Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

22-12-2014 12:18

Volgens mij gaat het hier om MPG en niet of de overheid betrouwbaar is in het algemeen. Jammer dat er veel tekst geplaatst wordt zonder ook maar één concreet argument. Is er nu wel of niet info mbt schadelijkheid beschikbaar?
Beetje non-discussie als we zo doorgaan....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2014 12:31

Is het ook. Monopropyleenglycol is bekend als E1520. Stoffen krijgen op Europees niveau een e-nummer en alleen als ze aantoonbaar veilig zijn voor gebruik in voeding bij gegeven concentratie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2014 16:55

Martijn Nederpel schreef:In dat geval kan je in het voordeel zijn...mits je ip een water zit waar bijna alleen met readys gevist word. Het voordeel van een freezer zit hem dan idd in het gebrek aan mpg. Zelfde kan je doen als iedereen met vismeel zit, om.met birdfood te gaan vissen. Echter als er 50/50gevist en gevoere word is je voordeel weg.
Aan de ander kant, om bij mijn voorbeeld te blijven: elke dag krijg je boterham met jam. Iedere keer als je hem eet krijg je een knal......zal jij de volgende keer die boterham wel eten als er pindakaas op zit? Ofwel, zou de inoed van dat ene infredient (het beleg) echt zo groot zijn? Immers tegenover de negatieve ervaringen staan ook vele positieve (volle pens) ervaringen.


Nu ik toch bezig ben.

Als een goede gever weer eens meent ons een plezier te doen met een bos bloemen, zijn de katten er als de kippen bij om ze in de kortst mogelijke tijd te slopen. Wat ik ook doe om ze dat af te leren. Het heeft geen succes. En ik ben thuis niet de kattenliefhebber moet je rekenen. Nou zijn katten een stuk intelligenter dan karpers...

Enige aas(soort)dressuur die ik ken is die van de karpervissers. Zwolle levert binnenkort weer de meest komische trafelen op. Als je tenminste nog in staat bent te relativeren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

22-12-2014 17:25

Hilco Meijer schreef:
Ik heb er gelukkig wel één, Kato, indertijd overgenomen van Peter Sellers!


Lekkal vool de kalpel! 8)

Volgens mij nam hij het testen van zijn boilies iets te serieus gezien zijn postuur :lol:

(als dat de juiste Kato is hoor....)
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2014 19:51

Op verzoek van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid leidt de Commissie Gezondheid en Beroepsmatige Blootstelling aan Stoffen (GBBS, voorheen WGD) van de Gezondheidsraad gezondheidskundige advieswaarden af voor stoffen in de lucht op de werkplek waaraan werknemers beroepsmatig kunnen worden blootgesteld.

In het voorliggende rapport bespreekt de commissie de gevolgen van blootstelling aan propyleenglycol en presenteert zij een gezondheidskundige advieswaarde voor deze stof. De conclusies van de commissie zijn gebaseerd op wetenschappelijke publicaties die vóór september 2006 zijn verschenen.


Lees je o.a. dit rapport dan kunnen we inderdaad rustig gaan slapen. Zelf kreeg ik bij navraag de volgende opmerkingen mee.

Mis de onderzoeken van cumulatie van MPG met geur en smaakstoffen. Wie kan me geruststellen dat in o.a. boilies dit geen kwaad kan.

Zie ik enkel spoken op de weg dan verneem ik dat graag.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2014 20:01

Wat leesvoer over E nummers voor geïnteresseerden.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... -echt.html

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-12-2014 20:48

Peter

Zijn er dan wel onderzoeken gedaan naar alle andere boilie ingredienten en de gebruikte hoeveelheiden? Ik.noem.laar wat: tarweproducten, maisproducten, soja, vismelen, visolie, betaije, boterzuur, sweetners etc etc
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2014 21:01

Niks ten nadele van de kritische noot die haast overal bij te plaatsen is (ze hebben er wel erg veel woorden voor nodig zeg) hebben wij het als Westerse mens gedurende de afgelopen centennium toch aardig gedaan wat gezondheid en levensverwachting betreft. De controle van voedsel is beter dan die ooit geweest is. Mijn kinds kinderen kijken uit op een levensverwachting van naar schatting 120 jaar. Ik geloof niet dat ik in de biowinkel veel beter af ben. Wel duurder en weer afhankelijk van andere mechanismen waar je ook kritiek op kunt hebben. Wat je hier deelt is tenslotte slechts een opvatting.

