Pen & oppervlakte vangsten april 2015


Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-04-2015 02:54

Een mooi verjaardagskadootje. 's Nachts met de pen vissen is wat mij rest op dit moment.
Ik volg het voorbeeld van Andries, maar helaas meer uit noodzaak. Omdat ik dit echter wel leuk vind
zal ik dat in de toekomst toch ook vaker doen.

Begonnen om 23:30 uur, voeren, lopen zoeken, van stek naar stek. Begonnen met nep maden, daarna kikkererwten, en toen overgestapt op een blokje kaas (sidehooking). 00:05: Appje van mijn zus: "Gefeliciteerd!".
Verder: Geen stoot, geen vis op speldvisjes na.

Ik loop door naar een duiker waar ik niet gevoerd heb, deze duiker was nl ver van mijn voerstekken vandaan. Ik voer een laatste beetje voer dat ik nog over heb, en loop eerst even rond. Kolkjes zie ik van een afstand. Vlakbij de duiker. Ik loop naar de hengel, leg de dobber vóór de duiker en wacht zittend op de onthaakmat af. Ook hier kleine speldvisjes die met de dobber spelen. De dobber wordt weggetikt door de visjes, maar dit is geen speldvisje. De dobber verschuift iets, komt iets omhoog (paar mm) en gaat schuin staan.
Tik, hangen! De vis trekt direct de duiker in en ik moet aardig kracht zetten om de vis niet verder te laten zwemmen.

Ik voel de lijn schaven tegen de bovenkant van de duiker, want het water staat hoog, tot de rand van de duiker. Duim op de spoel van de Centrepin, top onder water en de vis wordt gekeerd. De vis zwemt het vrije water op en herhaalt de actie duiker inzwemmen, keren, eruit zwemmen, vrije water opzoeken drie keer. Nu wordt ie moe, de carbonhengel staat krom en dirigeert de vis richting net.
Eenmaal op de kant, op de mat, onthaken (perfect in onderlip gehaakt).
Camera gepakt, foto..... accu leeg. Telefoon dan maar, helaas bewogen zie ik achteraf, want ik glij weg op de schuine kant. Maar de vis is er!
Vrij laten en dit is de bewogen foto dan. Een kadootje :)
Bijlagen
verjaardagskadootje 57 cm 6 april.png
Een verjaardagskadootje op 6 april
(788.87 KiB) 4497 keer gedownload
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

06-04-2015 08:53

Van harte Frenk, dat nachtvissen met de pen heeft iets, kijk maar uit voor je het weet loop je met regelmaat een nachtje met vriend centerpin en een breekstaafje rond :)

gr Andries
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

06-04-2015 10:16

Dubbel van harte Frenk , met zowel je verjaardag als vis.
Mooi man!
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

06-04-2015 11:59

Mooie vis, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en de vangst van deze vis :)
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

06-04-2015 16:11

Leuk Frenk en gefeliciteerd
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

06-04-2015 17:43

Gefeliciteerd Frenk, een leuk cadeutje een vis die het je lastig maakt, en dan ook nog met de pin
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

06-04-2015 20:15

Gefeliciteerd Frenk!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

07-04-2015 00:41

Lekker Frenk! En gefeliciteerd :)

Dit weekend was het weekend van verspelen voor mij helaas..zaterdag kreeg ik er een op die zijn kont direct tussen de palen knalde, en later opeens weer een spiegel die hier in de polder al dun gezaaid die vlak nadat ik hem gezien had losschoot. Gisteren nog eens terug en gevist voor een mooi uitstromend duikertje, lekker troebel en het rook gewoon naar vis. Opsteker, aanslag, er komt een schubkarper boven eeennn...los! Vandaag bleef het bij vier zeer curieuze aanbeten en even zoveel misslagen. Ik vermoedde zeelt, het blijft toch gek dat je pen opsteekt, wegloopt, je lijn strak loopt en je toch een gat in de lucht slaat..

Anyway, volgend weekend weer op voor de herkansing.
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

07-04-2015 08:11

Hey Robert jammer.
Als ik vragen mag, vis je met 1 loodje waar alles op zinkt of met een loodverdeling van meerdere loodjes?
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

07-04-2015 15:20

Hey Robert,

Ik zag je 1,5 week terug nog in Grunnnn (ik twijfelde of jij het was, later werd je naam omgeroepen... toe pas wist ik het zeker). Al een hengeltje uitgegooid hier in de stad of nog geen tijd voor gehad?

groet,
René Staal
Berichten: 15
Lid geworden op: 02-04-2015 16:25

07-04-2015 21:31

Vanmiddag de eerste op de pen :)

Afbeelding
PR 2015

Schub: 5 stuks, zwaarste 21 pond

Zeelt: 1
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-04-2015 08:47

Iedereen mooie vangsten en verhalen mannen.

Ook ik ben weer aan het pennen geslagen aangezien het roofvisseizoen gesloten is.
Beetje een vreemde start van het voorjaar, koud water en over het algemeen nog erg troebel en dat heeft niet mijn voorkeur.
Zondag in de polder begonnen maar het was kouder dan verwacht en bespeurde geen teken van leven, had het er niet naar m'n zin dus wegwezen.
Heb een nieuwe penset aangeschaft en die is redelijk afwijkend, een Century Armalite 1,5lb afgebouwd als reelhengel met een Abu C4 en gevlochten lijn.
Moet er nog wel wat ervaring in krijgen dus besloten om voorlopig de polder de polder te laten en eerst wat putjes te bezoeken, normaal ben ik daar niet zo van maar in het voorjaar is het vaak nog wel redelijk rustig.

Wat gevoerd met hennep, tarwe en blikmais en binnen 5 min een kleine schubbemans, formaatje net drooghouden en aftikken.
Drillen was leuk, de hengel boog schitterend en de tweede schubbemans wist nog aardig wat meters van de spoel te trekken ook, vis van rond de 10pond.
Geruisloos drillen erg apart en al met al geeft het toch een hele nieuwe dimensie aan het penvissen erg bijzonder vind ik zelf.
Werpen is haast niet te doen maar veel verder als de top vis ik toch haast nooit.

Ik vang nog wat schubjes er bij en val daarna bijna om van verbazing, er schuifelt een dikke grasbak voorbij meter+ waar komt dat beest opeens vandaan.
Blijkt dat de vereniging hem heeft uitgezet om de lelies wat in toom te houden.
Staat hoog op m'n verlanglijstje jammer dat ik hem dan daar tegenkom........

Maandag een ander putje opgezocht, gemiddelde gewicht ligt er wat hoger en het vissen is er ook wat lastiger.
Zie onder het lopen meteen een bellenplakaat maar was iets te rumoerig tijdens het optuigen ben ik bang.
2 stekjes aangevoerd tussen het riet en al vrij snel zie ik wat beweging.
Het gaat erg traag en duurt minstens een kwartier voordat ik toch de pen weg zie lopen, sla aan en hangen.
Ik zie een mooie schubbemans in winterkleed meteen bovenkomen, standje wintermodus stond nog aan want hij deed nog niet zoveel.
Lentekriebels kwamen echter zo los wat ik eigenlijk ook wel verwachtte en daar ging ie.
Geen lange runs maar lekker sloom tussen de rieten door moeten drillen, je wint wat je verliest wat een heerlijke dril en het materiaal wordt meteen goed getest.
Dan kan ik hem toch scheppen en een bijzonder fraaie schubbemans is even voor mij, erg mooie rode punten op de vinnen en een fraaie glans er over.
P1030179.JPG
(51.66 KiB) 4017 keer gedownload

Andere stekje zie ik ook meteen beweging, leg de pen er bij maar de worp is niet 100% dus haal op BAM knalt er een snoekje uit het riet er op die dus ook maar afgetikt.
Helaas wel wat rumoer gehad op de stek, het was dan ook mooi geweest en ging aan het Paasdiner.

Gister vanuit het werk terug naar hetzelfde putje, weer 2 plekjes maar geen stootje gezien, niks noppes nada.
Trouwens wel wat meerkoeten die de ene na de andere boilie omhoog trokken, kapot gevoerd en bedankt en wegwezen hier.
Ander putje dan maar aangezien het nog zo lekker weer was.
Daar liep het weer gestaag door met kleine schubjes, vanaf de overkant komt een Pool aangelopen die zag me drillen.
Hij vond het allemaal maar wat interessant en vroeg in goed Engels de oren van me kop.
Meneer had z'n eerste vis gevangen, een klein snoekje en aangezien z'n rugzak leeg was geloofde ik wel in z'n beste bedoelingen.

