Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

19-12-2014 18:31

Goedenavond,

Zojuist hebben we het eerste deel geplaatst van de serie 'Tips & Tricks AAS', artikelen van de hand van Chris Gabriële.

Aas... er is geen onderwerp in de karpervisserij waarover zoveel onzekerheden en twijfel bestaan. Voedingsdeskundige, aasmaker én karpervisser Chris Gabriele gaat ons in zijn schrijfsel handvatten bieden in deze lastige materie.

Lees het eerste deel HIER: http://karperwereld.nl/tips-tricks-aas- ... -gabriele/

Wat vind jij er van? Heb je zelf vragen aan Chris en ben je het eens met bijvoorbeeld de stelling:

"Allereerst knal ik de deur open als het gaat om de bewering dat freezerbaits kwalitatief beter zijn en beter de voedingsstoffen behouden dan ready’s. Nonsens! Een goede houdbare bol is net zo goed als een goede freezer."

of deze

"Een boilie is dus allereerst een middel om de karper te verleiden en in de tweede plaats willen we dat er verantwoord voer te water gaat."

Maar wat is verantwoord voer...

Kortom, laten we proberen de aasdiscussie wat op te laaien. We zijn nooit te oud om bij te leren.

Veel leesplezier in dit (en volgende) artikel(en).

Chris, super bedankt voor je inzet en het delen van je kennis. Ik kijk uit naar deel 2.

Groeten Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

19-12-2014 19:40

Hey leuk man Chris dat jij je hier aan waagt, je zult wat shit over je heen krijgen denk ik maar goed.
Ik zal gelijk eens een andere stelling geven uit eigen ervaring.

Ik heb gemerkt dat ready,s het wel degelijk afleggen tegen vers kort gekookt aas, na mijn bescheiden mening juist omdat het aas anders van structuur is (zachter ) dus voor de karper een heel andere aasbeleving.

Ondanks dat je op veel punten gelijk heb denk ik dat het verschil tussen ready,s en freezers om ze zo maar effe te noemen een stuk genuanceerder ligt ivm de bereidingswijze.

Good luck
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

19-12-2014 21:44

Beste Chris,
dit is een goed informatief artikel dat ik met veel plezier heb gelezen.

Ik heb een vraagje.
Klopt het dat een bepaalde bol in een bepaald seizoen(bv zoet in het voorjaar)
beter vangt dan in een ander seizoen?
En hoe zit het dan precies waarom bepaalde bollen specifiek voor een bepaald seizoen zijn?
Of kan ik met iedere willekeurige bol in elk seizoen vissen?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-12-2014 21:49

Afgelopen jaren veel.met readys en freezers gevist, en eerlijk is eerlijk geen verschil bemerkt. Ene keer legde de freezer het af, maar een andere keer de ready. Uiteindelijk maakte het geen ene moer uit, sterker: heb de beste 2 jaar ooit achter de rug
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

20-12-2014 00:45

henry hummmel schreef:Hey leuk man Chris dat jij je hier aan waagt, je zult wat shit over je heen krijgen denk ik maar goed.
Ik zal gelijk eens een andere stelling geven uit eigen ervaring.

Ik heb gemerkt dat ready,s het wel degelijk afleggen tegen vers kort gekookt aas, na mijn bescheiden mening juist omdat het aas anders van structuur is (zachter ) dus voor de karper een heel andere aasbeleving.

Ondanks dat je op veel punten gelijk heb denk ik dat het verschil tussen ready,s en freezers om ze zo maar effe te noemen een stuk genuanceerder ligt ivm de bereidingswijze.

Good luck


Henry,

Als de "readymade" nou ook vers van de pers kwam? Dus in principe dezelfde boilies, versgekookt, de één met conservering en de ander zonder. Zou dit verschil er dan nog wezen? :wink:

Versheid is zeker een belangrijke factor in dit verhaal denk ik. Hierin heb ik ook zeker gemerkt dat een kakelvers bolletje het beter doet dan een boilie van pak en beet 3 maanden oud. Al dan niet readymade of uit de vriezer. Toch iets met het verliezen van vocht en dus inhoud van de boilie zoals beschreven in het artikel?

