Sunken Float Method


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

15-02-2015 16:21

Eergisteren kreeg ik van Pascal via Facebook een filmpje doorgestuurd. Erg leuk om te zien. Het gaat over een meneer John Hofgartner die aan het stalken is.

Hij omschrijft daarin een manier die de Sunken Float method heeft. Het lijkt een beetje op de lift method maar toch anders.

Eigenlijk is het heel simpel:
- loodje 2 tot 8 cm van de haak
- dobber/pen net onder het oppervlakte uitloden

Afbeelding

Hiermee bereik je iets wat volgens mij erg gewild is. Het verschil is meteen duidelijk tussen een lijnzwemmer en een echte beet. Bij een lijnzwemmer blijft de pen onder water...niet aanslaan dus. Als de karper het aas opzuigt zal de pen meteen opsteken uit het water omdat het loodje van de grond af komt...nu wel aanslaan. Erg effectief.

Ik heb het vandaag geprobeerd en het is ook nog eens bloedstollend. Twee brasems ving ik ermee en twee lijnzwemmers kon ik goed onderscheiden. Met maden en mais geprobeerd vandaag. Ik denk dat je met een zwevende broodvlok het weerstandsgewicht van het loodje nog een beetje maskeert. In de toekomst zal ik dit zeker meer gebruiken.

Kennen/gebruiken jullie deze methode en wat is jullie ervaring?


Filmpje met John Hofgartner


Filmpje test vandaag. Je ziet dat de gele pen onder gaat als ik inleg (naast de brugpilaar). Een paar seconden later stuitert de pen uit en in het water. Typische aanbeet van een brasem maar het werkt zo te zien.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-02-2015 18:11

ZEER succesvol . Een maatje van me vist niet anders. Heeft echter het puntje vd
dobber net boven. Allemaal opstekers , en 95% succesvol. Loodje 3-4 cm vd haak.
Ach man..Ga toch vissen !!
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

15-02-2015 18:42

Ik ken het systeem niet, maar heb wel het filmpje bekeken.
Ik snap de montage, maar zie er het voordeel niet van in.

Ik vis zoals, denk ik, de meesten zullen vissen: pen uitloden op een paar millimeter boven het wateroppervlak en een verklikkerloodje 10/15 cm. van de haak. De pen zinkt tot het verklikkerloodje op de grond ligt.

Als ik dit verklikkerloodje op 4 cm. van de haak zet, heb ik exact hetzelfde. Als de vis het aas opneemt gaat de pen eerst omhoog. Als de pen dat niet doet en direct zakt is het een lijnzwemmer. Bovendien kan het verklikkerloodje dan veel kleiner zijn (= minder weerstand voor de vis).

Dus, of ik snap het niet, of het heeft geen voordeel anders dan dat je het verklikkerloodje dichter op de haak zet. Als bijkomend nadeel heeft dat volgens mij weer dat je meer lijnzwemmers/schikkers hebt omdat je lijn heel dicht bij je haak omhoog loopt.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-02-2015 18:55

Leuk systeem, maar dan moet je idd. het onderste loodje wel heel dicht bij je haak hebben.
Op 10 cm. Krijg ik lang niet altijd een opsteker.
Ga het in geval een keer proberen.

Vanmiddag ook nog even gevist.
Fris hier in het noorden met slechts 2 graden en een koude oostenwind.
Gevist met heel klein aas, n.l. mungbonen, geweekt en gekookt met als toevoegingen, twee gefermenteerde liquids, venkelpoeder en een eetlepel fructose.

Geen stootje gezien!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-02-2015 03:51

Arie Paauw schreef:Ik ken het systeem niet, maar heb wel het filmpje bekeken.
Ik snap de montage, maar zie er het voordeel niet van in.

Ik vis zoals, denk ik, de meesten zullen vissen: pen uitloden op een paar millimeter boven het wateroppervlak en een verklikkerloodje 10/15 cm. van de haak. De pen zinkt tot het verklikkerloodje op de grond ligt.

Als ik dit verklikkerloodje op 4 cm. van de haak zet, heb ik exact hetzelfde. Als de vis het aas opneemt gaat de pen eerst omhoog. Als de pen dat niet doet en direct zakt is het een lijnzwemmer. Bovendien kan het verklikkerloodje dan veel kleiner zijn (= minder weerstand voor de vis).

