katten/hondenbrokken boilies ervaringen?


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-09-2015 09:18

Ik ken tal van wateren waar de karper binnen 10 minuten vrijwel het gehele jaar direct naar boven komt op deze brokken. Er zit iets in dat aas waardoor de vis enorm getriggerd word lijkt het wel.

Hoe is jullie ervaringen als je dit als boilie inzet ?
En hoe maak je het?
Ik dacht zelf om het te laten weken in water of in de ei.
Beetje tarwemeel en griesmeel toevoegen en rollen maar....
Gaat me eigenlijk het meeste om de ervaringen.
Mag eventueel per pb

Mvg
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

29-09-2015 10:00

Volgens mij zitten er in hondenbrokken:
Runder vleesmeel of vismeel
Granen en zaden
vloeibaar leverextract (acceptatie verbeteraar) of te wel Liquid Digested Liver.
Zonnebloemolie of visolie bij vismeel.

Allemaal Prima karpervoer maar niet zo hoogwaardig als een normale boilie, denk dat de magie meer zit in het goed kunnen zien van het aas doordat het aan de oppervlakte zit (bij een zig pakken ze zelfs plastic)

In water waar bomen en riet overhangen vallen er ook veel insecten etc in het water, makkelijke snack.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-09-2015 11:00

Een boilie met wat meel van zaden, dieren en of vismeel, olie en een extract is toch hoogwaardig genoeg.....
De gemiddelde brok lijkt me dan ook iets hoogwaardiger dan de gemiddelde boilie....
Dit voorjaar heerlijk gevangen, op stekken waar ze de drijvende brokken niet meer pakten vanwege in het verleden behaalde resultaten, met een droge brok onder de pen dus gewoon een pop up eigenlijk. Vis zien liggen was vaak binnen 10sec vangen terwijl ander aas werd genegeerd.
Iets triggert die beesten wel en die brokken zijn bij mij dan ook wel favoriet.

Toen ik zelf nog bollen maakte was het met 30% hondenbrokken, deze maalden we zelf met een omgebouwde cirkelzaag.
Levensgevaarlijk maar 25kg vloog er als een jekko doorheen. 8) :lol:
Brokken nemen erg veel vocht op dus we gebruikten gewoon wat water om dat op te vangen, uiteindelijk waren ze gewoon kei hard.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-09-2015 11:26

En merkte je dat ook in de vangsten cees tov een "standaard" boilie ?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-09-2015 11:58

Wat is een standaard boilie???
De ene doet er huppelkutjesmelk in, de ander gossiemeel uit Swahillieland, KTN2000 regenarated, pre occupied extracted Yahoo scales.
Wij hondenbrokken, lekker goedkoop dus veel voor weinig, op de wateren waar wij visten liep dat toen goed door..
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-09-2015 12:04

Wat ik bedoel te zeggen....

Ik heb een stekje op een putje in een dode hoek die ik vanuit de bosjes bevis.indien ik daar kattenbrokken gooi, duurt het 10 min max en de vis komt happen.
Nu is er geen enkel aas dat dit creëren gaat onder water, dus de vraag is zou de atractie van brokken in een boilie vorm onder water net zo'n atractie uitstralen..

De vogels maken het daar lastig om aan de oppervlakte te vissen namelijk
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-09-2015 12:23

Ik zou gewoon een heel brokje aan de hair doen en zinkend vissen, kan ook gewoon met de pen.
Even checken of je haak wel echt op de bodem komt te liggen want het is wel een pop up natuurlijk.
Wel gewoon in het oppervlak voeren, die vogeltjes lokken waarschijnlijk ook de kerpels en die gaan op de bodem op zoek 1+1= nat net
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-09-2015 12:26

Je kan ook kattenbrokken prima met een loodsysteem vissen toch?

Wat ik in het verleden deed was vissen met een schuifloodje, kon je het brokje snel even onder water
trekken als een vogel het wou pakken. :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-09-2015 12:28

Goede tip mensen gaan we is proberen.
Enkel komen er echt 50 op het aas af in 1 keer .
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

29-09-2015 12:34

Boilies op basis van honden- en kattenbrokken hebben mij nooit in de steek gelaten. Wat de aantrekkingskracht ook moge wezen, ik geloof nog steeds heilig in deze knikkers.
Mijn eerste kennismaking gaat terug naar de jaren tachtig van de vorige eeuw. Ik beviste een kleine plas niet ver van mijn woonplaats waar een vaste club hengelaars het bestand trakteerde met boilies van zeer hoogwaardige melkderivaten. Het was in die tijd dat de karpers daar beter te eten kregen dan de vissers zelf; die moesten vanwege de kosten zien te overleven op brood met pindakaas.
Zelf viste ik ook met die dure boilies en ving af en toe mijn visjes.
Nu was er één visser die kennelijk iets anders deed. Wij noemden hem de aardappelkop, omdat zijn hoofd eruitzag als het eindresultaat van die plastic oortjes, oogjes, mond en neus gestoken in een pieper. Kinderspeelgoed uit mijn jeugd.
Kennelijk was Aardappelkop toch niet zo dom als hij eruitzag, want hij presteerde het om de hele plas leeg te trekken met een aas waar wij geen weet van hadden. Later zag ik de beste man weer op een ander water en hij vertelde me toen dat hij nooit andere boilies gebruikte dan die op basis van kattenbrokken!