Maar om nu elke keer vlak voor het vissen boilies te gaan draaien..... In een ideale wereld zou het leuk zijn om zo'n slaafje te hebben :lol:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-12-2014 01:13

Mathieu de Witte schreef:
Maar om nu elke keer vlak voor het vissen boilies te gaan draaien..... In een ideale wereld zou het leuk zijn om zo'n slaafje te hebben :lol:

Gr.


Ik heb er gelukkig wel één, Kato, indertijd overgenomen van Peter Sellers!
Frank Barchem
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-11-2014 04:03

20-12-2014 01:43

Mooi en leerzaam artikel! Ik sluit me aan bij de vermeldde puntten, helemaal mee eens.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

20-12-2014 01:44

Ach heb het wel eens gedaan maar is moeilijk vol te houden
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 10:31

Klopt het dat je in een readymade minder eiwitrijk aas kan draaien dan dat je dat in een freezerbait kwijt kunt,dit ivm met de houdbaarheid en het conserveren wat niet meer zo goed zou lukken.
Uit mijn ervaring is gebleken dat ik met readymade aas toch minder vis pakte,dan dat ik op mijn zelf gemaakte freezertjes deed.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-12-2014 10:43

Note: In de jaren ‘80 en begin ´90 was die kennis niet aanwezig bij de grote spelers op de markt. Anno 2014 hebben de professionele draaiers hun kennis echt wel in huis gehaald onder druk van alle wettelijke regels en eisen die tegenwoordig gesteld worden aan aasproducerende bedrijven.



De praktijk leert ons dat er ook en niet alleen daar veel aangerommeld wordt in het boilie wereldje. Onderlinge vergelijkingen maken tussen firma’s of producten is dan ook zinloos. De Voedsel en Warenautoriteit doet weinig tot geen controles daar de mankracht al jaren ontbreekt. Zij telkens bij problemen andere prioriteiten opgedragen krijgt door vadertje overheid. Op papier klopt het allemaal in ons land de praktijk is helaas anders. Neem als voorbeeld een film van een van de grootste boilie boeren in ons land. Beschimmelde grondstoffen zag je er in grote hoeveelheden voorbij gaan. Stop in hemelsnaam met onzin verkopen dat het er prima aan toe gaat. 40 jaar ervaring in de voedingsindustrie heeft me geleerd dat controles alleen maar slechter worden uitgevoerd. Komen als voorbeeld de mannen met de witte petjes van externe bureaus voor een algehele controle die ruim van te voren is aangekondigd. Dan moet het gek zijn dat je de zaken niet voor elkaar hebt.

Is net als doping onderzoek in ons land en daar buiten de theorie en de praktijk komen nog wel eens met elkaar in botsing.

De fractieleider van de VVD stelde het donderdagavond goed, gaat het niet linksom dan regelen het wel rechtsom. Dat is de praktijk en helaas niets anders.

99 van de 100 karpervissers interesseert de samenstelling en gezondheid geen bal als het maar veel karper en liefs grote vangt.

Toch blijft het een boeiend onderwerp die de aandacht zeker verdiend.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

20-12-2014 11:31

Kon het niet beter verwoorden Peter, helemaal mee eens. Aangezien ik al meer dan 15 jaar bakker ben zie ik ook het een en ander.....
Groetjes Ron
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

20-12-2014 11:33

Ben ook benieuwd wat jullie mening is over gestoomde of gekookte bollen.
Zit er nou echt zo een werkelijk kwaliteits verschil tussen ?
Kansloos gezeik!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2014 11:51

Rik

Ik ben toevallig goed op de hoogte van de recepten van een bepaald boiliemerk. Ik ken je vertellen dat er gewoon vismeel en krillmeel gebruikt word en niet in kleinere hoeveelheden. Komend jaar worden dan ook de voedingswaarden vastgesteld door een lab op de verpakking gedrukt.
Dat je met je zelf gedraaide bolletjes beter ving kan natuurlijk aan de leedtijd van de readys liggen, of het recept. Want eigenlijk.kan je alleen een goed vergelijk trekken tussen de 2 als je 2 identieke boilies hebt, de een geconserveerd de ander niet. Ikzelf heb jarenlang zelf gesdraaid ondanks dat ik readys tot mijn brschikking had. Uiteindelijk ben ik dus tot de conclusie gekomen dat het in mijn visserij geen ene moer uitmaakt, dus vis ik nu 2 jaar naar volle tevredenheid met readys.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-12-2014 13:04

Freezers, readymades, self mades, aas!

