kenmerken wilde karpers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-02-2015 09:21

In de topic vangsten februari ving Jeffrey Vergeer een vis met zo'n mooie donkere gloed.

ik had er laatst ook eentje:
Afbeelding

Bijna roze zweem over de vis.
Ik vroeg mij af of deze gloed een kenmerk is van de wilde of boerenkarper.

Vergelijk dat eens met deze schub uit het Zuiderdiep bij Stellendam, dan ga je toch denken aan kruising met witvis......

Afbeelding

wie weet hier meer van of heeft echte wildvangfotos?


grt Hans
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-02-2015 09:24

O ja, dit zijn oude foto's uit de tijd van voor mijn Nash-H-gun struinmat, toen ik de karpers nog in het natte gras legde..... :-?
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

27-02-2015 09:29

Volgens mij zijn de verschillen tussen de boeren(wilde)karper en een schubkarper nauwelijks te zien. Boerenkarpers zijn echter zeer explosief/krachtig voor hun grootte. Boerenkarpers worden vaak ook niet veel groter dan een pondje of 10.

De gloed die je beschrijft heeft denk ik meer met de leefomgeving te maken.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-02-2015 09:33

Hallo Nick,

Het is wel zo dat ik schat 95% van de karpers deze gloed niet heeft.
Dus het zijn echt uitzonderingen.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-02-2015 12:07

De oude rotten van vroeger, zoals Groothuis, De Winter en Langhenkel hadden het altijd over de polders van de Zaanstreek en de Kop van Noord Holland. Daar zouden nog echte wilde karpers rondzwemmen. Tegenwoordig met de nieuwe technieken van DNA kan men meer van de herkomst van deze vissen vertellen. Zo zou dit ras overeenkomsten vertonen met de wilde karpers die in de Rijn zijn aangetroffen.
Toch zijn er veel onderzoekers die beweren dat die wilde- of boerenkarpers verwilderde nakomelingen waren van gekweekte rassen. Met het ontbreken van de echte wilde soort is het moeilijk vergelijken. De echte wilde karper zou in ons land dus niet meer voorkomen. In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw heeft de OVB een hybride karperras met 25% wildbloed gekweekt en uitgezet.

In een polder hier in de buurt heb ik vaak slanke torpedo’s gevangen die van geen ophouden weten. Deze vissen hebben een rechte rug met een knik achter de kop en de rugvin is hol ingesneden waarvan de voorste straal stevig en getand is, net als de anaalvin.
De vinnen zijn vaak geel oranje van kleur en de schubben hebben een gouden glans en voelen ruw aan. Geen rose, maar een blauwe waas is me vaak opgevallen, maar dat zou per water kunnen verschillen.
Als het visvlees donkerrood gekleurd is zou dit ook op een wild exemplaar kunnen wijzen, maar daarvoor moet de vis geslacht worden helaas.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-02-2015 13:01

Wat jaren geleden hebben Joris Weitjens en ik met Sportvisserij Nederland en de HVZ gekeken naar een "boerenkarper" project. Na zorgvuldig uitpluizen van de archieven bleek dat er ooit in de Zaanstreek karper van de Heidemeij uitgezet is. Wat er zwemt is dus tenminste genetisch gemengd met kweekkarper. Ook al in de vroegere jaren van deze "oude rotten". De 25% wildbroed hybdride kwam ook ter sprake. Het blijkt feitelijk niet eens te achterhalen wat de oorsprong van de ouders is geweest. Er werd slechts op uiterlijke kenmerken geselecteerd, zonder enige notie van oorsprong of DNA.

Kortom, anno 2015 is boerenkarper een romantisch gekleurd verzinsel gebleken van genoemde heren en niet te onderbouwen met enig wetenschappelijk feiten materiaal. Meest waarschijnlijk praten we over verwilderde nazaten van kweekkarpers die teruggevallen zijn tot de slanke schubvorm. Voedselarmoede op deze (te?) goed bezette wateren is waarschijnlijk een medeveroorzaker van de slanke vorm.

Kleurtje? Wel eens van koi gehoord en hoe die aan hun kleurtjes komen? :wink:

Maar niks mis met mooie slanke polder schubs of wildbroedhybriden van 60 pond overigens. Allemaal welkome variaties van kweekkarpers die het voor de karperaars een fantastische liefhebberij maken. Blijft nog genoeg romantiek over voor de zoekenden.



Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

27-02-2015 14:09

Hallo Hans.

Mijn ervaring met de (Zeeuwse) polderkarpers is dat juist de vissen die lichter van kleur zijn en fel oranje vinkleuren hebben de meeste vechtlust vertonen vaak geaccocieerd met de wilde karper.

Grt Walter.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-02-2015 14:59

Hee Walter, ik hier? :)

Ik ben inderdaad in mijn Zeeuwse tijd er ook altijd vanuit gegaan dat er veel wilde karper zat, maar door ondervinding denk ik dat het vooral Wishing Well- denken is geweest.

In de Zuid-Hollandse polder vang ik er wel eens een waarvan ik denk, zou dit nou......

Kleur? Ik weet niet of dat ermee te maken zou kunnen hebben. Misschien. Ik heb Zeeuwse karpers gevangen die er rozig oranje uitzagen vanwege de jacht op de garnaaltjes (ik viste er uiteraard midden tussen). Jawel ik ben kleurendoof, maar dat zie ik nog wel :)

PS Ik ben geen bioloog.

