Pen-en oppervlaktevissen Juni 2014


Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

26-06-2014 12:08

Prachtige vis Andries en Ben lekker weer met de pen inspiratie op doen. Top man!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

26-06-2014 13:25

Gisteren een geweldige dag beleefd. Een paar dagen geleden besloot ik eens een kijkje te gaan nemen op een water waar ik veel in mijn jeugd te vinden was.
Niet eens om te vissen maar je kon er vlakbij erg goed crossen en verstoppertje spelen enz.
Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik tijdens een van deze verstop spelletjes de schrik van me leven kreeg toen er ineens een gigantische kolk verscheen toen ik mij langs de waterkant wilde verstoppen. Dit maakte een grote indruk op mij en afgelopen week kwam de herinnering weer boven en besloot ik dus weer eens een kijkje te nemen.
Het water was niet veel veranderd , al was het kleiner dan in mijn herinnering.
Na een tijdje wandelen spot ik 2 zonnende karpers. Ze zijn niet groot maar het blijft een prachtig gezicht. verderop vind ik er nog meer en al met al spot ik in een stuk van 100 meter toch zo'n 15 karpers.
Zoals gezegd waren het geen monsters maar het idee dat dit misschien wel vissen uit mijn jeugd zijn boeit mijn enorm.
Gisterenmiddag ging mijn vrouw met mijn zoontje naar de kinderbingo en was voor mij duidelijk wat ik ging doen. Het enigste waar ik nog aan twijfelde was hoe.
Helaas worden de wateren in den haag niet meer zo goed onderhouden als vroeger en lijkt penvissen mij niet zo geschikt door de vele obstakels op de bodem in de vorm van plastic tasjes, grote takken en afentoe een fiets.
Drijvend vissen vind ik erg leuk maar heb ik nog niet heel vaak gedaan. Toch kies ik voor de drijvende aanpak en onderweg naar het water koop ik een zak honderbrokken.
Daar aangekomen vind ik al gauw de eerste vissen. Ze liggen bijna op dezelfde plek en strooi voorzichtig wat brokken links en rechts.
Het eerste half uur lijken de vissen totaal geen interesse te hebben in wat ik ze aanbied maar ineens begint er een te vreten en hopt letterlijk van brok naar brok.
Ik leg mijn haakaasbrok in de baan die de vis lijkt te gaan en is het raak.
Een kleine maar perfecte karper is de sjaak en maakt mij blij.

Afbeelding

Zo wil ik wel vaker een uurtje over hebben.
Hier een kort filmpje erover.

https://www.youtube.com/watch?v=jf5RSX9S9Ps

Gisteravond vertrok ik voor een langere penavond die ik gepland had op 2 wateren.
Op het tweede water wil ik pas gaan vissen als het donker is zodat het voer goed de tijd krijgt om zijn werk te doen.
Hier blijkt maar weer hoe makkelijk een scooter is. Ik begin met voeren bij het eerste water die ondertussen al flink dicht begint te groeien met wier. Vier stekken krijgen een schep Benny-mix :D
Hierna rijd ik door het tweede water waar ik net een visser een karper zie scheppen.
Het is een beste vis maar de bek is helemaal misvormd en zijn we beide verbaasd hoe deze het aas naar binnen heeft gekregen.
Ik vraag de visser of hij bezwaar heeft of ik iets verderop een voerstekje maak en stemt toe.
Rondom maak ik er nog drie en keer weer terug naar het eerste water. Helaas is de eerste stek ten prooi gevallen aan de familie zwaan. Vooral de mannetjeszwaan is ware plaag en blaast en sist naar alles wat binnen een straal van 100 meter in de buurt komt.
Tijdens de wandeling naar stek 2 zie ik aan de overkant bij de 3e stek een vis rollen aan het oppervlak. Stek 2 slaan we dus even over :)
Ondertussen komt een maat van me langs en samen zien we even later hoe de pen eerst omhoog komt en vervolgens wegschiet.
Door het vele wier word het nog een lastige strijd maar na 10 minuten ligt de vis eindelijk in het net.
Ricardo schiet wat plaatjes en de vis mag weer zwemmen.

