Shimano penhengel


Plaats reactie
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

26-12-2014 20:00

Hallo,

iemand ervaring met Shimano penhengels? Ik hang nu soms een pennetje aan m'n feeder, maar heb niet genoeg body & lijndikte erop om de karper te kunnen sturen. (een mooie sport, maar toch..)

Vis vaak op een dezelfde vijver waar er een mooi bestand aan karpers opzit, de grootste is er 15kg.
Rond de vijver staat er riet, 3x raden waar ze telkens bij het aanslaan 8 op de 10 keer naartoe zwemmen.. :)
Wat wel vaak in een lijnbreuk resulteert..

Zelf dacht ik aan een 1,75 lb hengel, of is de lol er hiermee van af?
Welke lijnen adviseren jullie?

Heb als molen de Shimano Aernos C5000FA liggen van mijn feederhengel, geen klachten van, leuk molentje en een zeer goede slip. Volgens mij moet dit voldoende zijn?

En nog een niet penhengel vraagje, ik zou de Aernos van mijn feederhengel gebruiken en op m'n feederhengel een kleine baitrunner plaatsen. Ik gebruik deze vaak als bijhengel of nachthengel op een rodpod. Mensen die ervaring hebben met kleine baitrunners?

Mvg
Tom
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-12-2014 00:27

Tom,

goed dat je een overstap maakt naar een penhengel. Een feederhengel is mij te zacht en zoals je zegt: ik kan er minder mee sturen. Wellicht dat een zwaardere feederhengel dat bbeter kan, maar dan heb je het nu net: het is zwaarder en maakt het -misschien- minder geschikt voor penvisserij. Ik heb niet zoveel verstand van feedervisserij.

Shimano penhengels, ze zijn er in allerlei maten -lengtes en testcurves. Ik zou me nog niet vastpinnen op een merk of testcurve.
Ik vind: een hengel moet naar JOUW wens zijn. Wil je een strakkere actie, dan kies je een hengel met zo'n blank uit. Of juist niet. Ga hiervoor naar een hengelsportspeciaalzaak, laat je voorlichten en test ze in de zaak uit.
TIPS:
* Koop niet meteen, laat het even bezinken. Orienteer verder.
* Er is hier al heel wat te vinden over penhengels in de submap penvissen. gebruik de zoekmachine
Er zijn er vele voorbijgekomen. The force, Sportex, shimano, etc. Orienteer je. Dit forum biedt
zat discussies hierover. Neem die overwegingen mee naar de winkel.

Shimano Aernos C5000FA: niks mis mee. Qua lijn: Ik houd wel van een zachte lijn (ik koop kilometerklossen Berkley Big Game Trilene van 24/00 - 30/00) voor de penvisserij.
Afhankelijk van de situatie, en jaargetijde gebruik ik dikkere (obstakels, waterlanten, riet) of dunnere lijnen (geen planten, winter). Meerdere reservespoelen met verschillende diktes zijn dan handig.

KLeine beetrunners: kijk eens naar de oude Seas spin molens de originele zwarte USA 3500 B van Shimano op marktplaats. 2 voor nog geen 100 euro, als het meezit goedkoper, en anders iets duurder. Ikzelf vind een baitrunner vrij zwaar voor de penvisserij.

Succes!
robertino smith

27-12-2014 09:23

Hallo Tom, misschien ga ik nu off topic :roll: , maar jouw situatie rietkragen en in mijn geval ook lelie bedden. Hebben mij doen besluiten dit seizoen te gaan voor een shimano long distance floater (3.66/ 2lbs). Oppervlakte visserij dus, minder plezier, ""nee""! Wel de body die ook jij zoekt, qua lijndikte wederom in mijn geval, korda cruiser control 12 lbs. (drijvende hoofdlijn). Denk dat je in jouw situatie zeer zeker voor een dikkere & schuurvaste hoofdlijn zal moeten kiezen. Denk dat het zeker de moeite waard is om de shimano penhengels te gaan bekijken, voor je een definitieve keus maakt! Denk ook dat de de lbs van de blank, of merk, of afbouw echt een ""eigen/ behoefte"" keus is!