En de SVN weet het ook (nog) niet.
jeffrey vergeer
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-08-2005 23:40
Locatie: beuningen

27-02-2015 16:42

is die gloed over de vis niet iets van de winter,als ik hartje zomer terug keer op het desbetreffende water,dan vang ik ze niet meer met zo'n donkere gloed,maar dan vooral grijs normaal gekleurd.
Cast away your problems,and net your dreams
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-02-2015 19:17

Wat een leuk topic!

Ik denk wel dat Kees gelijk heeft, er is zoveel uitzetting geweest, geregistreerd en niet geregistreerd dat het vrijwel onmogelijk is dat er populaties karper zijn die niet in aanraking met een kweekvorm zijn geweest.
Ook is volgens mij nooit aangetoond, correct me if i'm wrong, dat de intrede van karper in Nederland via het Europese rivierenstelsel is geweest, het kan, is zelfs aannemelijk maar er zal toch ook veelal op andere manieren karper hier terecht zijn gekomen (kweekvijvers voor consumptie bv).

Het is ook maar net welke definitie je aan 'wild' geeft. Ik ken talloze polders waar al tijdenlang geen uitzetting heeft plaatsgevonden, met regelmaat is er jonge aanwas, karper die dus in het wild geboren is. Dat van deze vis verre voorouders uitgezet zijn maakt voor mij deze vis niet minder wild.

In 'stille wateren' van Paul vd Logt en Gerard Schaaf (aanrader, topsfeerboekje!) staat een verhaal over boerenjongens op de ringvaart, uiteindelijk wordt daar tussen de boerenkarpers ook een kweekvis gevangen; einde van de romantiek? Als ik dat verhaal lees is het wel een tegenvaller dat die kweekvis wordt gevangen maar de romantiek blijft verder volledig aanwezig.

Ik heb ooit een link gehad van een website die zeer diep en nauwkeurig inging op rassen, ontwikkeling etc maar die heb ik niet meer :cry:

gr Andries
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-02-2015 20:16

Daar ben ik ook benieuwd naar, Andries :)

PS, dat boekje, is dat een oud boekje?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-02-2015 21:35

@Frenk, boekje is uit 1998, is dat oud, stja, ik ben van '79 en jij nog wel van eerder 8)

gr Andries
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-02-2015 22:40

Andries Hoekstra schreef:Ook is volgens mij nooit aangetoond, correct me if i'm wrong, dat de intrede van karper in Nederland via het Europese rivierenstelsel is geweest, het kan, is zelfs aannemelijk maar er zal toch ook veelal op andere manieren karper hier terecht zijn gekomen (kweekvijvers voor consumptie bv).


Zo uit mijn hoofd ken ik de bewering dat de karper oorspronkelijk uit Klein Azië zou stammen. Via de Donau zouden ze in Europa terecht gekomen zijn.
Ook weet ik iets van de Romeinen. In Engeland spreekt Izaak Walton in 1653 over wilde karper in zijn boek “The Complete Angler”. Ik denk niet dat de karpers de Noordzee zijn overgezwommen. De Romeinen zijn wel in Engeland geweest.
In den Oost was de karper altijd al een begrip. Mogelijk zijn er met de vele zeereizen van de VOC exemplaren meegekomen.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

28-02-2015 20:07

Heb ergens nog een videoband van sportvisserij nederland waarin word gevist met de pen en aardappel. Tijdens die visdag vangen ze een karper met een staart bijna zo rood als die van een voorn. Prachtig.
Ze hadden het toen over een echte boerenkarper (wilde karper)
Wat het ook is het is prachtig maar heeft het volgens mij niets te maken met de winterkleur.
Vis is vis
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

16-03-2015 18:30

Die rode vinnen komen volgens mij door het eten van muggenlarven.
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

16-03-2015 19:51

"Bijna roze zweem over de vis.
Ik vroeg mij af of deze gloed een kenmerk is van de wilde of boerenkarper."

Nee, die gloed is volgens mij geen kenmerk van een wilde of boerenkarper.
De getoonde vis is een kleurmutatie van een gewone schubkarper. Een vis waarbij bepaalde pigmenten in de huid ontbreken, veroorzaakt door een afwijkend of ontbrekend gen. Min of meer vergelijkbaar met een koikarper. Er is een leuke anekdote over deze vissen met roze zweem te vertellen:
Lang geleden(begin jaren 80) haalden ik en enkele andere karperfanaten een keer karperkuit uit de Amstelveense Poel. We kweekten dit kuit op en op een gegeven moment hadden we bakken en teilen vol met honderden kleine karpertjes. Tussen allerlei schubjes, spiegeltjes (en opvallend veel volschub spiegels) zaten ook enkele vreemd gekleurde vissen. Enigszins roze, bijna doorschijnend, met typische donkere ogen. Later hebben we dergelijke vissen ook wel eens op groter formaat aan de hengel gevangen en die zagen er precies zo uit zoals op de door Hans getoonde foto.
Ik houd dus het op een spontane mutatie cq kleurafwijkende karper die zo heel af en toe ergens opduikt.

MVG
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

17-03-2015 11:08

@Robert, mooi verhaal!
Dit sluit aan op mijn ervaringen, want ik vang er elk jaar wel drie tot vijf (op ca. 400 gevangen vissen:-))
Plaats reactie