Afbeelding

Als ik de boel ontdaan heb van wier en uit de knoop heb gehaald gaat Ricardo weer naar huis en wil ik stek 2 nog een kans geven maar ik zie alweer bellen verschijnen op deze stek.
Snel beaas is de haak weer en gooi hem weer op de stek. De vis is flink aan het azen en zwemt continu tegen de lijn aan waardoor de pen danst en mijn hartslag ook de samba doet.
Al met al duurt het al bijna een half uur maar weggaan denk ik niet aan. Plots springt de pen ophoog en valt plat.
Ik sla aan en de vis vertrekt als een raket. De vis gaat recht op het grootste wierbed af maar gelukkig weet ik de vis de andere kant op te sturen. Een tweede wierbed weet de vis wel te bereiken en bemoeilijkt de drill enorm.
De pen die nu 3 meter vanaf de haak is verschoven zit verwikkeld in een zware pluk wier en de vis Bungelt daarachter die nog steeds zijn best doet te ontkomen.
Ik kan hierdoor bijna niks doen en besluit de hengel neer te leggen en de lijn met de hand naar me toe trekken en het wier van de lijn te halen. Dit lukt en kan ik de hengel weer pakken. De rest van de drill verloopt goed en een lange leeggepaaide schub glijd het net in.
Ik vind het best een aparte vis ben blij dat ik ben blijven zitten.

Afbeelding

Als de vis weer het water inglijd is het al bijna donker en rijd ik naar het tweede water.
De andere visser is weg en sluip ik naar de stek. mijn tactiek lijkt weer te werken want ik zie volop aasbellen. na 5 minuten Springt ook hier de pen omhoog en sla aan.
Ik weet dat hier echt grote vissen zwemmen en al gauw word duidelijk dat dit er een van is.
De slip giert het uit en sta ik machteloos toe te kijken hoe de spoel steeds leger raakt.
Heel even denk ik dat de lijn breekt omdat de druk ineens wegvalt maar de vis is omgekeerd en komt razendsnel op me af. Ik draai als een malle bij en kan weer druk uitoefen.
De vis draait weer om en gaat recht op de overkant af. Ik zie en voel de vis letterlijk tegen de kant knallen alsof die was vergeten dat het water daar ophoud. gek genoeg doet de vis het nog een keer en nog een keer en plots schiet de haak los.
Gek genoeg heb ik dit al eens eerder meegemaakt en lijkt het wel alsof de vis het bewust doet om de haak eruit te botsen. Hoe dan ook het is gelukt en beleef ik even een baalmomentje.
Op de volgende stek zie ik niks qua aasbellen maar doe toch een poging.
Net op het moment dat ik een mug doodsla die op mijn kin zijn geluk zocht begint de pen weg te lopen en kan er weer een drill beginnen :D
Tijdens de drill word duidelijk dat ik te laat was met het doodslaan van de mug en voel ik mijn kin dikker worden.
Gelukkig was ik bij de vis wel op tijd en mag ik alweer op de foto met een mooie schub.

Afbeelding

Ook op de volgende stek gebeurt hetzelfde eigenlijk en vol ongeloof zie ik de pen weer verdwijnen.
Ik sla gruwelijk mis met een grote kolk als gevolg maar het maakt me eigenlijk niets meer uit.
Nog een stek te gaan maar het is ondertussen al half een s'nachts en ben best wel moe.
Toch waag ik het erop en zodra het breekstaafje weer mooi rechtop staat springt er iets verderop een vis die mijn hart echt even doet stilstaan. Als je had gezegd dat er een baal cement in het water werd gegooid had ik het ook geloofd.
Op de een of andere manier voel ik de spanning stijgen. Iets naast de pen verschijnt een lichte deining en heb ik het bijna niet meer.
De pen maakt een soort pirouette en me hart zit in me keel. Kort daarna valt de pen heel rustig plat en sla ik aan alsof ik een walvis moet haken.
Ik begin hardop te lachen als er vervolgens de kleinste karper van de avond aan de oppervlakte druk aan spartelen is.

Afbeelding

Meer dan tevreden pak ik in en ga huiswaarts.
Soms heb je van die dagen dat (bijna) alles klopt.
Heerlijk :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

26-06-2014 18:09

Voor mij zit het penseisoen er weer op,de rest van de zomer gaan ik weer naar het kanaal.
Blijf het pentopic natuurlijk wel volgen.

