Pikorde bij karpers?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-10-2014 10:26

Na weer een leuke sessie afgelopen weekend vroeg ik mij af of er bij karpers zoiets bestaat als een pikorde bij het leeg eten van de voerplek. Zouden er verschillen zijn tussen grotere en kleinere vissen? Komen eerst de kleintjes en daarna pas de grotere of andersom? Jagen ze elkaar weg? Of is het gewoon net als met varkens met z’n allen de kop in de modder en gaan….
Ik heb wel eens gelezen dat je voor de grotere vissen het aas net buiten de voerplek zou moeten aanbieden.
Het enige wat ik merk is dat als je meer dan drie vissen op een stek hebt gevangen dat alleen de kleintjes nog “durven” en dat grotere zich pas veel later weer melden.
Zou je juist door te wachten met vissen en alleen te voeren de grotere vissen de kans geven om de kleinere weg te jagen?
Ik ben benieuwd naar ervaringen…

Grt Hans
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

27-10-2014 11:52

Goeie vraag, waarop denk ik geen eensluidend antwoord is. Op een water hier in mijn omgeving heb ik eens de tijd genomen om aasgedrag van karpers te bestuderen. Of dit echter maatstaf voor andere plekken is, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wat mij opviel was het volgende. Een hele kudde karpers hield zich op, op zo'n 15 meter van de plek waar ik ging voeren. Na enige minuten hadden ze in de smiezen dat er een buffet binnen hun bereik was. De hele groep kwam langzaam in beweging tot een meter of 5 van de stek. Van daaruit kwam er eentje steeds iets dichterbij. Haast alsof de bewuste karper er als verkenner op uit gestuurd was. In eerste instantie zwom hij in rondjes om de voerplek heen. De rondjes werden steeds kleiner en uiteindelijk kon hij de verleiding niet meer weerstaan. Na wat duivenvoer te hebben verorberd verdween hij weer en kwam ook de rest van zijn geschubde vrienden de stek bekijken, deze waren echter minder terughoudend. Het leek erop dat de ''verkenner'' het sein had afgegeven dat de stek veilig was. De ''verkenner'' was in dit specifieke geval wel de kleinste van het stel. Zou ik hier gevist hebben en hem hebben gehakt, dan had ik de grotere exemplaren die volgden zeker gemist.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

27-10-2014 12:04

Ik heb dat verhaal van de verkenner zelf ook meegemaakt op een watertje bij mij in de buurt. Als de sessie begon met de bewuste schubkarper van 17 pond dan kon je beter naar huis gaan. Als je deze niet als eerste vis ving dan kwamen er zeker meer vissen op de kant.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-10-2014 12:29

@ Niels
Heb je toevallig ook gezien wat er nog gebeurt na verloop van tijd?
Bleven de vissen "rondhangen" of was het na het leegeten ook gedaan met de karpers?
Ik voer de stekken steeds ca. 1-2 uur van tevoren aan, en dan zitten ze er meestal nog bovenop als ik aankom. Omdat ik hier niet over helder water beschik kan ik alleen aan de bellen of staarten iets afleiden.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

27-10-2014 12:36

Hans, toen de stek leeg was bleven ze gewoon hangen. Ik denk echter wel dat als ik er 1 gehaakt had, de rest was geschrokken en niet meer terug waren gekomen.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-10-2014 16:15

Een Engelsman met de naam Mike Wilson heeft eens een artikel geschreven over de “Piramide Theorie”. Door een tijd lang maïs op zijn stek te voeren zou hij een pikorde systeem gecreëerd hebben, vergelijkbaar met een waterdrinkplaats van een savanne in Afrika.
De sterkste en agressiefste dieren komen het eerst aan bod, en in volgorde van afmeting en sterkte mogen de andere dieren bij de bron hun dorst lessen.

Hier te lezen – in het Engels weliswaar:

http://www.barbel.co.uk/site/articles/baitingpyramid/baitingpyramid.htm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-10-2014 17:01

Lees ook De dunne lijn van Luc de Beats.

Ik betwijfel of het pikorder is. Waarschijnlijk is de ene karper meer op zijn hoede dan de ander. Niet verwonderlijk dat de zwaarste karpers minder schuw zijn. Zij zijn altijd als eerste op de voerplek en het meest gretig. Dat zal een karaktertrekje zijn.

Die schijnbare aggresie komt alleen voor bij een situatie van pre-ocuppatie. Dan stort de hele school zich op het voedsel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-10-2014 17:33

bedankt voor de reacties !

@ Kees, pre-occupatie, is dat vrij vertaald "Aaanvalluhh!!?" Als je er van uitgaat dat de dikste vissen altijd als eerste ergens zijn waar wat te halen valt, dan zou dat dus betekenen dat die er dus zijn zolang je nog geen vissen gehaakt hebt of de stek verstoord hebt. Weer een reden om meerdere stekken te maken....

