Penhengel


Plaats reactie
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

22-11-2014 12:44

Hoi allemaal voor de toekomst ben ik op zoek naar een penhengel die voldoet aan de volgende eisen.
3,90 cm lang 2 lbs. het liefst een glasblank.
Heb de blanks gehad van rodvision de korte 11 foot 2 1/4 lbs.
Deze zijn echter net iets te kort voor wat ik wil=.
Het word echt een obstakel stok. Voor zwaar werk. Denk aan 35/00 lijn en veel palen en mosselen.

Losse blanks kan ook
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

22-11-2014 13:23

Momenteel staat er een mooie fibatube penhengel op Marktplaats.nl. (wel als gereserveerd)

13" 3-delig en 1,75lb.

Lange glashengels zijn schaars maar misschien zou je eens naar die Fibatube float blank kunnen kijken. Vis zelf met een 12" TT Specimen 1,75 lb maar deze zou nog te weinig vermogen hebben voor de visserij die je voor ogen hebt.

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-algemeen/m871440879-penhengel-fibatube-float-hardy-abu-cjw-karper.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

22-11-2014 14:27

Een 13ft glashengel wordt lastig om te vinden denk ik en is letterlijk erg zwaar. Als je eventueel ook genoeg hebt aan 12ft is de BB Retrofibre 2 natuurlijk ook een prachthengel. Dat is echt een hengel met een hoop power, maar buigt wel hoepeltje rond. Deze hengel is ook nog relatief licht in gewicht.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

22-11-2014 15:50

mmm jammier ik heb ze in het verleden in mijn handen gehad, en qua gewicht ben ik bereid om consessies te doen geen punt.
Het gaat mij om de demping en de lengte. NU zou je zeggen dat je met een korte hengel meer druk kunt zetten.
Maar mijn ervaring is dat met een hengel van 4 meter en de slip dicht en een relatief zware lijn ik bijna een 100% score had.
Met een 11 foots hengel 2/14 nam het aantal losser schrikbarend toe.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-11-2014 16:33

Zal te maken hebben met demping Henry. Met een jerkbaithengel van 190 centimeter trek ik zowat het dubbele aantal kilo's als ik het vergelijk met een karperhengel van 360 centimeter. Als m'n maatje dan een snok aan de unster geeft, voel je dit ook veel directer dan met een karperhengel.

Zal wel iets te maken hebben met de kracht die over meer lengte verdeeld wordt of zo (of iets heel anders... :oops: ).

Beetje als een elastiek versus een touw met dezelfde trekkracht: bij een plotse druk wordt de kracht veel meer geabsorbeerd.

Ik denk dat de tegendruk die een karper voelt ook veel geleidelijker wordt opgebouwd met een langere hengel. Alsof ie aan een elastiek zwemt zeg maar.

Ik laat het hier maar bij, voordat ik me onsterfelijk belachelijk maak met verdere aannames...
Ik weet het ook allemaal niet...
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

22-11-2014 20:45

Henry,
ik heb nog een echte "sleur" glashengel van Fair Play. Ziet er nog prima uit maar wil hem wel verkopen.

Sjors
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

23-11-2014 00:35

Wat gaat dat kosten en heb je wat foto,s
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

23-11-2014 19:06

Andries Hoekstra schreef:Hoi Henry,

kijk hier eens:
http://www.rodvisions.nl/victory-hengel ... ory_id=141

gr Andries


Wat een prijzen man,..ik ben zeker niet het type dat op een dubbeltje kijk maar dit is toch gewoon niet normaal meer.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

23-11-2014 19:10

Misschien ben ik een zeur, maar een hengel uit drie delen heeft mij voor het obstakel werk nog nooit aan gesproken. Misschien iets in mijn geest maar geeft mij gewoon niet het vertrouwen .
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

23-11-2014 19:24

@Henry, weet niet of je een zeur bent, ken je eigenlijk niet :wink: kan me iets voorstellen bij wat je zegt, vertrouwen in je materiaal is in sommige situaties doorslaggevend. Ikzelf heb een driedelige hengel van CJW, heb niet het idee dat ik er in situaties die erom vragen minder druk mee kan zetten dan een tweedelige

@Leenderts, voor handgemaakt is dit nog redelijk, BB specimen, CJW en Schreiner liggen gemiddeld hoger qua prijs. Als het niet jou piece of cake is prima, ik zou zelf niets anders meer willen dan een goede handgebouwde penhengel, voor mij is dat de prijs meer dan waard.

gr
Andries
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

23-11-2014 20:25

Kan het niks anders dan beamen Andries.
Zo'n hengel koop je voor het leven en is dan met zijn prijs goedkoper dan elke paar jaar wat anders.
€ 650,- voor zeker 25 jaar of elke 5 jaar € 200,- voor een fabriekspook.

