Crème de la crème penhengel ?


Gebruikersavatar
Rick Voorendt
Berichten: 50
Lid geworden op: 19-07-2010 08:24
Locatie: Lelystad

05-10-2015 21:44

Heren,

Misschien een rare vraag maar ben nu in het bezit van een fox carp stalker (1,5 ponds).
Nu wil ik toch graag een andere hengel die mij nog meer genot biedt tijdens het drillen.

Ben heel benieuwd wat is jullie ultieme penhengel zonder dat daar een prijs kaartje aan vast hangt.

Wat ik zoek in een hengel is dat het tot in de handvat buigt en geen problemen geeft bij grotere vissen. Hoef niet perse te kunnen blocken maar hij moet ook geen krak zeggen.

Alvast dank voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Kees Zorg
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-08-2015 20:24

05-10-2015 22:16

Crème de la crème....moeilijk in te vullen denk ik. Gevoel, uiterlijk, beleving omstandigheden noem maar op, allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

Zelf vis ik al jaren met een Jack Hilton 11ft 1 1/2 holglas hengel die heerlijk krom gaat op elke karper, door zijn fraaie buiging is de holglas hengel wel een beetje zwabberig in het gevoel, vangt prima de eerst krachtexplosie op en drilt goed, sturen is door zijn zachte karakter iets minder goed.

Sinds kort ook in het bezit van een Cor Spinhoven CJW HTM diamond collectie (highest modulus graphite) 12 feet penhengel met zirconium gold ogen, 2 delig medium voor het wat zwaardere werk.
Deze hengel gaat ook mooi krom maar is veel strakker dan een holglas hengel,geen gezwabber. en is wat makkelijker in het sturen van de vis wat echter ook weer met de kundigheid van de visser heeft te maken. Voor mijn gevoel heeft deze hengel meer reserve als het er echt op aankomt met grote jongens.

Welke heeft nu mijn voorkeur? mmmm blijft moeilijk , ik nijg toch naar de cjw,door het gebruik van modernere materialen lijkt het een gevoel van meer controle te hebben over de vis, maar de oude holglas hengel dempt zo mooi het schudden van de vis, nogmaals erg moeilijk uit te leggen =, blijft een kwestie van gevoel.

Een hengel zegt alleen krak als je lijn en molen(slip) niet juist staan afgesteld op je hengel, en hoeveel haakdruk kunnen we nu eigenlijk overbrengen? bij een kilo of drie houd het wel een beetje op denk ik.

Beide hengels gaan in ieder geval nooit meer weg...

Succes in je zoektocht
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

05-10-2015 22:48

Goed verhaal van Kees. Ik kan 1 op 1 zijn verhaal overnemen met alleen andere hoofdrolspelers( lees hengels ).
In mijn geval een trage soepele glashengel vs de stijvere, snelle, Ultimate Novell Carp Float. Er is van allebei wat te zeggen. De glashengel gaat krommer , maar de Carp float geeft mij het gevoel meer controle te hebben.

Voor mij is beleving niet alleen de hengel, maar ook de combinatie met de molen., en dan met name de slip en het geluid hiervan. Het ligt er natuurlijk aan waar ik vis maar als ik obstakelvrij vis dan pak ik vanaf nu mij Oldschool glashengel setje ;)

@Rick succes!
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Gebruikersavatar
Rick Voorendt
Berichten: 50
Lid geworden op: 19-07-2010 08:24
Locatie: Lelystad

06-10-2015 06:45

Dank voor jullie reacties, had wel verwacht dat de keus moeilijk zou zijn. Eigenlijk zou je dan toch stiekem hopen dat er een combinatie is van beide. Ene kan lekker soepel en de andere kant het wat strakke maar kan me goed voorstellen dat dit niet echt haaks op elkaar staat. Hebben jullie dan wel ook de grotere vissen kunnen landen met de glashengel? Gr, Rick
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

06-10-2015 07:02

Is voor iedereen heel persoonlijk.
Ik ben in het bezit van o.a. de volgende hengels:

De RV1
Een wat strakkere hengel, die echt heel mooi rond gaat bij de wat grotere vissen.

http://www.rodvisions.nl/index.php?page ... &Itemid=28

De Matador Heavy
Een schitterende glashengel, 2 lbs, waar je echt in kan hangen. Heb die wel als 12-voeter.

http://www.rodvisions.nl/index.php?page ... &Itemid=28


Verder een 1,5 lbs glashengel, een ouderwetse "slowtaper", in 1988 door mij zelf gebouwd. Durf daar rustig met 0,30 mm mee te vissen. Een hengel die wat zwabberig is, maar een genot om mee te vissen. Grotere vissen geen probleem.