Mooie discussie. Hij zet een mening neer, en je kunt het ermee eens zijn of niet, de discussie komt vaak genoeg langs, met de nodige regelmaat. Echter ieder heeft zijn voorkeuren en doel voor ogen. Daar hangt ook nog eens een prijskaartje aan die ieder voor zichzelf bepaalt. Tevens zegt hij dat het aas af hangt van meerdere factoren (ben ik mee eens).

Als penvisser waait het een beetje langs me heen, maar voor de keren dat ik statisch vis is het voor mij al jaren niet meer interessant om zelf te "bakken". Ik kijk rond waarvan ik vind dat het een goede samenstelling is en bijvoorbeeld goed ruikt en bij een goede prestatie (respons, of instant respons) koop ik wat in voor gebruik gedurende het jaar of voor de vakantie. Als ik er vertrouwen in heb, is het voor mij goed. Mijn intuitie heeft me nog niet in de steek gelaten.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 14:05

Martijn Nederpel schreef:Rik

Ik ben toevallig goed op de hoogte van de recepten van een bepaald boiliemerk. Ik ken je vertellen dat er gewoon vismeel en krillmeel gebruikt word en niet in kleinere hoeveelheden. Komend jaar worden dan ook de voedingswaarden vastgesteld door een lab op de verpakking gedrukt.
Dat je met je zelf gedraaide bolletjes beter ving kan natuurlijk aan de leedtijd van de readys liggen, of het recept. Want eigenlijk.kan je alleen een goed vergelijk trekken tussen de 2 als je 2 identieke boilies hebt, de een geconserveerd de ander niet. Ikzelf heb jarenlang zelf gesdraaid ondanks dat ik readys tot mijn brschikking had. Uiteindelijk ben ik dus tot de conclusie gekomen dat het in mijn visserij geen ene moer uitmaakt, dus vis ik nu 2 jaar naar volle tevredenheid met readys.


Dat kan zo wezen,maar dan zou er ook.meer conservering in moeten,aangezien eitwitijk aas sneller bederft als ik het goed heb...?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2014 14:14

Ligt eraan, mpg bind water aan zich, hierdoor is dat water niet beschukbaar voor bijv schimmels. Eigenlijk gebeurt hetzelfde als met suiker of zout.
Daarbij vergeet je dat ook birdfoodboilies met eippoeder of albumine gedraaid worden en dus ook goed geconserveerd moeten worden. Daarnaast ga je er nog steeds vanuit de het conserveermiddel slecht zou zijn, terwijl het ook een trigger is, en de schadelijkheid dus wel.mee valt. Daarbij, scheelt het een hoop als boilies goed gedroogd en verpakt worden.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-12-2014 14:26

Rik koster schreef:dan zou er ook.meer conservering in moeten,aangezien eitwitijk aas sneller bederft als ik het goed heb...?


Er zitten ook zat eiwitten in een birdfood boilie, ik denk dat het verschil met een vismeel boilie niet zo heel groot is alleen de bron is anders.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 14:49

Ik ga er niet vanuit dat het slecht is,ik ga er meer vanuit dat het na al die jaren een negatieve werking gekregen heeft,je kan wel tig verschillende bollen hebben. In readymades,maar wat zit er altijd en eeuwig in...juist ja...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 15:18

bert kamp schreef:dan zou er ook.meer conservering in moeten,aangezien eitwitijk aas sneller bederft als ik het goed heb...?

Er zitten ook zat eiwitten in een birdfood boilie, ik denk dat het verschil met een vismeel boilie niet zo heel groot is alleen de bron is anders.



Maar is een boilie van welke leverancier dan ook in birdfood gelabelde zakken ook daadwerkelijk eiwitrijk,of juist niet,en is het alleen een flavour met wat sweetner en zo min mogelijk eiwitten om de houdbaarheid te kunnen garanderen,dat is dan weer de vraag....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2014 15:22

Klopt, idd.

Maar hoe negatief is dat? Stel het zou de vis afschrikken, dan zou je met freezers meer vangen. Gekke is dat bijv vismeel nog steeds een populair ingredient is, wat volgens jou redenatie ook vis af zou moeten schrikken. Geld ook voor griesmeel of eiproducten. In de praktijk blijkt dit slechts ten dele te kloppen. Als een warer jaar in jaar uit met louter vismeel (of readys) bevist word, dan ben je in het voordeel als je zonder vismeel of comserveer aan de slag gaat.
Echter tegenwoordig vist ieder met zijn eigen bal, en is er minder sprake van een trend. Een vis zal dus net zo vaak geprikt worden op een readys of freezer op een vismeel of birdfood, de vis heeft dus niks.meer aan de herkenning want hij heeft inmiddels bijna alle ingredienten een negatieve ( en positief als je er ook mee voert tenminste) ervaring
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 15:46

Ben ik.niet echt met je eens dat iedereen tegenwoordig met zijn eigen bal vist,de opmars van readymades zijn onwijs groot,de boilieboeren vertienvoudigd vergeleken met vroeger,en de prijzenoorlog is op zijn Max in het wereldje,( niet alleen met vis aas) de reden van vismeel na al die jaren heeft denk ik toch een ander kantje,zeker gezien hoe de vis veelal gekweekt word en de vis absoluut deze grondstoffen nodig heeft,het blijft uiteraard altijd gissen en zeker weten zullen we het nooit doen in onze hobby omtrent dit onderwerp, maar toch in mijn visserij en dan met name de cultuur wateren viel me op zeker de vangsten op van zelf gedraaid aas,tov readymades, freezers die gekocht zijn schijnen dus ook enige conservering in te zitten,dus die tellen we maar niet mee in het plaatje.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2014 16:04

Rik

Met eigen bal bedoelde ik niet zelf gedraaid maar een eigen voorkeur. Ofwel birdfood, vismeel van allemaal verschillende fabrikanten en zelfdraai. Voor de vis is er geen touw aan vast te knopen welk ingredient nu gevaar oplevert omdat ie overal op geprikt is, maar ook overal een dikke pens op heeft gegeten...het is lijkt me dus sterk dat mpg een negatief signaal afgeeft en vismeel of welk ander ingredient niet
Over dat vismeel.....ik haal je ff uit je sprookje, vanwege de kosten worden de karper niet meer met vismeel opgekweekt maar voornamelijk met sojapellets :wink:
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 20-12-2014 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 16:13

Ja en hoe lang al dat opkweken,nieuwere generatie vissen van de laatste hoeveel jaar,neemt niet weg dat welk smaakje boilie je neemt,en met welk ingrediënt dan ook erin,een ready blijft met mpg,dus zeer zeker voor de vis waarneembaar,als ik al zelfs proef bij sommige readymades dat het erin zit,dan doet een karper dat al helemaal.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2014 16:32

Daar heb je gelijk in rik, maar je snapt mijn punt niet. Natuurlijk neemt hij die mpg waar, alleen is er voor hem geen enkele reden om er negatiever op te reageren dan welke andere bol dan ook..... Stel er word alleen met freezers gevist en gevoerd op een water. Vervolgens ga je er met een mpg bol zitten, dan ben je in het voordeel.
In de huidige situatuatie word er op wateren met zowel readys als freezers gevist en gevoer, waarom zal een vis dan nagatief reageren op de ready terwijl hij op bollen zonder mpg, net zulke negatieve ervaringen heeft.
Als jij elke dag een klap op je kop krijgt als je een boterham eet, ongeacht wat het beleg is. Dan vreet je geen brood meer, of er nu wel of geen beleg op zit.....
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 16:39

Ik snap jouw punt wel,maar ik ben van mening dat het zeer grote gevoerde en geviste bollen op cultureel wateren met readymades gevist word,en aangezien er in freezers tegenwoordig ook al mpg ingaat om het net ietsje houdbaarder te maken er toch Mischien wel een link gelegd kan worden met het mpg,een vis zoals je weet heeft 1000 maal de kracht om smaak te herkennen als wij,dus ik begrijp jouw punt wel gozer,maar ik Ven van mening dat er zeker 90% van de bollen waar gevist mee word mpg bevat,waardoor je met een self made boilie toch een voordeel boeken kan,ga maar eens langs de gemiddelde visser aan een water,en kijk waar hij mee vist,bedenk maar eens dat echt onwijs veel bedrijven gestopt zijn met freezers,en zo niet er readymades bij gingen maken simpelweg omdat de klant er vraag naar heeft,en omdat nu de readymades ook niet meer in een slecht daglicht staat omtrent de houdbaarheid producten die nu tov vroeger gebruikt worden..
Gesloten