lichte drilhengels


Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

01-03-2015 22:57

klinkt niet verkeerd, als ik het goed zag zijn ze er ook in 3.60m. Hoe gooien deze hengels? Is de blank mooi snel en kun je goed plaatsen?


Als je vraagt of de blank mooi snel is, dan ben je volgens mij toch niet echt op zoek naar parabolische hengels. Parabolische hengels zijn in het algemeen wat trager, maar de dril eigenschappen zijn stukken beter.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

01-03-2015 23:11

Eddy Roelans schreef:Als je vraagt of de blank mooi snel is, dan ben je volgens mij toch niet echt op zoek naar parabolische hengels. Parabolische hengels zijn in het algemeen wat trager, maar de dril eigenschappen zijn stukken beter.


dat hoeft tegenwoordig niet meer, als je wel eens stokken gebouwd van 3m powerlux in je handen hebt gehad dan weet je wat ik bedoel. Ze buigen prima, maar herstellen ook snel en dat komt het werpen ten goede. Het is alleen een beetje spijtig dat die hengels onbetaalbaar zijn.
De barbel van Sportex was ook redelijk snel en bouwt de weerstand mooi op door de blank, maar hij gaat wel krom tot in het handvat.
Ik weet dat wat ik zoek altijd enigszins een compromis zal zijn, maar de nadruk ligt zeker bij het drillen. Het zou alleen wel erg prettig zijn als er ook nog een beetje te werpen is met de nodige accuratesse, het moet dus geen dweil zijn. Bij de Sportex heb ik.daar wel goede hoop op, dus vandaar mijn vraag.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

02-03-2015 23:48

Blanks zijn inderdaad mooi snel.
Ik heb vroeger ook de kevin maddocks mk 3 dual tapers gehad ook deze hengels hadden een test curve van 2,25 lbs maar duidelijk een veel minder snelle strakke aktie.
Ik heb de hengels nog maar net in mijn bezit en tot nu toe alleen in combinatie met lichte loodjes gevist.
Ik heb ze nog niet gebruikt in combinatie met zwaarder lood maar weet zeker dat je voluit zult kunnen gooien met gewichten tot 90 gr.
Ik zou deze hengels zeker eens testen, als ik jou zo hoor voldoen deze hengels aardig aan jou criterea.
Ik heb de hengels trouwens ook droog getest met vrijwel dichte slip en het lijken me ook hengels die uitstekend geschikt zullen zijn voor obstakel visserij.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-03-2015 19:44

Als het goed is kan ik de Chub binnen een paar dagen krom gaan trekken bij een lokale hengelsportzaak. Gezien het prijsverschil vind ik het zeker de moeite waard om het een kans te geven, ben benieuwd!
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

04-03-2015 11:19

Fox stalkers 2.25lb. Heb ze zelf en buigen erg lekker door! Tot ver onder het onderste oog.
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

04-03-2015 12:21

Ik ben het helemaal met Wouter Witkamp eens, heb deze hengels sinds de hengelsportbeurs van afgelopen jaar in Utrecht en moet zeggen dat ze prima bevallen..

Nu vis ik voornamelijk met licht schuiflood 40/50 gr (running rig), maar gebruik hierbij vaak een pva met drie boillies of een bal attractief grondvoer... zelfs dan kan ik deze montage nog prima over een flinke afstand wegzetten en redelijk accuraat plaatsen waar ik wil.

De hengels buigen idd mooi door tot in het handvat en zijn verder netjes afgebouwd, ik mis alleen een lijnclip/verkas oogje...

deze hengels voldoen daarmee naar mijn idee prima aan jouw criteria, dus zeker de moeite waard om eens te bekijken/testen
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

05-03-2015 21:37

Net de Chubs wezen bekijken. Moet zeggen dat het een positieve verrassing was! De hengels hebben een mooie actie en zijn inderdaad best snel. Wel een nadeel; ze zijn wel redelijk topzwaar.
Aangezien ik er ook mee wil kunnen pennen valt de 3.60m daarom sowieso af, de 3.30 is met een zwaardere molen (8000d) redelijk in balans te trekken.

Nu dus wikken en wegen; De breder inzetbare en mooier afgewerkte Sportex of de goedkopere chub. Had niet verwacht te moeten twijfelen.....
robertino smith

06-03-2015 20:45

Nou, was vanmiddag bij Wout van Leeuwen, nieuwe Century armalite, kurk afbouw, alps reelhouder, 1.75 lbs, 12ft, super licht, :o lust voor het oog, m.a.w moet mss. toch maar gaan sparen :-? ! 3.60 niet geschikt voor het pennen :roll: ?

