(Gericht) Graskarper vissen


Plaats reactie
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

12-02-2015 12:31

Na de beurs is het voor mij tijd geworden om goed na te denken over nieuwe doelen voor dit jaar. Nu is een van mijn doelen om een graskarper te vangen, dit is mij namelijk nog nooit eerder gelukt.

Afgelopen jaar ving een concullega vissert een mooie graskarper op een water bij mij in de buurt. Zelf zou ik deze karper ook wel willen bestoken. Of echt gericht vissen op grassers mogelijk is weet ik niet, dit is ook niet erg aangezien de rest van het karper-bestand nog onbekend is voor mij.

Waar moet ik zijn?
Het water is een slotenstelsel wat door meerdere aan elkaar gelegen dorpjes ligt. Er is veel kikkerblad te vinden op het water en ook doet het hoornblad het goed. De bodem van het water verschild tussen een dikke sliblaag tot mooie harde bodems. Er zijn ook veel bruggen en duikers te vinden. Maar misschien moet ik juist de rust opzoeken en de parkjes in trekken.

Aas?
Ik heb mij wel iets wat ingelezen over het vissen op graskarper. Hierover heb ik vooral gevonden dat het niet raar is om in de zomer zeer véél zachte partikels te voeren(meerdere kilo's per stek?!?). Geld dit ook dan voor de lente/herfst? Vroeg in de lente waarschijnlijk niet, voor de herfst misschien weer wel?
Ook heb ik gelezen dat oppervlaktevissen met brood een aanrader is. Door de hoeveelheid eenden in de buurt is dit echter een lastige visserij.

Hoe?
Het maakt mij niet zo veel uit. Omdat ik (nog) niet echt weet waar de graskarper(s) rondzwemt in de dorpjes lijkt mij penvissen/ oppervlakte vissen een goede start. Later zal er misschien een nachtje statisch vissen bijkomen.

Wanneer?
Zodra het weer warmer word wil ik gaan beginnen op dit water.

Nu vroeg ik mij af of iemand misschien nog tips heeft

Tight Lines
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-02-2015 13:00

Nick Smit schreef:Na de beurs is het voor mij tijd geworden om goed na te denken over nieuwe doelen voor dit jaar. Nu is een van mijn doelen om een graskarper te vangen, dit is mij namelijk nog nooit eerder gelukt.

Afgelopen jaar ving een concullega vissert een mooie graskarper op een water bij mij in de buurt. Zelf zou ik deze karper ook wel willen bestoken. Of echt gericht vissen op grassers mogelijk is weet ik niet, dit is ook niet erg aangezien de rest van het karper-bestand nog onbekend is voor mij.

Waar moet ik zijn?
Het water is een slotenstelsel wat door meerdere aan elkaar gelegen dorpjes ligt. Er is veel kikkerblad te vinden op het water en ook doet het hoornblad het goed. De bodem van het water verschild tussen een dikke sliblaag tot mooie harde bodems. Er zijn ook veel bruggen en duikers te vinden. Maar misschien moet ik juist de rust opzoeken en de parkjes in trekken.

Aas?
Ik heb mij wel iets wat ingelezen over het vissen op graskarper. Hierover heb ik vooral gevonden dat het niet raar is om in de zomer zeer véél zachte partikels te voeren(meerdere kilo's per stek?!?). Geld dit ook dan voor de lente/herfst? Vroeg in de lente waarschijnlijk niet, voor de herfst misschien weer wel?
Ook heb ik gelezen dat oppervlaktevissen met brood een aanrader is. Door de hoeveelheid eenden in de buurt is dit echter een lastige visserij.

Hoe?
Het maakt mij niet zo veel uit. Omdat ik (nog) niet echt weet waar de graskarper(s) rondzwemt in de dorpjes lijkt mij penvissen/ oppervlakte vissen een goede start. Later zal er misschien een nachtje statisch vissen bijkomen.

Wanneer?
Zodra het weer warmer word wil ik gaan beginnen op dit water.

Nu vroeg ik mij af of iemand misschien nog tips heeft

Tight Lines


Let er vooral op wat voor struiken er boven het water hangen.

Graskarpers lijken er nog meer dan karpers een neusje voor te hebben wat er allemaal in het water
valt vanuit struiken, bomen etc.

Ik heb me weleens helemaal scheel gevangen met wilde kersen, je raadt er waarschijnlijk al, onder een kersenboom.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

12-02-2015 13:12

Bedankt voor je antwoord Remco. Ik zal de oevers nu zeker beter in de gaten houden.

Ik weet toevallig dat er een stuk is waar veel sneeuw bes-struiken staan. Voor mensen zijn deze giftig(heb ik mij laten vertellen) maar geld dit dan ook voor karpers?

Ook zijn er een aantal plaatsen waar bramenstruiken staan, deze zal ik ook zeker bezoeken.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-02-2015 14:24

Nu is een van mijn doelen om een graskarper te vangen, dit is mij namelijk nog nooit eerder gelukt.

