kenner van CJW hengels / blanks


Plaats reactie
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

27-08-2014 23:23

Ik heb hier een penhengel staan van Cor, gebouwd in mei 1989. Ik ben nieuwsgierig welke blank hier gebruikt is.
Ik heb eergisteren een Boron graphite penhengel op de kop getikt maar ik vind de beide blanks wel iets van elkaar weg hebben... Alleen mis ik de kenmerkende verdikking op de sluiting..
Ik wil Cor hier niet mee lastig vallen omdat ie me wel eens vertelde dat ie doodziek werd van al die mensen met dit soort vragen, voornamelijk voortkomend uit Marktplaats...

Dus is er iemand die weet welke blanks er in die periode gebruikt werden / beschikbaar waren?

Het gaat om een heavy uitvoering (1,75lb schat ik) met geel/ groenige wikkelingen en het CJW logo onder het eerste chromen oog..

Foto kan ik eventueel maken als dit helpt...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

29-08-2014 15:50

Heb Cor in die tijd paar keer gezien bij Kees Hamelink in Biervliet. Kees was destijds verdeler van Sportex blanks voor de Benelux. Zegt natuurlijk niet alles.

Van een foto is het bijna niet mogelijk om te bepalen wat voor merk/type blank is gebruikt.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

29-08-2014 16:40

Ja, ik kan mij die hengels nog wel herinneren. Cor wilde iets aparts doen en plaatste het logo vlak onder het startoog, wat niet iedereen kon waarderen. Volgens mij kwamen de blanks van die hengels uit Nieuw Zeeland. Carbonhengels met een klein aandeel boron. Die andere hengel met kenmerkende verdikking op de sluiting waar je het over hebt is een heel andere hengel. Die waren gebouwd op blanks van bijna massief boron uit de VS. Cor zei er destijds over dat het een klein fabriekje was dat behalve blanks ook golfclubs van het zelfde materiaal maakte. Oorspronkelijk waren het, dacht ik, blanks bedoeld voor zalmhengels en in die tijd (jaren '80) de duurste karperhengels van Nederland. Testcurves: 1 5/8 en 1 7/8 lbs. Ze waren afgebouwd met hardchroom ogen met bordeauxrode wikkelingen en kosten destijds c.a. 1600 gulden. Er zijn er in totaal maar een stuk of 80 van gemaakt, want het fabriekje heeft maar kort bestaan. Als je er dus eentje hebt: heel zuinig op wezen, want het zijn echt unieke hengels...

MVG
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

29-08-2014 16:46

Volgens mij zijn dit gewoon new zealand blanks en wat mij voorganger al aangaf betreft het dan een vrij uniek exemplaar.
Ik zou hem gewoon een mail sturen met je vraag,.wel de luste niet de laste zeg maar,.succes
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

29-08-2014 21:35

Mannen, bedankt voor de info..

De boron die ik heb, met de verdikking op de sluiting, is waarschijnlijk wel door Cor gebouwd maar verkocht bij Peeters. Dus een Casting corner. Deze is als Trotter model gebouwd, dus 3 delig met een pensluiting kort bij het handvat en de verdikte oversteek sluiting bij het top deel..
Maar waarschijnlijk ook redelijk zeldzaam..

De hengel waar ik info over zoek heeft wel redelijk de zelfde structuur en kleur/ glans..

Misschien toch maar een keer een bakkie gaan doen bij Ome Cor, kijken of hij me wat meer kan vertellen..
De hengel zal er niet fijner door vissen maar ik vind dat soort info altijd wel interessant..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Plaats reactie