Afbeelding

:wink:
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

26-06-2014 21:28

Hoi,

Deel 4 van 5 van mijn Frankrijk avontuur staat op het blog:
http://pendingen.blogspot.nl/2014/06/karperstruinen-in-frankrijk-deel-4-van-5.html

Deel 5 is de film van dit avontuur en zal zondag te zien zijn op mijn blog
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

27-06-2014 11:20

Leuk avontuur en een mooie vis hoor 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

27-06-2014 15:32

Gisteravond enkele uren op een lokale vijver met de pen aan de slag. Direct al veel activiteit in de vorm van wervelingen in het water, kolken, schuivende vis en aasbellen. Tsjakka!! Voertje van kleine pellets en blikmais op een 4-tal stekken erin en afvissen.
Het werd echter een taaie avond vissen, wel met enkele tikken op de pen. Ook 2 opstekers gehad maar deze bleven nadien roerloos in die positie staan. Voor mij reden (nog) niet aan te slaan. Bij het ophalen na enkele minuten een kleine tak. Zal er in beide gevallen wel iets te maken mee hebben gehad.
Aangekomen op het laatste stekje wat gerommel tussen de lelie's, met kleine aasbellen. Uiteindelijk een mooie wegtrekker -wat overduidelijk vis was- en kon aanslaan op een vis. Helaas stelde de dril in dit geval niet veel voor op de glashengel met 26/00 maar een mooie kroeskarper was wel het resultaat.

Afbeelding
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Lars van Laar
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-03-2014 19:59

27-06-2014 17:07

Vorig weekend met de korst naar een parkvijvertje geweest: voerplekje maken met brood, 10 min vis op de stek. leg mijn korstje ertussen: 2x voor de kant losgeschoten (onder een tak door), 1x haak los, 1x misgeslagen en 1 klein schubje van 3 kilo op de kant.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-06-2014 01:50

Afgelopen donderdagavond voor het eerst sinds een aantal weken (i.v.m. het WK) weer anderhalf uur gevist. Veel aanbeten van witvis en om elf uur nog een zeelt op de kant.
Voeremmertje gevuld met gekookte tarwe en een klein deel blikmaïs. Daarnaast natuurlijk als toevoeging het wondermiddel Kikkoman sojasaus. Haakaas, drie maïskorrels op de hair.
Na afloop het overgebleven deel, ongeveer 1,5 kilo, op een compacte strook gevoerd.
Gistermiddag om vijf uur weer een kilootje op dezelfde plek gevoerd.
Gisteravond gevist van 21.15 tot 22.30. Binnen vijf minuten al een gehaakte vis en een uurtje later nog één.

Soms is karpervissen heel simpel!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-06-2014 14:54

Mooi toch :) Hoezo geduld nodig hebben om vis te vangen...

Hier eentje van gister avond, ruim 14,2 kilo racevis:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-06-2014 16:36

Wat een geweldig verhaal trouwens Micheal!!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

29-06-2014 21:10

Dank je wel Sebastian. Jouw grazer mag er zeker zijn ook.

In deze link is mijn Franse sessie op youtube te zien. Daaronder zijn de karpers te zien uit deze sessie.
Veel kijkplezier:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

29-06-2014 21:38

Schaper Michael schreef:In deze link is mijn Franse sessie op youtube te zien. Daaronder zijn de karpers te zien uit deze sessie.
Veel kijkplezier:


Heel gaaf Michael, wat een avontuur! :D
Geeft me motivatie om ook eens zo'n tripje te maken !!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-06-2014 08:47

Prachtige vangsten mannen, schitterende grasser die hier ook hoog op het verlanglijstje staat, schitterende Franse struinvissen klinkt erg goed.

Hier even wat minder kunnen vissen vanwege andere bezigheden waaronder een vakantie naar Frankrijk die aardig tegenviel, bij thuiskomst moest er weer eens een deftige kerpel gevangen worden en dat ging vrij makkelijk.
P1000774.JPG
(74.01 KiB) 1909 keer gedownload

Daarna even op de roofvis overgeschakeld en afgelopen weekend een combi visserij.
Een roofvismaat kwam over en overdag achter de kerpel aan 's avonds en tot diep in de nacht snorren en snoeken op het menu.
Kerpelvangsten waren niet mooi verdeeld, het ziet er altijd makkelijker uit dan het is.
Helaas heeft m'n maat geen grote gevangen maar met mijn vissen was ie net zo blij.
Het wordt sowieso al wat moeilijker om ze te vangen de dressuur begint aardig toe te slaan en de schrik zit er zo in.
Gewapend met een trosje maden ging nog het beste.
Deze schubbemans die ik 30 meter heb moeten volgen omdat ie telkens naast m'n maden keek was uiteindelijk toch de klos, toen hij ze eenmaal in het vizier had deed ie er ook alles aan om ze in de bek te krijgen.
P1000794.JPG
(158.25 KiB) 1909 keer gedownload

