Pen & oppervlakte vangsten mei 2015


Gebruikersavatar
michel kempers
Berichten: 96
Lid geworden op: 24-09-2009 12:55

11-05-2015 22:51

Gisteren aan de waterkant geweest met de penhengel. Verschillende stekken bevist en drie keer m'n net onder een karpertje kunnen steken. Twee kleine schubs en een pareltje van een spiegel. Totale verrassing, deze had ik nog niet gespot.
Bijlagen
1.jpg
(361.08 KiB) 3157 keer gedownload
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

11-05-2015 23:06

Wordt goed gevangen mannen. Zitten mooie vissen tussen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-05-2015 23:35

Op de korst vandaag:

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-05-2015 23:40

Gefeliciteerd allemaal met die mooie vangsten (andries, mooie schub, die buik en staart)!!!

Niet gevist, wel tijdens hond uitlaten een filmpje gemaakt van paaiende karper op een plas hierzo. De grotere vissen zwommen tegen het eiland aan met enorm lawaai, dichterbij waren het de 60-ers die paaiden. Ze trokken zich niets aan van mijn hond die door het water rende :)
Er was een man bij die maar bleef lullen, hardop ook nog. Zal kijken of ik het eens kan plaatsen na bewerking. Ben bang dat dat hardop gepraat ook op film is.....

Twijfelde om ook een paar uurtjes in de nacht te pakken maar ben veel te moe na zo'n hele dag en avond ziekenhuis.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

12-05-2015 08:23

Frenk de Gruiter schreef: dichterbij waren het de 60-ers die paaiden. Ze trokken zich niets aan van mijn hond die door het water rende :)
.


Centimeters of ponden, als het de laatste is moet je me de locatie van die plas maar PB-en :wink:

Kan me voorstellen dat het vermoeiend is en je je nachtrust nodig hebt, sterkte maar weer!

gr Andries
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

12-05-2015 09:07

Mooie vissen weer...hier gewoon weer een blank gister.
Wacht al 8 uur op überhaupt een keer aanslaan.

Gister wel wat paaiende karpers gespot in een slootje in Delft tijdens werk, blijft toch een boeiend gezicht.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

12-05-2015 09:35

De karpers zijn helemaal los aan het gaan in leidschenveen. Bij mij voor de deur lijkt het een oorlog in het water. Ze zijn wel wat vroeger dan vorig jaar volgens mij.

Mooie tijd om wateren te gaan verkennen. :-)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-05-2015 10:12

Centimeters, maar ik ken wel een drietal wateren met zestigers in ponden, Andries.
Daar paaien ze nog niet, weet ik.
Maar ja, ik penvis en vis nauwelijks statisch.
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

12-05-2015 10:15

Ferio Sterk schreef:De karpers zijn helemaal los aan het gaan in leidschenveen. Bij mij voor de deur lijkt het een oorlog in het water. Ze zijn wel wat vroeger dan vorig jaar volgens mij.

Mooie tijd om wateren te gaan verkennen. :-)


Dat idee heb ik ook (dat de karpers vroeger in het jaar los zijn dan vorig jaar).
Vorig jaar geen enkele karper weten te vangen met de pen (wel oppervlakte en statisch).
En vorige week in een tijdbestek van 1,5 uur had ik er 4, welliswaar geen giganten 2 kleinere kruiskarpertjes en 2 mooie schubkarpers maar toch.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-05-2015 12:26

Ik zag ze zaterdag voor het eerst paaien.
Even een opsomming van mijn waarnemingen:
- 2015 eerste paai gezien op 9 mei
- 2014 eerste paai gezien op 18 mei
- 2013 eerste paai gezien op 7 mei.

Gisteren waren ze in ieder geval flink bezig in de kant.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-05-2015 12:53

michel kempers schreef:Twee kleine schubs en een pareltje van een spiegel.


Mooi die kleine parel schubjes. Zie je niet vaak.
Tot nu toe zelf twee keer gevangen.

foto 18-04-2015
foto 12-09-2013
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
michel kempers
Berichten: 96
Lid geworden op: 24-09-2009 12:55

12-05-2015 22:19

Schaper Michael schreef:Mooi die kleine parel schubjes. Zie je niet vaak.
Tot nu toe zelf twee keer gevangen.

foto 18-04-2015
foto 12-09-2013


Was blij verrast, zelf nog nooit gezien (in levende lijve). Mooie vissen ook van jou!
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

15-05-2015 12:34

Gisteren deze schoonheid mogen landen. Ook te vangen bij de komende penvisdag.....

