Kwaliteit Daiwa en Shimano in catagorie € 100 - € 250 euro


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-09-2015 14:23

Gisteren ben ik bij Westdijk Hengelsport in Barendrecht geweest. Waar ik overigens heel goed geholpen ben door de medewerkers.

Dat terzijde, ik was op zoek naar een nieuwe molen en wilde daarbij de Daiwa's bekijken en voelen.
In mijn handen gehad:
- Caldia
- Certate (ver boven het budget)
- Ballistic
- Legalise
- Lexa

Bij alle molens behalve de Certate vond ik de laklaag van de behuizing erg goedkoop. Slijtvast is het volgens mij niet. Ook de slip vond ik nergens snel werken en de beugelplaten waren bij alle molens, behalve de Certate flexibel bij het naar elkaar knijpen daarvan.

Ik ga nu toch de Shimano's bekijken: Mijn voorkeur gaat uit naar de Biomaster, Sustain, technium en Stradic. Rarenium in handen gehad en ook daarvan dacht ik dat de behuizing niet sterk gelakt was.

Ik wil graag een molen die over 30 jaar als nieuw er uit ziet als je er normaal mee omgaat. Dat heb ik trouwens wel bij de oudere molens zoals de 408 en de Sigma's. De lak is onverwoestbaar en slijt niet bij wrijving. Dat zie ik ook terug bij Penn molens van tegenwoordig waar de lak van nieuwe Mitchell's onder je hand wegvagen door het gebruik.

Wat is jullie ervaring met deze (Daiwa en Shimano) molens vraag ik mij af. Slijt de lak wel echt zo snel als ik denk en is de slip wel of niet betrouwbaar ook na een tijd?
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-09-2015 15:34

Word er tegenwoordig iets nog gemaakt dat zeer lang mee gaat dan? Alles is gemaakt om na garantie naar de klote te gaan lijkt het.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

03-09-2015 16:00

Ik heb pas al mijn old skool (pen)molens weggedaan, die hebben plaatsgemaakt voor 2 Rareniums. Ondanks dat ik de looks van bv. een SS1600 veel mooier vind, vist een moderne Shimano toch fijner, helemaal op een penhengel.
Ik weet niet hoe de lak zich gaat houden, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zit.
Mijn Shimano Stradic FJ heeft wel al vrij snel slijtplekjes in de lak, maar die wordt ook flink misbruikt bij het zeebaarsvissen.

Voor mij geen 'moderne' Daiwa's meer, alleen de oude Emblems en Tournament reeks vind ik robuust genoeg. Heb heel even de Cast'izm's gehad, supermooi, maar veel te kwetsbaar.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

03-09-2015 18:14

Leuk subject...

Ik heb een Daiwa Caldia 2000 SHA.... heerlijke molen maar inderdaad een erg zwakke laklaag...
Ook het chroom dat voornamelijk op kunsstof zit, is al onder de vegen als je hem eens op de grond legt.

Heerlijke molen verder en supergoede slip... maar die afwerking voor die prijsklasse is echt belabberd.. heb er al diverse krassen op zitten (in de kleurlak) en ben echt zuinig op mijn spullen...

Jammer dat zeker...
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Gebruikersavatar
Jeroen van Straalen.
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-09-2011 11:49
Locatie: Hazerswoude Dorp

03-09-2015 20:35

Hey Michael,

Ik zelf gebruik de Daiwa SS1600/2600 en een shimano Stradic 2500.
Al mijn hengels zijn voorzien van rvs reelringen.
De lak van de daiwa's is op de molen voet vele malen harder dan die van de shimano stradic.
Helaas is bij deze de lak er af, door de reelringen gaat dit natuurlijk sneller.

De slip ratel is bij de shimano na genoeg verdwenen (nieuw veertje zal wonderen doen) nu is de 2500 aan de krappe kant maar op een CJW 1,25 ponds hengel qua grote en gewicht perfect.
Wel zeg ik erbij dat de slip van de Stradic nog perfect werkt ondanks dat de ratel er bijna verdwenen is, je hebt zelf ook een 1600 dacht ik en je hebt daar natuurlijk de terugslag weet niet of dat bij de door jouw genoemde Daiwa's ook is, zelf zit ik er niet zo mee.

