Speedboten op het kanaal zonder versterkte oevers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

21-06-2015 11:57

Beste Karperrienden,
Had dit weekend een sessie gepland van drie dagen op een kanaal die ik regelmatig bevis in Belgie.
Vrijdag middag begonnen met vissen rond een uur of vier in de namiddag,ik had mijn hengels nog maar net gepositioneerd of de eerste speedboot melde zich al aan!?
Ik vis heer steeds onder de eigen kant...deze boot veroorzaakte zo'n waterverplaatsing dat het water tot over de steiger sloeg.(steiger staat zo'n 50cm boven het wateroppervlak uit)
Op dit kanaal zijn de oevers niet versterkt...dus mag er normaal toch maar 5km/h gevaren worden?
In totaal waren er zo'n 3speedboten actief...die gingen steeds op en af van sas naar sas(denk zo'n 3km)....dit ging maar door en door tot 20.30u....dan keerde de rust terug.
Om 21u herpositioneerde ik de hengels en het eigenlijke vissen kon beginnen :D
Vele uren later melde zich de eerste vis...een schub van 8.200kg....in de ochtend rond 7u melde zich de tweede vis....en grasser van 10.200kg...mijn eerste ooit! :lol: ....mijn dag kon niet meer stuk...dacht ik...tot...de speedboten er weer waren....rond 10u in de voormiddag waren ze er terug...dit ging de hele dag maar door en door soms eens met een tussenpose van een uur(toen dacht ik steeds het is gedaan...maar het was denk ik om bij te tanken...en als er een plezierboot kwam).
Heb toen naar de plaatselijke politie gebeld en die vroegen mij de nummers van de boten door te geven en dat ze eens zouden langs komen...heb hun dan gezegd dat deze boten geen nummers hadden...kreeg als antwoord:ja....we zullen eens langs komen. :roll:
Ik heb ze niet meer gehoord of gezien en de speedboten gingen maar door en door....soms met twee naast elkaar!
Heb hun dan eens toe geroepen of ze het leuk vonden en dat ze geen greintje respect hadden voor anderen?... op hun terugweg lachten ze mij uit en kwamen nog dichter in de kant varen...juist voor mijn hengeltoppen!...en riepen naar mij:hé loze vissertje wat ga je eraan doen misschien?....en pas maar op want als we eens stoppen zult ge wat meemaken!....we zullen u en u gerief eens in het kanaal werpen! :o
Heb het dan gisteren(Zaterdag) rond 19u maar opgegeven. :(
Kan niet zeggen dat mijn sessie 100% slecht was...maar heb geen moment van rust gekend...er is hier wel af en toe pleziervaart....maar heb hier nooit last van gehad....deze varen steeds heel traag en vragen mij soms of ik al wat gevangen heb(meestal met de Hollandse vlag...de vriendelijkste!)
Wat zou ik hier verder kunnen aan doen en waar kan ik dit verder melden?
Hoor graag van jullie!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

22-06-2015 01:37

Ik weet niet hoe de wetgeving in Belgie precies in elkaar steekt mbt de maximale snelheid op openbaar water maar in Nederland zijn slechts kleine gedeeltes waar op volle snelheid gevaren mag worden.
En dan ook alleen op wateren die groot genoeg zijn waar een groot gebied vrij gehouden kan worden zonder dat het gevaar voor andere recreanten op levert.
Ik denk dat de wetgeving in Belgie niet veel anders zal zijn en ben er van overtuigt dat het tuig met hun gedrag andere water recreanten waarschijnlijk ook in gevaar hadden kunnen brengen :evil:
Kortom politie had jou klacht mijn,s inziens serieus moeten nemen en het tuig op zijn minst moeten bekeuren.
Mocht het een volgende keer nog eens gebeuren helpt het misschien om gelijk de naam van de gene die je aan de telefoon krijgt te vragen omdat je je vorige keer niet serieus genomen voelde.
Tevens een filmpje maken van de de racers om op het bureau te kunnen laten zien.
Het niveau van dit soort gasten is vaak dusdanig laag dat aanspreken averechts werkt, dit zou ik daarom niet meer doen maar gelijk de politie bellen.
Hoeven trouwens niet altijd speedbootracers te zijn hoor..
Ik zat afgelopen maand aan de Moezel in Frankrijk te vissen toen er na acht uur nog even een lege Rijnaker op volle snelheid aan kwam,waarschijnlijk om voor sluiting de volgende sluis te bereiken.
De boeggolf kwam tot in de anderhalve mtr hoger staande bivy, de ravage laat zich raden oa de hengels uit de steunen onthaakmat de rivier in enz.
Was heel toevallig ook nog eens een Nederlandse boot(niet dus)..volgens mij uit Krimpen aan de IJsel.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-06-2015 11:44

niet naar mij luisteren..

