Pen & oppervlakte vangsten mei 2015


Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-05-2015 00:18

Mei is weer begonnen.
Vanavond ving ik twee brasems en een korte dikke karper. Met 9 graden vanavond begint de maand fris.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

02-05-2015 22:40

Afbeelding

Eerste vis van de maand mei.
Gebruikersavatar
Jeroen van Straalen.
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-09-2011 11:49
Locatie: Hazerswoude Dorp

03-05-2015 08:53

Mooi vis Michael ! En een leuk verhaal op je blog.

Ik was een paar dagen vrij en optimaal benut.
Wat een heerlijk weer en wat een mooie dingen heb ik beleefd.
Van kraak helder water en alles kunnen zien tot ijsvogels en uilen die je in de gaten houden wat je allemaal aan het doen bent.

Veel vis kunnen waarnemen en gelukkig gevangen.
De polder was rustig al erg veel planten groei en daardoor al moeilijk te bevissen.
Dan maar het dorp in.
Ook al veel planten maar genoeg open stukken om mooie plekken te maken.
Al snel een mooie schub aan het azen en al snel duikt de pen onder... schittert om te zien in zulk helder water. Op de kant blijkt de schub een oude beschadiging te hebben aan zn rug kon niet plaatsen van wat.
IMG_2915.JPG
(203.15 KiB) 5262 keer gedownload


Gisteren de bewoonde wereld in gegaan.
Heerlijk zo vissen om de hoek. Mooi water, druk bevist en jij komt aan met een rugzak en 1 hengel aanlopen... 3 afstandsjongens kijken me glazig aan of je zo uit de middeleeuwen komt lopen.
En jij gaat hier mee vissen zegt er 1, ehh ja.
Ze hadden nog niets gevangen behalve een kater zo te zien aan de bierflesjes die rond de tent lagen.
Het ging moeizaam 2 vissen verspeeld en steeds brasem op de stek.
Een zin dat deze maand in het visblad staat spookt ineens door mn hoofd, een worm kan je dag redden.
Al snel hangt er een dikke worm aan de haak met een rode nep made. Niet heel veel later komt de pen een mm omhoog en al snel duikt deze weg..Hangen. Wat een kracht wat een power. Na een minuut of 7 staat er ineens iemand achter me een man van in de net 70. Is dat zn hengel van die jongen uit Amsterdam vraagt hij. Verbaasd zeg ik ja. Na het bewonderen en terug zetten van de mooie schub van dik in de 20 vraag ik het hem hoe hij dat kon zien van mn hengel. Hij lacht en zegt ik heb gisteren nog een bakkie gedaan met hem in zn zaak. Ik ben oldschool en hou daarvan. Hij weet als geen ander hoe je een oldschool penhengel bouwt ik heb ze zelf ook. Die jongens snappen het niet zegt hij nog terwijl hij naar de tentjes kijkt.. Jij zet een mooie terug en ze hebben niets gemerkt....hij lacht en ik lach al snel ben ik uitgenodigd voor een bak koffie bij hem thuis. Wat een spullen wat een foto's van vangsten en wat een verhalen... Top om zo de visdagen af te sluiten....
IMG_2923.JPG
(283.63 KiB) 5262 keer gedownload
If they don't have fishing in heaven... I'm not going
seb dijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09-07-2014 13:04

03-05-2015 09:55

Op een plek waar karpers van het kanaal zich verzamelen in het voorjaar voor het snel opgewarmde water (maar 50 cm diep) en de paai. Het is hier verboden te vissen en ik weet me dan ook te beheersen totdat er enkele vissen van formaat zwemmen;)
Bijlagen
sb18p.jpg
(219.77 KiB) 5652 keer gedownload
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

03-05-2015 14:50

Gisteren een nieuw stuk geprobeerd en de sloot zal al aardig vol met vis.

Ik zag door m'n bril alleen een karperbek en zonder bril zag ik deze niet. Heel voorzichtig mijn aas een 20cm voor zijn neus laten zakken en hij duikte er gelijk op en binnen! Voor mijn gevoel was hij niet zo groot, maar eenmaal binnen bleek het toch een karper van mooi formaat te zijn!

Afbeelding

Afbeelding
René Staal
Berichten: 15
Lid geworden op: 02-04-2015 16:25

03-05-2015 18:42

Vanmiddag een uurtje geweest aan een vijver 50 meter van mijn huis waar ik in 4 jaar tijd nog nooit geweest was. Binnen 20 min was het raak. 21 pond

Uiteraard word dit vijvertje vaker bezocht ;)

Afbeelding
PR 2015

Schub: 5 stuks, zwaarste 21 pond

Zeelt: 1
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-05-2015 20:39

Gisteravond na het ziekenhuisbezoek en de hondenwandeling kreeg ik de kriebels. Vissen, het
Moet effe gebeuren.

Hengel gepakt, reel erop gezet, lijnen door de ogen, stuitje, dobber, stuitje, loodjes en ieniemienie Nash haakje.
Alvast een breekstaafje geplaatst en uit de koelkast een paar kaas blokjes meegenomen, en ook wat brood.
Voer ligt al in de auto en de rest ook, dus gaan met die banaan. In de haast vergeet ik mijn telefoon die in dit soort gevallen meestal als camera dient.

Ik zoek een bekend plekje op en jawel in het schaarse licht zie ik op enkele plekken brasem paaien. Mijn ervaring is dat karper vaak aanwezig is op zo'n plek. Brasem en zeelt paaien hier graag. De ingredienten voor het paaien zijn aanwezig.
Ik doe een broodvlok op de haak en leg de dobber in, tegen een rietstengel aan. Vijf minuten later wordt de dobber meegesleurd in alle paaigeweld. Verderop komt de dobber weer boven.
En nog twee centimeter komt omhoog van de antenne, om vervolgens de diepte ingetrokken te worden.
Ik tik aan en de vis vecht terug, maar enerverend is de dril niet. Hij laat zich naar het net meesleuren en de eerste platte is binnen, helemaal onder de paaiuitslag. Op 22/00 zou de brasem best sterk kunnen zijn, maar deze deed niet veel. De brasems gaan onverstoord verder met paaien. Kolken, staarten en een enkele karperstaart ontwaar ik in het schaarse licht van de straatverlichting.

Weer vijf minuten later weer een platte, en een sterke deze keer. Hij meet 60 cm precies. Gevangen op stek twee.
Het valt stil.
Ik verruil de vlok voor een kaasblokje en leg in. Na 30 minuten komt de pen omhoog, blijft schuin liggen en gaat weer staan, maar de pen steekt nu 4 cm boven het wateroppervlak uit.
Ineens duikt ie onder, ik sla aan en een mooie dril volgt. Enkele minuten later verschijnt een glanzende zeelt in mijn net. 63 cm. Prachtig, dik en mooi. Ik pak de vis op en de zeelt glijdt weg, het donkere water in.

Dit keer doe ik twee maiskorrels aan de haak na eerst nog een keer bijgevoerd te hebben op beide stekjes.
Tien minuten later: allemaal plakkaten rondom de dobber, maar ook kolken en brasemstaarten.
Weer tien minuten later is er niets gebeurd. Ik pak een handje voer en wil dit bij decdobber gooien maar de dobber is weg en de reel loopt. Ik pak hengel en sluit mijn duim om de reelrand. Tik, hangen!
De karper sprint weg richting een brug 10 meter verderop. Ik hef de hengel en houd de centrepin "dicht". Dit werkt en de karper keert. Hij blijft nu diep, en zoekt uitwegen, maar ik houd de karper weg van riet en takken. Na enige tijd komt ie boven, een mooie schub met een litteken van een snoekenbeet ooit.
Eenmaal op de kant water erover, snel meten: 78 cm en hij weegt 11 kilo en een klein beetje. Hop terug in het water een eindje verderop. Yessssss!
Ik blijf nog even en vang nog twee grote brasems. Ik vind het genoeg geweest. Naar huis. Het is half twee zie ik op de autoklok. Morgen om 7 uur op.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

03-05-2015 21:19

Prachtige vissen zie ik weer voorbij komen. Klasse mannen.

Mooi verhaal weer Frenk!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Jeroen van Straalen.
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-09-2011 11:49
Locatie: Hazerswoude Dorp

04-05-2015 17:15

Mooie vangsten !!!
Vandaag tussen de bedrijven door toch 2 uurtjes kunnen vinden om even een pennetje te laten zwemmen.
Al snel kwamen er 2 mooie schubs op de kant.
Bijlagen
IMG_2940.JPG
(238.63 KiB) 4956 keer gedownload
IMG_2929.JPG
(228.89 KiB) 4956 keer gedownload
If they don't have fishing in heaven... I'm not going
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

04-05-2015 21:22

Mooie vangsten allemaal!

Ik heb vanmiddag de eerste van het jaar op de vliegenlat gevangen,weliswaar geen pen of oppervlaktevangst,maar wel een echte struinvangst dus ik kan hem vast hier plaatsen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-05-2015 23:42

Mooie vissen heren. Ik blijf het bijzonder vinden op de fly

Vandaag zelf twee mooie donkere vissen mogen vangen uit helder water.

Afbeelding


De tweede had op de kieuwdeksels en rond het oog duidelijke paaipukkels.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

05-05-2015 00:34

Vandaag een bijzonder visavontuur.
in de ochtend een drietal stekken aangevoerd op een groot water waar ik vorig jaar voor het eerst ben gaan vissen. Op de eerste stek kwamen twee vissen boven. Schub 1 van krap 20 pond gevangen met drijvend aas. Ik dacht dat het wel gebeurd zou zijn , maar de tweede vis liet zich niet verjagen. Ik dacht deze ook drijvend nog te kunnen pakken, maar mijn aas was iets te veel doorweekt en begon langzaam te zinken. Het werd dus alsnog een penvangst: mooie spiegel op 15 pond. Vervolgens nog twee mooie windes gevangen .

