gaaf filmpje met centerpin word er hebberig van.
Had er al wat overgelezen in je blog Michael goed bezig met je verhalenleren we wat van.
Hoe bevalt je bb ben zelf ook bij bart geweest ziet er top uit wil zelf ook nog een iets zwaardere hengel als de flex 7 9 lb superhengeltje maar komt iets tekort op gevaarlijke plekken.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

20-10-2015 23:53

Ik denk dat iedere karper penvisser wel eens in een situatie terechtkomt dat de vis te ver uit de kant is om met de pen te bevissen. Het is mij vaak genoeg gebeurd en automatisch ga je dan dingen uitproberen. Vaak pas ik dan een methode toe die ik nog van Thomas Lont heb geleerd. Daarvoor heb ik altijd kogelloodjes bij me van 10 tot 30 gram. Ook ik houd het liefst alles zo simpel mogelijk, dus liever geen onderlijn. Twee korte steunen heb ik wel bij me, en daarop leg ik mijn hengel haaks van het aas. De lijn wordt strak gedraaid zodat de top ietsje krom staat. De slip niet te vast of met de baitrunner. Hiermee heb ik altijd goed gevangen op niet druk beviste wateren.
Met slappe lijnen ben ik de laatste tijd toch steeds meer met de top omhoog gaan vissen en de lijn in de lijnclip. Dan is 30 gram ook voldoende.
Dit is een leuke tak van onze hobby. In het Engels wordt dit wel “opportunity carp fishing” genoemd. Penvissen, freelining, linkledger, vast/schuivend lood, het zijn systemen die bij verschillende situaties kan worden toegepast .
Omdat ik het zeulen met spullen zat ben ga ik ook steeds vaker met slechts één hengel de deur uit, maar dat hoeft niet te betekenen dat ik me beperk tot slechts één methode.
Een oude maat van me viste wel eens met vast lood + dobber. Zelf heb ik het nooit geprobeerd, maar icm slappe lijn heeft het denk ik wel meerwaarde.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

21-10-2015 08:30

Running rigje
Afbeelding 8)

Werkt ook goed met een lichte waker..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-10-2015 09:17

sorry te kort op school gezeten denk ik.

Daar doelde ik niet op hoor, was alleen lastig lezen.

Vind wel leuk om te lezen dat penvissers dan vaak inventief zijn en andere opties overwegen om de vis te belagen. Heb altijd een complete lichte statische hengelset in de auto liggen (2 lbs) voorzien van alleen een haak, die vaak ongebruikt blijft, maar die ingezet wordt waar nodig. Statisch, of aan de oppervlakte.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-10-2015 11:51

Een ander groot voordeel van dit systeem is de inzetbaarheid bij stromend water.

Hoe vaak komt het wel niet voor dat je net lekker naar je pennetje kijkt en hoppa...gemaal gaat aan, waardoor het pennetje onder wordt getrokken. In dat geval kun je gewoon doorvissen met het lood.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

21-10-2015 12:04

Ik wilde er eigenlijk mee wachten tot volgend seizoen omdat mijn (noodgedwongen) experiment om herhaling schreeuwt, maar het sluit te mooi aan bij dit onderwerp om er nu al niets over te melden.

Eind september arriveerde ik bij het water en ontdekte dat mijn doosje met lood, wakertjes enz. nog thuis lag. Geen zin om terug te gaan, dus ik ging aan de slag met : een 15 cm onderlijntje, haak 7 met 14mm dumbell, 50cm verzwaarde tube en verder niks. Als werpgewicht diende een klein pva zakje. Ik viste aan de overkant van een klein water op een meter of 10 afstand. Had geen idee wat er zou gebeuren, maar ik kreeg drie RUNS. Die karpers haakten zich dus op (bijna) niks.

Volgend seizoen ga ik dat zeker nog een paar keer herhalen, vooralsnog hebben we weer iets om over na te denken.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

21-10-2015 17:56

koos kalkman schreef:Running rigje
Afbeelding 8)

Werkt ook goed met een lichte waker..



Afbeelding


Net als Koos gebruik ik hetzelfde systeempje en toevallig ook met "steenlood".
Als hengeltje gebruik ik de prologic c.o.m van 2.70m en 2 1/2 lb met een shimano 3500B baitrunner molen.
Vaak leg ik dit hengeltje gewoon als bijlegger naast me in het gras tijdens het penvissen. (Uiteraard met de baitrunner functie ingeschakeld ☺) De runs zijn vaak keihard ondanks of dankzij het schuiflood (steen) en de slappe lijn.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

21-10-2015 22:29

Begrijp ik het goed dat (op de plaatjes hierboven) het lood vrij over de lijn kan schuiven, dus zonder stop? (En dus bij lijnbreuk het lood gewoon van de lijn schuift?)