wanneer ze eraan komen met een oud hengeltje en molen een dikke diameter drijvende lijn naar de overkant smijten,slip helemaal los en een schaar bij de hand houden voor wanneer je spoel leeg dreigt te raken en hopen dat het vast komt te zitten in hun schroef.
hopelijk breekt de breekpen en dan heb je iig voorlopig geen last van ze..

en mochten ze gaan zeiken dan is het hun eigen schuld want omdat ze zo hard varen komt je lijn omhoog door de zuiging die ze creeeren. hadden ze een normale snelheid gevaren dan kan dat niet gebeuren dus eigen schuld dikke bult.

film direct hun gedrag wanneer ze merken dat ze geen gas meer kunnen geven en hou de telefoon in je hand mochten ze gaan dreigen.bel de politie dat je ernstig bedreigd wordt en zet het filmpje direct op facebook.. dat zal ze leren! :lol:

wie weet zullen ze in het vervolg dan langzaam langs vissers varen om hun eigen materiaal te beschermen. 8)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

22-06-2015 13:40

Kan je vervolgens gaan liggen vechten, lekker ontspannend hé dat vissen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

22-06-2015 13:45

Dennis, Michel zei toch al. Niet naar hem luisteren :P :lol: haha.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

22-06-2015 16:29

Paar maanden terug had ik ook last van zo'n eikel in een speedboot. Uit ervaring weet ik dat aanspreken inderdaad niet werkt, dan gaan ze nog irritanter doen. Maar deze lul meende ook een zijslootje te moeten omlploegen waar allerlei vogels zaten te broeden. Toen ik hem daar op aansprak begon ie te dreigen met zijn pa, dat ik zeker niet wist wie dat was.

Jaren terug hadden collega vissers ook last van speedboot mannetjes. Ze gingen er eerst vandoor maar kwamen in het donker terug en voeren vier lijnen door de midden. Het vervelende is dat ze zich onaantastbaar voelen in die pokke bootjes.

Filmpje maken zou ik zeker doen. Gelukkig zijn dit soort gasten hoofdzakelijk met mooi weer actief.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-06-2015 16:47

Heb al een boel verhalen gehoord....maaar een breekpen van een speedboot laten breken met een drijvende lijn......vergeet het maar.....die speedboot heeft geen breekpen.......en je lijntje wikkeld vrolijk om zijn schroef om bervolgens te breken........een halve cm dik touw heb je meer aan.

Over de regelgeving is simpel......zelfs op wateren waar de snelheid onbeperkt is mag je geen schade aan de oevers(leeg grote golven) maken.....

Controleren is nagenoeg onmogelijk....hooguit een heterdaadje.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-06-2015 17:04

Camiel Driehuis schreef:Heb al een boel verhalen gehoord....maaar een breekpen van een speedboot laten breken met een drijvende lijn......vergeet het maar.....die speedboot heeft geen breekpen.......en je lijntje wikkeld vrolijk om zijn schroef om bervolgens te breken........een halve cm dik touw heb je meer aan.

Over de regelgeving is simpel......zelfs op wateren waar de snelheid onbeperkt is mag je geen schade aan de oevers(leeg grote golven) maken.....

Controleren is nagenoeg onmogelijk....hooguit een heterdaadje.


indien ze met een BBM varen en je bijv een zeer dikke diameter ingevette nylon gebruikt icm een paar kevlar onderlijntjes ertussen moet je een eind kunnen komen denk ik zo :wink:

en Dennis hoezo vechten?
als ze geen roeispanen bij zich hebben dan duurt het wel even voor ze bij de kant zijn. denk dat Peter gerust nog een bakkie koffie kan zetten voor hij de politie belt. :D
buiten dat ,als hij die bedreigingen filmt en gelijk doorstuurt naar een kennis via wapp bijv en de politie erbij haalt dan druipen ze snel af..

ook hoeft het geen opzet te zijn als Peter tegen de overkant aanligt op een half metertje diep en zn slip helemaal los zet dan wordt de lijn zo van zn molen getrokken door de zuiging.

maar nogmaals niet naar mij luisteren aub daar is nog nooit iemand beter van geworden :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

22-06-2015 18:12

Beste vrienden,
Alvast heel erg bedankt voor de steun...het ergste was dat ze zeker om het kwartier passeerden!
Ik vis hier al vijf jaar en heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Sommige andere recreanten vissen vanuit een sloepje of een rubberboot...als dit zo door gaat gaan er ongelukken van komen!
De stek bevind zich in een weide van familie (privé)...dus ik ga deze week nog bij alle buren langs die mijn klacht willen handtekenen...denk dat ik niet de enige ben die er last van heeft gehad!? :-?
Wie weet hebben er nog meerdere personen een opmerking /klacht hierop....of hebben meerdere personen dit gezien...en als we samenspannen komen we misschien verder... :roll:
Wat ik ook zo raar vond is dat de boten geen nr. hadden!?
Weet er soms iemand een instantie waar we met deze klacht naartoe kunnen(behalve de politie)
Hoor het graag van jullie!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-06-2015 19:05

Die buren kunnen beter ook de politie bellen.
Filmpjes op youtube, facebook en twitter helpt ook goed, liefst op het account van de gemeente, en ik zou zeker gaan kijken bij de botenhelling of je een nummerplaat van die goofies kunt vinden.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

22-06-2015 19:28

Beste Bert,
Dat is het!!!!...de volgende keer ga ik gewoon naar de botenhelling(is zo'n 5 min stappen van mijn stek) kijken en noteer hun nummerplaat...ook ga ik wat fimpjes en foto's maken en op facebook plaatsen!
De nummerplaat geef ik dan alvast door aan de politie.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-06-2015 09:41

Zullen ze het zelf ook niet snel zat zijn op dat kanaal heen en weer varen? Dat doe je toch ook niet iedere week lijkt mij?
Tja, ze zoeken nog vrijwilligers bij de whalewars! :lol:
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

23-06-2015 20:06

Beste Dennis,
Hopelijk worden ze het inderdaad vlug moe!? :roll:
Maar ik denk dat ze het op dit kanaal gemakkelijker kunnen met niet geregistreerde boten(bijna geen scheepvaart/pleziervaart)...dus valt minder op tegenover andere boten met wel een nr.
Hopelijk moet ik dit toekomend weekend niet nog eens ervaren!? :roll:
Ik ga vissen voor mijn ontspanning en het genieten van de natuur...ook kijk ik bv.graag naar de vele ijsvogeltjes en zonnende karpers...maar met de constant passerende speedboten is de ontspanning er vlug af. :cry:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-06-2015 22:00

Hoop voor je dat ze niet meer komen. Ik had jaren geleden een keer een heel vervelend ventje met een speedboot op de Brielsemaas en de dacht een keer aan de binnenkant van een paal langs te varen. Alleen daar stond een strekdam net iets onderwater. Dat was meteen gameover.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

24-06-2015 18:15

Beste Dennis,
Dat was een formidabel zicht zeker!? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-06-2015 22:55

Als ik dat gefilmd had en dan met geluid.... :lol:
Let op slagboom !
Anton van Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-04-2014 17:45

25-06-2015 17:28

Peter,

Ik weet niet exact hoe het in België zit, maar je zou kunnen proberen het te melden bij het Waterschap, of de organisatie de verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van het kanaal. Deze organisatie zal niet blij zijn met de schade aan de oevers en eventuele beschoeiingen, mogelijk heeft de beherende organisatie een calamiteitennummer waar je een "heterdaadje" door kunt geven.

Mvg Anton
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

25-06-2015 18:21

Beste Anton ,
Bedankt...heb het klachten formulier ingevuld bij de organisatie van bos en waterbeheer...nu afwachten wat hieruit gaat voortvloeien? :roll:
...Hopelijk...positief...
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-10-2015 15:55

Nog iets van vernomen Peter?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

31-10-2015 23:48

Beste Fred,
Neen ...nog steeds niets ontvangen of reactie erop gehad!.... :(
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Plaats reactie