Groet.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

06-03-2015 22:27

robertino smith schreef:Nou, was vanmiddag bij Wout van Leeuwen, nieuwe Century armalite, kurk afbouw, alps reelhouder, 1.75 lbs, 12ft, super licht, :o lust voor het oog, m.a.w moet mss. toch maar gaan sparen :-? ! 3.60 niet geschikt voor het pennen :roll: ?

Groet.


Pfoe! Nice! Wat weegt zo'n stokje nou precies?
Doet wel pijn zeg, 370 euro......
robertino smith

06-03-2015 22:36

Ok, ok, hij voelde superlicht, pfoe ook ff rond laten trekken! Hij zit bij mij in ieder geval in de bovenkamer 8) . Zal er voor sparen mocht ik besluiten, doet minder pijn dan. Mijn 2 pondertjes, tot statisch setje gedoemd! Zal eind mei wel ff kijken.

Groet.

Oow ja, 3.60 niet geschikt voor het pennen? Omdat....
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

06-03-2015 23:32

Sorry, vraag over het hoofd gezien! De Chub in 3,60m is teveel topzwaar, vind ik niet prettig vissen met de pen/korst. 3,30m is minder topzwaar, dus dat gaat beter.

Ik ga die Armalite maar niet kromtrekken, straks wil ik ze nog hebben ook...
robertino smith

06-03-2015 23:58

Ok Emilio, ging daar niet speciaal heen om hengels te bekijken, kleine spoelen laten voorzien met X-line. Touchdown was niet wat wat ik er van verwachte, als je er dan toch bent :wink: wil er trouwens maar 1 , maar dacht eigenlijk ook gelijk aan jouw topic! Het natuurlijk uiteindelijk jouw ""eigen"" keus!

Groet.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

07-03-2015 00:10

Hehehe..... gevaarlijk van die zaken met dat soort hengels... :)
Ik ben best nieuwsgierig naar die hengel, maar hij zit boven mijn budget en ik heb er 4 nodig.
Daarnaast heb ik ook een oogje laten vallen op cast'izms en die doen het budget ook geen goed. Stukje zelfbescherming zullen we maar zeggen...
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

08-03-2015 21:21

Na lang beraadslagen uiteindelijk een set van de Sportex hengels besteld.
De combi van niet al te extreme prijs, afwerkingsniveau en brede inzetbaarheid i.c.m. de gewenste actie gaf de doorslag.
Nu hopen dat ze snel binnen zijn!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

02-10-2019 20:58

De Sportex exclusive barbel wordt geleverd in 1,75 lb of 2,25 lb of met 2 toppen. Ik ben wel benieuwd wat het max. werp gewicht is.

Kun je hier + 100 gram meewerken?
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

04-10-2019 10:01

Niet als je serieus wilt werpen, er is er al 1 gesneuveld met 63 gram op ca. 70m werpafstand met de 2,25lbs top een paar maanden terug. Het onderdeel brak net voor de pen.

Verder prima tevreden over de hengels trouwens, drillen prettig en met bescheiden gewicht is er nauwkeurig en redelijk ver mee te werpen.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

04-10-2019 10:33

Pen sluiting is natuurlijk ook niet echt subliem zeg maar.

Vis al jaren met Lucky Strike 1 hengels van Bart Bakker en die zijn ook 2 - 2,25 lbs en 140 gram is daar als je op een normale manier mee gooit wel mee weg te zetten hoor.

Meter of 50 - 60 is te doen. Op de rivier vis ik toch nooit verder.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

04-10-2019 11:11

Het is geen pensluiting, ik bedoel de pen van de oversteeksluiting. Het onafgewerkte deel zeg maar.
Wat je kunt gooien hangt enorm af van het type blank en deze blank is niet geschikt voor hele zware lasten, dan gaat hij echt om zeep.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

04-10-2019 16:24

Klopt de blank is heel erg van belang.

En parabolische stokken gooien nu eenmaal wat minder ver dan van die "bezemstelen" aan de andere kant dril je een vis veel sneller af en kan je je ook iets meer een foutje permiteren :)

Voor mij niks anders meer hoor (alhoewel Lucky Strikes niet 100% parabolische zijn zoals de Flexxor)
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

22-05-2020 16:04

Niet als je serieus wilt werpen, er is er al 1 gesneuveld met 63 gram op ca. 70m werpafstand met de 2,25lbs top een paar maanden terug. Het onderdeel brak net voor de pen.