Verder een diamond kevlar hengel, gebouwd door Ben Pont, ook een wat strakkere hengel, mee veel reserve in de onderkant.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Rick Voorendt
Berichten: 50
Lid geworden op: 19-07-2010 08:24
Locatie: Lelystad

06-10-2015 07:11

Dank eddy, hierdoor krijg je toch net even wat meer te horen over de ervaringen en de eigenschappen van de type hengels.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

06-10-2015 11:40

http://penhengel.blogspot.nl/2013/09/met-de-dobber.html


vind ik altijd een mooi stukkie over prachthengels..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-10-2015 12:29

Zoals mijn voortgangers al zeiden:
Dit is zo persoonlijk. Ik vis al jaren met glas, carbon, met kevlar versterkte hengels, grafiet hengels, en ben een verzamelaar van (in mijn ogen) leuke hengels.

De creme de la creme is er niet, al zijn er altijd gewoon hengels die ik graag toevoeg aan mijn toch niet al te kleine set hengels.
Gebruikersavatar
Rick Voorendt
Berichten: 50
Lid geworden op: 19-07-2010 08:24
Locatie: Lelystad

06-10-2015 12:41

Ja ben dan bang dat ik toch ook mijn collectie moet gaan uitbreiden. Wil nog zoveel en je ziet wel hengels voorbij komen wat het oog mooi vindt en dan zie je weer een plaatje dat van een kromme hengel "ik hou ervan". Maar goed het is en blijft natuurlijk persoonlijk maar toch de persoonlijk uitgesproken voorkeuren kan iemand wel een idee geven welke richting je moet gaan zoeken. Denk ook dat de kwaliteit per type hengel anders is. De ene glas hengel is de ander niet, komt hier een bepaalde lengte bij kijken wat voor actie dit geeft? Zit hier een kwaliteit verschil door de ogen die gemonteerd zijn? Zijn er verschillen blank(s) van een glashengel? Wat is een goede glas hengel? Waarop wordt dit gebaseerd? Of is dit ook weer persoonlijk per type hengel?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-10-2015 16:12

Heb zelf een jw young specimen 13feet,..
gaat tot het handvat krom en je kan er mooie dikke vissen mee drillen zonder problemen, maar zo zijn er wel meerder,.. dus ja er is geruime keuze en het is wel iets persoonlijks.

de Jw young trouwens zijn in engeland beter te bestellen qua prijs dan in nederland, daar is maar 1 importeur en die vraagt de hoofdprijs.

qua molen heb ik er de penn fierce 4000 onder hangen super klein licht molentje wat mooie aansluit op de rode pen hengel ;)

http://www.jwyoungs.co.uk/ysp1300.htm

succes.
Oja joh!!!
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

06-10-2015 17:28

Hè gadver, R de winter, dat ziet er uit als een chique hengeltje, wil ik ook :P lijkt me een hele beste voor de zeeltvisserij
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-10-2015 20:40

Ze hebben verschillende soorten hoor david..

Maar ff op ebay kijken in engeland.


Succes
Oja joh!!!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

06-10-2015 21:23

Ik heb al ongeveer 20 penhengels gehad uit het hoge segment, zowel nieuw als gebruikt. Glas, Carbon, Boron, noem maar op. En iedere keer was ik er van overtuigd dat het het helemaal was..
Toch heb ik maar van 1 hengel spijt dat ik 'm heb weggedaan.

Ik bedoel te zeggen dat er heel veel hengels aan die omschrijving voldoen. Als het naar jouw zin is...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

06-10-2015 22:34

Rick Voorendt schreef:Ja ben dan bang dat ik toch ook mijn collectie moet gaan uitbreiden. Wil nog zoveel en je ziet wel hengels voorbij komen wat het oog mooi vindt en dan zie je weer een plaatje dat van een kromme hengel "ik hou ervan". Maar goed het is en blijft natuurlijk persoonlijk maar toch de persoonlijk uitgesproken voorkeuren kan iemand wel een idee geven welke richting je moet gaan zoeken. Denk ook dat de kwaliteit per type hengel anders is. De ene glas hengel is de ander niet, komt hier een bepaalde lengte bij kijken wat voor actie dit geeft? Zit hier een kwaliteit verschil door de ogen die gemonteerd zijn? Zijn er verschillen blank(s) van een glashengel? Wat is een goede glas hengel? Waarop wordt dit gebaseerd? Of is dit ook weer persoonlijk per type hengel?


Mijn glashengels zijn allemaal van Sportex. Volgens mij gebruikt Dick Willemsen van Rodvisions ook nog Sportex blanks voor glasvezel hengels als ik mij niet vergis. Lichtere of zwaardere ogen maken weinig uit. Met lichtere ogen ziet je hengel er iets "strakker" uit als je hem in je handen houdt. (buigt ietsje minder door) Als er een karper aan hangt, zie je echter geen verschil. Zal in ieder geval heel lastig worden om een kwalitatief goede glasblank te vinden. Wat ik wel weet is dat Bart Bakker ook nog glasvezel hengels bouwt, maar die blanks ken ik niet. Zien er wel prachtig uit. http://www.bbspecimenrods.nl/?page_id=215