Waar woon je? Woon je in een gebied waar ze veelvuldig voorkomen? Hier in de buurt zijn er sloten waar ze veelvuldig zitten, maar ook sommige waar ze nauwelijks te vinden/vangen zijn.

Waar moet ik zijn?
Het water is een slotenstelsel wat door meerdere aan elkaar gelegen dorpjes ligt. Er is veel kikkerblad te vinden op het water en ook doet het hoornblad het goed. De bodem van het water verschild tussen een dikke sliblaag tot mooie harde bodems. Er zijn ook veel bruggen en duikers te vinden. Maar misschien moet ik juist de rust opzoeken en de parkjes in trekken.

Mijn ervaring en mening: graskarper is schuw, schuwer nog dan karper. Aan de andere kant ook weer minder sluw.
In april wil ik nog wel eens een statisch sessie doen in mijn buurt. De karper en graskarper gaat dan de ondiepe stukken opzwemmen. Grote groepen graskarpers en meezwemmende karpers trekken dan de ondiepe (60-80 cm) poldersloten in en zoeken drijvend en op de bodem liggend voedsel op. Exemplaren van tegen de 20 kg komt wel eens voor. Komt zo'n groep over je voerstek, dan kun je er wel eens keiharde rus verwachten.
Bodem is modderig en soms ook hard. Volop waterplanten uiteraard en lisdodde, plomp, noem maar op, het is er of is nog half onzichtbaar onder de oppervlakte.

Aas?
Ik heb mij wel iets wat ingelezen over het vissen op graskarper. Hierover heb ik vooral gevonden dat het niet raar is om in de zomer zeer véél zachte partikels te voeren(meerdere kilo's per stek?!?). Geld dit ook dan voor de lente/herfst? Vroeg in de lente waarschijnlijk niet, voor de herfst misschien weer wel?
Ook heb ik gelezen dat oppervlaktevissen met brood een aanrader is. Door de hoeveelheid eenden in de buurt is dit echter een lastige visserij.

Statisch : Ik doe niet zo moeilijk. Emmers met geweekte en gekookte mais en kikkererwten voer ik in de avonduren en voer een brede strook, schuin in de poldersloten van 7 meter breed. Van welke kant de grassert komt, maakt niet uit, ze volgen de schuine, brede strook. Op die strook gebruik ik een simpele rig met een popup van harde, maar wel gekookte mais.
Het water ontploft als je een beet krijgt, zeker wanneer zo'n grassert van 1 meter 10 je aas pakt en de 2,5 lbs parabolische hengel helemaal krom trekt.
Pen/oppervlakte: ik heb de voorkeur voor donkere (beboste) stille plekjes. Omdat ze (hier) zo schuw zijn, zoek ik struiken op waar ik onder zit.
Oppervlakte: Zijn er (teveel) watervogels in de buurt die oppervlakte aas lusten, dan zoek ik een andere plek op. Ik strooi over een grote lengte van een sloot hondenbrokken (lang drijvend) in de sloot en wacht op enkele plekken (reacties aanwezige vis afwachten). Zie ik een groep grassers, dan gooi ik voorzichtig enkele brokken om niet de groep af ts schrikken. Ik houd me bewust ver van de kant en verscholen tijdens het voeren. Gebruik een voerschep.
Pen: ik maak voerplekjes net als bij gewoon karpervissen, met plekjes particles ter grootte van een koffiebekertje, beetje verspreid. Afgelopen jaar Pallatrax Glug gebruikt om verschillende particles te "binden/lijmen" en er een aantrekkelijk aasje van te maken. Veel succes gehad hiermee. Wel een kurkballetje gebruikt, in de pallatrax gedoopt en dan door de drooggeworden particles gehaald (particles eerst droogdeppen met een handdoek). Voor de rest vis ik bijna niet met een hair tijdens het pennen.
Hoe?
Het maakt mij niet zo veel uit. Omdat ik (nog) niet echt weet waar de graskarper(s) rondzwemt in de dorpjes lijkt mij penvissen/ oppervlakte vissen een goede start. Later zal er misschien een nachtje statisch vissen bijkomen.

Heel goed. Dmv pen/oppervlaktevissen verken je de buurt ook een beetje en leer je de verzamelplaatsen en het gedrag van de graskarpers kennen.
Wanneer?
Zodra het weer warmer word wil ik gaan beginnen op dit water.

Ik vis zoals gezegd in april al op de graskarper, als de temperatuur maar goed is (niet dalend).

Nu vroeg ik mij af of iemand misschien nog tips heeft

Hengel: soepele hengels (parabolisch) van 2,25 tot 2,5 lbs statisch en 1,75-2 lbs hengels penhengels
lijn: statisch 32-35/00 ivm waterplanten (statisch). Of 25-30/00 met de pen ivm waterplanten (pen/opp.)
haak: graskarper heeft een harde bek, ik gebruik barbless hooks maat 6, soms dik van draad, Solar 101 stronghold zijn hier favoriet. Houd altijd je haak scherp. Na elke worp scherpen/nakijken.
Rig: wat je wil
Dobber: 1-1,5 gram
Oppervlakte: normaliter alleen een haak en de haak heb ik al genoemd. Wil ik verder uit de kant, dan gebruik ik nogal eens een Fox Exocet controller of zo.