Daarna was het weer over en moesten we naar een andere stek.
We zien meteen iets azen tussen het kroos en hier met brokken aan de gang.
Die had ie zo gevonden gooi nog een handje en recht op z'n neus zeg, een flinke kolk was het gevolg :(
Gauw de hengels halen misschien zien we hem zo wel weer.
Ik gooi van flinke afstand en stond op hoogte tussen de lelies net langs het kroos, gewoon geduld hebben.
M'n maat gooide er ook dichtbij maar zag z'n aasje niet, hij draaide strak om op gevoel te vissen, gevolg was dat de 3 brokken langzaam over het kroos werd getrokken, leek wel een muisje dat er over heen liep.
De vis draait naar mijn aasje ik zie hem happen maar wacht nog tot m'n verklikker beweegt BAM hangen maar daarmee was de strijd nog niet gestreden, er moest hard gedrild worden.
Fijn als je vismaat dan wat actiefoto's kan maken, die heb ik helemaal geen.
DSC_2795.JPG
(120.27 KiB) 2182 keer gedownload

DSC_2796.JPG
(117.62 KiB) 2182 keer gedownload

Uiteindelijk lag ie schepklaar ergens onder het wier, totaal wel een kilo'tje of 25 8)
Toen zag ik ook pas dat het een spiegel was en nog een prachtexemplaar ook.
P1000797.JPG
(105.94 KiB) 1909 keer gedownload

P1000799.JPG
(98.04 KiB) 1909 keer gedownload

Gisteren naar een pas ontdekt slootje midden op een industrieterrein afgereisd m'n maat, moest er toch ook één vangen.
Apart watertje, hoe dat ze er terecht zijn gekomen mag Joost weten maar het zit er vol mee en volgens mij planten ze zich er succesvol voort.
Alle andere aangrenzende slootjes geen vis te zien, hier helemaal vol.
Eerst wat gevoerd en daarna al snel actie en meteen een goede van rond de 4kg dat had ik daar niet verwacht. Beest liet me alle hoeken van de sloot zien.
DSC_2803.JPG
(134.29 KiB) 2182 keer gedownload

Uiteindelijk samen 9 stuks gevangen waaronder één schitterend spiegeltje, die mag van mij nog wel wat doorgroeien.
DSC_2808.JPG
(118.24 KiB) 2182 keer gedownload

Heeft er iemand verstand van de verschillende karpertypes?
Vind hem zo hoog en dat waren de schubs ook, geen (weinig) OVB bloed lijkt me, misschien dat iemand ze er toch heeft uitgezet.
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

30-06-2014 10:06

Hmmm, dat slootje ziet er bekend uit. Maar volgens mij zijn er 100-en van dat soort slootjes in Nederland.
Industriegebieden herbergen vaak van dit soort watertjes, waar karpers met de pen (of korst) zijn te vangen.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

30-06-2014 12:34

Wat een lieverd die kleine spiegel :D leuk verslag ook 8)
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

30-06-2014 22:55

Zo vandaag met de holglas hengel weggeweest en één uitzet spiegel gevangen die we dit jaar hebben uitgezet in Veenendaal.
Zal morgen een foto plaatsen.
Andere vraag kent iemand Clive Tanner en dan een hengel daarvan iemand weleens gehoord van die naam?
Google levert niet veel op.

Trouwens wat trekt zo'n holglas hengel lekker krom heerlijk.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-07-2014 10:50

Heerlijk avondje vissen gehad.
Er op uit gegaan met de pen- en korsthengel.

Eerst de vis gezocht en hier en daar hondenbrokken gevoerd. OP enkele eenden na, was er van de vis uit geen interesse. Volgend watertje dan maar.

