Penviswateren Frankrijk Openbaar


Plaats reactie
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

23-09-2015 09:01

Hoi Penners,

Aankomende maand(en) wil ik een kort tripje richting Frankrijk maken om te gaan penvissen.
Heb nog niet eerder in Frankrijk gevist en ben benieuwd of jullie wellicht tips hebben voor openbare wateren.

Liefst zou ik dan vanuit een camping werken, tentje daar opzetten, met sanitair, en dan hop zo naar de mooie watertjes in de buurt.
Maar dat is geen must.

Natuurlijk houden we de Nederlandse wateren allemaal geheim ;)
Echter Frankrijk leek me een ander ding, vandaar mijn vraag.
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

23-09-2015 10:41

He, kijk eens op de blog van michael http://pendingen.blogspot.nl/2014/06/ka ... n.html?m=1
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

23-09-2015 19:49

Dank je, hele stuk gelezen, klinkt super!

Ben alleen niet wijzer geworden waar het is haha... Het lijkt erop alsof niemand staat te springen, het grote "wij doen geheimzinnig" debacle...

Geefnie, was te proberen ;)
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

23-09-2015 20:05

Denk niet dat mensen zomaar stekken prijs willen geven maar dat er wel mensen zijn die je graag op weg willen helpen ik heb geen frankrijk ervaring dus ik kan daar niet over mee praten. Probeer eens wat te gaan google'en dat in combinatie met google maps

Mvg,
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

23-09-2015 20:32

Hey Kevin,

Dank je, klopt... ik ben ook niet op zoek naar stekken, maar naar locaties.. welke rivier, kleine plassen enzovoort... Ook nog niet eerder in France geweest voor vissen, dus geen idee te starten op Google maps... zou wel zo leuk zijn als ik in ieder geval in water vis waar de vangsten redelijk groot zijn dat ik wat vang... echt uitproberen in een paar dagen Frankrijk voor de eerste keer hoopte ik te voorkomen...

Maar als het niet anders is, dan ga ik gewoon pionieren natuurlijk ;)
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

23-09-2015 23:18

Hoi Rudi,

Gewoon gaan en vissen zoals je dat ook in nederland doet maar dan met dikkere lijnen. Omdat er nog meer obstakels in het water liggen dan hier. Fransozen zijn vooral gek op bomen onder water.

De kanalen zijn erg aantrekkelijk voor het vissen met de pen. Bijna geen stroming doordat er veel sluizen staan.
Er zijn veel privéwateren dus zoeken en nog eens zoeken. Juist omdat mensen veel moeite doen om stekken te vinden, zullen ze die niet zomaar prijs geven. Dat heeft niets met geheimzinnig doen te msken maar met de energie die je ergens in steekt. Je probeert, gaat op je bek en past aan...waarom zou je die ervaring in hapklare brokken vrijgegeven? Ik deel alleen kennis met anderen als ik weet dat ze mij ook zullen verrijken met nuttige info waar ze zelf achter zijn gekomen. Zo werkt het gewoon

Vergeet België niet. Van de zomer veel springers gezien in een kanaal bij de gravers in geraardsbergen. Uit die plas kwam vroeger trouwens het belgisch record. Leuke en erg goedkope camping zit er aan vast trouwens. Fiets mee en gaan... Succes.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-09-2015 23:19

Canal des Ardennes, dat loopt grotendeels parallel aan het riviertje de Bar, zijn ook wel putjes te vinden.
Canal de Meuse, loopt van Sedan richting Verdun, parallel aan de Meuse, of je daar op de Meuse kunt penvissen weet ik niet
Wat verder naar het zuiden lopen er langs de Marne ook heel veel kanaaltjes en er zijn volop putten en putjes.

Gewoon een stuk uitzoeken waar je alle drie hebt en dan kan het haast niet mis gaan.
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

24-09-2015 08:25

Hallo Michael ... ik begrijp enerzijds dat mensen in een water wat veel moeite kost minder happig zijn om prijs te geven, maar ... een water in Frankrijk waar mensen 1 a 2 keer per jaar heengaan, waar verder geen enorme kapitalen aan voerstekken worden gebouwd of wereldrecords worden gevangen..... en alsof de wereld vol zit van penvissers die naar Frankrijk gaan... Ik snap die angst op makkelijk te bereiken watertjes in Nederland, maar voor Frankrijk niet... Toch erg bedankt voor jouw tip in België en de camping... ik ving overigens mijn eerste karper als klein menneke op de camping het Blauwe Meer... haha... heb nog achter mijn hengel aan het water in moeten duiken... die ging er als een waterskieer vandoor...


Bert enorm bedankt voor jouw feedback en hulp... ik zal eens kijken waar die spots zich bevinden...

Bedankt mensen!
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-09-2015 12:51

Het is bij mij andersom.
Ik ga niet voor het vissen naar Frankrijk (lees: anywhere), ik ga op vakantie met mijn vrouw/gezin en neem mee: visspullen. Daar zit ook een tweetal penhengels bij (resp 2 lbs en 2,25 lbs) en die gebruik ik als de situatie zich leent.

Ik heb regio's bezocht waar je met de pen kon vissen op een groot meer (>60 ha), omdat de vis daar onder de kant komt (vanaf 2 meter diepp op 1 meter uit de kant).
Ook was ik in regio's waar men mij als zonderling zag: penvissen? wat is dat? o grote karper? die is gek. Dat laatste klopt. Ik BEN gek :o :lol:

Belangrijkste om een echte penvisvakantie te houden is: Google. Zoek een regio waar je een vergunning kunt kopen met voldoende viswateren en potentie om met de pen aan de gang te gaan. Zoek daarna een camping al dan niet aan dat of een van die wateren en ga op onderzoek uit terwijl je daar bent. Michael omschreef het op zijn blog heel mooi:
Eerst één, twee dagen uitzoeken en dan pas echt vissen. De eerste twee dagen vist hij wel, maar is het vooral zoeken naar mogelijkheden in de buurt. Je kunt net zoals Michael er ook voor kiezen om een luxe hotel te nemen (= luxe tov een tent in de herfst/voorjaar). Die heb je soms al voor 30 euro per nacht in een dorpje buiten de zomerperiode.

Als je goed de blog leest van Michael kun je er veel van leren hoe jouw voorbereiding eruit ziet.
Ik zou als ik jou was enkele stevigere penhengels meenemen met meerdere geschikte penmolens en dito lijn.

Reken op slechter weer in de herfst.

Ikzelf vis meestal drie dagdelen in een vakantie. Ben jaren geleden begonnen ook de penhengel mee te nemen, en tegenwoordig neem ik even veel penhengels mee als statische hengels! Ben begonnen op een water te pennen omdat ik vond dat het wel kon. Met heel vaak groot succes. Elders zaten ze te blanken op welke afstand dan ook dat ze zaten te vissen. Ik ving ze dan in dire uur vissen wel bij elkaar. Soms drie vissen soms vijf, heel soms niets. Met een onderbreking van het penvissen, want ik had ook een statische hengel erbij als bijleggertje waar ik telkens beet op kreeg (freelining, paar meter uit de kant). haha.

Maar zoals dat zo mooi heet: doen! Proberen, praktijk is de beste leerschool.

Misschien zet ik op mijn blog ook wel eens zoiets neer.


Succes.
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

24-09-2015 21:46

Ik heb vanaf de camping nabij Toul veel in de Moezel gevist met het pennetje. Prachtige vissen gevangen. Gegevens camping: Camping de Villey-le-Sec |34, Rue de la Gare 54840 VILLEY-LE-SEC
Tel: (+33) 383 63 64 28

Verder een aantal keren op campings in de Vendee gestaan. Ook prachtige kanalen en kanaaltjes waar ik prima kon penvissen. En goed gevangen.

Sjors
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

28-12-2015 16:40

Tig jaar geleden ving ik goed karper op Salagou. Vlak onder de kant, met pingpongbal boilies. Zou met het pennetje dus ook kunnen. Alleen 's morgens heel vroeg onder de kant (waar de mensen zwemmen), en overdag wat verder. Wel heel dikke lijnen gebruiken daar, want de snags daar hebben ook nog mesjes. 30 honderdste is veel te weinig.
Plaats reactie