Schepnet voor actief penvissen!


Robert Naeff

11-05-2014 20:03

Hoi,

Ik gebruik voor het struinend vissen een Amiaud Carp'o.
Dit landingsnet net is op hetzelfde principe gebouwd als de good old uitschuifbare Balcombe (die alweer heel wat jaartjes van de markt is). De Carp'o is erg degelijk gebouwd o.a.met een rvs steel en messing onderdelen. Daardoor vrij zwaar, maar ook erg degelijk en ik kan hem tijdens de dril met een hand uitklappen en vergrendelen.
Een paar jaar geleden gekocht via marktplaats voor 100 euro.

MVG
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

13-05-2014 12:27

Robert Naeff schreef:Hoi,

Ik gebruik voor het struinend vissen een Amiaud Carp'o.
Dit landingsnet net is op hetzelfde principe gebouwd als de good old uitschuifbare Balcombe (die alweer heel wat jaartjes van de markt is). De Carp'o is erg degelijk gebouwd o.a.met een rvs steel en messing onderdelen. Daardoor vrij zwaar, maar ook erg degelijk en ik kan hem tijdens de dril met een hand uitklappen en vergrendelen.
Een paar jaar geleden gekocht via marktplaats voor 100 euro.

MVG


Ik ben meer op zoek naar een wat goedkopere, maar makkelijk en een goed net... 200 nog wat euro is behoorlijk veel. :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-05-2014 13:06

@Ferio,

dat ziet er wel goed uit, dat net van Matt Hayes, alleen, erg omslachtig in elkaar zetten en uit elkaar halen. Voor mijn penvisserij lastig.
Daarnaast vind ik het net ondiep, -maar dat kun je vervangen- en ook te grote mazen hebben.

Als ik dit zo lees, aardig wat minnetjes.

@Richard: dat metalen plaatje is bij mij nog heel! Het fastnet heeft een mij iets te korte steel, maar ik zag dat medevisser Arie Paauw er een mooie verlenging aan gemaakt had. Wil ik ook!

Een van de armen is bij mij los, uit de bus geschoten, niet afgebroken, gelukkig. Ik heb al eens tweecomponentenlijm gebruikt, werkte niet, heb eerdere lijmpogingen gedaan, flink laten drogen, schoot weer los :(
Hij gaat nu stroef eruit, maar ik gebruik het gewoon tijdens het vissen. Afgelopen zaterdag bleek mijn net kapot, dus even maken of vervangen.
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

16-05-2014 08:40

Mijn eerste schepnet was soortgelijk als de report alleen van DAM, met 1 hand uit te schuiven en verder diep zat. Deze heb ik zo,'n kleine 20jr geleden gekocht dus zal niet meer geproduceerd worden wss maar wellicht dat marktplaats nog wat bevat....
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-05-2014 09:38

PS. 200 euri is inderdaad veel voor een tweedehandsje.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

16-05-2014 17:48

Frenk de Gruiter schreef:PS. 200 euri is inderdaad veel voor een tweedehandsje.


Vind het zelfs teveel voor een nieuw schepnet.. :D
Robert Naeff

16-05-2014 19:44

Robert Naeff schreef:Hoi,

Een paar jaar geleden gekocht via marktplaats voor 100 euro.

MVG


Er staat toch heel duidelijk 100 euro?

MVG
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

17-05-2014 10:14

Er staat idd heel duidelijk 100 euro, maar denk dat Ferio Sterk de nieuwprijs bedoeld. :wink:

http://www.pecheur.com/nl/nl/aankoop-sc ... 12376.html

Ik heb best wel wat geld over voor een goed net, maar 246,60 euro vindt ik een hoop geld. :o
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

17-05-2014 11:01

Jeroen Schulte schreef:Er staat idd heel duidelijk 100 euro, maar denk dat Ferio Sterk de nieuwprijs bedoeld. :wink:

http://www.pecheur.com/nl/nl/aankoop-sc ... 12376.html

Ik heb best wel wat geld over voor een goed net, maar 246,60 euro vindt ik een hoop geld. :o



ja, bedoelde ik... stuurde het via de telefoon en dan heb ik nooit zin om lang te tikken. :D

Vaak genoeg heb tijdens het vissen of zoekend naar de vis van die momenten dat je even stil staat en gewoon zoiets hebt van wat kan de natuur toch mooi zijn.. :)
Robert Naeff

17-05-2014 19:50

Hoi,

Nu snap ik het.
Ja, ik vond 246 euro ook wat veel. Vandaar dat ik een tijdje gezocht heb naar een 2e hands. Net zo goed, maar wel de helft goedkoper...

MVG
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-05-2014 10:05

Prologic heeft een nieuw schepnet, met armen die volgens het quick release concept werken. Nu te koop bij Visdeal. Ik heb het filmpje gezien, ziet er veelbelovend uit, Visdealprijs: 99 euro.

Er zit een antistinkbag bij. Armlengte: 32 inch. 2 delige schepnetsteel. Lijkt mij heel handig bij het struinen.

Voordeel:
* snel inklapbaar en
* snel in elkaar te zetten
* steel 2 delig (korte vervoerslengte)
* compact
* groot en diep genoeg
* Altijd bij je (past gemakkelijk achter de autostoel)

Nadeel:
* geen?

Link: http://visdeal.nl/deals/prologic-quick- ... anti-stink

video: https://www.youtube.com/watch?v=qU2ynI9ZO4M

-----------------------------------------------------------------------------
Ook gevonden: savage Gear foldingnet

Net maat L: 65 x 50 cm
Net maat XL: 70 x 85 cm

Voordeel:
* snel inklapbaar en
* snel in elkaar te zetten
* rubber
* compact
* Handig vanuit de boot
* Altijd bij je (past gemakkelijk achter de autostoel)
* goedkoop (46,50 euro)

Nadeel:
* korte steel
* voor sommigen te klein (ook de XL?)
* misschien iets te ondiep

Link: http://www.vismania.nl/hengelsport/roofvissen/netten/folding-rubber-mesh-landing-net-xl--70x85cm_2947.html

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Kr6WiZbj4Ks

------------------------------------------------------------------------

Solar Bow-loc Carbon Landingnet

Voordeel:
* snel inklapbaar en
* snel in elkaar te zetten
* compact met quick release head
* Altijd bij je (past gemakkelijk achter de autostoel), want driedelige steel

Nadeel:
* prijzig (279 euro)
* misschien gaat het veersysteem (release van het net) niet lang mee?

link: http://detacklebox.nl/solar-bow-loc-carbon-landingnet-149304

Video: https://www.youtube.com/watch?v=VO45WoOcsnE
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

21-05-2014 12:22

Ik heb inmiddels een net gekocht via marktplaats die nooit gebruikt is geweest. Plastic zat er nog omheen.

Het is een select carp commander II en wat mij opviel is dat ik het net heel erg gemakkelijk in elkaar kon zetten. Hoefde echt geen moeite/kracht te doen om deze in het spreidblok te krijgen. De steel is daarnaast ook 2-delig dus ook lekker makkelijk meenemen.

Ik ken het merk verders niet, maar het ziet er in elk geval goed uit!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

21-05-2014 15:14

Frenk de Gruiter schreef:Prologic heeft een nieuw schepnet, met armen die volgens het quick release concept werken. Nu te koop bij Visdeal. Ik heb het filmpje gezien, ziet er veelbelovend uit, Visdealprijs: 99 euro.


idd mooi netje
let wel op bij visdeal dat je niet altijd de laagste prijs betaald,

zag vorige week hengels staan die van 50 voor 25 euro aangeboden werden, maar dezelfde hengel werd in een webshop van 25 voor 15 euro verkocht
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

02-09-2015 08:02

Hallo heren,

Ik dacht het wordt tijd om weer eens de opties te vergelijken.
Wellicht zijn er sinds vorig jaar goede nieuwe mogelijkheden bij gekomen of komt er nog een mooi nieuw net uit.

Kloppen de geluiden van PB uitkomt met een soort van Redport Fastnet?
En zijn er welicht goede alternatieven hiervoor op de markt gekomen?

Ik zoek me het apelazerus namelijk voor een goed inklapbaar struinnet tussen de struiken te gebruiken.

Heb Redport ook eens een paar keer gemaild, maar krijg er eigenlijk geen antwoord op.
Ook niet als je zegt dat je een net wilt bestellen (ander wel verkrijgbaar net).
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

02-09-2015 09:33

Ik ben inmiddels sinds een week de eigenaar van een Prologic quick release,
bevalt tot nu toe prima en ziet er degelijk uit.
De tweedelige steel is handig en de transportlengte blijft lekker compact.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de sterkte van de oversteekverbinding van de steel. Ben zelf gewend om het net direct verticaal te houden en naar mij toe te trekken, maar dat doe ik nu nog even niet. Ben nog wel van plan mijn vorige net er in te hangen, vanwege de grotere maaswijdte. Ik heb altijd last van hakende vinstralen bij te kleine maasopeningen, zodat je je net moet stukknippen om de vis weer los te krijgen..... Komende penvisdag kun je dit net wel eens van dichterbij bekijken....

grt Hans
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-09-2015 10:48

Hans,

Je zult er veel plezier aanhebben, ik heb hem al een jaar in gebruik en bevalt me prima!

Grtz

Frenk
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

02-09-2015 14:30

Ook ik ben al tijden zoekende naar een praktisch net.

Ik heb ff een filmpje op youtube gekeken van dit net.
Zover het filmpje laat zien is het alleen een andere manier van het net op de steel bevestigen? En is dit net niet inklapbaar?
Ik heb met m'n huidige net geen moeite met het snel 'releasen' ik snap hier ook niet echt het voordeel van? langer dan 2 sec duurt dit toch nooit?
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

02-09-2015 14:52

@torsten,

De prologic is inderdaad geen inklapbaar net.
je kunt de zaak vrij snel demonteren, maar echt inklappen niet.
De twee poten van het net kun je wel uit de spreidstand losklikken en tegen elkaar houden. Het geheel omklappen tegen de steel kan niet.

Ik ken zelf geen klapmechanismen die naar mijn idee degelijk genoeg zijn en heb daarom voor dit net gekozen.....

grt Hans
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

02-09-2015 16:34

duidelijk thnx!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-09-2015 20:52

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-09-2015 22:06

Heb hem uitgetest in de winkel muv de XL (was niet binnen). Een "test"van netten heb ik beschreven in een artikeltje op mijn blog : https://carpphotopassion.wordpress.com/2014/05/21/1444/

Ook de Prologic Quick Release Landing Net heb ik beschreven.

Hier de beschrijving en mijn bevinding (mening) van de Savage Gear foldingnet
Net maat L: 65 x 50 cm
Net maat XL: 70 x 85 cm

Voordeel:

snel inklapbaar en
snel in elkaar te zetten
rubber
compact
Handig vanuit de boot
Altijd bij je (past gemakkelijk achter de autostoel)
goedkoop (46,50 euro)


Nadeel:

(te) korte steel
voor sommigen te klein (ook de XL?)
misschien iets te ondiep

Ik zou zelf voor de Korum Folding Landing Net gaan (heb ik ook inmiddels een tijdje erbij), is rond/ovaal in 30", klein mee te nemen, en kies je eigen steel, eendelig, tweedelig, wat jij handig vindt. Ik heb gekozen voor een tweedelige inschuifbare steel met foam als handvaten (merkloos).
Ingeschoven 90 cm. Past allemaal in mijn combi onthaakmat/tas.
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

03-09-2015 08:50

Hallo Frenk,

Tot welk formaat karper heb je in dat net kunnen vouwen?
En is het de normale folding of de folding spoon? Zijn twee verschillende en je noemt ovaal dus verwacht de spoon ;)

En die steel, waar heb je die vandaan? Zoek ook nog zoiets namelijk...
Hoop dat het Fastnet van Redport ooit nog beschikbaar wordt, dat lijkt me echt een topper!
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

03-09-2015 09:23



Gebruik ik al 3 jaar tijdens het doodazen en snoeken vanaf de boot.
Degelijk net, heeft al veel te verduren gehad.
Wel vrij grote mazen en best stug, niet mijn 1e keus als karpernet.
Wel heel makkelijk mee te nemen en neemt haast geen vocht op vanwege de coating dus wordt niet zwaarder.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-09-2015 10:21

@Rudi van Vliet: Ik neem aan dat je het over de Korum hebt

Tot welk formaat karper heb je in dat net kunnen vouwen?

Tot 97 cm graskarper, begon wel erg krapjes te worden. Met beleid en gezond verstand lukt het wel. Tot 85 cm gaat gemakkelijk

En is het de normale folding of de folding spoon? Zijn twee verschillende en je noemt ovaal dus verwacht de spoon ;)

Klopt is de3 spoon.

En die steel, waar heb je die vandaan? Zoek ook nog zoiets namelijk...

Die steel heb ik tweedehands op de kop getikt, zat bij een set, dat ik op de foudraal en steel na weggegeven heb aan kids in de buurt. De steel was merkloos, zonder speciale kentekenen/markeringen, op die foam na, heel handig, meer grip. Zou best eens een oorspronkelijke witvis steel kunnen zijn. :o :D