Heb zelf 2 Fairplay light en denk wel eens, ik verkoop er 1 maar haal deze dan eigenlijk weer snel uit de verkoop.

Maar ook het drillen met deze hengels is een genot, je hebt geen sleurpook nodig om te vissen bij obstakels of bruggen, gewoon met 0,22 en een 1,25 lb.
Wel even je kopje erbij houden :)


En een fabriekspook zal nooit een handgebouwde hengel evenaren.
Om de site van FP staat er een leuk stukje over.
http://www.fairplayhengels.be/Zinvolle%20Hengelpraat_19%20pagina's.pdf

Gr Ardi
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

24-11-2014 11:45

Voor mij ook alleen maar handgebouwde hengels (op één setje na dan, die ik gebruik voor de duistere stekken :wink: ).
Zo'n handgebouwde hengel kost natuurlijk een hoop geld, maar ik vind het niet te duur als je kijkt naar de gebruikte materialen en dit vergelijkt met de betere fabriekshengels. Voor mij is het ook belangrijk dat ik zelf kan aangeven hoe ik mijn hengels wil hebben. Fabriekshengels voldoen gewoon vaak niet aan mijn 'eisen'. Te harde actie, te weinig en te grote ogen, te lange of te korte handgreep, gewoon niet mooi enz. enz. En dan is er vaak al helemaal geen alternatief als je iets speciaals zoekt zoals een glashengel.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

24-11-2014 21:52

Henry, wat jij zoekt is een oude "Underfeet" van CJW... Er zijn een aantal vergelijkbare stokken in omloop maar ik weet toevallig dat er 1 zo heet...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

25-11-2014 16:17

Allemaal wel leuk en aardig maar hoe vissen jullie dan?lekker in een polderslootje zonder enige obstakels om je heen?Met alle respect en nogmaals ik ben echt niet te beroerd om serieus geld uit te geven voor iets moois en naar wens maar je moet er toch niet aan denken om met je mooie BB stok tussen de takken,stenen en viaducten enz enz te vissen,...ik loste nog niet zo heel lang geleden een vis onder een viaduct en heel me topdeel lag in 88 stukken.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

25-11-2014 16:33

Mijn hengel komt vaak genoeg onder bruggen, duikers en weet ik het wat meer, korte opslag onder overhangende takken etc, komt natuurlijk gewoon voor.
Ongeacht de prijs is doordacht handelen gewoon altijd belangrijk, veiligheid voor je eigen materiaal en daarmee ook de vis zijn voor mij basisvoorwaarden.

gr
Andries
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

25-11-2014 19:57

Mmmm daar motte ze maar tegen kunnen
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

25-11-2014 21:24

Elke hengel gaat in stukken als je deze tegen een beton paal ramt.
Maar nadenken van te voren waar je heen kan slaan, net even anders gaan staan zodat je anders slaat scheelt al veel. Ben je een echte naar rechts aanslaner zorg dan dat je zo staat naar het vrije deel.

Vissen zijn rustiger als je er niet mee gaat sleuren, laat de vis de demping van de hengel gebruiken.

Je hoeft echt niet zwaar te vissen bij bruggen of opstakels. Vaak kan aansturen van de vis beter met licht materiaal. Ik doe alles met de light versie en ben nog nooit wat verloren of gebroken.
Heb ooit eens een 2 Lb FP stok gehad, heb er 1 vis mee gevangen en gelijk weg gedaan.
Is geen sport en de demping van de hengel viel vies tegen.

En mijn vaste stekken zijn allemaal bij duikers en bruggen.

gr Ardi
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

25-11-2014 21:52

Zeer leerzaam artikel wat laatst via een ander forum bij mij zeer welkom werd ontvangen.

http://www.rodvisions.nl/pdf/hefbomen%20van%20hengels.pdf
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

26-11-2014 14:06

Leuk stukje, mis alleen de penhengels.
Maar zo geschat zit een 1,25 tot 1,5 Lb hengel op een armdruk van ongeveer 1,5 kg.
Waarom veel moeite doen als het ook makkelijk kan.
Slip goed afstellen en de hengel doet de rest.

Dit vertelde de oude nestor (schreiner)uit de visserij al vele jaren geleden, hij had er alleen geen tekeningen en proeven bij om te laten zien.

gr Ardi
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

27-11-2014 22:45

Ik prefereer zelf een glashengel 11 voet, en dan van 2 lbs. Ik heb een hengel gehad die was afgebouwd op een 12 voets en 2,5 lbs Sportex glasblank, en na een tijdje vissen kreeg ik steeds meer het idee dat ik een zeehengel hanteerde. De 11 voet en twee lbs geeft mij toch meer de mogelijkheid om flink te hangen, de vis te blokken, over de kop te trekken, koppeltje te laten duikelen en verder te stoeien met een lijntje van 32/00.