Hoe bevestig je het aas aan de haak als je oppervlakte vist? Gebruik de huis tuin en keuken elastiek en goede, langdrijvende hondenbrokken. Die van de Aldi blijven goed drijven. Zie ook hier:
https://carpphotopassion.wordpress.com/ ... ciale-kit/


Voor nu even genoeg. :) Moet ook nog even werken hier.

Grtz
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

12-02-2015 15:11

Frenk, ten eerste bedankt voor dit uitgebreide antwoord.

Zelf woon ik in de kop van Noord Holland. Ik heb gehoord dat de grootslag-polder vol zit met grassers.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-02-2015 21:35

Even goed wat tijd investeren in zoeken Nick is erg verstandig denk ik. Betaald zich meestal goed terug.
verder is een graskarper een echte stofzuiger. Zit hij op het aas en vindt hij het lekker dan zuigr hij haast non stop alles van de bodem. Succes ik ben benieuwd.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-02-2015 08:58

Michael bedankt voor je antwoord. Dat zoeken zal wel goed komen denk ik. Nu is het eerst wachten op een mooi lentezonnetje en een temperatuur die over de 10-15 graden gaat.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

13-02-2015 11:25

Het karpervissen is bij mij ooit begonnen met het vangen van een aantal graskarpers...Ik ga al samen vissen met mijn vader sinds ik zwemdiploma A heb gehaald, en na het hale van zwemdiploma B heb ik een visvergunning gekregen en viste ik met 2 werphengels op snoekbaars met de pen en een (levend) visje (ja dat mocht destijds nog...).

In het voorjaar als het gesloten tijd is om op roofvis te vissen, gingen we altijd op dikke brasems en zeelt vissen in een ondiep kanaaltje waar door het paaien voltrok met witvis en karper... Ik zat destijds in groep 6 of 7 van de basisschool toen mijn vader een penhengel van 1,5LB heeft aangeschaft en een molen met daarop 22/100 nylon met aardig wat rek. Op een warme zomeravond ergens in mei zijn wij samen met de korst op (gras)karper gaan vissen in datzelfde kanaaltje.

Er staan een aantal kastanjebomen aan dit kanaaltje, waarvan de bloesem altijd in het water viel als de tijd daarvoor rijp was. Hieronder zat altijd een school graskarper, die deze bloesem aan het nuttigen waren...exemplaren tussen 90 en 110cm wel te verstaan.

Die avond pakte een graskarper de broodvlok en sloeg mijn vader aan...eerste keer sloeg ie mis, maar de tweede poging was raak. Ik heb daarna bijna een uur met de kromme hengel in de hand gestaan, waarbij de karper mij het hele kanaaltje liet zien.. uiteindelijk kon mijn vader de karper in het net proppen (we hadden destijds alleen een schepnet voor het snoekbaarzen met een "bek"van 75cm).

De karper bleek 94cm lang en zeker 15kg zwaar... ik heb daarna nog twee dagen last gehad van flinke spierpijn in mijn armen...maar hiermee is wel de "liefde"voor het karpervissen bij mij begonnen. Tegenwoordig mag ik nog graag langs de waterkant struinen met de penhengel, maar heb inmiddels ook 2 parabolische 2,25LB stokken gekocht, waarmee ik op de running rig methode de karper achter de vinnen zit...

Veel succes met het vangen van een (grote) graskarper, en zorg dat je je slip goed afgesteld hebt, want deze torpedo's exploderen echt als je ze haakt en nemen met gigantische spurten flinke hoeveelheden lijn!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-02-2015 11:32

Wouw Heijo, mooi verhaal! Mijn handen jeuken nu al! (zeker met dat mooie weer vandaag) Helaas moet er nog wat gewerkt worden ook :$
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-02-2015 13:04

Even een geheimpje verklappen.

Graskarpers zijn zoetekauwen!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-02-2015 13:46

Hilco Meijer schreef:Even een geheimpje verklappen.

Graskarpers zijn zoetekauwen!


Ik wou eigenlijk met bierbollen proberen.... :p
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
cyrano veldtstra
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-10-2014 18:21
Locatie: Hoorn

15-02-2015 12:03

Interessante topic Nick, ik heb zelf ook nog nooit een graskarper mogen vangen..

Ik heb wel eens gelezen hier en daar dat ze ook met een pluk gras te vangen zijn maar of dit echt effectief is weet ik niet haha.

Verder denk ik dat ze overal wel in de polders zitten in NH alleen ja zie ze maar eens te vinden :P

Ik zou vooral proberen bij de stelsels rond kassen, best kans dat de boer daar er een paar heeft uitgezet om zijn slootje enigszins vrij te houden van planten e.d

Ik weet wel dat er in Andijk best veel voorkomen me meisje woont daar en zomers hoor en zie je ze echt gewoon grazen van het gras wat in het water hangt

Maarja als ze daar zitten zitten ze hier ook denk ik dan :oops:
Plaats reactie