Iets later viste ik met een maat in een leuke plas onder de kerosinedampen van Schiphol. Aanvankelijk scoorde ik daar goed met vogelvoer en Robin Red. Mijn maat ving opmerkelijk slechter met vismeel. Omdat hij geen vertrouwen in zoet aas had ging hij vervolgens aan de slag met kattenbrokken in combinatie met leverpoeder en The Liver. Dit bleek een ware killer te zijn voor het water, hiermee versloeg hij mij met mijn vogelvoer boilies en ging ik uiteindelijk met hem mee.
We maakten de boilies zelf aan de waterkant; grote joekels om zo ver mogelijk tegen de harde zuidwester in te kunnen katapulten. Ze gingen soms warm het water in!
Op een bepaald moment was mijn maat door zijn The Liver heen. Wel had hij nog een oude aardbei flavour van Catchum bij zich, en onder het mom van ‘die moet ook op, anders bederft het’, werd die aan de mix toegevoegd.
Ik weet niet of het aan de weersomstandigheden heeft gelegen of wat dan ook, maar de karpers werden helemaal gek van deze zet. Ik heb geloof ik nooit meer zo goed gevangen als toen.

Ik kan me herinneren dat we de boilies toen mengden met griesmeel, 50/50. Later ben ik steeds meer 90% kattenbrokken met een binder gaan gebruiken. Mij is gebleken dat sommige merken kattenbrokken moeilijker hard te krijgen zijn dan andere, maar met de Coshida brokken van Lidl worden ze knetter. Deze zijn wel iets lastiger goed fijn te malen en om te weken in struif gaat dus niet goed lukken. Aardbei flavour gebruik ik nog steeds af en toe in deze boilies. Het blijft een magische combinatie naar mijn idee.
Dit jaar maakte ik er miniboilies van. Prima om mee te struinen. Dunne worstjes maken en stukjes knippen scheelt een hoop werk.
In de winter maak ik vaak de mix met water aan en laat de ‘boilies’ niet koken, maar slechts (keihard) uitdrogen. Opmerkelijk hoe lang ze dan nog goed in het (koude) water blijven!
Kort om: kattenbrokboilies: een klassiek aas!
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

29-09-2015 19:58

En zo spannend is een katten of hondenbrok uiteindelijk niet,.Ik heb ooit eens in een heel ver verleden op de karperbeurs een keukenwerktuig gekocht waarmee je water in de brok kon trekken zodat ze zonken,dit was destijds geniaal maar ik vrees dat deze verloren is gegaan.

Maar even iets anders ik hoor en lees veel positieve verhalen over de Dreambaits Voodoo,.een nagenoeg dezelfde geur als een katten brok.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

29-09-2015 20:48

600 gram gemalen hondenbrokken/kattenbrokken
250 gram polenta
150 gram maizena
10 eieren
+/-100 ml water

Supermarkt bol :)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-09-2015 20:52

Een kleine aanvulling van mijn kant. Ik kwam een stukje tegen uit een boek van Rod Hutchinson uit 1990 : Carp: Now and Then. Ik heb het hoofdstuk over aas ooit eens vertaald voor een karperclubje.
Uit het hoofdstuk “Wafflin about carp bait” (doorzeuren over karperaas):

Het succes van boilies op basis van kattenbrokken laat zien dat een aas niet noodzakelijk hoog in voedingswaarde hoeft te zijn om goed te werken. Felix, Brekkies, Tom Poes etc. bestaan allemaal voornamelijk uit bewerkt zetmeel, waaraan verschillende andere melen zijn toegevoegd.
Ik ben een paar keer in de gelegenheid geweest een aantal fabrieken te bezoeken die deze soort honden- en kattenbrokken produceert, en ik was verbijsterd over hoe ongeraffineerd veel van de ingrediënten waren. Soya wordt vaak gebruikt, maar is een erg grof gemalen meel wat al de peulen en schillen bevat. Chinese klei wordt vaak toegevoegd wat zorgt voor kleur en calcium, terwijl het beendermeel dat wordt gebruikt wel extreem grof is.
Ik vond het ook bijzonder interessant dat de nodige flavours die werden toegevoegd, in zeer lage doseringen werden gebruikt en pas werden toegevoegd nadat ze waren vermengd met varkensvet! Soms wordt propyleen glycol toegevoegd als conserveringsmiddel, wat het meest gebruikte oplosmiddel is van flavours die door karpervissers worden gebruikt.


