Lichte of zwaarder pen dobbertje bij harde wind?


Plaats reactie
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

17-01-2015 19:46

Niemand vist het zelfde met een pennetje.
Ik zal proberen jullie uit te leggen wat ik bedoel.
Dan kunnen jullie reageren.

De vraag is: Of jullie een zwaarder of lichter pen dobbertje gebruiken ook bij harde wind.

Dat sommige mensen de voor keur hebben voor een lichter pennetje wat staat te dansen op de wind.
Maar wat uit eindelijk moeiteloos weg word getrokken door de karper.
Waar sommige karper vissers een zwaarder dobbertje monteren waarvan de antenne kaars recht.
Beweging loos bij harde wind en stroming in de golfslag staat.
Dat bij de lichter pennetjes de aanbeet makkelijker door gaat maar je niet direct ziet als het aas word opgepikt. En dat je bij een zwaarder pen gelijk ziet als het aas word aangeraakt maar door het zwaarder lood sneller word uitgespuugd.

Bijvoorbeeld een pen van 2,5 gram die kaars recht op met de tip van de antenne boven staat.
Of een pen van 1,2 gram die wat dieper op zink word gezet en met de gehele antenne boven water staat en je er van uit gaat dat het pennetje mooi schuin weg loopt. terwijl je bij de 2,5 gram pen wacht tot dat de antenne een centimeter om hoog komt dit om het verschil duidelijk te maken.
Wie gaat er bij de zelfde omstandigheden voor de zwaarder en wie voor de lichter dobber.
Zo zit ik wat te denken als ik met een pen in de harde wind zit te vissen.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

17-01-2015 23:36

Wilco,

Voor mij eigenlijk alleen pennen die zonder het laatste loodje nog plat kunnen liggen. Pennen die al rechtop staan in het water, doordat er wel wat lood nodig is om de pen zwevend te krijgen, zonder dat het laatste de bodem heeft geraakt, vallen eigenlijk meteen al af. Een pen moet in mijn ogen bij een opsteker of bij te diepe afstelling plat kunnen liggen in welke omstandigheden dan ook.

Harde wind zal een antenne diagonaal omlaag willen drukken. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een kortere antenne met het liefst nog een stukje balsa op de antennepunt. Of juist een hele lange antenne die genoeg lengte heeft om met de punt nog boven water uit te steken, als de rest van e antenne al schuin onder ligt.

Leuk om te googelen "windbeater floats¨
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-01-2015 01:36

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een kortere antenne met het liefst nog een stukje balsa op de antennepunt.

Hier sluit ik mij bij aan. Ik doe dat echter niet altijd.

Niemand vist het zelfde met een pennetje.

Nu ben ik weer met korte pennen van Dobberrob aan het vissen (0,5 gram), en ik lood het zo uit dat een licht tikje de dobber al doet trillen. Met wind is dat helaas niet altijd goed zichtbaar, maar ik vis vaak niet ver uit de kant, dus de zichtbaarheid van dat tipje dat boven de golven uitkomt is van groot belang bij wind bij mij.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-01-2015 13:51

Het is wat je zegt Wilco, iedereen doet het op zijn eigen manier.
Ikzelf heb eigenlijk geen enkele pen die meer dan 0,8gr lood vraagt maar het liefst gebruik ik ze met minder dan 0.6gr en kom eigenlijk nooit in de problemen bij harde wind, flinke golfslag, zelfs niet met 0,3gr.
ik denk dat we als penvissers hierin nog veel kunnen leren van witvissers die onder allerlei omstandigheden op flinke afstand een dobbertje moeten zien;
- verschillende samenstellingen van lood (aantal kleintjes één grote en alles ertussen in
- de positionering van het lood
- verlengen vd afstand tussen haak en pen om tot een goede afstelling te komen

gr Andries
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

19-01-2015 20:36

Leuk dat jullie even reageren hier kan ik wel wat mee.
Zelf ben ik aan gekomen op de vis stek met een opgetuigde hengel.
Waar het die keer daar voor nog waaide laat ik vaak de pen er op zitten.
Maar ik lees dat bij wind stil weer wel zo licht mogelijk gevist moet (kan) worden.
Ik ga wat ultra licht dobbertjes toe voegen aan mijn materialen doosje.
Onzekerheid brengt ook het thuis watertje met zich mee.
Ik heb daar in 2014 wel vaak gevist maar weinig gevangen.

Gr, Wilco
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

19-01-2015 21:07

Wat ik ook graag doe is vissen op snoekbaars.
Daar voor vang ik altijd aas vis en inderdaad met hele lichte pennetjes.
Met een handje vol grond voer vaak in de verleiding gekomen om op een paar aas bellen.
De aas tegen de bodem aan te bieden en ja ook mijn snoer verspeeld op een dikke zeelt.
Ik vraag me nu wel af waarom nooit de zelfde kleine haakjes en dobbertjes op de werphengel te zetten.
Plaats reactie