Persoonlijk zou ik als ik jou was, eens gaan kijken bij een paar hengelbouwers. Ga een keer langs bij Cor Spinhoven, Bart Bakker, Dick Willemsen van Rodvisions. Vertel waar je naar op zoek bent. Hebben allemaal wel een aantal hengels in voorraad. Gaat wat tijd inzitten, en maak dan een keuze. Nogmaals het is iets heel persoonlijks. Genoemde hengelbouwers zijn stuk voor stuk vakmensen. Bij de één betaal je wat meer dan bij de ander, maar ook dat is weer afhankelijk van jouw persoonlijke keuze. Kies je voor een sober afgebouwde hengel of niet. Ga gewoon eens langs bij deze mensen en stop er wat tijd in. Succes met je keuze!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Rick Voorendt
Berichten: 50
Lid geworden op: 19-07-2010 08:24
Locatie: Lelystad

06-10-2015 23:44

Dank heren, ik heb nu de informatie waarmee ik verder kan. Het wordt nog even investeren maar dan uit eindelijk heb je dan ook wat.

Gr,
Rick
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

07-10-2015 14:22

succes.[/quote]

Hè gadver, R de winter, dat ziet er uit als een chique hengeltje, wil ik ook :P lijkt me een hele beste voor de zeeltvisserij[/quote]

Kijk is David: https://www.fishinghut.net/brands/j_w_y ... _float.htm
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-10-2015 17:09

Dat is erg goedkoop op die website! Iemand ervaring met deze site?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

07-10-2015 17:31

Ja.... eerst even mailtje sturen of het op voorraad is.. ook al ataat er in stock..

Daarna als het er is bestellen geen probleem en ze versturen snel..
Is iets niet in orde kun je het terug sturen wel op eigen kosten.

Cheers.
Oja joh!!!
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

07-10-2015 19:16

Heb al gecheckt, zou ongeveer €66 worden incl verzenden (mits op voorraad uiteraard). Das zeker niet duur, ben alleen benieuwd hoe die reelhouder nou precies werkt...
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

07-10-2015 21:11

Ik hou wel van mooie hengels maar ik weet niet hoe dat bij jullie gaat maar ik moet er niet aan denken om met een stok van 500,- en een molen van 300,- door de bosjes te struinen onder bruggen te vissen ermee op de fiets te zitten enz enz enz,..,ik zeg het eerlijk ik verknal minimaal 1 hengel per seizoen en niet uit onkunde of hufterij maar gewoon door de omstandigheden,.hoe graag ik het ook zou willen en de budget is zeker aanwezig is een dure hengel voor mij niet besteed want ik zou een hart verzakking krijgen als ik 500,- aan barrels slaat,..
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

07-10-2015 21:31

David Noya schreef:Heb al gecheckt, zou ongeveer €66 worden incl verzenden (mits op voorraad uiteraard). Das zeker niet duur, ben alleen benieuwd hoe die reelhouder nou precies werkt...



Zoals de meeste werken........... draaien ;)
Oja joh!!!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

07-10-2015 21:40

Mike,
Als je dat van te voren weet is het inderdaad niet de beste keuze om een dure set te gebruiken..
Het maakt voor het vangen ook weinig uit wat een hengel heeft gekost.

Toch kan je op marktplaats soms een juweeltje op de kop tikken voor een mooi prijsje. Gewoon de advertenties bekijken zonder exacte beschrijving. Ik heb meerdere keren een heel knap stokkie voor weinig gekocht van mensen die geen idee hadden wat ze verkochten..
Als er dan iets mee gebeurd is het niet zo vreselijk.

Zo weet ik dat Dennis uit Den Haag nog 1 of 2 hele leuke stokken te koop heeft voor onder de 100 euro.
Hand gebouwd door Ger Hekking...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-10-2015 22:08

Met een stok van 500 eurootjes samen met een molen van 300 pietermannen aan de waterkant in je handen. Krijg je een erectie waar zelf honden nog een puntje aan zuigen bij een aanbeet. :lol: Deze vorm van zelfbevrediging moet je liggen, ik pas.
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

07-10-2015 22:17

Die erectie krijg ik sowieso bij iedere drill wel haha ;)
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

08-10-2015 07:59

Ik heb de perfecte hengel nog niet gevonden. Iedere omstandigheid vraagt weer iets anders.
Ook heb ik bij lange na niet alles in mijn handen gehad natuurlijk.
Zelf vis ik het liefste met een Casting Corner All Holland van net 4 meter. Omdat deze hengel het prettigste vist met een 22/100e lijn kan ik hem vaak niet inzetten. De CJW komt dan tevoorschijn, 4.20, hele snelle actie, behoorlijk vermogen om te sturen en te stoppen. Drillen op deze stok is al een feestje maar op de Casting Corner is het nog een klasse beter.
Soms nog op pad met 1,25lb Schreiner, een zwabberstokkie. Moet je tegen kunnen en zeker niet in alle omstandigheden goed in te zetten. Meeste plezier ervaar ik met deze hengel als er wat meer water staat, vis schuifelt dan vaak rustig langs de bodem, hengel krom, wind in de lijn.

Kortom; voor mij geld dat iedere omstandigheid weer iets anders vraagt, ik zou niet weten wat te doen als ik niet zo nu en dan kan kiezen.

gr Andries