Dus, of ik snap het niet, of het heeft geen voordeel anders dan dat je het verklikkerloodje dichter op de haak zet. Als bijkomend nadeel heeft dat volgens mij weer dat je meer lijnzwemmers/schikkers hebt omdat je lijn heel dicht bij je haak omhoog loopt.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!



Dat met die lijn vlak bij je haak, daar heb je wel een punt, maar dan maakt 4 of 10 cm. niet zoveel uit.

Vis wel eens op vijvercomplex waar de vissen echt lijnschuw zijn, omdat bijna iedereen er met de pen vist (smalle slootjes).
Paar trucjes die o.a. werken zijn, veel voer, pimpen van je aas (heel veel attractie), dood hoekje opzoeken en je onderste loodje op minimaal een halve meter van je haak zetten en na het ingooien je pen een halve meter terug trekken.
En last but not least, in het donker vissen.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

16-02-2015 09:44

Lijkt erg op de method die Thomas Lont gebruikte, alleen had hij zijn pen niet onder water staan. De toegevoegde waarde van je pen onder water zetten zie ik trouwens helemaal niet, een opsteker is een opsteker ook al staat je pen boven/onder water.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-02-2015 10:14

Arie Paauw schreef:Ik vis zoals, denk ik, de meesten zullen vissen: pen uitloden op een paar millimeter boven het wateroppervlak en een verklikkerloodje 10/15 cm. van de haak. De pen zinkt tot het verklikkerloodje op de grond ligt.

Als ik dit verklikkerloodje op 4 cm. van de haak zet, heb ik exact hetzelfde. Als de vis het aas opneemt gaat de pen eerst omhoog. Als de pen dat niet doet en direct zakt is het een lijnzwemmer. Bovendien kan het verklikkerloodje dan veel kleiner zijn (= minder weerstand voor de vis).


Niet helemaal denk ik.
Een karper, zeelt en brasem moet bij het azen omlaag met zijn bek. Hij maakt dus een hoek naar beneden om met zijn bek bij de bodem te komen. Dat komt omdat de bek niet aan de onderkant van het lijf zit maar aan de voorkant ergens in het verlengde van de middenlijn.
Als de vis een hap heeft genomen dan zal deze óf iets omhoog komen om naar het volgende aasje te gaan óf hij zal weer in een horizontale houding komen te liggen om het aas te slikken/kauwen. Deze minimale hoogteverplaatsing van de bek is niet altijd te lezen door een opsteker als de lijn tussen verklikkerloodje en haak groter dan 10 cm is, doordat het verklikkerloodje dan net zo goed op de bodem kan blijven liggen/schuiven terwijl de haak in de bek zit van de vis. Een aanbeet zie je dan misschien niet eens op de pen. Voorbeeld daarvan is te zien op dit filmpje op 1:20 Als de karper dan weg zwemt, zal je pen schuin onder gaan en waarschijnlijk niet eerst opsteken. Daarmee is de verwarring met een lijnzwemmer snel gemaakt. Bij een lijnzwemmer gaat de pen ook meestal schuin omlaag.

Bij deze methode zal de pen altijd omhoog komen als het aas in de bek zit doordat het hoogteverschil van de bek tussen aas pakken en verwerken/doorzwemmen niet wordt opgevangen door de lengte van de lijn tussen loodje en haak. Een opsteker zal in 95% van de gevallen een feit zijn.

De pen blijft onder water omdat de pen net onder water meestal ook nog goed te zien is. De opsteker is dan beter te zien als de pen boven water komt dan als de pen al gedeeltelijk boven water is. Misschien nog beter is de pen zoals deze vroeger was ontworpen voor deze methode (en de lift method). Daarbij twee stukken pauwenveer aan elkaar gelinkt waren met een wartel. onderste stuk was langer en ging geheel onder water. Het kortere stuk lag daar boven plat op het water. Bij een opsteker kwam het lange stuk uit het water en bij een wegzwemmer/lijnzwemmer zakte ook het kortere bovenstuk. Erg leuk en effectieve uitlezing volgens mij.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-02-2015 12:01

Zo effe tijd tussen de onderzoeken door.

Ik snap het systeem wel, alleen vis ik standaard met de pen net een paar mm boven de wateroppervlakte, vanwege de zichtbaarheid. Als er golfslag is, zie je de dobber niet als ie net onder water is, dan wel wordt ie telkens gelift door de golfjes.

Ik ben het wel gewend op de wijze waarop ik nu vis (= standaard methode) en lijnzwemmers gaan er meestal schuin vandoor, maar de vissen die ik vang nemen ook meestal de lijn schuin mee als ze doorzwemmen, is mijn ervaring.
Door het verklikkerloodje weet ik ook dat de dobber rechtop gelift wordt als ie stilliggend het aas (=haak) tot zich neemt.

Theorie is wel interessant, ga ik eens uitproberen bij een -bijna- strakke oppervlakte (zoals de laatste paar dagen).

Grtz

Frenk
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

16-02-2015 13:05

Ik denk dat een vis in "stofzuigermodus", denk aan bedje van hennep of tarwe oid, niet perse een verticale beweging hoeft te laten zien(die komt pas als er genoeg voedsel is opgenomen om alles eens rustig te gaan sorteren/kraken etc.). Dit heb ik, zover dat te zien is natuurlijk, op helder water ook wel zien gebeuren.

En als je een verklikkerloodje op 2cm van de haak zet, waarom zou je de boel dat niet staand (op de haak) uitloden? Vis je dat niet nog scherper? En als je dan je pen 2mm boven het water hebt staan kun je zelfs de aasopname zelf zien (ipv eventuele verticale bewegingen van de vis NA de opname).
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-02-2015 14:47

Interessante materie weer en zoals altijd gaat Michael weer lekker praktisch aan de slag.
Ik ben zelf wat conservatiever ingesteld en zal dus niet zo snel iets anders uitproberen.

Ik twijfel of je echt altijd het verschil goed kunt zien tussen een lijnzwemmer, stel een vis pikt met zijn borstvin de lijn op, aast door, dan zal de pen ook op en neer bewegen? Daarnaast is bij het vissen op taluud het voor de vissen niet altijd nodig om aas omhoog mee te nemen en kan een wegtrekker dus ook een aanbeet zijn. Ik verbaas me er soms over hoe grote karper op weinig water weet te azen zonder zich zichtbaar te maken, dat lukt alleen als ze niet teveel voorover hangen, als vb een vis van ruim 85cm op 40cm water, geen kolkje gezien, geen stootje gehad maar wel ineens een vlot weglopende pen.

Theorie en praktijk liggen denk ik in dit geval ook weer uit elkaar.

Ik vraag me ook af of het visueel niet vermoeiender is om zo te vissen en of dit nog werkt bj veel golfslag, trek of de combi van die twee?

Ik zie al dit soort dingen altijd weer als een extra truc in de trucendoos; een middel wat je in bepaalde situaties goed in kan zetten en in sommige situaties niet werkt.

De vergelijking die ergens wordt getrokken met de Thomas Lont methode zie ik weer niet, dat was volgens mij het uitloden met een zware loodkogel, lijn strak zetten waardoor je de pen rechtop trekt waardoor je als het ware een bolt systeem krijgt op de top vd hengel; kan ook zijn dat ik dit verkeerd heb onthouden.

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen die ermee aan de slag gaan!

gr Andries
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

18-02-2015 17:08

De Thomas Lont methodiek die ik bedoelde (ooit eens gelezen in een online verhaal van hem, kan t stuk helaas niet terug vinden) is het gebruiken van je lood in één concentratie op ~10/15cm van de haak. Als de karper dan je aas + lood optilt krijg je altijd giga opstekers.

Het enige verschil met de Sunken Float is m.i. het "Sunken" gedeelte en de afstand van het lood te het aas.

p.s. De Thomas Lont Sensor pennen hebben, volgens mij, daarom ook het drijflichaam laag op de pen zitten. Dan valt de pen zo mooi om bij een opsteker :)
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

23-02-2015 13:13

Staat omschreven in Thomas Lont zijn boek pen karpervissen, het enkele loodje hangt dan echter boven de bodem. Na dat ik dit gelezen had, lood ik mijn pennen uit met een olivette loodje op ca. 10 cm van de haak, ik vis dan wel met het loodje op de bodem.
Plaats reactie