voor de eerste keer grondvoer maken


Plaats reactie
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

05-06-2014 13:14

Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

05-06-2014 16:14

Duivenvoer, mais, hennep, tijgernoten alles gewoon minimaal een dag laten weken, en vervolgens een uur koken, zou het gewoon in het kookvocht houden (blijven alle smaken lekker intact). Erna door laten weken is ook prima hoor.

Het koken en weken is om schadelijke stoffen uit de particles te krijgen, het is geen verplichting om het aas te laten werken. Ongekookte particles vreten ze net zo graag alleen is het natuurlijk niet goed voor de gezondheid van de karper.

De ene zweert bij zo slijmerig mogelijke tijgernoten (lees: doorgegiste) de ander wilt ze zo naturel mogelijk.

Als je maar goed alle schadelijke stoffen kapot kookt dan hoef je je geen zorgen te maken dat je het verkeerd hebt aangepakt..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

05-06-2014 19:32

Nooit ongeweekte/ongekookte particles voeren! Deze zetten namelijk uit in de vis, en dit kan tot verstoppingen leiden. Een karper kan hier zelfs aan overlijden!

Groet Jeffrey
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-06-2014 22:38

Lulkoek
Als particles uitzetten dan komt dat door water dat ze opnemen, dat water us al aanwezig in de darm, en dan nog de darm is geen afgesloten systeem. Net als bij de mens kan de druk altijd weg, denk maar eens aan een scheet...
Op oa het twentekanaal heb je graanoverslagplaatsen, hier gaan dagelijks veke kilos het water in. Goede stekken en geen dode karper.
Koken doe je om de zetmelen te onsluiten om de attractie en smaak te verbeteren, sommige bonen en erwten zijn rauw niet te eten, bitter en slecht verteerbaar
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

06-06-2014 09:35

hier nog wat informatie over weken en koken van verschillende particles

http://www.karpervissersonline.nl/index ... ulvruchten
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

06-06-2014 14:34

JE kan het opzich wel enkele dagen in de emmer laten precies zoals jij het nu hebt. Op den duur gaat het goedje gisten. Wellicht als je wat ruimte hebt in de vriezer: gewoon je particels bijvoorbeeld per kg in een diepvrieszak stoppen en dan de vriezer in. Dan is het vrij lang houdbaar!
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

06-06-2014 14:45

Jerome berken schreef:Duivenvoer, mais, hennep, tijgernoten alles gewoon minimaal een dag laten weken, en vervolgens een uur koken


Ik zou hennep geen uur koken... 10-15m is meer dan zat.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

06-06-2014 17:57

Lulkoek
Als particles uitzetten dan komt dat door water dat ze opnemen, dat water us al aanwezig in de darm, en dan nog de darm is geen afgesloten systeem. Net als bij de mens kan de druk altijd weg, denk maar eens aan een scheet...
Op oa het twentekanaal heb je graanoverslagplaatsen, hier gaan dagelijks veke kilos het water in. Goede stekken en geen dode karper.
Koken doe je om de zetmelen te onsluiten om de attractie en smaak te verbeteren, sommige bonen en erwten zijn rauw niet te eten, bitter en slecht verteerbaar


Beetje ondoordacht antwoord Martijn. Straks gaat iedereen ongekookte particles voeren puur uit gemakzucht. Tevens heb ik ook nog nooit een karper voorlichtingsvideo gezien waar ongekookte particles worden aangeraden.

Ik had gehoopt geen uitgebreid antwoord te hoeven geven, maar helaas.

Ten eerste, ik heb geschreven dat een karper hier aan kan overlijden. Dit betekend in het ergste geval, en niet dat alle karpers doodgaan wanneer ze ongekookte particles hebben gegeten.

Ten tweede, graan en particles zijn heel wat anders. Tussen particles zitten namelijk ook grotere ingrediënten dan graan. (mais, erwten etc.) Maar dat weet je zelf ook wel.

Particles zetten inderdaad uit omdat ze water opnemen. Het punt is dat het zomers 5-7 uur duurt voordat een karper zijn voedsel er van "achter" uit komt. 'S winters is duurt dat nog langer. In die tijd zetten de particles uit in de darmen van de karper. Als een karper dus in 1 keer een grote hoeveelheid naar binnen werkt kan dit dus erg slecht zijn omdat deze hoeveelheid niet meteen gelijkmatig over de hele darm is verdeeld.

De darm is inderdaad geen afgesloten systeem, maar wanneer iets uitzet in de darmen kan dit wel degelijk een verstopping veroorzaken, ook bij mensen trouwens. Of nog nooit van een persoon gehoord die een verstopping in de darmen heeft? Karpers hebben daarentegen geen laxeermiddel wat ze even bij de apotheek halen.

Koken doe je inderdaad om attractie en smaak te verbeteren, maar vooral om de verteerbaarheid te verbeteren. Door het beter verteerbaar te maken kan een karper er ook meer voedingsstoffen uit halen.

Nog een reden om geen ongekookte particles te voeren: in plaats van 25 kilo ongekookt heb je misschien wel 50 kilo wanneer deze gekookt is.(als het niet meer is) Dus scheelt ook in de portemonnee.