We gaan verkassen en hij stelt voor om een deel van m'n spullen te dragen en de eerste Caddypool is geboren. Wat een luxe. :D
Op het stekje aangekomen zie ik meteen iets azen gooi nog wat marijuanaseed, leg m'n pennetje er bij en zie dat het een riante vis is, 2 tellen erna hé dat is een koi en nog 2 tellen BAM hangen.
Flauwe dril vooral onder de top maar nog wel een paar korte runs en even later schept de Pool hem vakkundig om daarna wat foto's te schieten.
Net geen 20pond en een erg apart geval dat een fraaie foto oplevert.
P1030182.JPG
(93.37 KiB) 4017 keer gedownload

P1030185.JPG
(45.08 KiB) 4017 keer gedownload

Vanavond toch een ander deel van de polder bevissen, een stuk waar het water wel helder blijft maar helaas langs een drukke snelweg ligt, oordoppen mee dus.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-04-2015 11:08

Mooie vis Renee!
Cees goed bezig, lekker aan het vangen in de polder en op de plasjes :)
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

12-04-2015 02:01

Ook mijn 1e vis v/h jaar op de penhengel:

http://imgur.com/V5boPZO
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

12-04-2015 11:14

Een schitterende spiegelkarper van 17 pond, ik heb de foto ingestuurd naar de karpercommisie van de HSVL uit Lelystad en na vergelijking met de uitzet foto's, blijkt het om een in 2011 uitgezette project spiegelkarper te gaan, van 2200 gram
Bijlagen
skp 17 - kopie.JPG
(72.22 KiB) 4231 keer gedownload
Gebruikersavatar
Gijs Warnaar
Berichten: 21
Lid geworden op: 10-03-2015 22:00
Locatie: Den Haag

12-04-2015 15:23

Vanochtend heb ik even een kleine twee uurtjes kunnen vissen. Het was het eerste uur helemaal niks en ik zat met mais op de hair. Ik besloot 2 crab pallets erbij te doen en vlak onder de kant te gaan vissen. Binnen 5 minuten was het raak. Leuke spiegel van p/m 10 pond. Hij gaf goed tegengas en mijn hengel ging echt zo krom als een hoepel.
Bijlagen
DSC_3215.jpg
(206.77 KiB) 4187 keer gedownload
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

13-04-2015 10:24

Gisteren 2 visjes van rond de 15p op 40cm water :D Grappig om te zien hoe die beesten je voerstek kunnen besluipen, beide keren kwam de aanbeet als een verrassing terwijl er amper water stond...
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

14-04-2015 00:10

Vandaag langs de supermarkt om paneermeel tarwebloem en een blik katten brokken te halen.
De gehaalde ingredienten in goede verhouding mengen en kneden.
Gewapend met een karper hengel en een soepel gekneed deeg lekker een paar uurtjes pen vissen.
Lekker veel activiteit een ruisvoorn en een blij.
Een paar keer wild opgeslagen op een opsteker waar ik toch wel het vermoeden had dat dit karper moet zijn geweest. In het koude gras zitten had ik het na een paar uur wel bekeken.
Ik denk dat de kans op een vis groter word met een kleiner haakje de hengel scherp in de hand.
Net zoals het vissen op aas vis voor de snoekbaars vissen.
Dus dan word het tikken op kleine opstekertjes dat ga ik in ieder geval proberen.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

14-04-2015 09:22

Gistermiddag in een Zoetermeerse achterpolder een mooie karper gevangen.

Afbeelding

Ik zag er ook nog een ijsvogeltje heen en weer vliegen.


In de avond de polder van Bleiswijk in gegaan en daar 2 dikke brasems gevangen van 6 pond!
Hier ook nog een haas en een uil gezien die beide op nog geen 10 meter van mij bleven zitten een tijdje.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

14-04-2015 09:39

Mooie vissen Michael!

Pas wel op met uilen, die willen nog wel eens in je nek graaien..
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

14-04-2015 09:51

Mooi Michael, mooie vis en wat een slappe zeg ffft.
En ja pas op met uilen hier in purmerend hadden we een echte terror oehoe bbbrrrrr.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

14-04-2015 15:56

Hmmm.. Het is 17 graden hier.. Ik ga vanavond even kijken of ik er eentje van de oppervlakte kan plukken!
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

14-04-2015 20:22

Lekker in het zonnetje vanmiddag even er op uit geweest en mijn eerste voor 2015 is binnen!

Ben er heel blij mee, zeker gezien dit voor mijn nieuwe avontuur met de pen de grootste is! :lol:


Afbeelding
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

15-04-2015 10:28

Nice Marc!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

15-04-2015 11:10

Mooie vis Marc en veel plezier met je nieuwe avonturen als penvisser.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen