BoilieMeister


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-03-2015 02:32

Mark, las net je laatste post, maar ik had al wat op papier gezet, dus daar kom ik straks nog even op terug.

Inderdaad, eiwitten zijn eiwitten en het maakt niks uit of die nou uit plantaardig of dierlijk materiaal komen. De industrie b.v. is momenteel al bijna zo ver, dat er helemaal geen dierlijke eiwitten meer nodig zijn in visvoer. Een attractor (smaak) er in en vreten maar!
Wat is trouwens een hoogwaardige boilie? Een bol met veel vismeel, veel melkeiwitten of veel soja-isolaat , of b.v. een combinatie van die drie? Eiwitten zijn nog altijd het toverwoord in de karpervisserij. Punt is, de karpers waar wij op vissen, hebben helemaal niet zo veel eiwitten nodig, wat dat betreft had Evert het nog niet zo slecht gezien.
Ik weet niet met wat voor bol jij viste op dat circuitwater, was het dressuur doorbrekend (langdurig voorvoeren), of lag het aan iets anders? Dat vissen voedselvoorkeuren hebben (en dat kan per water verschillen), daar geloof ik wel degelijk in.

Waarom vist bijna iedereen met boilies? omdat ze breed inzetbaar zijn en de meeste jongere vissers niks anders kennen, zeg maar de boilie generatie.
Een bol is vis technisch gezien natuurlijk ideaal, maar vis ik één hengel met de pen (met b.v. particles) en de andere statisch met een bol, waar vang ik dan de meeste vissen op?

De nieuwste mode is, waar, wanneer en hoe zet je je aas in. Allemaal leuk en aardig en als je 24 uur per dag aan het water zit, kan je misschien ook nog iets ontdekken, maar dan nog.

Slechte bollen bestaan niet?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-03-2015 02:51

Mark,

Jouw post heeft we wel aan het denken gezet!
Misschien wordt het tijd dat we weer eens naar alternatieve aassoorten gaan kijken.
Doet me denken aan een uitspraak van Daaf Wolters: boilies zijn een compromis.
Kom er nog op terug.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-03-2015 02:56

Hilco Meijer schreef: maar vis ik één hengel met de pen (met b.v. particles) en de andere statisch met een bol, waar vang ik dan de meeste vissen op?

Meestal met de pen, maar dat zijn ook vaak de kleinere vissen, bovendien hou je dat niet 24/7 vol.

Hilco Meijer schreef: De nieuwste mode is, waar, wanneer en hoe zet je je aas in.

Helemaal niet nieuw, dat heet 'kunnen vissen'.

Hilco Meijer schreef: Slechte bollen bestaan niet?

Je hebt bollen waarmee je bijna overal vis vangt en bollen waarmee je bijna nergens vis vangt.

Waarmee we weer op
Hilco Meijer schreef: waar, wanneer en hoe zet je je aas in.

terecht komen, denk aan de rivierbollen van Rick
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-03-2015 03:09

Jezus Bert, wat ben je snel!

Ben je naar de snoepwinkel geweest?

Die rivierbollen, daar heb ik toch wel wat twijfel.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

13-03-2015 04:12

Hilco Meijer schreef:Ik weet niet met wat voor bol jij viste op dat circuitwater, was het dressuur doorbrekend (langdurig voorvoeren), of lag het aan iets anders? Dat vissen voedselvoorkeuren hebben (en dat kan per water verschillen), daar geloof ik wel degelijk in.


Zoals eerder vermeld heb ik op alle vlakken geprobeerd dressuur doorbrekend bezig te zijn en de combinatie van al die factoren bij elkaar was destijds een groot succes.
Allereerst het aas, het ging hier om zoete boilies van I-carp die Henk uit zijn gamma haalde,.
We konden daarom een grote hoeveelheid voor een dump prijs overnemen.
Het ging hier om een mix van 24 mm en 15 mm boilies, deze boilies werden stuk voor stuk gehalveerd of de zijkantjes schilde ik er af, dan een nacht weken in een emmer met water 3 dagen voeren zo een 2,5 a 3,5 kilo versprijd over een grote oppervlakte.
Er werd gevist vanaf een kant waar nog niet eerder vanaf gevist was en de dan niet naar de reguliere stekken(taluds, rietkragen) maar na de eerste sessie viel al op dat alle aanbeten van de verre hengels kwamen.
Daarna alleen nog heel ver tot het midden van het water gevoerd en gevist.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

13-03-2015 10:39

Hilco Meijer schreef:Mark,

Jouw post heeft we wel aan het denken gezet!
Misschien wordt het tijd dat we weer eens naar alternatieve aassoorten gaan kijken.
Doet me denken aan een uitspraak van Daaf Wolters: boilies zijn een compromis.
Kom er nog op terug.



Liep net door een natuurwinkel, flesje hennepolie meegenomen.....maar ik zag daar toch wel hele mooie peulvruchten. Reuze witte bonen, mooi haakaasje, speel je de witvis mooi mee weg ;)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-03-2015 11:48

Zullen wel Lima beans zijn, die kan je ook kopen bij de A.H. aan het Kiryat Ono plein.
Leuk spul!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-03-2015 18:43

Hilco Meijer schreef:Jezus Bert, wat ben je snel!

Ben je naar de snoepwinkel geweest?

Die rivierbollen, daar heb ik toch wel wat twijfel.


Wel voor op de rivier he :D
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-03-2015 20:40

Boilies zijn niet meer weg te denken uit het aas assortiment van de karpervisser. Samen met de vistechnieken die erbij horen. Maar er wordt nu al vele jaren voornamelijk met boilies gevist op de meeste wateren, dus kan het soms voorkomen dat de karper die ronde knikkers laat voor wat het is. Alternatieve aassoorten zijn er zat, en dat is leuk, want dan is er weer wat uit te testen. Het doet me denken aan het pre-boilie tijdperk, toen er ook een dergelijke situatie bestond. De meeste karpervissers gebruikten toen aardappel, brood of maïs als aas. Zo heb ik toen ergens op vakantie een putje leeggevist met trouvitdeeg, terwijl de andere vissers daar met hun aardappels en brood zowat niets vingen.
Op den duur ontdekten ook andere vissers dit ranzig riekend goedje en liepen de vangsten terug. Een vissers behoort dan zijn trukendoos te openen en met iets anders op de proppen te komen. Ik kan me van een keer herinneren dat ik een restje gekookte spaghetti had meegenomen naar de waterkant. In die tijd voerde ik soms etensrestjes op mijn stek. Het trouvitdeeg werd met argwaan genomen, dus als afwisseling kneedde ik eens wat van die witte deegwaren door de aasbal. Het resultaat deed denken aan een soort koekjesmonster met enorme snorharen. Het resultaat was in ieder geval opmerkelijk: de karpers vlogen erop af als gekken.

In die tijd gebruikte ik vaak blokjes smack (lunsworst uit blik) in het prille voorjaar. Op de een of andere manier werd dat eerder gepakt dan de andere standaard aasjes uit die tijd.
Met bonen heb ik in het voorjaar ook goede resultaten geboekt. Persoonlijk vond ik de kievietsbonen erg goed scoren, maar ook de black eyes doen het altijd goed. Die limabonen worden ook wel boterbonen (butterbeans) genoemd. Eigenlijk zijn het extreem grote haricots. Ze zitten barstensvol vitaminen en mineralen, zo erg veel dat ze alleen nog maar in natuurvoedingswinkels verkocht mogen worden. Nee, ik heb er geen ervaring mee, misschien toch eens proberen.

Als ik in het voorjaar ga struinen maak ik wel eens mijn eigen partikels. Van kattenbokboiliemix knip ik dan minikussentjes en kook deze. Na een paar dagen op de plekken gestrooid te hebben was het dan een waar feest om de schuimplakkaten te zien bij aankomst.
Ik hoorde pas van iemand die met struinen altijd met boilies voerde, waarna hij er met een maïskorrel en een worm aan de haak op viste. Misschien ook maar eens proberen.

Nog een tip: gefrituurde boilie (pop up)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

13-03-2015 21:30

Je merkt gewoon dat de nieuwe lichting karpervissers niet beter weten om karper te vangen met boilies..Tevens wordt het materiaal erop af gestemd (piepers,werppijp enz)...Ik denk als je die vissers een zak bonen in de handen duwt, dat ze niet weten wat ze ermee moeten ;) laat staan hoe ze pennen moeten :)

Doe je voordeel ermee. Koop een zak 20 kg tijgers en een zak 20 kilo hennep. Goedkoper dan boiliemeister. En in combi weet je zeker dat je heel goed zal gaan vangen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-03-2015 22:48

Ik heb ook geen pen hengel dries,of een stalk hengel,ik pen ook nooit omdat ik het simpel weg geen donder aan vind.
Ik pak liever een broodkorst,mooiste wat er is.pinda's tijgernoten hennep en dergelijke zou ik persoonlijk niet weg kunnen denken in mijn visserij,bijna al mijn topvissen komen van de partikels af ook nog is.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

13-03-2015 23:10

Maar als t zou moeten, kun jij heel goed pennen Rik dat is het verschil met tegen woordig ;)

Over broodkorsten en hondebrokken maar te zwijgen :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-03-2015 00:03

Het verschil zit hem denk ik bij velen in de opvoeding van vaders die vist,of vriendjes onder elkaar uit eigen onderzoek erop trekken.Ik werd geboren haast met een hengel in de hand,ben echt oldskool begonnen met bamboe,heb in kraakheldere singels zoveel karper verspilt aan dat hengeltje dat paps het tijd vond voor het betere werk,samen met de korst erop uit tussen pap zijn benen in zittend en wachtend zonder haast adem te halen op de JAA in me oor die aangaf nu slaan.of dat je als 14 jarige in de boekjes kijkt en dood gegooid word met monster vissen gevangen op wonderboilies op een betaalput zoals Rainbow lake,denk ik hoor....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2015 01:34

Hilco Meijer schreef:Mark,

Jouw post heeft we wel aan het denken gezet!
Misschien wordt het tijd dat we weer eens naar alternatieve aassoorten gaan kijken.
Doet me denken aan een uitspraak van Daaf Wolters: boilies zijn een compromis.
Kom er nog op terug.


Waar ik eigenlijk aan zit te denken is een combi van twee particles. Als je b.v. met grote hoeveelheden kippenmaïs voert kan de boel ook snel stilvallen (o.k. misschien minder op de rivier i.v.m. concurrentie van andere vissoorten). Denk dat het komt, omdat het te eenzijdig is (te veel koolhydraten). Net zoals de bollen van onze grote vriend.

Gebruik je één particle met redelijk wat eiwitten, bijna geen vet en veel koolhydraten in combinatie met een particle met veel vet, redelijk wat eiwitten en heel weinig koolhydraten, dan is het voor een vis mogelijk veel interessanter. Lijkt een beetje op ons bordje met aardappelen, vlees en jus. En dat lusten wij bijna elke dag toch?

Als je peulvruchten, met b.v. pinda’s of hennep combineert kan je heel simpel een heel goede voedingswaarde bereiken en blijft ie beide misschien veel langer eten. Hij moet natuurlijk wel de tijd krijgen om die link te leggen, dat ie het kan, dat geloof ik zeker (zelfselectie).
5, 2,5, 1,5.

Zou die peulvruchten wel wat opleuken en één nemen die heel veel vocht opneemt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2015 02:24

Humor!

Heb net even globaal mijn bordje aardappelen, groente, vlees en vet op de macronutrienten berekend.
Komt heel dicht in de buurt van de bovenstaande verhoudingen!

Toeval?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-03-2015 02:33

Ik heb het al eens eerder gezegd en ten overvloede nog maar eens opnieuw.
Als je voert, en dan bedoel ik niet 2 keer maar langdurig op een vaste plek dan is het doel om vis telkens terug te laten keren op die plek, niet om ze aan een bepaalde boilie te laten wennen.
Het is dan veel beter om gevarieerd te voeren, er ligt wel regelmatig voer maar ze kunnen niet een bepaald soort gaan associëren met gevaar. Je vermijd ook dat het te eenzijdig wordt waardoor ze niet terugkomen.
Vissen waarmee je voert is prima als je 2 of 3 keer voor voert, maar op een vaste stek voer ik met van alles en vis ik met een bol met een goeie instant response. Ik heb er met het andere voer al voor gezorgd dat mijn plek vaak bezocht wordt waardoor mijn kans op vis vangen flink toeneemt.

Houd je nog wel het probleem van stek dressuur over, maar dat is een kwestie van de boel niet te veel onder druk zetten en variëren met aas en aas presentatie.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

14-03-2015 02:45

Hilco Meijer schreef:Als je peulvruchten, met b.v. pinda’s of hennep combineert kan je heel simpel een heel goede voedingswaarde bereiken en blijft ie beide misschien veel langer eten.