Zelfde scenario, over een stuk van 200 meter plekjes gemaakt (grondvoer van pellets, gebroken boilies, lokaas, particles) en hondenbrokken op het water gestrooid.
Op een plek kwam na 20 minuten karper aan de oppervlakte die er wel zin in had. Elders kwamen de plakkaten tyussen de pompenbladeren. Ik had de 1 3/4 lbs NW bij me met 28/00 Berkley Trilene erop, dus dat werd in volle vertrouwen penvissen. De penhengel werd ingelegd op een plakkaatstek, de andere werd gereedgehouden voor de oppervlaktevisserij, beaasd en wel.
De penhengel was voorzien van een worm en een tijgernoot, zodat de worm zich niet van de haak kon friemelen. direct na het inleggen werd duidelijk dat de vis actief was, de dobber ging heen en weer, af en toe een klein tikje onder, onvoldoende om op te slaan. Hij schiet weg, tik, hangen. De run is kort en krachtig. Een zeelt verschijnt boven water van zo'n 50 cm. Numero uno, na een half uurtje vissen op deze stek.

Vis netjes onthaakt, teruggezet en verderop de karper aan de oppervlakte belagen. De oppervlaktehengel wordt uitgegooid en iets teruggetrokken naar de open plek in de pompenvelden. Karper aast nog steeds, ook na een beetje bijvoeren, dat deert hun niet. Ze blijven azen. De Beneful brok is met een stukje normaal elastiek strak omwonden en daar is de haak onderdoor getrokken. Nog geen minuut later verdwijnt de brok in een karperbek. Slaan, hangen! Het water ontploft, andere vissen schrikken, zwemmen in paniek weg en de karper aan de andere kant van de lijn wil zich tussen de pompenveld wurmen, maar dat voorkom ik door de hengel schuin omhoog te houden, aan de waterkant te staan en de vinger op de spoel te houden o te voorkomen dat ie lijn neemt en de waterplanten inspurt.

Dit werkt. De vis wordt gestopt en gemanouvreerd naar een open stuk. De carbon stok trekt helemaal krom en de vis wil weinig toegeven. De lijn tikt van de spoel af, en wordt gestopt door mijn vinger op de lijn. De karper wordt moe en laat zich op zijn zij vallen, nu de vis terug drillen en boven het net sturen. DE vis werkt mee, en landt veilig in het net. Een mooie slanke schub met een open plek op de staart. Opmeten: 79 cm. Een bonk spieren, geweldig. De vis wordt onthaakt, nat gemaakt, en bewonderd. Terug, de vis moet terug. Ik zet de karper terug en glijdt zachtjes in het water en geeft een afscheidskap met zijn staart. Ik ben nat, maar tevreden. De frisse wind voel ik nu ineens door de waterspetters.

Hup, weer beazen, en naar de volgende plek gaan, even met de penhengel peuteren. Karper is ook hier weggetrokken, wel trekjes van voorns, ik vang er 3 van formaat op een trosje maden. Ook op de worm vang ik voorns, dus ik trek weer verder en blijf de oppervlakte in de gaten houden.

Ik zie een groepje karpers halfweg in het water hangen, die niets doen en deden met de brokken die ik eerder al gevoerd heb. Geen interesse. totaal niet. Ik zet de dobber ondieper
en probeer er een op een trosje (nep-)maden te trakteren. Ik doe een stap vooruit om mijn worp zo goed mogelijk te doen, glijd uit over verse ganzenstront en tjakka, daar lig ik met de armpjes in de lucht. Het gebonk is niet gunstig voor de vispoging en de karpers zijn overal naartoe "gevlogen", grote kolken en mij vloekend achterlatend in de derrie.

Ik ga naar huis, andere broek aan en verder. Het wordt echter niets meer, want de resterende tijd probeer ik in mijn woonplaats te vissen en ik keer een andere keer wel weer terug, naar deze visrijke plek.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-07-2014 19:39

Mooie verhalen weer en flinke grasbak Sebastiaan!
Kwam gister ook grassers tegen, ook van deze categorie en zelfs groter.

Op de 's middags licht aangevoerde stekken lag dit visje te wachten:

nw30-06-2014.jpg
(176.39 KiB) 1943 keer gedownload


op de 2e een zeelt die ik helaas kort voor het net loste...
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

01-07-2014 22:30

Mooie verhalen en weer schitterende foto's.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
dirk trilob
Berichten: 56
Lid geworden op: 01-04-2010 15:05
Locatie: utrecht
Contacteer:

02-07-2014 20:08

die kroes hierboven wint het voor mij! schitterend bessie!