Pen-en oppervlaktevissen augustus 2014


remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

04-08-2014 11:52

Het is ondertussen alweer vier dagen augustus dus tijd voor een nieuw maand toppic.

Wie trapt af, ik zelf heb op dit moment heel weinig tijd om te vissen door de verkoop van mijn huis en nieuwe aankoop van een ander huis.
Maar ik lees bijna elke avond nog mee dus ik zou zeggen knallen met die foto's.

Greets Remko
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-08-2014 13:18

Hier een dramatisch begin van augustus.
Zaterdag om half 5 opgestaan om in een verboden watertje te vissen, wat niet weet wat niet deert toch.
Rond 8uur worden daar de eerste bewoners wakken om de hond uit te laten en dan wordt het te link, vroeg toeslaan dus.

We zagen meteen wat vis en daar wat gevoerd, stuk verderop gekeken en verschillende plekjes wat gegooid maar uiteindelijk op de eerste stek beland.
Daar zagen we 4-5 vissen azen tussen het vuil en eentje was aan de maat rond de 25pond schat ik zo.
M'n brokje lag iets te ver in het wier en trek hem wat terug, de vis neemt helaas een bocht en zwemt naar exact dezelfde plek waar m'n brokje eerst LAG :oops:
Opnieuw aanwerpen zorgde voor te veel commotie en het azen hield op zonde.....
Daarna toch nog een kleintje gehaakt en die lostte, maak ik ook haast nooit mee.

Ander water liepen 2 visjes ons aardig voor de gek te houden, telkens azen waar onze brokjes net niet lagen.

Gisteren op een oude vertrouwde stek gevist daar was het zo prijs, een mooie schub die zo door de lelies knalt. Met vereende kracht weet ik hem er uit te krijgen en netjes te landen, de foto houden jullie maar tegoed.

Daarna door naar een moeilijk slootje, mooi bestand aan vis maar krijg ze er niet aan de gang. Zie er nooit andere vissers ze zijn er gewoon van nature erg schuw.
Grootste gedeelte van de sloot is schoongemaaid en net het stukje met riet lagen ze, kwam goed uit want daar zien ze mij ook nauwelijks staan.
Voeren met brokken of brood betekent maar één ding alarm dat heeft dus geen zin.
Doosje maden bij en zie een mooie schubbert liggen tussen het riet, mini drijvertje, haakje 10 4 maden er op en voor de neus gedrapeerd, geen interesse en hij zocht al gauw z'n heil ergens anders.
Ik zie in m'n ooghoeken een grote oranje schim DE KOI loop er al 3 jaar op te jagen wordt dit mijn kans, mooie vis van rond de 20pond.
Z'n gezicht stond op azen ik gooi de maden er overheen en draai zo subtiel mogelijk voor z'n neus, drijvertje stond op zo'n 25cm, hij ziet de maden en z'n interesse is gewekt, hap slik weg bam hangen, KICKE 8) :D
Het lijkt wel een centrifugerende wasmachine zo gek wordt ie, sloot is redelijk schoon op wat riet na dus laat hem maar gaan, slip ging vol gasssss.
Hij schiet ergens onderdoor en zie een deel van een tak bovenkomen :o pppffffrrtttttttt patssssssssss :cry: :cry: :cry:
Ben bang dat in deze zwaar Christelijke gemeente er nog lang over nagepraat zal worden, gloeiende gloeiende :evil:
De enige tak in de hele sloot :(
Haakje 10 en metertje lijn dus dat zal waarschijnlijk geen groot probleem voor het beestje opleveren.

Hopelijk dit jaar nog een herkansing......
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-08-2014 15:10

Mooi verhaal, Cees. ben een paar keer wezen statisch vissen (en vangen) dus ik post nu niets (op deze opmerking na). Jammer, volgende keer beter.
Ik heb ook een Koi o phet oog, lukte me al drie jaar niet. Is inmiddels een mooie vis geworden, over de 20 pond. Erg schuw en lastig te vangen. Ik blijf proberen.
Mitch Duncan
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-08-2014 16:00

04-08-2014 17:29

Vanmorgen scheen de zon zo heerlijk dus ik dacht op naar de sloot, daar aangekomen zag een aantal karpers aan de oppervlakte die ook aan het genieten waren van de vroege ochtend zon. Een oudere man die al jaren ken en die aan de sloot woont, kwam naar me toe en vertelde mij dat ik ze toch niet zou vangen. Er waren de afgelopen tijd genoeg mensen waren geweest (inclusief tent) die poging hadden gewaagd maar niemand die er 1 had gevangen. Toen ik hem vroeg waar ze zoal met gevist hadden was het antwoord "volgens mij met boeilies" .

Toen kwam er een lichte glimlach op mijn gezicht, in mijn kinderjaren heb ik bijna elke dag op deze sloot gevist en menig karper met gewoon de drijvende korst eruit gehaald. Het was tijd om de hengel uit de auto te halen en te beginnen met vissen. Rustig met al mijn spullen naar een rietkraag gelopen om daar uit het zicht van de karper mijn hengel in orde te maken. De korst middels een elastiek aan de haak gezet en zeer voorzichtig in gegooid, door wind dreef mijn korst richting karpers die nog steeds aan de oppervlakte lagen. De eerste 2 karpers gaven niet thuis zei vonden de korst niet interessant, maar nog voordat de korst bij de andere karpers is komt er vanuit de diepte een nieuwe karper die zonder ook maar te twijfelen de korst naar binnen slurpt. Razendsnel sla ik aan en grote boeggolf is het resultaat. Daar sta je dan met een kromme hengel en slip die uitstekend zijn werk doet, na een dril van ongeveer 10 minuten ligt de karper in het net.

Helaas was mijn batterij van mijn telefoon leeg dus een foto zat er niet in , maar met een heerlijk gevoel de rest van de morgen rond de sloot gewandeld maar helaas waren de karpers en zon verdwenen.

Natuurlijk gaan we de komende tijd deze sloot eens nog bezoeken maar de sloten in de omgeving staan op om mijn te do lijst.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-08-2014 20:52

Heerlijk he, vis vangen waar niemand vangt, omdat ze met boilies vissen.
Enne net aangemeld enmeteen een bijdrage, mooi man! Welkom.
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

05-08-2014 18:18

Met het vissen op aasvis voor de snoekbaars visserij haakte ik op een vast telescoop hengeltje opgetuigd met 12/00 een mooie zeelt.Met kunst en vliegwerk kon ik hem scheppen met een lege emmer.
Dit zette mij aan met een lichte pen hengel er eens gericht op te gaan vissen.
Eerst als aas kikker erwten en mais maar dit was geen succes.
Een paar bollen zoet grondvoer van Mainline lokte wel zeelt.
Eerst smaak tasten rondom het voer zorgde voor bruis bellen van de zeelt.
Met verschillende aas soorten geen beet op de pen.
Pas na een paar keer voeren en vissen kon ik een zeelt vangen.
Ik vind de voorzichtig azende zeelt een schitterende vis en sport om te vangen.
Weet iemand meer over het aftasten van de bodem (smaak) voordat de zeelt echt over gaat tot azen.
Voor vanavond heb ik kleine rode mest piertjes voor op de haak.
Gebruikersavatar
Bjorn Vrugt
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-05-2014 14:00

05-08-2014 20:59

Afbeelding

Afbeelding

Met een broodkorstje.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

06-08-2014 11:43

Afbeelding
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

06-08-2014 11:47

Wilco Bekkem@ schreef:Met het vissen op aasvis voor de snoekbaars visserij haakte ik op een vast telescoop hengeltje opgetuigd met 12/00 een mooie zeelt.Met kunst en vliegwerk kon ik hem scheppen met een lege emmer.
Dit zette mij aan met een lichte pen hengel er eens gericht op te gaan vissen.
Eerst als aas kikker erwten en mais maar dit was geen succes.
Een paar bollen zoet grondvoer van Mainline lokte wel zeelt.
Eerst smaak tasten rondom het voer zorgde voor bruis bellen van de zeelt.
Met verschillende aas soorten geen beet op de pen.
Pas na een paar keer voeren en vissen kon ik een zeelt vangen.
Ik vind de voorzichtig azende zeelt een schitterende vis en sport om te vangen.
Weet iemand meer over het aftasten van de bodem (smaak) voordat de zeelt echt over gaat tot azen.
Voor vanavond heb ik kleine rode mest piertjes voor op de haak.


Vroeger toen ik gericht op zeelt viste, ving ik haast altijd nb zonder te voeren gewoon met een flink broodpluimpje op de bodem. Tevens heb ik vaak gelezen dat ze dol zijn op de kleur rood.
Een andere tip, wat men vaak doet is met een hark over de bodem gaan waardoor de bodem opgeschud is, kleine diertjes actief worden en dit de zeelt aanzet tot bijten.

groetjes,
Torsten
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

06-08-2014 22:34

Torsten Mackenzie schreef:
Vroeger toen ik gericht op zeelt viste, ving ik haast altijd nb zonder te voeren gewoon met een flink broodpluimpje op de bodem. Tevens heb ik vaak gelezen dat ze dol zijn op de kleur rood.
Een andere tip, wat men vaak doet is met een hark over de bodem gaan waardoor de bodem opgeschud is, kleine diertjes actief worden en dit de zeelt aanzet tot bijten.

groetjes,
Torsten


Niet alleen zeelt :wink:
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-08-2014 22:51

@Wilco,
Wat vroeger werkte en nog steeds werkte voor zeelt: wormen of een dotje maden op een maatje 10 haak of aan een hair.
Wat de engelsen doen: hele kleine miniboilies of zacht haakaas uit potjes, bakjes etc, Geprobeerd, werkt echt, maar wel bijvoeren met dit spul.

Ik gebruik(te) daarbij witvisgrondvoer, aangemaakt met water, beetje siroop (zoet!), en verkruimelde zoete boilies (in zo'n crunchapparaatje, ben naam kwijt). Als dobber een balsahoutdobbertje met centraal gat, zodat je lekker tussen de waterplanten kunt gooien en vissen zonder dat de antenne afbreekt (want die is er niet). In de sloot hier verderop vang ik ze nog steeds op deze wijze, waarbij enkele forse exemplaren.

Als zeeltvisser ben ik ooit begonnen, later karpervissend verdergegaan en tegenwoordig als ik de hond effe gedaan heb, en ik zie de zeelt actief, dan ga ik even een uurtje met een 1lb hengeltje en 18/00 op de oude Browning spoel op zeelt vóór de schemer. Sport!

Hier stikt het (weer) van de zeelt :)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

06-08-2014 23:53

Harken werkt hier ook altijd goed.
Per ongeluk achter gekomen toen ik nog regelmatig met de pen viste op plaatselijke vijvers.
In het begin van het seizoen ging ik er voor het vissen altijd ff met de hark doorheen onder m'n favoriete stekken, de treurwilgen, om de grootste takken te verwijderen.
Ving dan telkens vrij snel zeelt en later las ik er over en viel het kwartje pas echt.
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

07-08-2014 10:19

Nu al 5 gevangen als ze in de buurt zijn zitten ze meestal na kwartier al op het voer.
Gisteravond tegen schemer donker ving ik er 2 achter elkaar.
En overdonderd van de rake klappen die de zeelt uitdeelt onder hengeltop!
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

07-08-2014 10:42

lekker hoor!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

07-08-2014 12:41

Mooie vangsten en verhalen heren. Vissen er ook dames?

Bij mij is het erg taai de laatste tijd. Gisteravond net als de afgelopen drie keer. Giga veel aasbellen op de stek, flinke lijnzwemmers (tot wel 50cm de pen meenemen) maar geen azers. Alleen brasem en mini karpers hebben interesseert in het haakaas. Puzzelen maar weer. Vangse!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2014 12:56

Hier ook taai, daarom even tussendoor wat korte sessies statisch dan wel half statisch half pevissend. Op de penhengel, jawel een valse hakert, dus een flinke dril en eeen losschieter met een forse schub op de haak. :oops: :roll:
Ook gij Brutus? Jawel.:o
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

07-08-2014 15:27

Frenk de Gruiter schreef:Hier ook taai, daarom even tussendoor wat korte sessies statisch dan wel half statisch half pevissend. Op de penhengel, jawel een valse hakert, dus een flinke dril en eeen losschieter met een forse schub op de haak. :oops: :roll:
Ook gij Brutus? Jawel.:o


bij ons vist en vangt iedereen goed met mango popups van proline tijden het statisch vissen momenteel. Het is zo erg dat deze al tijden uitverkocht is bij de plaatselijke viswinkel en als hij er weer is, issie binnen no-time weer weg..
sem franx
Berichten: 14
Lid geworden op: 01-08-2014 22:04

08-08-2014 13:34

Gisteren gestart met pennen.. ! Wat een mooi begin en hoe. Het zijn niet de 30ers maar dat maakt natuurlijk niet uit.. Ik ving 2 mooie kleine karpers.

Helaas lukt het mij niet om een foto te plaatsen omdat de bijlagequota is bereikt?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-08-2014 13:56

Klopt, had ik ook al mee te maken.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-08-2014 02:44

Op een voor mij nieuw stukje stelsel vandaag een oer-Hollandse spiegel gevangen.

Foto is wat bewerkt

Afbeelding

Het op de vet gedrukte woorden voor het Origineel en de Andere kant
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

09-08-2014 10:26

Hoppa, mooie vis Michael! :D
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

09-08-2014 12:15

sem franx schreef:Gisteren gestart met pennen.. ! Wat een mooi begin en hoe. Het zijn niet de 30ers maar dat maakt natuurlijk niet uit.. Ik ving 2 mooie kleine karpers.

Helaas lukt het mij niet om een foto te plaatsen omdat de bijlagequota is bereikt?


+

Frenk de Gruiter schreef:Klopt, had ik ook al mee te maken.


Dan is waarschijnlijk je bestand te groot.

Open paint (start -> paint), Open in paint(links boven) de gewenste foto, resize de foto naar 900 pixels op de langste kant(groote aanpassen, via de toolbar bovenin) ik heb een engelse windows 7 dus dit is wat lastig uitleggen. Vervolgens ga je naar opslaan als en sla je als .jpg (jpeg) op. Nu zou het moeten werken.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

09-08-2014 12:40

Plaatje is 800 bij 800 en dat lukt ook niet. Dus, laat maar, staat op mijn blog ;)