Afbeelding


op stek twee stek twee heb ik geen stootje gehad, terwijl dit vorig jaar rond dezelfde tijd een topplek was...
Dan weer terug naar stek drie: een ondiepte met beginnende rietgroei. Aan de stengels kun je zo mooi zien of er vis aan het azen is: .. niet dus. Vreemd dacht ik, de wind zit in de goede hoek, ik had vanaf de ochtend al twee keer een handje voer gedropt, dus je zou tegen de avond toch activiteit verwachten. Ik wilde al opbreken toen er plotseling beweging in het water kwam: het gemaal werd aangezet. De vissen leken wel gewacht te hebben op dit signaal en gingen meteen aan tafel, en wat voor vissen: grote staarten kwamen tot boven het water uit, hele takken werden opzij geduwd, mijn pennetje werd wild heen en weer geslingerd door de langszwemmende karpers. De eerste echte aanbeet zorgde voor een enorme kolk, Hangen!.......aan een rietstengel….:-(
Balen want ik moest het tuigje kapot trekken…. Nog geen vijf minuten later een tweede vis, dit keer wel raak. Rustig de vis naar mijn landingsnet gedrild en dit was weer een grote! Ik heb het mooie zilveren beest één keer in volle glorie mogen zien toen de haak met een grote schub er aan losschoot...
Het was mij niet gegund vandaag dacht ik…. Ik liep weer terug naar de stek om in te pakken en weer een staart boven water! Goed nog een keertje dan. De pen liep in een rechte lijn weg. De aanslag die volgde deed zeker drie karpers op hol slaan, waarvan er één aan mijn lijn zat.
Tijdens de dril weer een vreemd moment toen een tweede karper uit het water sprong, die niet mijn vis bleek te zijn!? Uiteindelijk de vis na een minuut of vijf klaar voor het net gekregen. Nog een laatste slag richting en landingsnet en … pats de haak schiet los! Bizar genoeg had de vis precies genoeg vaart om in het landingsnet uit te komen, dus toch gevangen en gelijk een PR: 25 pond.

Afbeelding

De dag kon niet meer stuk…
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

05-05-2015 08:59

Wat een verhaal , proficiat Hans.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-05-2015 09:12

mooie vissen en prachtverhaal Hans!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

05-05-2015 09:29

Mooie vissen Jeroen en Michael.

Lekker verhaal Hans! Mooie PR schub, spiegel ook erg mooi zeg!

gr Andries
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

05-05-2015 11:53

Vanmorgen de oude splitcane maar weer eens aan het werk gezet, een mooie Flevolandse schub gevangen.
Bijlagen
wereld.JPG
(123.58 KiB) 5170 keer gedownload
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

05-05-2015 12:03

Mooi hoor , zowel de vis als de hengelset.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

05-05-2015 13:44

Lekker verhaal Hans en gefeliciteerd. Het gedrag van naast elkaar blijven, springen en flinke staarten op je stek is typerend voor deze tijd. Bij ons paaien ze al flink en zijn ze niet geïnteresseerd in wat ik ook aanbied. Frustrerend.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

05-05-2015 13:59

Hahaha ze hebben je door Michael :wink: :wink:
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-05-2015 20:13

Mooi he splitcane? Ziet er mooi uit Theo!
goed bezig Hans.

Hier heb ik vanmiddag op 1 plek karper zien verzamelen tijdens hond uitlaten buiten het dorp.
Nog niet paaien.
Wel brasem die aan het paaieN is en de karper die zich tegoed doet aan de kuit.

Morgen kijken of de karper al paait. Helaas geen tijd om te vissen.......
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

05-05-2015 23:18

Vanavond na t noodweer toch maar even op pad gegaan en een nieuwe stek geprobeerd bij een gemaal aan de Groningse boezem. Toen ik geïnstalleerd was was het gemaal net klaar met lozen. Een uurtje later een mooie opsteker en hangen. Volgens mij nog een 2e vis gemist, deze stek ga ik dus vaker bezoeken :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

07-05-2015 21:01

Vandaag een spiegeltje gevangen. Daarvoor een zeelt verspeeld helaas.
Veel wind op de kant maar redelijk weinig activiteit overal viel mij op.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-05-2015 09:32

Twee vissen, de bovenste 's nachts op 8 mei en de onderste 's nachts op 7 mei
Bijlagen
8 mei.png
karper 8 mei
(472.54 KiB) 4358 keer gedownload
7 mei.png
Karper 7 mei
(303.75 KiB) 4358 keer gedownload
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

08-05-2015 09:55

Mooie spiegel Michael!

@Frenk; en 's nachts en met de centerpin! Bovenste vis heeft een mooie knik achter de kop, edelschub?

gr Andries
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-05-2015 11:50

Klopt! En nog een grassert waarna mijn Nash Dwarf net het begaf op het spreidblok terwijl ik de schepnet armen vast had.
Nog nooit meegemaakt.
Bijlagen
kapot nash dwarf net 1.png
(350.8 KiB) 4316 keer gedownload