Ik heb een Stradic 3000 gehad maar verkocht waarom de spoel is niet heel veel groter dan de 2500 en vond dat deze geen meer waarde gaf ook omdat ik de 1600 en 2600 in mn bezit heb.
Hoop dat je er wat mee kan.
Succes !
If they don't have fishing in heaven... I'm not going
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

03-09-2015 22:02

Ha Michael,
ik weet niet of de modellen van Daiwa die je noemt vergelijkbaar zijn qua afwerking, maar ik heb na twee jaar intensief gebruik van een Daiwa Exceler X 3500 hetzelfde model gekocht in maat 2500. Mijn belangrijkste reden was de robuuste en betrouwbare indruk die de molen op mij maakt. Ik heb geen slijtage van de lak. De molens gebruik ik ook op zout water en het loopwerk en de slip zijn constant en soepel. Ik vind het quick drag systeem ook erg prettig bij het instellen of doseren van de slip. De nette opspoeling is voor mij niet zo belangrijk voor een penmolen, maar als ik bij het oppervlaktevissen een enkel hondenbrokje wil wegzetten, is het wel erg fijn. Dan werpt die Exceler X 3500 veel verder en preciezer dan mijn andere molens.
Mijn enige ervaring met Shimano is een Rarenium 1500 die onder mijn UL dropshothengel hangt. Die is perfect voor superdunne gevlochten lijn. Kort geleden aangeschaft, dus weet niet hoe die zich gaat houden. Er is mij verzekerd dat de duurzaamheid dik in orde is. We gaan het zien. Ik kan me wel voorstellen dat ook een rol speelt dat een superlichte molen onbewust een associatie oproept met kwetsbaarheid die misschien helemaal niet terecht is. Als iets loodzwaar is denk je toch eerder: dat kan tegen een stootje.
Just go with the float
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

03-09-2015 22:12

Zoals je weet ben ik ook wel een freak op dit gebied..
Toevallig pas weer op zoek geweest naar iets nieuws voor op de Ton Temming. Daiwa's en Shimano's vast gehad zonder naar het prijskaartje te kijken maar ik kwam met een relatief goedkope optie thuis. De nieuwe Stradic.. Hagane concept..weet ik veel. Een 4000 model. Voelt zeer degelijk en toch licht in gewicht.
Het loopt allemaal net wat zwaarder door de hogere overbrenging maar dat geeft mij juist dat degelijke gevoel. Niet dat ie met 1 draai aan de slinger een week blijft draaien, zeg maar..

http://fish.shimano.com/content/sac-fis ... radic.html

Als je wil kijken en voelen, je weet me te bereiken..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-09-2015 07:26

Leuke topic.

Wat lak betreft heb ik ervaren dat bij nieuwe molens de lak na een tijdje eigenlijk wel snel slijten, sneller dan ik zou willen. Huidige molens worden gemaakt om te worden gebruikt gedurende een bepaalde periode. Na die periode zijn ze uit de garantie, en kun je een nieuwe kopen is de marketing gedachte.

Ik maak hier een vergelijking met telefoons, en allerlei andere gadgets. Degelijkheid is niet meer (een van de) de issue(s) bij de meeste modellen/merken, wel de aantallen verkoop, omzet, daar gaat het om bij fabrikanten, zo ook bij Shimano en Daiwa.

De Rarenium vind ik een machtig mooie molen voor de penhengel en verwacht er voor de bedongen prijs ook wel wat van. Ik kan er echter niets over zeggen wat betreft slijtage slip en of de lak zich goed houdt. Zoals ik hier lees, zit dat (nog) goed na gebruik, ook na zeevis gebruik.

De Stradic heb ik een tijd gehad, verkocht omdat ik nu eigenlijk nog alleen met de centrepin vis, en de molen thuis in de kast staat. De Biomaster heb ik nog in huis, en de (oude) lak zit er nog goed op, ook na 7 jaar. Bij een nieuwe Biomaster durf ik dat niet te zeggen.

De Caldia in de hand gehad, in meerdere winkels, maar helaas, ik heb er geen vertrouwen in qua degelijkheid, slijtvastheid slip en lak. Voelt plastic achtig aan en is volgens mij ook plastic. Ik schrik ervan als Rudi hier al zegt dat ie al vegen geeft als je hem op de grond legt. Mijn molens en centrepins liggen regelmatig (lees:altijd) op de grond/op de onthaakmat als ik er even naast zit, dus dat moet ik niet hebben.

Mooi en interessant onderwerp, ik ga dit effe volgen!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-09-2015 07:27

Zit er lak op mijn molens :P
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

04-09-2015 09:10

Frenk de Gruiter schreef:
De Rarenium vind ik een machtig mooie molen voor de penhengel en verwacht er voor de bedongen prijs ook wel wat van. Ik kan er echter niets over zeggen wat betreft slijtage slip en of de lak zich goed houdt. Zoals ik hier lees, zit dat (nog) goed na gebruik, ook na zeevis gebruik.


Ik heb uiteindelijk tijdens de kortingsdagen bij Raven maar 114 euro betaald voor de 4000 versie, dus dat vind ik eigenlijk wel meevallen.

Ik twijfelde tussen de nieuwe Stradic, de Biomaster en de Rarenium. De Stradic viel af omdat ik die niet mooi vond (maar dat is persoonlijk) en voor de prijs van één Biomaster had ik twee Rareniums. Daar heb ik niet te lang over na hoeven denken :wink: .
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

04-09-2015 11:35

Over de lak van daiwa,'s kan ik, behalve de topmodellen, weinig vertellen. Maar waar ik woon (hoek v Holland) wordt er erg veel op de pier gevist op zeebaars. Een visserij die ik ook graag beoefen naast het karperen. Een robuuste visserij die veel vergt van het materiaal. Een veel gebruikte molen is de daiwa caldia die ik al vele jaren gebruikt zie worden. (jaren achter elkaar door de zelfde personen). En dat lijkt mij niet voor niets.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

04-11-2015 14:30

Ik krijg na mijn aankoop van de sportex float de nieuwsbrief van deze shop.

wellicht is dit een interessante aanbieding:

http://www.angelcenter-kassel.de/store- ... s=Rarenium


grt Hans
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

08-11-2015 10:58

Als ik goed kijk kun je bij 't Guppy nog 20 euro besparen...

http://www.hengelsport-shop.com/235-mol ... ano/page-2

Ik heb onlangs een Technium 4000FD aangeschaft voor onder een light feederhengel. Deze heeft t.o.v. Stradic een paar lagers minder, maar wel een extra spoel. Die extra spoel is voor mij belangrijk, omdat ik met twee verschillende lijndiktes vis. Stradic en Rarenium wordt geleverd zonder extra spoel. Wil je deze er bij kopen ben je al gauw tussen de 30 en 40 euro kwijt. Dat was voor mij een van de redenen om de Technium te kopen.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

08-11-2015 20:12

Geen Daiwa meer,.me 1600 en 2600 verkocht en daarvoor een Shimano Technium gekocht voor mijn
gevoel veel meer kwaliteit en degelijkheid voor een bedrag van 150,-
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

12-11-2015 11:12

Zelf in het bezit van 2 Daiwa Freams 3000A, deze worden ZEER intensief gebruikt (method, en pellet waggler) dus 100-en casts per dag en 10-tallen vissen per dag.
Zelden voor dat geld zo'n fijne molen gehad, in de -150 Euro range is er weinig tot niets te krijgen dat beter is.
De molens zijn netjes afgewerkt, en de slip is subliem.
De molens zijn ook nog eens waterdcht (MAG sealed).

Als er dan mensen zijn die zeggen "Nooit meer Daiwa" dan denk ik bij mezelf, ben je ook zo negatief over Shimano als je daar een keer een miskoop hebt?
Alle waar naar zijn geld, en ik ben ervan overtuigd dat er tussen alle merken (dus ook bij Shimano) mindere modellen en mindere produkties bij zitten.
Plaats reactie