Conclusie; Geen ongekookte particles voeren. Slecht voor vis, slecht voor portemonnee.

Groet Jeffrey

Edit: verteringstijd heb ik opgezocht en gevonden in een bericht van Sven van Anrooij.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-06-2014 22:38

Jeffrey

Aan mijn post is niks ondoordachts, enige wat er aan scheelt dat je mij post slecht leest.
Ten eerste kan iets alleen opzwellen als het water opneemt, dat water moet dan wel aanwezig zijn in de darm en dus volume opnemen. Ofwel het totale volume blijft hetzelfde. en al zal dit niet zo zijn de darm is zoals gezegd niet afgesloten dus de volume vergroting (die geleidelijk ontstaat) zal in een richting gaan. Dit heeft niks met de doorloopsnelheid te maken, want dat hangt samen met de peristaltiek in de darm.
Ik geef daarbij nog een voorbeeld waarbij vissen langdurig worden blootgesteld aan ongeweekte mais.
Tot slot leg ik uit waarom je wel zou moeten koken. Dat hele opzwelverhaal is typisch zon kopieer verhaal dat iedereen nalult, dat je particles moet koken is wel bekend maar ik wil zelf wel graag de echte reden weten

mvg martijn

Ps Wel eens gezien hoe boilies onder water opzwellen? hoor je nooit iemand over
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-06-2014 14:02

Die boilies zijn gegaard en het koolhydraat ontsloten.

Je kookt verschillende particle soorten omdat ze rauw toxische stoffen kunnen bevatten (diverse peulvruchten) en om jouw koolhydraat te doen ontsluiten ja.

burrup
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-06-2014 14:56

Juist mitzs, dat stond ook in mijn eerste post. Je kookt niet om vanwege het opzwellen....
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

12-06-2014 17:40

Hey Martijn,

Ik ben blij dat we het in elk geval eens zijn dat particles wel degelijk gekookt moeten worden.

Wel ben ik benieuwd naar een uitleg over "ontsloten" zetmelen. Wat is het, waar is het goed voor, wat gebeurt er met de zetmelen? Ik hoop op een duidelijke uitleg.

De giftige stoffen in bepaalde peulvruchten/noten was mij al bekend. Ik ben namelijk kok en ben mij daarom zeer bewust over de voedingstoffen.

Ook ben ik benieuwd waarom jij zo stellig beweerd dat een karper niet verstopt kan raken door rauwe zaden. Heb je hier enig bewijs van dat dit een "na-praat verhaaltje" is?
Ik ken namelijk nog een verhaaltje, dat is wanneer een kat een stukje spons eet, deze uitzet in de kat en de kat hierdoor kan overlijden. Zou dan ook niet mogelijk moeten zijn, want dat vocht was toch al aanwezig in de darmen??

Tot slot, Ik snap niet zo goed waar jij nou zo'n punt van maakt. Ik heb een reactie geplaatst, puur om duidelijk te maken dat particles gekookt moeten worden. En nee, ik heb niet alle redenen waarom gepost. Ik vond dat op dat moment namelijk totaal niet relevant. In plaats van te vertellen wat een "lulkoek" het allemaal is. Zou je ook gewoon kunnen toelichten dat het koken tevens dient om schadelijke stoffen kapot te koken en de zetmelen te "ontsluiten". Had mij een hoop typ werk bespaard :wink:

Groet Jeffrey

*op het eind geld het belang van de karper voor ons allemaal. Dus begrijp mij niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

12-06-2014 22:39

Het zetmeel wordt ontsloten dmv verhitting, dus eigenlijk hebben we nu de granen voorverteerd. De koolhydraten die nu vrijkomen hebben een betere vertering in de darm en die koolhydraten worden weer omgezet in glucose, de glucose is noodzakelijk voor een goede gezondheid.

Groet, Peter

ps beetje duidelijk Jeffrey
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

13-06-2014 17:01

ff mezelf quoten:

Koken doe je inderdaad om attractie en smaak te verbeteren, maar vooral om de verteerbaarheid te verbeteren. Door het beter verteerbaar te maken kan een karper er ook meer voedingsstoffen uit halen.


Dat is wat ik ook al heb verteld met andere woorden toch? Waarom lastigere termen gebruiken dan noodzakelijk? Laten we het gewoon lekker duidelijk voor iedereen houden.

Ps, ik was eigenlijk benieuwd of Martijn zelf wel wist waar hij over sprak. Vandaar dat ik een "duidelijke" uitleg vroeg :P

@peter,

Je uitleg is inderdaad correct :)
Het zetmeel wordt door het koken ontsloten. Dat wil zeggen dat deze enzymatisch afbreekbaar zijn. Dus inderdaad voorverteerd. Over de koolhydraten/glucose weet ik helaas meer dan genoeg. Ik heb namelijk sinds 2 jaar suikerziekte en ben hier dus de hele dag, elke dag mee bezig.

Voor mij is dit onderwerp nu wel genoeg uitgemolken en we zijn met z'n allen ook behoorlijk off topic geraakt :) Hartelijk dank voor alle extra input.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

20-06-2014 14:07

om een lang verhaal kort te maken:

Gewoon koken en weken! :D
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Plaats reactie