Zo laag in voedingswaarde lijken me die brokjes nu ook weer niet; hond en kat kunnen er immers op leven.
Als de brokjes vermalen worden zal de structuur van de boilies ook wel veranderen, zelf zeef ik het meel nog na het malen.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

11-10-2015 15:39

@Rik,
welk merk hondenbrokken gebruik je?

Het schijnt dat het wel uitmaakt welk merk je gebruikt.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

11-10-2015 16:16

Als hobby fokker en eigenaar van 6 amstaffs wil ik toch de raad geven om de standaard brok merken alle rc,hills,eukanuba,pedigree,frolic en andere troep merken links te laten liggen,dingen gaan voeren als Bht/Bha en andere rotzooi word geen 1 hond/vis beter van.

Er zijn ook verantwoorde brok merken oa Voerwijzer.com is een site waar je die kan vinden
uiteraard is visvoer geen honden voer maar bv merken als orijen/acana bevatten toch de betere grondstoffen
Niet echt de ideale brok voor een hond vanwege het hoge graan % maar de geperste brokken lijken me wel ideaal om een bolletje mee te maken,geperste brokken zijn ook makkelijk heel fijn te malen
de wat betere merken hiervan zijn oa Markus mulhe,lukkelus oa te verkrijgen via zooplus.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

14-11-2015 10:09

Heel veel met hondebrokboilies gevist. Supergoed op gevangen. In deze tijd dat je dood gegooid wordt met de meest hoogwaardige aasjes is een teruggreep naar een ouderwets receptje nog helemaal niet eens zo slecht idee. U doet er nog wat knoffie bij of wat kerrie. Pieper de piep pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep.

Keep it simpel less is more toch? :D
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

14-11-2015 14:58

Arno van Beek schreef:600 gram gemalen hondenbrokken/kattenbrokken
250 gram polenta
150 gram maizena
10 eieren
+/-100 ml water

Supermarkt bol :)


Ik mis toch eigenlijk wel bloem die het draaien zeker vergemakkelijkt!!

Groet, Peter

ps ik heb het over binding hé
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-11-2015 00:04

Peter, je mist bloem? Maïzena, oftewel maiszetmeel, is toch echt een goed bindende meel variant. En polenta is maisgriesmeel. Of tarwebloem op dat mixje dus nodig is..?

En Rik, ik heb wegens vroege goede ervaringen met zachte hondenbrokken, zoals Frolic - en een stuk later Farmfood - een jaar of vijf geleden 100 kilo aan droge boiliemix laten draaien met daarin 40% van het gewicht aan harde hondenbrok. Brok is brok was de gedachte en het mocht best wat schraal zijn. Die brokken heb ik toen voor het gemak bij een veevoerhandelaar laten malen en er bij een ander een bol met van laten rollen. Er zat vers ei struif-, en wat plantaardige- en visolie in. Verder trassie, ketjap en vissaus met een beetje zout, wat zoetstof en een fruitflavourtje wat ik nog had staan. Maar ik weet niet wat het was!? Of het nou aan de brok lag of andere aan mij onbekende variabelen die er misschien meespeelden, maar gevoelsmatig en vangst vergelijkend met het water waar ik er mee viste en andere bollen - zowel eiwitrijk als schraal - kon het gewoon beter. Die mix mag je op papier wel hebben hoor :lol:...

Zoals ik schreef heb ik Farmfood pellets/sticks ook gebruikt. Ziet er betreffende ingrediënten goed uit, maar die vond ik aan de prijs en diende in boilie vorm ook weer geholpen te worden qua hardheid.., hoewel een zachtere brok ook zeker z'n plek verdiend. De pellets brokkelden trouwens wel lekker snel uit elkaar in water en het spul rook ook "goed". Dus een kilootje niet te zachte bollen rollen en een handje op zulke pellets vissen...

Zo ook Frolic. Bij de meeste bekend, maar nou niet een aas waarvan je meteen zegt; daar kan je overal goed mee voorvoeren. Lost wat dat betreft vrij snel op en trekt ook brasem aan, maar instant werkt het sowieso! Een zak kopen en wat gemalen Frolic wederom met een eitje/eipoeder en wat bloem en maïsmeel/bloem tot een Frolic boilie of brokje rollen, is een goede optie om wat te vangen. De brokken zelf zijn ook zo gemakkelijk in half en kwart te breken/snijden of te verbrokkelen en te verkruimelen om bij te voeren.

In de schuur heb ik dan ook een 20L emmer staan met daarin een mix van Frolic brokken en simpele hondensnoepjes. Een soort van 15mm sticks die ik op voorhand wat laat drogen en daarna met een scheutje vis en/of wokolie een paar weken laat intrekken (regelmatig omschudden). Ik koop het zo in dat de tot halve sticks gesneden brokken een kwart tot derde deel van het totaal aan hondenbrokkenmix is. Wanneer ik de sticks vermeng, dan trekt wat van de spaarzaam toegevoegde olie dus ook in de Frolic. Ik vis zo'n half stickje liefst instant als boilie met een gemengd handje brokken, stukjes en kruimels er omheen. Afhankelijk van de watertemperatuur en gespuis onder water, kan ik met zo'n stickje tot een uurtje of drie, vier vissen (bakje met water op de oever met een stukje stick erin om af en toe te checken hoe het ervoor staat). Ook meng ik deze hondenbrokkenmix graag onder een granen-, pellet-, en boiliemix, wanneer ik een hele diverse mengeling wil van wat groter en klein aas, en snel en traag oplossende voerdelen.

En kattenbrokjes!? Niet alleen voor de "wilde" vis. Die geef ik m'n koi soms ook. Dat vraten ze meteen goed. Ze kenden al vismeelpellets, wel zinkend. Maar die kattenbrokjes ruiken in mijn optiek ook vaak simpelweg naar vismeel. Is in mijn ogen toch echt de magie van het spul. Ze schijnen volgens Jan Junge zelfs aardig in de buurt te komen van wat een karper "nodig" heeft. En om die redenen eindig ik hier dus met trouviboilies, zo'n beetje waar het voor mij betreffende boilies mee begon. Een van m'n eerste boilierecepten, en waar ik ook meteen ontzettend goed karper op ving. Basismixje en een derde of kwart trouvitmeel. Hoogstens nog 10 a 15ml olie om het wat beter te laten rollen, en een theelepeltje zout voor de smaak. Ja, ook deze bol instant in combinatie met trouvit korrels een feest gebleken...

Menig visje groot op geworden dacht ik zo.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-11-2015 09:39

Peter, je mist bloem? Maïzena, oftewel maiszetmeel, is toch echt een goed bindende meel variant. En polenta is maisgriesmeel. Of tarwebloem op dat mixje dus nodig is..?

Maizena is zeker een binder Marco, maar dan zal je het toch eerst moeten verhitten!!

Groet, Peter

ps dus tarwebloem is nodig om deze mix fatsoenlijk te draaien!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-11-2015 11:49

Voeg eens maïzena toe aan een eitje om een deegje te maken...

Bovendien hou je 25% van het mix gewicht aan maisgries buiten beschouwing als koude binder. Water erbij, kneden en plakken! Dus nogmaals. Vraag me af of bloem nodig is..!?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-11-2015 13:39

Jaja praten kan je nog steeds als de beste, draai die boven genoemde mix nou gewoon ff dan spreek ik je later!! :D

Groet, Peter

Ps Marco ik heb een voorstel, ga nou eens de praktijk in, theoretisch
weet jij het allemaal goed te verwoorden maar mis toch wel wat know hoe. Mee eens?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-11-2015 14:01

O ja, maisgries als koude binder?!! Maisgries bindt hetzelfde als het xenos blokje van je. :wink:

Groet, Peter

Ps ik heb echt het idee dat jij de afgelopen jaren nog geen vis op de kant hebt gehad, en dat jij een enorme typgeit bent!!! Writers block. :wink:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-11-2015 14:07

Mee eens?

Groet, Peter

Ps waarschijnlijk niet, maar laat je fantasie de vrije loop en knal wat op het board.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-11-2015 11:00

Dom van me om aan maisgries dezelfde kwaliteiten toe te bedelen als aan tarwegries, terwijl ik het al jaren niet meer gebruikt heb. Maar deze mix, gerold met grove polenta - minder vulmiddel dan de fijne variant - neemt veel vocht op. Dus gewoon snel verwerken en wat klef laten, door niet al het meel te gebruiken en/of meer ei te gebruiken (persoonlijk liever dan water).

Verder zeker 'n leuke supermarkt boiliemix Arno :wink: !

PS; Mooi man, een boiliemix in twijfel trekken voordat je 'm zelf gerold heb. Te weinig fantasie waarschijnlijk om de hondenbrokken voor gebruik in de mix te vermalen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-11-2015 16:03

Toe maar weer, grove polenta!!!

Dit gaat hem ook al niet worden Marco.

Groet, Peter

pa kom op Marco, stel je eens kwetsbaar op!! Dat geeft nl veel meer body aan je persoonlijkheid.