spotten in de winter


Plaats reactie
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

16-11-2014 09:45

Ik ben nu al een tijdje met de pen bezig, maar zoek nog steeds in de omgeving naar goeie stekken gezien ik hier nog niet helemaal bekent ben.

nu kon ik in de zomer nog goed zien waar de vis aanwezig was maar kan ze nu niet meer vinden.
hoe zoeken jullie de vis in deze tijd? Ik vis op de kleinere kanaaltjes of slootjes en voer bij bruggetjes, duikers of andere afwijkingen in het water.
ik heb gisteren zo'n 10 stekjes afgevist waar ik een half uur van te voren een handjevol mais heb gevoerd, maar op geen enkele plek teken van karper gezien. Ik heb alleen 2 dikke vorens gevangen.

Kun je ook nu nog veel bellen ik het water verwachten in het water als ze vreten of wordt dit ook veel minder door een dalende temperatuur? Ik moet zeggen dat ook op de plekken waar ik wel karper heb gevangen weinig bellen heb gezien, misschien zit hier minder gas in de bodem of zij de vissen voorzichtig?

Ik zou graag wat tips horen?
Alvast bedznkt voor de hulp.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

16-11-2014 11:26

In het koude najaar trekt de vis naar dieper water omdat het ondiepe water sneller afkoelt dan dieper water, dus sloten en dergelijke zullen ze niet zo snel zitten maar meer op de diepere stukken van die sloten (bijv. waar recent gebaggerd is) Dus peilen van de diepte is weten.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

16-11-2014 11:55

Ik begrijp wat je zegt, maar het water is nu nog niet heel koud toch?

ik vis ook op watertje van een diepte van 1,5 tot 2 meter diepte. Maar zoals omschreven zie ik nergens activiteit waardoor ik het heel moeilijk vindt te bepalen of er überhaupt karper zit.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-11-2014 15:05

Hoi Marc,

observeren en waarnemen in de winter is een stuk lastiger dan in de zomer. De vis gaat veel minder eten en daardoor zal jet gewoon minder snel de dingen zien die je in de warmere maanden wel ziet. Ze gebeuren natuurlijk wel, want uiteindelijk eet de vis altijd wel wat. Zelfs bij zeer koud weer zal de karper na een gewenningsperiode waarin ze volledig stil liggen toch weer wat gaan zwemmen en eten.
Water van vier graden heeft de hoogste massa en zal daardoor bij echt koud winterweer naar de bodem zakken, ligt er dus een goed pak ijs dan kun je ervan uitgaan dat het water net boven de bodem toch nog vier graden zal zijn.
In het late najaar en de winter hebben de zachtere dagen vaak mijn voorkeur, een zuidelijke stroming met een plotselinge stijgende temperatuur zorgt vaak voor een actieve periode bij de vis. Dan zoeken ze vaak ondiepe stukken op in de buurt van de overwinterplek. Overgang van diep naar ondiep is geen must voor een winterstek maar ik heb we het idee dat de karper hiervan houdt.
Stekken waar het water vanzelfsprekend iets warmer blijft hebben de voorkeur van de vis. Bruggen, duikers, overhangende bomen enz. Als er wat nachtvorst is geweest zijn er altijd delen van het water die langer open blijven liggen, hier maak je vaak een goede kans.
Vis is dus veel langzamer, ik voer in december en januari vaak vier uur van tevoren mondjesmaat wat klein aas.
Oja, vis ligt vaak echt in een duiker of onder een brug pal tegen de betonnen peilers aan, vinden ze blijkbaar prettig.
Laatste tip, waar je in de late herfst karper vangt is vaak de plek niet ver verwijderd van winterstekken.

Het is helaas niet zo eenvoudig dat iedere duiker of brug een winterstek is. Ik ken een vaart met vier dezelfde bruggen, bij alle bruggen een vergelijkbaar diepteverval maar alleen de brug het dichtste bij het gemaal is er eentje waar ik regelmatig karper heb gevangen. Dat is sowieso een goede combinatie, een brug of duiker dicht bij een gemaal, ik heb de ervaring dat de vis hier graag ligt en wat vaker aast. Dat azen moeten ze wel doen omdat als het gemaal aanstaat ze al energie verspelen als ze stil willen liggen. Probeer altijd de kant te bevissen waar de stroming ingaat, vis ligt bijna altijd met zijn kop tegen de stroming in op dit soort momenten.

Als laatste; winterpenvissen is doorzetten, soms urenlang kou lijden voor één aanbeet en soms zijn er gouden dagen dat je binnen de kortste keren een aantal aanbeten van één stek krijgt.

Je zegt zelf dat het nu nog niet koud is, maar de watertemperatuur is op de meeste plekken wel rond of onder de tien graden. Daarnaast krimpend daglicht en dat laatste is ook iets waar de vis op reageert.

gr Andries
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-11-2014 15:36

Antoinette den Os schreef:In het koude najaar trekt de vis naar dieper water omdat het ondiepe water sneller afkoelt dan dieper water, dus sloten en dergelijke zullen ze niet zo snel zitten maar meer op de diepere stukken van die sloten (bijv. waar recent gebaggerd is) Dus peilen van de diepte is weten.



Helaas gaat dat niet altijd op, sterker nog. Ik vang en vind de vis in de winter juist tussen de losstaande rieten, waar het maar 1m diep is!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-11-2014 15:46

Nou, Marc, ik hoop dat dit een beetje een boost geeft voor je wintervisserij. Andries' ervaring deel ik en inderdaad geef ik ook Martijn gelijk. Tegen de rieten (op een zachte, zompige bodem) vind ik de karper ook terug. laateffe weten of je met deze kennis verder kunt en wat vangt!
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

16-11-2014 16:19

Hartelijk dank voor de reacties!

Ik kan er zeker wat mee en geeft me vertrouwen ook nu er nog op uit te trekken.
Helaas kom ik niet heel veel aan het vissen, maar als er resultaat is zal ik het zeker melden.

Ga volgend weekeinde een klein vaartje proberen met een gemaal en verschillende duikers van uiterwateren. Ben erg benieuwd.

Groeten marc
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-11-2014 17:18

Succes en laat het ons weten!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-11-2014 19:01

Helemaal waar Martijn, vooral in de na-winter (maar ook aan de start) ligt de vis soms ineens ondieper dan je zou verwachten. Ben ze eind december zomaar ineens op twintig centimeter water tegengekomen.

gr Andries
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

01-12-2014 13:07

Beste Allemaal,

Bedankt voor de tips hierboven.
Vorige week ben ik wezen vissen op een mooie vaart 8-10m breed 1-1.5m diep waar volgens andere vissers graskaper en schub zit.

Weersomstandigheden:
Fris maar zonnig met een beetje wind, eind van de middag (23-11-2014)

Eerst geobserveerd, maar geen enkel teken van leven, geen bubbels, geen draaikolken.
Met mijn zwager 10 stekken aangemaakt op plekken van lellies/ophoping vuil/overhangende bomen/ zijtakken van kleine wateren. Klein handje mais ingegooid per stek en later stuk voor stuk afgevist ca. 15 min per stek.

Maar helaas alleen een brasem. Wat me verder opvalt is dat ik tijdens het vissen ook geen activiteiten zie wat op karper duidt.

Er is karper dat is zeker, maar wat kan ik nog doen om mijn kansen te vergroten of beter vis te spotten?

Montage:
1gr dobber uitgelood met 15cm voor d haak een extra loodje 0.2gr, mais op de haak.

alle reacties zijn welkom.

Groeten Marc
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-12-2014 14:56

Plaats je rig eens hier, zou ik zeggen.

Voor de rest: je noemt zaken op die ik ook opzoek. Echter ik let ook op de wind waar die heen waait en of er stroming is.
Zijn er duikers? voer aan weerskanten van de duikers

Gisteravond heb ik enkele uurtjes gevist en ogenschijnlijk was er geen beweging. Lette je goed op, dan zag je wellingen, de karper zat op twee van de 5 stekken.
Er was nagenoeg geen wind, erg strak zag de oppervlakte eruit en in het licht van de straatlampen
zag je net wat wellingen en een keer zelfs een hele staart op 30 cm uit de kant (40 cm diep).

Watertemperatuur: 6-7 graden, diepte 60-80 cm
Temperatuur: 3 graden, later 2 graden (op 1 meter hoogte, aan de grond lager)
Bodem: zompig tot hard
Pennetje 1 gram uitgelood (antenne 1 cm boven wateroppervlakte) met breekstaafje erop, 26/00 lijn, 1,5 lb hengel, Shimano USA B3500

Gevangen? ja. Zeer grote winde en een karpertje van 47 cm. Helaas geen foto want mijn vingers vroren er zowat af nadat ik de vis teruggezet had (haha theoretisch natuurlijk, handschoenen vergeten nl.)
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

03-12-2014 11:58

Hierbij 2 foto's van mijn set, heel simpel, mais gewoon op de haak.
lijn is 25/00


Ik heb 4 loodjes voor het uitloden, de laatste de 5 de is extra voor op de bodem.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

03-12-2014 13:23

Hoi Marc,

ik denk niet dat er iets is met je montage, ziet er prima uit. Hou er wel rekening mee dat onder de 6 graden nylon zich stijver gaat gedragen in het water, dit kan de aaspresentatie negatief beïnvloeden.

Je blijft mailen over het niet zien van karper, geen teken van leven. Wat ik al eerder aangaf; als het kouder wordt dan is er ook minder beweging zichtbaar.

Wat ik zelf merk en waar ik dit winterseizoen op wil doorpakken; bijna al mijn winter aanbeten kreeg ik zeer kort na starten vissen, je moet echt uitgaan van het aas brengen op de plek waar de vis verblijft. Soms voer ik dan voor, soms weet ik door veel meters en uren maken waar de vis ligt.

succes maar weer, geen makkelijk seizoen om het penvissen op te pakken maar de aanhouder wint!

gr
rob leenheer
Berichten: 26
Lid geworden op: 06-10-2014 21:12

03-12-2014 17:15

Hoi Marc
Je kan een standaard gevlochten onderlijn van een 15cm aan je nylon knopen met haakje 6 tot 8 met hair.Zoals Andries aangeeft wordt nylon stugger naarmate het kouder wordt.Het laatste loodje op 10 cm van je haak.En ander aas zoals een blokje smack of kattenbrokken in gelei.
Beter 1 karper in de hand dan de lucht van 10.
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

03-12-2014 21:13

Allereerst weer bedankt voor de reacties.

@Andries: voer je eerst op een paar plekken met een handje mais alvorens je ze afvist? Of ga je direct op locatie voeren en vissen?

Ik blijf het proberen, beleef er veel plezier aan meer dan het statische vissen wat ik eerder deed. Verder stond nog een leuk stuk over vissen in de stad Groningen in het visblad, inspireert altijd!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

04-12-2014 08:33

Hoi Marc,

hangt ervan af waar ik vis, ik heb in de buurt een stek of vier waarvan ik zeker weet dat ze er in de winter liggen. Afhankelijk van de afstand voer ik voor of begin ik direct met vissen. Door onderlinge afstand is het niet mogelijk meerdere stekken te bevissen. Voorvoeren werkt voor mij vaak wel het beste, op goede dagen binnen een paar minuten de eerste aanbeet.
Er zijn polders waar ik wel meerdere plekken aanvoer, toch blijkt ook daar de vis verrassend vaak op dezelfde plek te liggen als het jaar ervoor. Ik probeer stekken waarvan ik vermoed dat de vis zich er in de winter ophoudt vaak een aantal keer (bij voorkeur met wisselende omstandigheden) te bevissen als het dan niets oplevert gaat er een streep door en zoek ik weer verder.

gr
Plaats reactie