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-05-2015 14:03

Vannacht een paar uurtjes gevist van 22:30 - 02:00 uur.

Heel veel leven waser aanwezig, veel paaiende brasem met
veel gespetter. De karper laveerde er tussendoor en die vrat een deel van
het kuit weer op. Ook veel jagende snoek bij mijn dobber.
Feestmaal!
Desondanks enkele weglopers gehad op de pen/centrepin combi. Gevist met mais,
kikkererwten, pellets en brood gedompeld in Green Zing.

Vangsten: twee grote brasems op mais, de kopen zaten vol paai-uitslag.

Het was licht bewolkt, 3 graden boven nul, droog en een Noordenwind.
Ik was goed ingepakt, dus nergens last van.

Plakkaten zo groot als een hoepel van karper, maar geen interesse in wat voor aas dan
ook, helaas. Karper hapte nog aan de oppervlakte in een pompenveld,
maar met 22/00 durfde ik het toch niet aan.
Lekker gevist.
Vanmorgen weer om 07:00 uur op.....

Mooi visje, Hans, dat wordt een feestje. Waar wordt in Middelburg gevist, Hans?
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

15-05-2015 14:18

Ha Frenk,
ben ik nog niet helemaal uit. In ieder geval Veste en in verbinding staande wateren, Griffioen en Middelburcht, wellicht hele bebouwde kom Middelburg en Veerse kreek.

Deze spiegel was trouwens onderdeel van een serie van 14 schubjes en 1 volschub. Gevangen tussen 14 en 20 uur. Merendeel drijvend gevangen, wat deze sessie tot de meest productieve ooit op drijvend aas maakte. De vissen bleven maar terugkomen op de stek, waar het met drijvend aas vaak na twee of drie vangsten wel bekeken is.

grt Hans
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

15-05-2015 15:32

Heel netjes Hans.

Ik had gisteren twee spiegels op de pen met mais. Vanavond zal ik het verslag op mijn blog zetten. Van de tweede vis heb ik de dril gefilmd en die was superspannend.

Het mannetje
Afbeelding

En het vrouwtje
Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

15-05-2015 16:48

Die eerste is gaaf! (val niet op hangbuikjes). mooie nostalgische omgeving ook.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-05-2015 15:48

Jeetje Hans, wat een plaatje. De aantallen die jij vangt daar heb ik bijna een half jaar voor nodig!

vanochtend na enige twijfel toch op pad. Gelukkig achteraf. Twee zeelten, een spiegel en een schub:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

17-05-2015 12:23

Vrijdagavond even een paar plekjes voorzien van geweekt & gekookt gebroken kippenvoer, kippenmais (harder dan mais uit blik) en een blikje zoete mais (voor de extra lokgeur). Hierna één voor één de stekkies afgevist.

Na een uurtje nog geen aanbeet en ook weinig aas activiteit besloot ik om ergens anders nog wat plekjes voor te voeren aan dezelfde plas. Ik liep net aan de overkant van mijn eerste voerplek, toen ik een karper zag azen en springen.

Dus gauw weer terug sluipen en de hengel voorzichtig ingooien...de dobber stond nog niet eens goed, of hij liep al weg. De aanslag volgde en de karper spurtte weg....had het idee dat ik met een 30+ (pond) karper te maken had, zo hard vocht ie.
De karper liet zich zeker 10 minuten niet zien, waarna hij dichter naar de kant kwam. Ik dacht schepnet te water, want hij is bijna moe...

maar hij koerste recht het jonge riet in en zwom daarna de bocht om (ik viste op een landtong van een kleine baai). De karper maakte het mij flink moeilijk en ik moest mij door wat struiken en om wat bomen heen manoeuvreren om weer direct met de karper in contact te komen.