Klopt helemaal Hilco, hennep in combinatie met pinda,s kun je ze helemaal gek mee krijgen maar ook in combinatie maples kan goed werken.
Het enigste nadeel van deze combinatie is dat je niet alleen de karper er gek mee maakt. :oops:
Vroeger veel gedaan gewoon s,nachts met boilies vissen, je was dan blij met een paar vissen.Maar s,morgens vroeg ging ik dan even een emmertje hennep/pinda,s voeren op een vergeten plekje om een uurtje later weer terug te keren.
Is me regelmatig gebeurd dat ik nog in de dubbele cijfers huiswaarts keerde, daar waar menig visser blij was met een paar vissen op een weekend vissen.
Om de vissen gek te krijgen kun je trouwens best stevig voeren, ik denk dat ik dan ook makkelijk tegen de 10 kg verbruikte.(na elke vangst gelijk weer stevig bijvoeren)
Ik heb het de laatste jaren niet eigenlijk niet meer zo uit geprobeerd omdat ik niet meer zo happig ben om grote hoeveelheden te vangen maar nu ik er zo weer over nadenk ga ik het voor het komende seizoen zeker weer eens toepassen..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2015 03:19

bert kamp schreef:Ik heb het al eens eerder gezegd en ten overvloede nog maar eens opnieuw.
Als je voert, en dan bedoel ik niet 2 keer maar langdurig op een vaste plek dan is het doel om vis telkens terug te laten keren op die plek, niet om ze aan een bepaalde boilie te laten wennen.
Het is dan veel beter om gevarieerd te voeren, er ligt wel regelmatig voer maar ze kunnen niet een bepaald soort gaan associëren met gevaar. Je vermijd ook dat het te eenzijdig wordt waardoor ze niet terugkomen.
Vissen waarmee je voert is prima als je 2 of 3 keer voor voert, maar op een vaste stek voer ik met van alles en vis ik met een bol met een goeie instant response. Ik heb er met het andere voer al voor gezorgd dat mijn plek vaak bezocht wordt waardoor mijn kans op vis vangen flink toeneemt.

Houd je nog wel het probleem van stek dressuur over, maar dat is een kwestie van de boel niet te veel onder druk zetten en variëren met aas en aas presentatie.


Bert, iedereen is niet zo snel als jou.

Is out of the box en je hebt denk ik gelijk!
Als je voer ook nog eens de juiste verhouding heeft qua voedingswaarde en we hebben nog een extra voordeel?
Als je met van alles voert, i.p.v. maar twee componenten, gaat ie mogelijk bepaalde dingen niet eten (preferentie)? Ik wil namelijk niet met een bol vissen, maar met één van de twee componenten.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2015 03:42

mark bres schreef:
Klopt helemaal Hilco, hennep in combinatie met pinda,s kun je ze helemaal gek mee krijgen maar ook in combinatie maples kan goed werken.
Het enigste nadeel van deze combinatie is dat je niet alleen de karper er gek mee maakt. :oops:
Vroeger veel gedaan gewoon s,nachts met boilies vissen, je was dan blij met een paar vissen.Maar s,morgens vroeg ging ik dan even een emmertje hennep/pinda,s voeren op een vergeten plekje om een uurtje later weer terug te keren.
Is me regelmatig gebeurd dat ik nog in de dubbele cijfers huiswaarts keerde, daar waar menig visser blij was met een paar vissen op een weekend vissen.
Om de vissen gek te krijgen kun je trouwens best stevig voeren, ik denk dat ik dan ook makkelijk tegen de 10 kg verbruikte.(na elke vangst gelijk weer stevig bijvoeren)
Ik heb het de laatste jaren niet eigenlijk niet meer zo uit geprobeerd omdat ik niet meer zo happig ben om grote hoeveelheden te vangen maar nu ik er zo weer over nadenk ga ik het voor het komende seizoen zeker weer eens toepassen..


Mark,

Ik heb het nou over de langere termijn.

Wat jij beschrijft doe ik vaak met mijn penvisserij. Om vijf uur ‘s middags een kilo in het water gooien en een paar uurtjes later vissen, heb je vaak binnen vijf minuten een aanbeet.
En inderdaad een kilo is zo maar weg, zien eten doet eten en dan heb ik het niet alleen over karper natuurlijk.

Gaat in dit geval over de combi van eiwitten, vetten en koolhydraten, in zeg maar de juiste verhouding voor een volwassen karper. Dus dat ie blijft terug komen op je aas.
Ik weet het, het is puur theorie.
Als je 75 % peulvruchten combineert met 25 % hennep, of pinda’s zit je precies goed.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

14-03-2015 05:01

Ik vond het ook al een beetje vreemd gezien jou inbreng hier dat jij hier niet bekend mee zou zijn.
De verhouding pinda hennep was trouwens iets van 4/5 hennep en 1/5 deel pinda,s of mapples.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-03-2015 14:14

Waar ik eigenlijk aan zit te denken is een combi van twee particles. .


Daar kan ik wel in mee gaan Hilco. Ik heb wel eens gehoord dat arme mensen in Zuid Amerika toch afwisselend kunnen eten door de ene dag bonen met maïs te eten, en de andere dag maïs met bonen. Die combinatie is goed omdat ontbrekende aminozuren van de maïs door die van bonen worden aangevuld.

Uit de tijd dat ik vegetarisch at weet ik nog dat niet-vleeseters met klem aangeraden werden om peulvruchten te combineren met granen in een maaltijd. Op die manier kreeg je dan alsnog een compleet pakket aan aminozuren binnen.
Zelf at ik vaak rijst met linzen, maar ook boekweit en adukiboontjes. Gierst met kikkererwten.
Voor de karpervisserij zou iets dergelijks kunnen gelden. Je ziet ook wel vissers een hele maaltijdsoep fabriceren van diverse zaden,bonen, tijgers en pellets. Dan zit je altijd goed, zou de gedachtengang kunnen zijn.

Een andere manier om de voedingswaarde van diverse partikels te verbeteren is ze te laten ontkiemen. Daar heeft Maddocks destijds in Carp Fever al over geschreven. Vooral kikkererwten zien er aantrekkelijker door uit als er een kiem uitsteekt, alsof het een kikkervisje wordt.
Het is alleen bewerkelijker dan alleen weken en koken, maar de vissen zullen doorkrijgen dat de boel beter verteerbaar is. Zelf heb ik nog geen ervaring hiermee, maar nu we het er over hebben ga ik het toch eens uittesten.

https://www.henkor.co.za/quest-baits/images/articles/BaitQuest_CW203_P4-6.pdf

Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

18-03-2015 19:32

Nou ik heb 2 kg 19mm bollen gekocht en 3kg 15mm,... Ik kan je zeggen die dingen zijn kneiter hard niet normal meer.
Wat mee ook op viel is dat in de 15mm zakken ook gewoon 19mm bollen zitten,.. Vreemde zaak en hoort niet.

Maar nogmaals ze zijn fucking hard en niet mee te vissen het is gewoon oude rommel dus echt NIET KOPEN dat is een feit.

Oja ik had de hennep vanille....

Je ben dus gewaarschuwd.
Oja joh!!!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

18-03-2015 20:52

R de Winter schreef:Nou ik heb 2 kg 19mm bollen gekocht en 3kg 15mm,... Ik kan je zeggen die dingen zijn kneiter hard niet normal meer.
Wat mee ook op viel is dat in de 15mm zakken ook gewoon 19mm bollen zitten,.. Vreemde zaak en hoort niet.

Maar nogmaals ze zijn fucking hard en niet mee te vissen het is gewoon oude rommel dus echt NIET KOPEN dat is een feit.

Oja ik had de hennep vanille....

Je ben dus gewaarschuwd.


Dus boilies die kneiterhard zijn is rommel? Op een rivier zijn harde bollen beter dan bollen die na een paar uur snot zijn ;) En een ander formaat boilie in een zakje who cares, K3 is ook uit elkaar das veel erger LOL
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

18-03-2015 21:03

Michel zie je mij ergens typen dat alle harde boilies rommel zijn nee niet he, dus geen woordjes in je mond nemen die ik niet gezegd heb. Ik zeg dat deze bollen die ik heb gekocht zijn kneiter hard zijn dat is ook wat anders dan harde boilies niet waar, zie je het verschil kneiter hard,... Of hard,..
Daarbij zijn bollen die snot worden ook niet altijd fijn maar deze bollen zijn harder dan diamant me naald ken er niet eens door heen, zelfs me diamantboor niet haha laatste is geintje.

En dat er 19mm bollen in een 15mm zak zitten hoort gewoon niet, klaar. Het is niet erg maar zeg wel dat de makers rommelen, als ze netjes en secuur te werk gaan zul je dat niet hebben, heb er in 1 zak 23 geteld.

En dat jij het erg vind dat k3 uit elkaar is zegt genoeg,.... Zakdoekje knul.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

18-03-2015 21:07

Ik heb ze toch liever wat zachter. Als ik ze harder wil hebben droog ik ze zelf wel even na. Ook vind ik dat R gelijk heeft dat je de maten niet moet mixen. Als je 15mm koopt hoor je 15mm geleverd te krijgen en niet dat daar 19mm door heen zit. Jammer want ik had ze ook wel willen proberen. Misschien dat de hennep variant harder uitvalt dan bijvoorbeeld een andere smaak, hennep maakt de bol vaak wat droger.

Gr.
©