Groet.
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

27-12-2014 11:44

Bedankt voor de antwoorden!
Vis al jaren met shimano hengels en heb er nog nooit mee problemen ondervonden qua kwaliteit.
Verder kan ik ze ook aan een zeer nette prijs kopen, zal er ook wel iets mee te maken hebben :roll:

Het zal niet alleen voor obstakelvisserij zijn, hier in de buurt ook heel wat polderwatertjes waar er amper tot geen begroeiing is. Ga er vaak gaan snoeken en zie heel vaak karpers zwemmen.
En op 300m van mijn deur het kanaal (Ieperlee)

Het zou beetje een all-rounder moeten zijn, zowel qua obstakels en oppervlakte en penvisserij.
Maar met toch genoeg body om de vis uit het riet te kunnen houden,
ik krijg ze er vaak uit door ze net in het riet te trekken, maar liever niet is een hoop geklungel ivm steile talud naast het water.

Een bezoek aan de viswinkel zal geen kwaad kunnen :roll:
Als er mensen zijn met goede ervaringen qua Shimano hengels laat maar komen! :)

Hier trouwens zo'n rietzwemmer
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

27-12-2014 13:50

Hoi,

Even out of the box: http://www.koopmanhengelsport.nl/product/696/nash-carp-rod-dwarf-10ft-275lbs

Dit is een 10ft hengel waar je eigenlijk alles mee kan. Gaat hoepelrond, is goedkoop en je kunt er kracht mee uitvoeren. Is het heel mooi vissen...mwoea meer functioneel maar wel erg effectief.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

27-12-2014 16:07

Hallo, ik heb een shimano penhengel van 1,75LB, 3,6 meter lang. Het gaat hierbij wel om een ouder model dat niet meer verkrijgbaar is, maar nieuwere series van shimano met 1,5 tot 1,75LB zijn prima voor deze visserij te gebruiken, mits met niet te zwaar lood gevist.

Hiermee vis(te) ik veel met een klein schuifloodje op de "running rig" manier op karper op vijvers etc. De mijne kan ongeveer 50 gr. wegzetten en heeft genoeg body om de karper uit de obstakels te houden. Maar deze hengel is ook prima te gebruiken met een pennetje onder de kant, dus lekker allround te gebruiken.

sinds ik wat meer met de running rig vis op "afstand" gebruik ik ook een baitrunner als molen.
Daarbij gebruik ik een 300 serie okuma longbow (inmiddels amper meer te krijgen geloof ik, behalve af en toe op marktplaats etc.) en heb sinds de zomer een daiwa emcast BR 3500. Deze baitrunners zijn prima te gebruiken voor deze visserij en kan met gemak 150 meter lijn op (de emcast zelfs bijna 300 meter). en deze baitrunners zijn nog enigszins licht van gewicht en is je hengel nog enigszins in balans.

hoop dat je hier wat aan hebt en succes met de keuze van de juiste hengel/molen
robertino smith

27-12-2014 16:54

Ok, ok, vist over/ door de rietkraag heen???

Tom Verdonck schreef:ik krijg ze er vaak uit door ze net in het riet te trekken, maar liever niet is een hoop geklungel ivm steile talud naast het water.


Ik zeg laarzen, liezen, of waadpak en dat talud (neem aan hoge kant oever :roll: ) af de rietkraag in!!! Afhankelijk van de diepte onder de kant. Ongeacht hengel keuze!

Groet.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-12-2014 22:08

VAAK kan ook de manier /richting van aanslag doorslaggevend zijn voor een goede afloop :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

28-12-2014 12:29

De braamstruiken houden me toch wel wat tegen om altijd achter het riet te gaan kruipen.
Tja richting aanslaan, het eerste wat ze doen is direct richting rietkraag zwemmen, ongeacht verschillende manieren van aanslaan.. zijn geen domme vissen daar, en met m'n feeder hou ik toch niets tegen.

Waadpak is geen slecht idee, maar net achter het riet gaat het steil naar beneden (2,5m) met zo'n betonnen platen. Dus 1 misstap is zwemmen, been there done that :oops:

Misschien idd wat "out the box" denken, ben het nogal wat gewend om lekker om mijn plaats te vis te gaan drillen.. Zal het jarenlange feederen wel mee te maken hebben. :wink:

Bedankt voor de antwoorden, ga zaterdag eens langs bij enkele viswinkels ivm hengel,molen, en een ideaal (compact) schepnet & onthaakmat om te gaan struinen.

Mvg
Gebruikersavatar
cyrano veldtstra
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-10-2014 18:21
Locatie: Hoorn

28-12-2014 19:59

Hey Tom,

Ik lees dat je een penhengel wilt aanschaffen, heb je al naar fox gekeken?
Ik ben al anderhalf jaar tevreden met mijn fox warrior s float, een heerlijk licht en slank hengeltje van 1.5 lb met een redelijk snelle actie en body onderin de blank dus ook geschikt voor lichte obstakelvisserij..
Netjes afgewerkt mat zwarte blank met sic ogen en kurk greep
Maar nu komt het... de hengel kost nieuw 100euro, zal het 110 zijn
Voor dat geld ben ik nog geen mooiere nieuwe hengel tegengekomen met die eigenschappen, dus ik zou zeggen zeker het overwegen waard :)
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

01-01-2015 15:06

Hallo,

mezelf even een cadeau'tje gedaan:

het is een hengel van Shimano geworden, de Tribal Intensity Floater 2lb.
Leuk hengeltje waar je best wat kracht mee kan zetten, ideale obstakelstok hoop ik.

" De Shimano Tribal Intensity Floater is speciaal ontworpen voor pennen en oppervlaktevisserij. Hij heeft een machine gefreesde molenhouder met 3K carbon en een gegrafeerde RVS Tribal Bug achtereind. Tevens is hij vooerzien van Shimano silcone carbide geleideogen en een Fuji-wrap topoog.
Lengte: 3.66 meter
Klasse: 2.00 lb
Transportlengte: 1.86 meter
Gewicht: 260 gram
Voor pennen en oppervlaktevisserij
Machine gefreesde molenhouder
Gegrafeerde RVS Tribal Bug achtereind
Shimano silcone carbide geleideogen
Fuji-wrap topoog "
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-01-2015 15:46

Tom,

Gefeliciteerd met je nieuwe hengel. Alleen jammer dat je alleen naar een obstakelstok hebt gekeken (is dat zo?), penvissen/oppervlaktevissen is nl. zoveel meer dan obstakels. En dan is -over het algemeen- 2 lb wat aan de zware kant.

Succes ermee, tight lines in het nieuwe jaar.

Frenk
robertino smith

02-01-2015 08:49

Hoi Tom, fraai! Hoop de hengel die je aangeschaft hebt ook eens in het echt te kunnen bekijken. Op de een of andere manier staan die tribal floater serie in mijn omgeving niet in de hengelrekken! Even ter correctie, bezit zelf de tribal longcast floater/ iets andere afbouw/ iets lichter in gewicht/ zacht in het top deel/ jouw intensity trouwens ook, overweeg zelfs dit seizoen ook hiervan een tweede aan te schaffen! Dit omdat ik de hengel ook wil inzetten bij het statisch vissen als set. Hoop dat je snel een karper op je nieuwe hengel vangt, misschien even laten weten hoe jij de aktie op je hengel ervaren hebt?

Groet.
Tom Verdonck
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-04-2007 20:12
Locatie: België, West-Vl.

02-01-2015 10:08

Heb verschillende hengels in mijn handen gehad,
vond deze best wel licht en je kon er duidelijk meer kracht mee plaatsen dan andere.

Verder is hij ook gekend dat je er ver mee kan gooien, met weinig gewicht, ideaal om wat verder te vissen. En op de vijver waar ik vaak ga zitten ze heel vaak net out of reach aan het oppervlakte, hoop er nu wat mee te kunnen.

Het is idd geen hengel die standaard in de rekken ligt, was een hengel op bestelling maar die persoon kon er niet meer achter komen dmv medische redenen.

Wil de hengel ook gebruiken om met doodaas te vissen, dus een iets zwaardere was wel handig.
Volgens de persoon in de winkel (zéér ervaren karpervisser) zou dit geen probleem mogen zijn,
bij hengelbreuk op snoek mag ik direct een nieuwe halen.

Zal deze spoedig eens gaan testen, nog wat klein materiaal aanschaffen :)
Hou jullie op de hoogte

Mvg
Plaats reactie