Greetz,
Coen,
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-10-2015 08:00

Afgelopen seizoen zo mijn meest memorabele drills meegemaakt.
Vanwege de hitte niet meer op de rivier gevist dus dan maar terug naar de zandput, geen zin meer om op te trekken met de bivvyboys dus mijn eigen plan getrokken.
Ik spot de vis tijdens het snorkelen op een op het eerste gezicht onbevisbare stek maar trek de stoute schoenen aan. 8)
SAM_0086.JPG
(166.54 KiB) 2979 keer gedownload

Maakt niet uit welke kant hij op zwemt hij gaat altijd de takken in, slip dicht dus!!
SAM_0084.JPG
(129.24 KiB) 2979 keer gedownload

Lekker balancerend van het stammetje.
SAM_0085.JPG
(136.07 KiB) 2979 keer gedownload

Geen pen of drijvende visserij vanwege te hoog risico op slechte inhaking.
Steenlood dus want dat zie je mooi liggen en kun je ook meteen lossen, al heb ik ze allemaal weer opgedoken :wink:
Strakke 2 1/4 lb hengel in de hand, 45/00 op de dikke Penn molen, scherp rigje met Gama Superhook maatje 8 en opletten maar 8)
Mengsel van gecrushte tijgers en hennep wordt gewaardeerd en zie de karpers dan ook volle bak azen.
De eerste vis liet 15min op zich wachten na wat kleine aanpassingen, ik zie de steen bewegen en rammel meteen de vis verbouwereerd in het oppervlak :o
Hij probeert alle kanten een run te nemen maar krijgt nog geen tikje door de slip neemt ie lijn ben je kansloos.
M'n maatje stond schepklaar en het heeft dan ook maar 10-15 sec geduurd, hebbes!!!
Schitterende dwarrel van 28p, bij hoeveel bivvyboys zal die op het lijstje staan?????
SAM_0077.JPG
(121.1 KiB) 2979 keer gedownload

Dit smaakte naar meer maar nu moest ik het helemaal alleen doen.
Scheppen is dan wat lastiger maar het geeft uiteindelijk geen echte problemen.
SAM_0100.JPG
(124.44 KiB) 2979 keer gedownload

's Ochtends op mijn verjaardag weet ik nog een mooi beertje te haken en met z'n 31pond de zwaarste van het stammetje, wat een geweld :lol: :lol: :lol:
SAM_0102.JPG
(139.97 KiB) 2422 keer gedownload

3 aanbeten 3 vissen op de mat, de drilervaring die ik op de rivier heb opgedaan kwam hier dus ook goed van pas :wink:
Heb er op meerdere stekken gevist en gevangen maar van het stammetje kwamen toch wel de mooiste vissen, duidelijk kerpels die weinig gevangen werden.
Papegaaien zijn geen uitzondering op dat water want als ekte bivvyboy moet je natuurlijk ook langs de takken vissen maar dan vanaf de overkant op zo'n metertje of 200 en ondertussen lekker ronken......:evil: :cry:
Kwam de jongens trouwens wel tegen met volle karren rommel als ik 's avonds op m'n scootertje naar huis tufte, slaap wel in m'n eigen bedje.

Ps als je niet aan je hengel durft te trekken begin er alstublieft niet aan :P
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

22-10-2015 08:22

@Cees MAAK ME GEK!!... eh ahum.... Mooi verhaal Cees en dito vissen ;)
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-10-2015 08:53

Cees,

jij weet gelukkig wel wat je doet en je hebt en gebruikt ook de juiste materialen ervoor. Ik raad dit zeker ook niet andere vissers (lees: minder ervaren vissers en/of verkeerd materiaal) aan. :o
Zoals jij het beschrijft zou ik het ook op die manier aanpakken, gedurfd, maar met resultaat, en geen centimeter meegeven. En je pakt inderdaad de minder gevangen vissen (=de meest gewilde vis).

Mooie vissen, hoor! :D
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-10-2015 09:29

Bedankt mannen.
Mensen met hartkwalen raad ik het ook af trouwens.
Er zitten inderdaad risico's aan maar je moet uiteindelijk zelf de overweging maken als je zoiets gaat ondernemen, voel je je er niet gemakkelijk bij niet aan beginnen.
Als je weet hoeveel lijnen ik uit die takken ik heb moeten trekken :cry: :cry:
Ook van gasten die er net een nacht hadden gezeten tot 3 verse lijnen aan toe meegemaakt, bedankt voor de loodjes zullen we dan maar zeggen.
Ook enkele vissen tegengekomen met de lijn nog uit de bek en ene zelfs met de haak in de buik en het lood er nog onder.

Maar we dwalen af, ontopic dan maar vissen waar de vis zit daar komt het toch wel op neer en dat kan op allerlei manieren.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

22-10-2015 09:57

Iemand ervaringen of meningen met de keus of je met een running rig of vastlood vist?

Korda heeft ook verschillende filmpjes op hun website staan over het struinen met vastlood.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-10-2015 10:20

Running rig alleen als ik bovenop de hengels blijf zitten omdat ik dan graag wel de haak zet.
Mooi bij voorzichtige vissen, ze krijgen de rig iets moeilijker uitgespuugd, zie je de lijn oplopen meteen gaan hangen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-10-2015 10:23

Top, Zo vis ik ook! Hier ben ik dus een voorstander van.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

22-10-2015 14:20

Coen Mulder schreef:Begrijp ik het goed dat (op de plaatjes hierboven) het lood vrij over de lijn kan schuiven, dus zonder stop? (En dus bij lijnbreuk het lood gewoon van de lijn schuift?)

Greetz,
Coen,


ja.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

22-10-2015 21:06

Wow Cees
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Plaats reactie