Ik kreeg de karper weer uit het riet en hij zwom weer open water op...dit was mijn kans om de molenspoel open te gooien en snel mijn schepnet te halen...gelukkig bevond de karper zich nog in open water toen ik weer contact met hem maakte. Hierna was het snel afgelopen en kon ik de sterke rakker scheppen..
Bijlagen
spiegel 15 mei 2015 verkleint.jpg
(139.43 KiB) 2673 keer gedownload
Gebruikersavatar
patrick henraath
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-03-2015 12:54
Locatie: Horst/Noord Limburg

18-05-2015 09:53

lekker dagje vissen op de plaatselijke visvijver.
onder het klaar maken van mijn hengels zag ik al dat de karpers boven in tussen de rietkragen zaten.
snel even mijn feeder hengel klaar gemaakt met een pennetje wat korrels mais eraan ,ingegooit en nog geen twee minuten verdween mijn pennetje.
echt leuk zo'n karper drillen met een medium feeder hengel het enige is het sturen naar het schepnet wat een beetje moeite koste,maar geduld is een schone zaak!
nu snel op zoek naar een leuke penhengel.
Bijlagen
IMG_0200.jpg
(208.85 KiB) 2585 keer gedownload
Elke hengel vangt vis,zoals elke vis een hengel vangt
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

23-05-2015 10:39

Gisteren met Michael op pad, hij de eerste vis, een grasser.
Mijn eerste ook:
Afbeelding

Daarna nog een spiegeltje:

Afbeelding

gr Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

23-05-2015 11:21

Was weer een topavond Andries. Leuk om die dikke grasser te zien in die prachtige polder.


Ik had gistermiddag twee karpers op de korst. Bij de 2e karper kwam mijn gezin even kijken en ze zagen voor het eerst een karper.

Afbeelding

Afbeelding


In de avond ving ik, zoals Andries al schreef, nog een grasser.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

24-05-2015 12:16

Mooie foto's Andries en Michael!

Het toeval wil dat mijn sessie gisteren ook bestond uit schubs en een grasser! (mijn eerste)
de middag begon met een enorme brasem van 62 cm, waarna er een feestje op het drijvend aas stekje ontstond. Zeker vijf grote vissen waren bezig. Ik wist het aas voor de neus van de dikste te leggen, maar helaas schoot de haak direct na de aanslag los, waardoor het feest direct werd afgelast.
Op de pen echter nog wel een mooie schub op dezelfde stek. Op stek twee mocht ik deze zware zwangere dame voorzichtig in mijn mat leggen:

Afbeelding

Vervolgens op naar stek drie. De wolken waren inmiddels verdwenen en een heldere koude nacht was in aantocht; geen goede condities dus. Op de stek zat de volgende vis al te wachten tot er weer een nieuw handje voer in het water werd gegooid. Binnen 1 minuut was het raak:

Afbeelding

Mijn eerste grasser. Bij de dril bleef de vis constant onder water en flink zwemmen tot het moment dat hij voor het eerste met de kop boven water kwam. Toen was het ineens over en kon ik hem direct scheppen. (herkent iemand dit?)
Daarna restte nog een mooie voorn, maar er werd niet meer geaasd...

Al met al een mooie middag/avond met 4 verschillende vissoorten...

grt Hans
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-05-2015 16:11

Mooie vissen, Mannen!

Toen was het ineens over en kon ik hem direct scheppen. (herkent iemand dit?)

Zeer herkenbaar, Hans. :D
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

24-05-2015 22:37

Lekker jongens :)

Hier zijn ze afgepaaid lijkt het. Vandaag met een paar maten begonnen bij een zandwinput om met brokken aan de gang te gaan. Het hele meer bleek echter bezet te zijn met tientallen duikers, dus zijn we naar een vaartje gegaan waar we enkele vissen vonden en waar ik er vlot een wist te strikken met de vlok. Hierna nog een cultuurwater bezocht waar de bezetting erg laag is en waar ze best voorzichtig waren op de brokken. Na twee gevangen vissen waren de vissen verdwenen. Hierna ben ik nog zelf een nieuw stekje afgestruind met de vlok en de korst en ze waren zeer goed te vangen. Bijna iedere vis die ik iets eetbaars toewierp toonde interesse, toch wel bijzonder. Zeker als je bedenkt dat het in verbinding staat met het eerder genoemde cultuurwater waar ze wat voorzichtiger zijn terwijl het er hemelsbreed enkele steenworpen vandaan ligt :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding