kant en klare line aligners


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

29-05-2014 21:32

vele merken hebben ze in hun pakket maar wat zijn nou goede line aligners.

die hun vorm ook goed behouden na een dril
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

29-05-2014 22:12

Heb er goedkope van x2... Zijn soepel maar blijven hun vorm behouden en goed draaieffect.

Heb er ook van fox... Veel stijver, heb echt moeite om ze op een haak te krijgen... Voor de rest niks te klagen
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-05-2014 19:06

Gebruik die van taska,vooral de tungsten versie is heel goed,is zwart van kleur en past perfect bij de bodem van zwarte bladeren,houden perfect hun vorm.De gewone versies van taska voldoen zeker ook.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Briann Alma
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-02-2014 18:41

31-05-2014 01:21

Ik ben het volledig met Peter eens.., ik gebruik ook de taska 'tungsten versie'.. Stevige line aligners, behouden de vorm perfect tijdens de dril.. voldoen aan alles wat ik belangrijk vind bij een line aligner. :wink:

Welke line aligners ik niet aanraad zijn de line aligners van Piet Vogel.. Deze behouden slecht de vorm, en heb meerdere malen gehad dat ze scheuren na 1/2 drils.. Draaieffect etc is wel goed maar zijn alles behalve stevig.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-05-2014 07:19

Hoi Briann
Ik ben het niet met je eens want ik gebruik zelf altijd mijn eigen line aligners en vind juist dat ze wel hun vorm 60 graden stand behouden (zelfs strak opgespannen in rigbox) en ik gebruik ze meerdere keren. Onderlijn gebruikt/haak bot line aligner eraf en op de nieuwe, dat kan wel 10 x zijn. Mocht dat bij jou niet zo zijn geweest dan moet dat productiefout zijn geweest en had ik je natuurlijk vervangers gestuurd als je dit gemeld had. Daarnaast en dat is geen aanval op wel bedrijf dan ook vraag ik mij af waarom tungsten op de Line Aliigner als we juist de punt van de haak willen verzwaren (shot on the hook) voor een normale bodemrig. Ik vraag mij dus af wanneer iemand dat dan inzet? Dus nogmaals geen aanval maar juist een vraag aan de gebruikers, dus wanneer ga je de haak aan de oogkant verzwaren? persoonlijk denk ik alleen bij een pop up maar ik ben nooit te oud om te leren!
gr
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

31-05-2014 09:03

Piet Vogel schreef:Hoi Briann
Ik ben het niet met je eens want ik gebruik zelf altijd mijn eigen line aligners en vind juist dat ze wel hun vorm 60 graden stand behouden (zelfs strak opgespannen in rigbox) en ik gebruik ze meerdere keren. Onderlijn gebruikt/haak bot line aligner eraf en op de nieuwe, dat kan wel 10 x zijn. Mocht dat bij jou niet zo zijn geweest dan moet dat productiefout zijn geweest en had ik je natuurlijk vervangers gestuurd als je dit gemeld had. Daarnaast en dat is geen aanval op wel bedrijf dan ook vraag ik mij af waarom tungsten op de Line Aliigner als we juist de punt van de haak willen verzwaren (shot on the hook) voor een normale bodemrig. Ik vraag mij dus af wanneer iemand dat dan inzet? Dus nogmaals geen aanval maar juist een vraag aan de gebruikers, dus wanneer ga je de haak aan de oogkant verzwaren? persoonlijk denk ik alleen bij een pop up maar ik ben nooit te oud om te leren!
gr


Goeiedag Piet
Wat een eer om uw reactie hierop te zien :D
De reden dat ik de tungsten aligners gebruik is dat ik veel met wafters of uitgebalanceerd aas vis en het kleine beetje extra gewicht helpt daarbij,verder ben ik het met je eens het beter is om de haakpunt plat tegen de bodem te houden,meestal zal de wafter bij nieuwe beazing de haak een klein beetje oplichten maar nadat het aas wat water (2 halve boilies met daartussen een stukje popup)heeft opgenomen zakt dit net voldoende terug om de haak plat te leggen(getest in een glas water).Bovendien vis ik veel op forten waar de bodem hoofdzakelijk bestaat uit van die zwarte bladeren en zwarte line-aligners vind je niet makkelijk.Deed het vroeger dus met zwarte shrinktube.Het komt erop neer dat ik persoonlijk het ideaal vind dat het aas 1cm boven de bodem balanceerd(kruipt niet onder de bladeren) en vanwege het feit dat het aas zeer licht is ook makkelijk opgezogen word(kan hier mogelijk fout zitten).De ervaring leert wel dat op het moment dat het niet loopt dit wel tot aanbeten leid terwijl collega vissers dan toch niet echt aanbeten forceren.De vraag blijft dan natuurlijk altijd of de vis ook op een gewone aasaanbieding zou reageren of dat de wafter het verschil maakte.Ik heb er vertrouwen in en daar gaat het mij om.Dit is gewoon mijn visie en iedereen doet het op zijn eigen manier.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

31-05-2014 09:18

Ik gebruik de aligners van PB. Mooie afgeronde vormen. Persoonlijk gebruik ik alleen de korte versie, omdat ik hier meer succes/vertrouwen in heb. (vele malen herbruikbaar) Ze zijn vrij zacht van materiaal, maar hebben een goed geheugen. Wanneer de lijn dus niet op spanning staat (zoals tijdens het vissen) doen deze aligners perfect hun werk.
De aligners van piet vogel heb ik nog nooit geprobeerd, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

Wel ben ik het half eens met Piet. Het oog van de haak zou ik persoonlijk niet verzwaren. Ik probeer juist het gewicht van de haak te compenseren door middel van uitgebalanceerd aas. Daarentegen wil ik ook niet dat de aligner drijft en dus het oog van de bodem zou kunnen trekken. Een neutrale aligner is dan ook mijn voorkeur. Er wordt tegenwoordig al meer dan genoeg lood en dergelijke in veel producten verwerkt.

Groet Jeffrey
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

31-05-2014 19:48

Ik heb verschillende aligners gebruikt van diverse merken en persoonlijk vind ik de aligners van Piet Vogel gewoon de beste.
Het is natuurlijk persoonlijk maar ik vind de zogenaamde 60 graden hoek beter haken dan de andere merken (altijd in de onderlip) tevens vind ik het materiaal perfect (niet te hard en niet te zacht) en ze sluiten altijd strak en netjes om het oog van de haak wat het geheel netjes afmaakt (Solar 101 nr 6).
Een nadeel van kant en klare aligners vind ik de combinatie met een pva stickje waardoor ik eigenlijk het liefst aan de slag gaat met krimpkous.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-05-2014 23:38

De meerwaarde van tungsten aligners is voor mijn een raadsel, het gemak van een aligner is mij wel duidelijk.

Groet, Peter

ps zit nog altijd aan de krimpkous maar zal binnenkort die van Piet is gaan proberen, kijken of die goed gepositioneerd om het haakoog blijft zitten.
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

01-06-2014 19:53

Wel ik probeer ook altijd 3cm na haak een knijploodje te zzetten om de haak te helpen draaien... Dus misschien heeft zo een tungsten aligner daar ook iets mee te maken...
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

01-09-2014 10:32

Ik zelf gebruik het liefste gewoon krimpkous.

Zelf gebruik ik bij wijze van nood de kant en klare aligners van Gardner tackle.
Gewoon omdat ze niet zo grof zijn als de andere aligners op de markt en ze hun werk perfect doen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 17:22

In een ander topic schreef ik al; Mocht ik aan de waterkant een kant en klare LA willen gebruiken, dan kort ik een anti tangle sleeve in en buig deze zelf in de gewenste hoek met wat warmte van een aanstekervlam (voor het plaatsen op de rig aub :wink: ...).

Zo'n doosje kost meestal minder dan die prefab LA's en zijn dus ook nog eens tweeërlei te gebruiken voor de doe het zelver (pfff, wat 'n werk 8) ).

Zelf gebruik ik liefst een wat hardere variant zoals de sleeves van Korda. Die kosten 4 a 5,- euro voor 25 stuks. Die prefab LA's doen veelal de zelfde prijs voor slechts 10 stuks.

..Godverdomme in m'n portemonnee schijten jij :D ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-09-2014 18:19

Marco Mostard schreef:In een ander topic schreef ik al; Mocht ik aan de waterkant een kant en klare LA willen gebruiken, dan kort ik een anti tangle sleeve in en buig deze zelf in de gewenste hoek met wat warmte van een aanstekervlam (voor het plaatsen op de rig aub


Een yogablok van de xenos valt in het niets bij deze posting.

Groet, Peter

Ps af en toe zet jij mij aan het expirementeren . Vanavond even de fik in een anti tangle sleeve.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 18:32

Denk aan je vingers, je huis.., en op mij valt via een claim niets te verhalen :D
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 01-09-2014 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

01-09-2014 18:33


Een yogablok van de xenos valt in het niets bij deze posting.

Groet, Peter


:lol: :lol: :lol:
©
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 18:38

Nee.., hosanna voor al het nieuwe :P
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-10-2014 13:15

Er bestaan manieren om het effect van een line aligner te bereiken zonder gebruik te maken van krimpkous of deze kant en klare hulpstukken. Jim Shelley demonstreert hier de ‘Dark Side Rig’, een eenvoudig te knopen onderlijn zonder line aligner.
Vreemd genoeg kon ik hier via de zoekfunctie de term Dark Side Rig niet vinden, dus mogelijk is er nog geen aandacht voor deze rig geweest. Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat het aas de aanwezigheid van de haak maskeert (zoals ook bij de KD rig het geval is). Bovendien zijn de filmpjes van Jim altijd leuk en leerzaam om te zien :

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-10-2014 13:45

Een ongezet haakoog wat 'zetten' met een tangetje kan ook op een soortgelijk haaktype (of langere steel). Maar ik zelf vind de afsluiting van de inhakingsruimte met iets van een LA op de haak wel prettig werken. Liefst pas haken bij/in de lip, ook al is de haak al eerder gedraaid.

Wegens de kortere hair maskeert hij de haakpunt natuurlijk wel wat met het aas...

Ps; Je kan ook nog altijd een combirigje maken, waarbij het nylon de LA vormt. Hoeft niet met een nylon hair of D-rig. Gewoon een normale hair onder de nylon no-not leggen en verder aanpassen zoals je gewent bent.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dave staal

15-10-2014 08:17

Die van Piet Vogel zijn voor mij de beste.Kan me helemaal vinden in de reactie van Piet.

Bij andere is de hoek na spanning op de rig alweer verloren.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

15-10-2014 08:40

Ik heb bijna ieder merk al geprobeert de afgelopen jaren, maar nadat ze praktisch allemaal na een dril uit vorm waren zijn de resterenden direct de prullebak in gegaan. De mouth snaggers (volgens mij de eerste die met kant en klare aligners op de markt kwamen) werken goed, maar de kleur en grofheid staan me tegen. Ook vond ik ze bij een kortstelige haak soms TE diep haken omdat de steel te erg werd verlengt. Die van rig solutions zijn bij mij ook de enige die ik nog wil blijven gebruiken.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

26-10-2014 08:56

Ik maak al jaren gebruik van de aligners van PB. Voorheen altijd de standaard versie, maar sinds de hengelsportwinkelier hier in de buurt de x-stiff versie heeft, pak ik die altijd. Deze behouden net wat beter hun vorm waardoor ze ook beter blijven inhaken.
Plaats reactie