Volgens mij zijn karpers en karperachtigen geen vissen die een territorium vormen en soortgenoten daar wegjagen (zoals bij stekelbaarsjes b.v)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-10-2014 17:57

Hoe zit dat dan met kleine groepjes vissen die ik zie zwemmen, waarvan de kleinste de verkenner is, en de twee/drie andere vissen kijken/afwachten of de boel veilig is? Het is geen school vissen, maar meestal twee of drie vissen. Als enige tijd de verkenner veilig (gr)aast, gaan de grotere pas aan de gang.
Dus in tegenstelling tot de eerste stelling (school) alleen een klein groepje van twee/drie. Die kleine wordt altijd als eerste gevangen en dan zijn de groteren verdwenen. De stelling van Kees klopt dan niet. Ik vang meestal de kleinste en een uur later de grotere(n). Dan praten we over verhoudingen 10 pond klein en 25 pond of groter later pas. Op de pen :)
Alleen dit jaar merk ik dat de groteren het een beetje laten afweten, op een enkele keer na, en blijven ze weg van de stek waar de kleine verkenner gevangen is. Leerpunt? Volgend jaar misschien, is dat al weer "vergeten"en gaat mijn stelling weer op.

Let wel, ik heb ook situaties meegemaakt zoals Kees aangaf, de groteren dringen voor en de kleineren komen nauwelijks aan bod, maar dat heb ik alleen statisch vissend. Zodra het gewicht afneemt, lijkt het er dan op dat de top van de vissen die daar azen al gevangen zijn en nu huiverig zijn, waardoor de kleintjes hun kans krijgen.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-10-2014 19:10

@Frenk
maar als je semi-struinend vist zoals ik dat meestal doe en minstens een of twee uur tussen voeren en vissen laat, dan zouden de verkenners hun werk al gedaan kunnen hebben....

Ik heb met drijvend vissen wel eens het idee dat grote vissen zich "ergeren" aan het wegsnoepen van brokjes die ze graag rustig naar binnen willen slurpen..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-10-2014 19:30

Zodra ze het idee hebben da ze "veili"zijn, lijkt er geen houden
aan te zijn. Klopt, dat idee heb ik ook. Kijk maar eens bij een vijver
vol met karper waar brood gevoerd wordt (bij dierenparken). Ze strijden erom.

Maar dat geldt inderdaad ook hier bij het oppervlaktevissen. Ineens gaat die knop om.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-10-2014 20:04

Tijdens het brokvissen probeer ik de clowntjes altijd met rust te laten.
Degene die de kat uit de boom kijken vang ik liever.

Met vastlood vissend heb ik er nooit een goede kijk op en zie niet precies wat er gebeurd.
Op sommige wateren kwam de grootste vis wel erg vaak langs, op andere wateren heb ik hem nooit gevangen en vele met mij niet ook niet na 6 jaar......
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

28-10-2014 11:56

Sociale structuren zijn moeilijk aan te tonen bij koudbloedige vissen, komt ook door 'wishfull thinking' soms zijn mensen zo op zoek naar hun eigen gelijk dat ze denken hun eigen mening bevestigd te krijgen, feit is dat auteur Maarten 't Hart als bioloog zijnde jaren lang zijn verstand verkeek door het gluren in een bak met met stekelbaarsjes, zijn uiteindelijke conclusies gingen in ieder geval niet over sociale structuren.

Zelf ben ik ook schuldig aan het 'wishfull thinking' al jaren vis ik een hengel op de voerplaats en de andere 1 of 2 hengels ervan af, dat levert altijd grotere vissen op, maar heb ik daardoor gelijk?
Een andere theorie van mij, op bevist circuitwater met zwarte boilies vissen zodat de oppertunnistische vissen eraan voorbij gaan en de wat bedachtzamere zwaardere dames ze oppakken heeft ook wel 's gewerkt, maar is dat zo omdat ik dat denk, zo gepland hebt en graag mijn eigen gelijk bevestigd wil zien en mezelf dan een slimme visser vinden? Of is het gewoon stom geluk en moet je maar hopen dat de grotere vissen toevallig rond de scholen kleinere rondzwemmen.

Vissend met de pen op redelijk ondiep water heb ik ook het tegenovergestelde gezien, op een langgerekt voerspoortje van een meter of 2 kwamen wat bescheiden schubs scharrelen, werkelijk uit het niets kwam een 30 plus spiegel aangeraasd die zonder enige aarzeling ging azen, is dat het (ook discutabele) verschil tussen een meer schuchtere schub en door zijn kweekachtergrond makkelijker azende spiegel? Wie het weet mag het zeggen, maar iets onomstotelijk bewijzen vereist meer dan een keertje gezien hebben.

Wat werkt werkt in ieder geval en moet je zeker blijven doen maar sociale verbanden die verder gaan dan in een school leven zijn moeilijk te duiden, en dan is nog het individu van een vis, sommige worden wijzer door opgedane ervaringen en anderen blijven in dezelfde val trappen, iedereen kent wel zo'n vis die door iedereen en z'n opoe gevangen wordt.

Voor wie het leuk vindt, een onderzoek naar hoe het eigenlijk werkt in de belevingswereld van een vis:

http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/h ... sequence=1
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

28-10-2014 14:22

Kijk maar eens naar deze film, deel 1, 2 en 3

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CrlSjUHjH7s[/Youtube]
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

28-10-2014 15:57

wederom bedankt voor de nuttige info iedereen! :)
mooie beelden onder water!

grt Hans
Plaats reactie