Maar het gaat hier maar over karpers. Nog even terzijde dat we dit door uitzettingen zelf controleren en nog steeds uitgaan van dezelfde geschatte sterftepercentages. Zo we daar al enig zicht op hebben. Laten we de zaken niet te veel verwarren met opvattingen over dagelijks mensenvoedsel. Het zal volgens dezelfde criticasters sowieso beter zijn om niet te vissen en derhalve niet te voeren. Ik kan je dus geruststellen Peter, maar ik geloof niet dat je dat wil. Mij jut je er niet mee op.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

22-12-2014 22:46

Spoken zijn geen feiten.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2014 09:59

Beste Kees,

Herinner me nog het volgende voorval. Van een uitzetting van spiegelkarper van kweker x op verschillende wateren in ons land is geen enkele terugmelding ontvangen. De rede ervan is nooit bekend geworden. Goed dat we ons bezighouden met Spiegelkarperprojecten.

Prettige feestdagen,
Peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2014 10:56

Paar Polen de ziektewet in door een op de markt gekochte skp project ....
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

23-12-2014 13:31

Als zelfdraaier zou ik mijn boilies nooit conserveren, zolang ik een vriezer bij de hand heb.
Omdat het alleen maar tot extra kosten leidt per kg bol; je moet immers extra conserveringsingredienten inkopen. Zelf ruil ik de houdbaarheid dan liever in voor een ander goedje, waarvan ik zeker weet dat het een goede attractie geeft.
Ik kan me enkel voorstellen, dat als je 2 weken in de bush bush zit bijv. Frankrijk, je wel noodzakelijkerwijs naar conserveringsmogelijkheden gaat kijken.
1 ding is zeker, een boilieboer heeft met readys in zijn assortiment ook afzet voor bijv. de frankrijk markt. Daarnaast heeft de boilieboer bij readymades nog andere voordelen, denk aan minder stroomkosten, ze hoeven niet in de vriezer en ze zijn langer houdbaar. De bollen kunnen hierdoor langer op de plank blijven liggen voor de verkoop.

Voor wat betreft attractiviteit. Als het attractiviteitsspectrum en voedingswaarde goed genoeg is, dat ze er normaal ook niet omheen kunnen zwemmen, dan zullen ze het met een beetje conservering er ook niet om heen kunnen zwemmen hoor.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

23-12-2014 14:29

pj otte schreef:Beste Kees,

Herinner me nog het volgende voorval. Van een uitzetting van spiegelkarper van kweker x op verschillende wateren in ons land is geen enkele terugmelding ontvangen. De rede ervan is nooit bekend geworden. Goed dat we ons bezighouden met Spiegelkarperprojecten.

Prettige feestdagen,
Peter


Gelieve ergens anders de vete uit te vechten en dit topic niet verder te vervuilen met niet relevant gezeur aub?

Of is dit teveel op de mod-stoel?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2014 14:48

Toch zet ik mijn vraagtekens bij bijvoorbeeld Kevin nash bollen,ik heb meermaals bij wout van leeuwen zakken in handen gehad waarvan de blauwe kleur van de zak afbrokkelde en de bollen kei knetter hard waren,fijn dat het niet schimmelt,maar hoe oud zijn ze dan wel niet,ons eten bederft toch ook een keer....ondanks conservering.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-12-2014 15:05

McDonald's hamburgers niet hoor.

Afbeelding

1 van 2008 en 1 van 1996
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2014 15:13

Bert

Daar was een leuke uitzending over. Die burger is goed gebleven door uitdroging, heeft nuks.met conserveermiddel te maken. In die uitzending hebben ze het zelf ook geprobeerd met een zelfgemaakte hamburger...bleef ook prima
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2014 16:03

Ja prima Bert,maar nu als.je hem opvreet.... 8) :D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-12-2014 16:39

Aha uitdroging dus.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2014 17:15

Emilio Visser schreef:Gelieve ergens anders de vete uit te vechten en dit topic niet verder te vervuilen met niet relevant gezeur aub?

Of is dit teveel op de mod-stoel?


Hoe dat nu weer zo? Er is helemaal geen sprake van een vete. Ik probeer slechts bij de feiten te blijven omtrent het gezondheid vs conserveerverhaal. Dat er enige herhaling in deze discussie zit kan ik ook niet helpen. Maar als je mij de les wilt lezen was PB ook een optie. Dat had deze reactie op je onterechte insinuatie weer voorkomen. Reactie op reactie is nu eenmaal het geldende mechanisme van een forum. :wink: :lol:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2014 17:25

Martijn Nederpel schreef:Bert

Daar was een leuke uitzending over. Die burger is goed gebleven door uitdroging, heeft nuks.met conserveermiddel te maken. In die uitzending hebben ze het zelf ook geprobeerd met een zelfgemaakte hamburger...bleef ook prima


Inderdaad, dat ging nog iets verder. De verslaggever claimde lange tijd bij MC Donalds gegeten te hebben en daar ernstig ziek van te zijn geworden. Dat verhaal is inmiddels geheel ontzenuwd.

Met ready-mades kun je prima vissen zonder dat de karpers op hun rug gaan zwemmen. Niettemin zou het niet zo moeten zijn dat karpers geheel afhankelijk worden van aas als enige voedselbron. Maar dat geldt net zo goed voor freezers en home-mades. Waarvan overigens ook onbekend is wat de effecten op termijn zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2014 17:45

Rest my case.....
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

23-12-2014 17:47

Kees Ouwehand schreef:Hoe dat nu weer zo? Er is helemaal geen sprake van een vete. Ik probeer slechts bij de feiten te blijven omtrent het gezondheid vs conserveerverhaal. Dat er enige herhaling in deze discussie zit kan ik ook niet helpen. Maar als je mij de les wilt lezen was PB ook een optie. Dat had deze reactie weer voorkomen. Reactie op reactie is nu eenmaal het geldende mechanisme van een forum.


Tsjaaa..... Laat ik nou Peter's reacties op jou bedoelt hebben en niet andersom...... :wink:

Reactie op reactie lijkt me logisch, maar dan moet er idd wel bij de feiten gebleven worden (zoals je zelf terecht aangeeft) en moet er niet allerlei random info bij worden gehaald die niet eens in de buurt komt van relevant. Dat was ook de strekking van mijn opmerking en die was dus niet op jou gericht.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2014 18:03

Thanks. Dan zijn we het eens.

Ik wou in elk geval de indruk wat mij betreft rechtzetten. Gaat mij slechts om de discussie.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

23-12-2014 19:14

Beste allen,

Ik weet niet of ik hiermee off-topic ga, maar ik heb een vraag over de versheid van de gebruikte ingrediënten voor self-mades.

Van het weekend kwam ik namelijk bij mijn ouders een afgesloten ton tegen met de volgende ingrediënten; soja (vet), griesmeel, rob red, eipoeder, polentabloem, haringmeel, maismeel en cédé.

Alles apart verpakt in plastic (wel eerder aangebroken) en het ziet er op het eerste gezicht goed uit, ruikt ook goed. Alleen is alles wel ongeveer 5 jaar oud.

Zou het nog de moeite waard zijn om hier een paar kilo bollen van te draaien?

Groet
Enjoy..............just being there
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-12-2014 20:12

Kees,

Dat is wederzijds, maar je kennende begreep je dat wel.
Sorry, dat ik wel eens wat afdwaal.

Groet,
Peter
Gesloten