Verder prima tevreden over de hengels trouwens, drillen prettig en met bescheiden gewicht is er nauwkeurig en redelijk ver mee te werpen.
Dank voor je reactie.
Die XCLUSIVE BARBEL wurde einer kompletten Modernisierung unterzogen, da diese nun doch schon in die Jahre gekommen war. Der komplett neu konstruierte Blank erfüllt mit Bravour alle Anforderungen, welche für das moderne Barbenfischen mit Festbleimontage, Futterkorb oder auch Pose erforderlich sind. Mit den beiden Spitzen in 1,75 lbs. und 2,25 lbs. ist man für den Einsatz in Still- und Fließgewässern bestens gewappnet.

Dank der harmonischen, semi-parabolischen Aktion stellt das Rückgrat immer genügend Kraft zur Verfügung, um auch einen starken Fisch kontrolliert aus der Strömung dirigieren zu können. Die XCLUSIVE BARBEL ist das ultimative Werkzeug, um kampfstarken Barben Paroli bieten zu können. Selbstverständlich ist die Rute auch für alle anderen Friedfischarten einsetzbar.
Als je bovenstaande beschrijving leest dan krijg je de indruk dat je er nog wel een redelijk gewicht mee weg kunt zetten. Als ik aan barbeelvissen denk op stromend water, dan denk ik aan voerkorven van minimaal 120 gram en een afstand van max. 40 meter. Als je dat er niet mee kunt werpen, dan vraag ik mij af, voor welk type water ze deze hengels ontworpen hebben.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

22-05-2020 23:39

Het kan een defect aan de hengel zijn geweest natuurlijk, maar het zijn hengels met een "harde" blank. Ze buigen best diep en gooien accuraat, maar ik heb het idee dat hele snelle acties zoals krachtig werpen de karakteristiek van de blank niet liggen. De hengel voelt niet "taai" aan zoals bijv. een armalite.

Ik denk trouwens dat wij de vorige versie van deze hengel hebben. De greep is compleet kurk nl. en ik had moeite om de bijbehorende top nog te kunnen krijgen ter vervanging.

We denken er over om misschien toch te upgraden naar de Century Armalites in 2,25 lbs, die gaan nog net wat mooier krom en ik verwacht een betere balans met een wat grotere baitrunner erop dan we nu hebben. Dus setje komt waarschijnlijk binnenkort te koop. (Je moet wat met je vakantiegeld... :) )
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

23-05-2020 01:49

ik vis al jaren met cjw km02.. die zijn iets van 2 lbs...

daar kan ik 170 gram lood nog bovenhands mee wegzetten... niet voluit natuurlijk, en kom er ook lang niet zo ver mee dan met 110-140.. sowieso kom je er niet zo ver mee dan met echte afstandshengels, maar daar heb ik een boot voor )


en dat zijn pas fijne drilhengels :)
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

23-05-2020 15:47

Cjw is ook een iets ander segment, mooi spul en van wat ik heb begrepen ook goede blanks als basis. Zal dus een stuk taaiere hengel zijn dan de barbels, die hebben toch een wat moderner karakter met bijbehorende broosheid/snelheid
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

25-05-2020 21:22

Het kan een defect aan de hengel zijn geweest natuurlijk, maar het zijn hengels met een "harde" blank. Ze buigen best diep en gooien accuraat, maar ik heb het idee dat hele snelle acties zoals krachtig werpen de karakteristiek van de blank niet liggen. De hengel voelt niet "taai" aan zoals bijv. een armalite.

Ik denk trouwens dat wij de vorige versie van deze hengel hebben. De greep is compleet kurk nl. en ik had moeite om de bijbehorende top nog te kunnen krijgen ter vervanging.

We denken er over om misschien toch te upgraden naar de Century Armalites in 2,25 lbs, die gaan nog net wat mooier krom en ik verwacht een betere balans met een wat grotere baitrunner erop dan we nu hebben. Dus setje komt waarschijnlijk binnenkort te koop. (Je moet wat met je vakantiegeld... :) )
Als ik de omschrijving mag geloven dan is de blank volledig opnieuw ontworpen. Dat zal betekenen dat jij waarschijnlijk de vorige versie hebt. Jammer dat ze bij Sportex niet de moeite hebben genomen om een video op YouTube of Facebook te plaatsen, waar in ze hier uitleg over geven.

JIj geeft aan met moeite de bijbehorende top nog gekregen te hebben. Sportex geeft 10 jaar garantie op de blank. Wat als jij garantie claimt, dit wordt toegewezen en er zijn geen delen meer?

Ben ik wel benieuwd naar daar ik vorig jaar een Xlusive feeder NT medium/light heb geregistreerd.....
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

25-05-2020 23:38

Als de top niet meer voorhanden was geweest dan had ik een compleet nieuwe hengel gekregen. Dat wilde ik liever niet aangezien ik dan in een set van 4 hengels 1 afwijkende zou hebben en daar kan mijn inner autist niet tegen.... :lol: