Wel of geen lineguard gebruiken bij een centrepin


Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-02-2015 10:28

Wel of geen lineguard gebruiken bij een centrepin

Ik ben sindskort in het bezit van een centrepin, en wel de Shakespeare Golden Eagle.
Prachtig van kleur (goud) en draait als een tierelier. Weliswaar niet zo soepel als
hedendaagse modellen, maar ik heb het gekocht om mee te kunnen gaan oefenen. Er zit
een -afneembare- lineguard op, die -in mijn ogen- al te laag stond (is dus verstelbaar),
dus in eerste instantie nog erop laten zitten.

Nu ben ik een paar keer gaan (proef)vissen en heb ondervonden dat de lineguard mij
alleen maar in de weg zit. Bepaalde handelingen moeten nog een automatisme worden, met
als gevolg dat ik nu twee keer een pruik heb gehad. Op zich niet zo erg, al doende leer je.

Ik heb daarna de lineguard verwijderd en weer test gevist, en of je het gelooft of
niet, ik heb geen pruiken meer (totdat ik weer eens in mijn oude gewoonte verval).
Nu zul je denken: je raakt ervarener, maar ik wil van jou toch wel eens weten:

* gebruik jij je lineguard gewoon of niet (waarom niet)?
* raak je daardoor (wat vaker) in de war?
* hoe voorkom jij dit?

Ik ben nog lerend, en maak gewoon nog beginnersfoutjes, maar ik vind het zeer
leuk om te doen. Binnenkort wil ik eens op de barbeel gaan trotten, maar dat is
weer een andere topic tzt :)
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

06-02-2015 20:49

Van een andere website over de Shakespeare:

As ‘pins’ go this reel does the job; however, there were one or two issues that compromised my style. The reel has a very large back plate, but as I like to bat the drum to retrieve line on occasions I found myself hitting the plate rather than the rim of the spool. I also found that the line guard also got in the way if positioned at the front. That said, controlling the pace of the line downstream was easy and casting uneventful.

Nou heb ik deze reel nog nooit live gezien maar als ik deze reel zo op de foto zien is het nogal een lompe line guard die idd in de weg lijkt te zitten.

Ik neem aan dat je de reel gebruikt voor de karper en dan is een lineguard niet echt belangrijk. Ga je echter trotten met een pen op stromend water dan heb ik liever wel een lineguard. Zeker als het een beetje waait.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-02-2015 01:22

Dankje Jop,

Ik ben maar net begonnen met de CP om mee te vissen. Ik begin het een beetje te leren,
maar trottend vissen heb ik nog niet echt kunnen doen. Al doende ben ik er wel
achter gekomen dat de lineguard lastig is en dan vis ik op stilstaand/zeer lichtstromend water.

Op de Rijn, Ijssel wil ik me gauw gaan wagen met beter weer, wederom om er van te leren.
Heb in de buurt ook beken en enkele snelstromende plekjes om dingen uit te proberen.
Voorlopig houd ik de linguard er nog even af.

Ga je echter trotten met een pen op stromend water dan heb ik liever wel een lineguard.
Zeker als het een beetje waait.

Je legt me nog niet uit waarom de lineguard (voor jou) tijdens het trotten wel belangrijk is.
Voorkomt het jou dan het in de war raken?

Grtz

Frenk
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

10-02-2015 00:20

Oei, da's een beetje moeilijk uit te leggen op een forum.

Maar als je echt gaat trotten, dus je laat het pennetje plus de lijn op het water de lijn van de reel trekken of je geeft lijn met je duim van de hengel hand, dan heeft de lijn tussen de reel en het start oog de neiging "over de spoel" te gaan. Dus dat er een slag lijn vanaf waait. Zeker met meer dan een beetje wind. Een line guard voorkomt dit.

Moeilijk te omschrijven, maar ga 1 keer trotten en begrijpt direct wat ik bedoel.

En dan nog een tip: Spoel geen 100 meter lijn op een pin, da's ook vragen om problemen. Neem aan dat je hier niet mee op monster karpers vist, dus een metertje of 30 is meer dan genoeg.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-02-2015 07:02

Dankje voor het antwoord.

Ik ben al eens wezen trotten (om te proberen) om te kijken hoe de lijn van de molen af loopt, dus ja ondanks dat het moeilijk is uit te leggen: het was me duidelijk! Bedankt!

Ik had de lineguard er toen al afgehaald. Ik ondervond toen geen problemen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat de lijn door wind van de spoel/reel afgewonden wordt en los om de reel ligt. De lineguard voorkomt dan die losse windingen (deels).

Heb er nu inderdaad wel veel op zitten : spoel van 150 meter met als "backing" eenzelfde hoeveelheid andere lijn, iets stijver. Ik vis sowieso bijna nooit ver uit de kant. Iets om over na te denken dus over de hoeveelheid lijn, en over de lineguard. Hier heb ik wat aan. Ik probeer vanavond eindelijk even te vissen, ook weer onder de kant (duikers).

Ik vis niet bewust op monsterkarpers, nee, maar waar ik vis zitten ook wel twintigers en dertigers, dus kans is er altijd. Als ik obstakels vermoed, vis ik trouwens met de pen/molen combi. Eerst ervaring opdoen wil ik dat aandurven met de CP. Dan wil ik ook meteen iets dikker vissen (uit veiligheid voor de vis).
John Riegman
Berichten: 21
Lid geworden op: 02-04-2006 15:08
Locatie: Hoogvliet

14-03-2015 17:26

Ik vis op karper met een pennetje onder het kantje vrijwel uitsluitend met een centrepin. Ik heb er diverse, zowel met als zonder line guard. Voor het trotten vind ik het persoonlijker prettiger vissen met lineguard omdat bij een hoop wind de lijn nog wel eens van de drum af wil waaien met alle gevolgen van dien. Maar hier lopen de meningen sterk over uiteen.
Voor het penvissen ondervind ik niet veel voor of nadelen met de line guard. Zolang je maar zorgt dat de lijn netjes strak op de drum ligt en, wat heel belangrijk is, je duim op de spoel houden bij een aanbeet. Anders eindigt je langverwachte aanbeet in een grote pruik op je centrepin.

http://rieg.blogspot.nl/2015/01/de-cent ... kenen.html
http://rieg.blogspot.nl/2014/07/de-insp ... arper.html

groet...John R
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-03-2015 22:09

Dankje John,

Ben net terug van het ziekenhuis (hele dag gezeten) dus ik zal zo je linkjes eens rustig lezen. Als ik niet gestoord wordt (letterlijk en figuurlijk) door de telefoontjes en appjes.

Inmiddels zit de lineguard er weer op en met lineguard de eerste karper op de CP gevangen. Sensatie! zie elders mijn verslag bij het penvissen. Het is een gewenning en ik weet nu een beetje wat ik goed en fout doe. Een beetje, want ik zal vast nog wel eens de fout in gaan, ben immers beginner met de CP!

Thx,

Frenk
Plaats reactie