Maar..ik moet toegeven dat ik ook heb gezondigd. Afgelopen voorjaar ben ik op zoek gegaan naar een 2 lb fabriekshengel (bijna niet meer te krijgen!), voor smijtwerk met een controler en vissen bij takken en lelievelden. De moed zakte mij in mijn schoenen toen ik enkel 2,5/3 ponds afstandpoken in een rek zag staan. Toch was er één hengel die aan mijn eisen voldeed en die ik ook aan iedereen aan kan raden als ze een pittige fabriekshengel zoeken met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Het gaat om de Skarp SK1 van 12 voet en 2,25 lbs. Een van de laatste van zijn soort in het goedkope segment (FOX, Greys en Sportex is de volgende stap) die nog hoepelrond gaat, waarmee verre worpen mogelijk zijn (een oog per voet is toch wel soms overkill) en voor zijn 8 tientjes er super chique uitziet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb zeer grote vissen uit de meest idiote situaties gedrild, en nooit het idee gehad een afstandpook in mijn handen te hebben. Alleen het lange handvat zwieperde soms onder mijn oksel, maar dat is even wennen, of je zet hier zelf foam overheen. Ik ben hem ook bij bruggen en palen gaan gebruiken, en ook hier volstaat hij uitstekend. Dit gezegd hebbende moet ik toch concluderen dat ik als verstokte glasofiel toch toe moet geven dat je soms enorm kunt besparen door eens een andere weg in te slaan als je enkel let op de functionaliteit van het geheel, en toch eens modern vreemd wil gaan.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

27-11-2014 23:07

En toch ben Ik de lengte nódig, Het gaat om 3 specifieke stekken waar ik vis en het gaat om een schub van zo een metertje lang en 18 kilo zwaar met een gezond roer.
Twee Eerdere ontmoetingen gehad en de tussenstand is 1 -1 en de laatste keer Was te wijten aan Mijn material dat te Kort schoot en Ik de vis ternauwernood uit de wortels kon Houden met een 11 feest longe hengel om hem vervolgens alsnog te verspellen een iets langere wortel.

Die keer dat voor ging Het beter met een stok van 3.90 cm en 13/4 almas Het toen een stuk kouder en de vis kilo 3 Lichter
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-11-2014 23:37

Ik ga volledig mee in het verhaal van Robert Lamboo.

Voor de zwaardere omstandigheden gebruik ik :
* Dam carbonhengels van 2 lb en 2,25 lbs en 11 en 12 ft
* Northwestern Rodcraft carbonhengels 2,25 lb en 12 ft
* een merkloze glasstok (handgebouwd) van 2 lb en 11 ft
Alle hengels gaan hoepelrond en zet ik in bij de zwaardere penvishengelvisserij,
maar ook voor kort onder de kant freelining of met vast lood.
Helaas zijn deze types nog maar zelden verkrijgbaar op marktplaats
Alle genoemde hengels zijn zeker >15 of meer jaren in mijn bezit.

De genoemde Skarp hengels zijn interessant, ik moet eens gaan vergelijken.
Ik heb ook een SK (of SK1?) en die is 2,25 lb bij 12 ft die soms voor de penvisserij gebruikt wordt, maar is al zeker 6 jaar oud. Ik zal die nieuwere serie eens bekijekn
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-11-2014 08:20

Ikzelf kom niet zoveel meer in de blok/sleur situaties. Voor dat werk heb ik ook een 2lb carbonstok van sportex, gaat hoepelrond als je zo hard durft te trekken! Wel het idee dat deze stok tov stokken met een meer vergevingsgezinde actie de vis minder opfokt, is een idee heb bv geen glasstok van 2lb om te vergelijken.
Daarnaast staat voor mij als een paal boven water dat een soepele hengel van 1.5lb, met 26/100e lijn voor het gemiddeld slag vissen prima is, ik kan me drie vissen herinneren die dit jaar op een dergelijke hengel echt een run wisten te nemen, verder is het over het algemeen bedaard onder de top en soms een metertje of twee/drie weglopen.
Daarnaast geeft niet hard trekken of niet blokken soms juist de reactie die je wilt hebben. Op het moment van aanzetten de hengel even meebewegen zorgt er vaak voor dat de vis ondieper komt en moet keren, niet goed op gang komt. Helemaal als je het vertrekpunt van de lijn onder de zijlijn van de vis brengt; uit balans en vaak van richting veranderen.

We zijn overigens wel weer ver verwijderd geraakt van de vraag van de topicstarter 8)

Heb je al iets op het oog Henry?

gr Andries
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

30-11-2014 19:13

Nou op het oog nog niet echt,maar ja ik heb de tijd
Plaats reactie